
Bovenstaande Zotye mag in dit lijstje natuurlijk niet ontbreken, al zou Xerox een betere merknaam zijn.
Onze eigen China-correspondent @pinut187 bezocht in zijn hometown Suzhou een autoshow en kiekte daar voor ons de meest opvallende auto’s. Daar zitten ook wat modellen tussen die ons wel bekend voorkomen, maar toch nét even anders en vooral veel goedkoper zijn. Je kunt natuurlijk flink besparen op je auto als je geen designers hoeft in te huren…
Klik op de plaatjes voor meer foto’s van de betreffende horrorkloons.
Audi Q3 Zotye SR7
Zo’n auto waarvan je je afvraagt waarom je hem in hemelsnaam zou kopiëren want het is bepaald niet het fraaiste model dat je in de Audi-showroom tegenkomt. Het weerhield Zotye er niet van de Q3 onder het kopieerapparaat te leggen en er nog een even een Volkswagen-esque frontje op te plakken.
Jeep Wrangler Baic BJ40L
Een Jeep Wrangler met het frontje van een Grand Cherokee minus een tweetal louvres. Da’s in het kort de BAIC BJ40L. Een stoer ding, maar daarvoor gaan de credits dus naar de States.
Mercedes-Benz G-Klasse BAIC BJ80
Niet alleen de Wrangler is niet veilig voor het kopieerapparaat van BAIC, ook dat andere 4×4-icoon ontkomt niet aan de kloondrift van de Chinezen. Of er net zoveel van gebouwd worden als het origineel? Geen idee, maar @willeme kan er vast een mooi lijstje van bakken. Check overigens ook even de foto’s van het interieur, ook daar is bijzonder goed naar het origineel gekeken…
BMW X1 Hanteng X7
We zouden Hanteng bijna kudos geven omdat ze wat verder af zijn geweken van het origineel dan de overige vier auto’s in dit lijstje. Toch is het niet moeilijk om sporen van X1-in de zijkant te herkennen, al zien we ook wat invloeden van de VW Touareg. Het binnenste laat echter geen twijfel over het grote voorbeeld bestaan, dit is gewoon een BMW-dash!
Porsche Macan Zotye SR9
Misschien wel de bekendste recente kopie, maar deze lijkt dan ook wel heel sterk op het origineel. Vanuit letterlijk elke hoek lijkt de Zotye op de Macan, zelfs het interieur vertoont sterke overeenkomsten. Alleen de manier van tentoonstellen ademt niet bepaald Duitse klasse…
Voor ik de rest van het Artikel lees. Zotye is een Q3? Ik zou va de voorkant zeggen een Macan. Achterkant inderdaad een Q3.
@kilum: lees volgende keer eerst het hele artikel voor je uberhaupt reageert
@banaan7: Het ging mij dus om de SR7. Dat lijkt mij toch wel duidelijk.
@kilum: Er staan twee Zotye’s in het artikel.
@kilum: meer de voorkant van een tiguan
@kilum: Dat vond ik nou ook.
@kilum: ik denk dat je er 2 door elkaar haalt. De laatste foto is een Porsche kopie, en de Hoofddorp van het artikel ook. Als je de andere checkt op Google zul je een vw voorkant en q3 achterkant zien
Man-man-man.nl, dit is toch gewoon diep triest..
Trieste boel dat het zo kan daar
@kannito: dat kannito de beugel, vind ik!
Het zijn net auto’s uit GTA ofzo. Het lijkt op het echte model maar is het nét niet.
@123bat: Alleen de naam die heel sterk op het echte werk lijkt mist ook ;) zoals Obey – Audi
@bmwm3gtr: In plaats daarvan heeft elke Chinese auto een gekke codenaam met dezelfde structuur op elke auto (X7, SR9, BJ80). Ze kopiëren dus zelfs van elkaar.
1 op 1 overgenomen. Beter goed gejat dan slecht bedacht
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@kilum: Is dat zo? Ik zie nog niks veranderd in het artikel? Zou het niet moeten zijn -Edit: Dank u dat gaan we fixen? ;-)
@kilum: Nevermind, de plaatjes linken naar Autojunk nu voor de overige foto’s.
Je zou bijna Chinezen etnisch gaan profileren..
Gelukkig maar dat dit soort troep uit de EU geweerd wordt, want dit schaamteloze gedrag zou echt tot aan het faillissement beboet moeten worden.
