Koop de oudste Maybach 57 van Nederland

Auteur: , 74 Reacties

Dus jij dacht dat jouw auto hard afschrijft?

In 1997 toont Mercedes in Tokyo de Mercedes-Benz Maybach Concept. Toen nog met een Mercedes-ster op de motorkap, maar als de auto in de zomer van 2002 wordt gepresenteerd is deze vervangen door het Maybach-logo. Dat kan niet verhullen dat de auto feitelijk een nog grotere en luxere Mercedes S-Klasse is, zowel qua techniek als qua ontwerp. De Maybach is het rijdende synoniem voor ‘overengineering’, maar wordt desondanks een verkoopflop.

In 2003 komt de eerste Maybach op Nederlands kenteken. Het is een 57 (rijtest) besteld door niemand minder dan de toenmalige directeur van de Mercedes-importeur. Een erg spannende configuratie stelt hij niet samen, de auto is donkerblauw met een donker grijsblauw interieur en iets té glimmend hout. Van die glans is de auto nog niets kwijt geraakt, na dertien jaar en net geen honderdduizend kilometer oogt de 57 nog uitstekend.

Zo goed als de auto geconserveerd is, zo weinig is er nog over van zijn nieuwwaarde. Hoewel je als directeur van de Nederlandse Mercedes-importeur ongetwijfeld een goede korting kunt bedingen, heeft hij nog altijd een slordige half miljoen euro moeten neertellen voor zijn Maybach. Dertien jaar later mag je instappen voor 89.950 euro, waarmee de afschrijving gelijk is aan de kosten van een riante eengezinswoning. Ook is deze Maybach daarmee zo’n vijf mille goedkoper dan de instapper van de huidige S-Klasse. Deze is weliswaar een heel stuk moderner, maar heeft een viercilinder diesel in plaats van een zijdezacht lopende 5.5 V12 met 543 pk. Ga jij voor gedateerde luxe (inclusief twee autotelefoons!) of opteer je toch voor het nieuwste van het nieuwste en neem je genoegen met wat minder vermogen en weelde?



