Als je dacht dat je met led- of laserlampen helemaal het mannetje was, dan moet ik je teleurstellen. Mercedes heeft zojuist de tofste koplampen ooit gemaakt.
Een normale koplamp heeft een sterke lichtbron welke via een lens (projectielampen) of een reflector zodanig verspreidt wordt dat je goed zicht op de weg voor je krijgt. Wil je meer zien, dan schakel je het groot licht in en zorgt een nóg sterkere lichtbron voor nog meer zicht. Kom je tegenliggers tegen, dan moet je dit grootlicht uitzetten om je medeweggebruiker niet te verblinden, al doen enkele nieuwe modellen dit ook al automatisch.
Mercedes gaat nog een stapje verder met haar Digital Light. Deze herkent niet alleen medeweggebruikers, maar zorgt ook dat deze niet verblindt worden terwijl de rest van de omgeving even goed uitgelicht blijft. Daarvoor maakt Mercedes gebruik van een grid aan micro-spiegeltjes die het licht van 4092 LED’s opsplitsen in ruim een miljoen pixels per koplamp. Elke pixel kan afzonderlijk worden gestuurd, waardoor je plaatselijk juist meer of minder licht kunt laten schijnen. Je kunt deze Digital Lights dan ook het beste zien als een beamer/projector. Herkent de auto medeweggebruikers, dan schakelt hij de pixels die op hen schijnen uit, terwijl de rest even sterk kunnen blijven branden.
Handig én veilig, maar het systeem biedt meer mogelijkheden. Je kunt het licht namelijk ook zodanig sturen dat je symbolen op de weg voor je projecteren. Denk aan waarschuwingen of navigatieaanwijzingen, al lijkt het slechts een kwestie van tijd voor je auto xHamster Netflix-series projecteert op je garagemuur.
BIEM! Ik bedoel eh…. Beam…
OT: Ben benieuwd hoe dit in het echt gaat werken. Het ziet er wel gaaf uit maar het heeft een hoop technische kennis nodig.
@mercedesclk350: opdonderen, dumpert
@loesertje: Het blijft een familie site he. Bovendien als ik hem niet maakte werd ie wel door iemand anders gemaakt dus ik snap je probleem niet.
@loesertje: het feit dat je weet dat het van dumpert komt verraad dat je de site zelf ook bezoekt dus….
@loesertje: kunnen we looser niet bannen van dit forum. Wat een malloot, flapdrol, hersenloze kwezel, etc
@c350cdi: Dit is geen forum.
@mercedesclk350: Vergeleken met mijn 3000K gele H4 koplamp in een glazen unit/bak heeft dit echt heul veul technische kennis nodig.
Dat projecteren van borden lijkt me erg storend voor medeweggebruikers en moeilijk te zien. Head-up display lijkt me gewoon de beste oplossing. Maar wel erg vet dat het allemaal mogelijk is.
Dacht heel even dat ze een BMW in hun koplampen gingen verstoppen voor meer Freude am Fahren :P
@derx: maar dan was het een bimmer geweest. Sorry! :)
@gulli: Beemer wordt/werd ook wel gebruikt, en ik ben oud :)
@derx: Beemer wordt inderdaad ook gebruikt…voor een motorfiets van BMW.
@derx: ik zat eerder eraan te denken dat er automatisch een ster op een BMW geprojecteerd word… Dan voelen ze zich in een BMW ook eindelijk premium…
Mooie technologie. Lijkt me wel super duur en ingewikkeld als het storingen geeft of kapot gaat.
Audi heeft dit toch ook al? ‘Voorsprong door techniek’
@flatsix010: op het moment loopt MB al voor op dit gebied nu helemaal
@ch26:
Toch heeft audi deze projectie logo lampen al afgelopen jaar geintroduceerd. Niet dat het uitmaakt want we zien er niks van terug in de productie auto’s
Die laatste foto moest er effe bij hoorrr hahah
Laat het toch mooi bij een head-up display. Typisch feature inflatie. Leuk bedacht maar erg verwarrend voor medeweggebruikers. Dat het F015 concept zebrapaden kon projecteren was dan wel weer leuk bedacht.
Tsja en die LED-gestuurde koplampen.. Heerlijk om in je eigen auto te hebben maar als tegenligger blijft het k*t om een fractie van een milliseconde verblind te worden. Bovendien schijnen sommige lampen zo blauw van een afstandje dat ik soms serieus denk dat de hulpdiensten eraan komen.
Conclusie is dus een beetje beter afstellen, iets minder blauw en dat zebrapad is wel geinig. Maken zo!
Op die foto met die 2 mensen op de weg zie ik niet echt goed wat nu het verschil ten opzichte van normale lampen?