Het probleem is dat het nog verkocht wordt ook. En niet eens omdat de Chinees denkt dat hij het origineel heeft, of probeert de rest in de maling te nemen. Hij koopt een auto die door een Europeaan/Amerikaan is ontworpen maar betaalt er Chinese prijzen voor.
Dit is voor veel Chinezen een manier om het westen een dikke vinger te geven. Men vindt dat het westen genoeg in de spotlights heeft gestaan en dat het nu de tijd is voor China. En dat het nu gepaard gaat met klonen kan ze geen barst schelen.
@gulli: valt wel mee, zie meer de originele versies hier dan de kopies.
@pinut187: Of die denk je te zien :p
@gulli: hoe zit het dan met de prijzen in verhouding met de origineel? İs er echt veel verschil? Hoe scoren dergelijke wagens in een crash test?
Om het verhaal nog mooier te maken;
Het schijnt dat je zelfs de originele logo’s en emblemen als setje kunt bijbestellen bij de dealer, zodat de kopie nog echter lijkt. Voor de leek lijkt het dan dus gewoon echt alsof je in die dure Porsche of Audi rijdt.
Verder kopiëren ze ook motoren. Zag laatst een filmpje op youtube van een compleet gekopieerde KTM crossmotor maar dan ook met ander merkje erop. Enkele ervaren crossers gingen deze motoren testen en na een zeer korte tijd braken de eerste voorvorken al af van de frames. Levensgevaarlijk dat soort spul.
@melv: ze kopiëren van alles.. iPhones, complete Apple Stores, eieren (je gelooft het niet), rijst, babymelk en ga zo maar door..
@pinut187: Heb je ook prijsinformatie voor ons? Motor informatie? Ik vraag me wel af wat de specs zijn van zo’n nep Macan of zo’n mislukte G.
@gregorius: van sommige modellen wel maar niet alles maar Google zal je hierbij ook wel kunnen helpen..
@pinut187: ze schijnen zelfs Chinezen te kopiëren, daar zijn al 1,3 miljard kopieën van..
Ze kopiëren alles. Maar waarom? Hebben Chinezen nou echt aan eigen creativiteit, smaak of stijl? Als je kijkt naar de geschiedenis is dat niet altijd zo geweest.
@naamloos3: De reden staat ook in het artikel, het is velen malen goedkoper om een bestaand design te produceren dan om een nieuwe design te ontwerpen en deze te produceren.
@naamloos3: Ook een cultuurverschilletje. In het westen zien we het als een faal/tekortkoming als je iets namaakt. In China zien ze het meer als compliment dat je zoiets moois gemaakt dat men het wil namaken.
Stiekem wel benieuwd of het nog een beetje degelijk in elkaar zit. De meeste rommel die je in china haalt is al kapot voordat je het aanraakt volgens mij
Audi kopieert toch ook z’n eigen modellen, alleen vraagt er dan geen chinese copy prijs voor.
Worden of zijn deze ook gewoon in Nederland (of andere landen) leverbaar of alleen in China? En wat kost dat dan? Ben ik wel benieuwd naar.
Wat voor motors liggen erin, Cayenne 3 cilinder 1200cc ?
De BAIC is geen kopie. BAIC had voorheen een JV met Jeep onder de naam Beijing Jeep. De BJ-reeks is daar de verderzetting van, en daardoor lijken ze nog steeds op Jeeps…
Overigens hebben ze nog steeds een JV met MB lopen, Beijing Benz, en Daimler heeft 12% van BAIC in handen. Dus die BJ80 zal ook wel goedgekeurd zijn door Daimler. Zou me zelfs niet verwonderen dat bepaalde stukken gewoon hetzelfde zijn…
Chinezen hebben de cash en uit verveling kunnen ze doen/maken/kopen wat ze willen tot dat de cash weer eens op raakt in de toekomst.
@sracert: jij hebt je duidelijk niet verdiept in de huidige Chinese economie. Is een door de staat gefinancierde bubbel die op barsten staat.
Geen Landwind gespot?
Het zit in het DNA van Chinezen on te kopiëren en niet te innoveren, duizenden jaren van onderdrukking en ’top down’ managen en regeren smoort innovatie in de kiem, van dichtbij meegemaakt na een overname van het bedrijf waar ik voor werkte. Een Chinees denkt bij innovatie aan meer van hetzelfde, wij denken dat het onderscheidend en vernieuwend moet zijn. Dat botst, dus deze schaamteloze kopieën van de wansmaak verbazen me helemaal niks …
En wat kosten ze?