@kilum: gezichten worden niet verlicht
Dat is cool.. met een paar hacks kan je vanaf nu je favoriete film gewoon onderweg kijken, in breedbeeld…
“Mercedes gaat nog een stapje verder met haar Digital Light. Deze herkent niet alleen medeweggebruikers, maar zorgt ook dat deze niet verblindt worden terwijl de rest van de omgeving even goed uitgelicht blijft.”
Dit zit al in mijn BMW overigens. Groot licht blijft aan maar precies hetgeen waar de tegenligger zit schijnt het licht niet naar toe.
@bassx: dit heeft MB ook al heel lang hoor. In dit artikel wordt het alleen niet goed omschreven. Wat nieuw is aan deze lampen zijn de nig meerdere led’s en de tekenens die geprojecteerd kunnen worden.
@ch26: Dank je wel voor de opheldering. Het leest inderdaad alsof het een nieuwe feature is van MB. Zoals ook @mashel en @chrism aangeven is het niet echt nieuw.
@bassx: zit zelfs op de nieuwe mazda 6 met led koplampen.
@bassx: de Opel Insigna heeft dat ook, werkt daar alleen voor geen meter. Een Insignia blijft gewoon groot licht veoren als deze achter je rijdt.
Ik heb sowieso een hekel aan koplampen. Op verlichte wegen helpen ze alleen maar tegenliggers te verblinden.
Daarnaast vraag ik me ook af wanneer de trend is begonnen dat de rechter(mist?)lamp gaat schijnen wanneer je naar rechts stuurt. (en de linker in een linkerbocht)
@redneckdarian: goedkopere vorm van Cornering Lights die ik op mijn ’08 Corsa had. Bij mij zat er een extra pitje in de koplampunit die de bocht in scheen om die beter zichtbaar te maken. Onder andere VAG heeft het overgenomen maar gebruikt daar de breedstralers (mistlampen) voor die de auto toch al had. Stuk goedkoper, iets minder goed uitgevoerd. Maar om je antwoord te geven, minimaal vanaf 2008 dus.
Leuk voor de navigatie in het donker
Lijkt me vooral nuttig om bijvoorbeeld afstand houden te stimuleren. Een lijn die je niet OP de voorligger moet laten komen.. Verder vind ik de foto’s niet zo spectaculair.
Handig voor de politie als ze iemand moeten achtervolgen. Dan kunnen ze alvast zien welke afslag hij gaat nemen.
Maar even zonder geintjes: ik vind het maar onzin. Die systemen die proberen te voorkomen dat tegenliggers worden verblind, juich ik wel toe. Hoewel het nog niet feilloos werkt, is het wel een goede ontwikkeling. De rest slaat nergens op.
“Huh, is dat een drempel papa?”
– “Nee jongen, dat was Lisa Ann.”
Wat is xhamster?
@mauritsh: Een marktplaats voor huisdieren.
@mauritsh: Jij dacht laat ik er maar een opmerking over maken omdat verder iedereen er overheen leest? ;-)
@kilum: soms verdient een verborgen grapje inderdaad wat extra aandacht. Jij snapt ‘m! ;)
@mauritsh: kusje voor Richard Hammond..
@mauritsh: Je toekomstige favoriete site.
Headup 2.00.
En wat gaat bij schade een unit kosten dan? Honderdmiljoenmiljard zeker..
@srthellcat: Precies, ook het stelen van deze units wordt zo nog interessanter. Lijkt me wel een idee als ze hier ook een oplossing voor zoeken dan.
Voor zover ik kan inschatten is het projecteren van dit soort patroontjes gewoon bij wet verboden. Net omwille van de verkeersveiligheid van de medeweggebruikers. Exit idee…
Lijkt mij prachtig.
https://media1.britannica.com/eb-media/64/136064-004-BC81D08C.jpg
Triest.
Porsche is hier ook mee bezig. Het is weer een variant op active lighting met lasers wat Audi doet.
Wij hebben meerdere van dit soort systemen in ontwikkeling.
Het adaptive belichten lijkt me nuttig. (lijnen, obstakels, etc). Navigatie en verkeersborden projectie lijkt be storend voor andere weggebruikers. De technologie is leuk, de implementatie hang af van de fabrikant en is niet altijd even nuttig.
10 jaar geleden zag ik al een Maybach (ook Mercedes natuurlijk) en die zijn koplampen projecteerden ook het logo op de straat/muren ?
Audi was eerder Naanaaanaaanaaaa, Check YouTube: Audi Matrix laser animation
Cadillac had een systeem die je groot licht uit zette als er een tegenligger afkwam al in de jaren 60. Ooit eens met een 62er DeVille gereden die dit had. Alleen vind ik geen informatie over dit systeem weet iemand hier meer over? Als je het dashboard van een deville googled zie je die sensor op het dash staan maar meer dan dat vind ik niet.