74 reacties

Je kunt beter deze Maybach kopen dan een instap S klasse zonder opties. Echter vraag mij af of er veel instap S-klasses verkocht worden. Ik denk het eerlijk gezegd niet.
@kilum: Beetje onduidelijke reactie. Euh, ik bedoel iets te zeggen in de trant van, ik denk dat er maar weinig mensen zijn die voor de keuze komen te staan dit of een instapper S-Klasse.
@kilum: denk het juist wel. Een auto-liefhebbber heeft een bedrag te besteden en gaat kijken wat er daarvoor te koop is. Heb ik een half jaar geleden ook gedaan en de lijst met opties varieerde van een nieuwe Mazda 2 tot iets gebruikts uit München met 6 cylinders in een lijn… Dan liggen een Matbach en een S-klasse best dicht bij elkaar.
@timt: Klopt, daarom zei ik ook dat je beter dit kunt kopen. However, de reden dat deze dingen zo hard afschrijven heeft vooral te maken met het feit dat mensen die in dit segment shoppen toch vaak voor nieuw gaan.
@kilum: Als deze beschikbaar was een tijdje terug had ik toch wel even nagedacht: of de Maybach, of m’n huidige W221 S-Klasse Facelift.
@vonklausenburg: Er staan altijd wel Maybach’s te koop. Dus er stonden er hoogstwaarschijnlijk ook wel 1 of meer te koop toen jij je S-klasse kocht. Dus ben je vergeten er naar te kijken? Of had je wel gekeken en besloten liever een (nieuw) S te kopen? Dat laatste zou ik goed begrijpen. De onderhoudskosten van een Maybach zijn niet mals.
@kilum: Ik heb kort gekeken, maar er was toen nog niets wat mij kon bekoren, derhalve voor een S400 gegaan. Als deze er stond toen (ook qua prijs) dan had ik het allicht wel gedaan.
@vonklausenburg: Dat is de Hybrid toch? Lijkt mij een zeer goede auto. En Maandelijks een stuk goedkoper in Nederland dan deze Maybach. Maar ik snap het wel. Als je zoveel geld op een auto stukslaat dan moet de auto je wel precies passen. Dan ga je niet voor de Maybach die bijna aan je wens voldoet.
@kilum: Inderdaad de hybride, heerlijke auto die echt zo is alsof ik ‘m besteld zou hebben. Qua kosten is het echt zeer betaalbaar zelfs!
@vonklausenburg: ik snap je overweging om zoiets te kopen. Echter zullen de kosten aan deze auto nog van een hele andere orde zijn als die van je s-klasse. Als dagelijkse auto zou ik zelf daarom nooit zo’n maybach aanschaffen. Over een jaar of 15 wellicht als leuk autootje voor erbij wel.
@lekbak: De kosten zullen hoger liggen dan bij m’n huidige S-Klasse, maar ze zullen nog wel binnen mijn range zitten van wat ik zou willen/kunnen betalen aan onderhoud en dergelijke. Het was voor mij meer: kijken of ik iets kan vinden, want het is natuurlijk wel extreem lekker als je je zoiets kan veroorloven en kunt rijden.
@vonklausenburg: Maar voor 90 mille koop je toch wel echt een veel jongere S-klasse. Tuurlijk is het comfort van de Maybach subliem (zelfs in vergelijk met de S-klasse), maar onder andere het verouderde infotainment zou mij op den duur wel gaan storen.
Tenzij het een derde of vierde auto is waar niet dagelijks mee gereden wordt.
@granlusso: De gedachte was een paar maanden geleden: mijn E-Klasse was nog genoeg waard, kijken wat er mogelijk is. Zo’n Maybach is subliem, en ook al zijn inderdaad zaken als infotainment verouderd, toch blijft het een fijne auto. Eerlijk gezegd weet ik niet eens waar ik tegen aan zou lopen, het fijnste is om moderner te hebben. Maar ook de verouderde techniek biedt vooralsnog genoeg mogelijkheden. Op termijn (zo’n vijf jaar) zou het allicht kunnen gaan storen. Het was dat mijn huidige S-Klasse perfect was voor mij en ik de wens niet meer had om echt te gaan zoeken. Zo’n Maybach blijft nog steeds een auto waarvan ik hoop dat ‘ie nog eens voor de deur kan gaan staan. Gewoon omdat het een extreem comfortabele wagen is.
@vonklausenburg: Klinkt allemaal goed afgewogen ;) En mooi dat je zoveel sympathie voor het merk hebt, daarin kunnen we mekaar vinden.
@vonklausenburg: Geloof je het zelf nog? In plaats van een s400 voor 30k naar een Maybach van rond de ton.
Hmmmmm.
@sheranvoogd: marges, als je iets tegenkomt voor een betere (lees: lagere) prijs en het voldoet aan je verwachtingen en eisen, waarom zou je dan meer geld uitgeven?
@vonklausenburg: Ja want als je bereid bent een ton aan een auto uit te geven ga je kijken naar een tweedehands s klasse van 30/35k. Dit soort verhalen hoor ik ook altijd op verjaardagen. Ja ik heb wel gekeken naar die AMG maar ja deze 180 doet ook gewoon alles wat hij moet doen waarom zou ik dan de AMG kopen. Als je deze dan zo prachtig vind put your money where your mouth is en koop hem dan gewoon? Kan je daarna elke comment beginnen met mijn maybach 73 pre facelift….
@sheranvoogd: Gast… Ik snap wat je bedoelt, maar daar is hier echt geen sprake van. Bovendien, wat @vonklausenburg zegt, je hoeft geen ton uit te geven als je voor 30/35 ook iets goeds hebt.
Misschien is die Maybach wel een yolo keuze, waarvoor je eenmalig een hele klap geld uitgeeft.
@granlusso: volgens mij snap je het helemaal niet…
@sheranvoogd: echt he. Hij heeft ook nog eens de 400 hybride. Als hij geld zou kunnen/willen uitgeven voor een maybach en toch liever een s klasse kocht had hij wel een 600, 63 of 65gekocht……..
@kilum: eerlijk gezegd denk ik dat je met de nieuwe instap S-klasse beter af bent. En ook dat van de S-klasses die in Nederland verkocht worden, het meerendeel gewoon het basis model is. Misschien 1 of 2 opties maar meer ook niet. De wagen is snel zat, compleet zat en al duur zat. Voor een directiewagen is een benzine motor of een acht cilinder gewoon verspilling. Dat kun je zakelijk niet verantwoorden.
@mashell: Valt mee, ik rijd zelf een S400 W211 die ‘van de baas’ was. Volledig aangekleed en zo ver er echt fulloptions mogelijk is op een S ook echt full. Voordeel is dat de auto gewoon al extreem compleet is. Qua benzine motoren is een S ook goed te doen. Verbruik valt mij alleszins mee.
@kilum: Je kan beter de nieuwste S klasse kopen van 2 jaar oud met alles er op en aan dan deze lelijke bak…
Ik heb hem nooit mooi geworden, zeer verouderde techniek, de nieuwe S klasse was al in de verkoop toen deze werd gelanceerd
Bah dat hout
Bijna een ton voor een door de tijd achterhaalde auto.

Het zal vast comfortabel rijden, maar dat ouderwetse interieur, die autotelefoon, die dvd speler… daar wordt je anno 2016 toch niet meer blij van?
@martinus: ach, er zijn ongetwijfeld after Market mb bluetooth multimedia systemen te koop met alles erop en eraan. Ben je voor 1000 euro oid weer helemaal up to date. Dat gezegd hebbende
Zeker deze Maybach! En een instap S-klasse koop je ook niet, je wilt er stiekem vast nog wel 2 opties bij. Dus je bespaart minimaal €10.000 en daar kun je onbenullige zaken als een autotelefoon wel van moderniseren. Die heerlijke motor maakt echt het verschil denk ik.
Wat moet je nog met zo’n ding? Wel leuk om eens een keer al die enorm gedateerde techniek/elektronica te zien.
kan zeggen wat je wil maar in 2018 worden dit verkooptoppers van jewelste voor de “kleine” CEO’s. Youngtimer rijden op stand…
Vreselijk lelijke bak, maar stiekem toch wel lekker (fout).

Ik zou ze echter allebei niet kopen voor dat geld. Voor 90k zou ik zeker niet gaan voor een Maybach met flink verouderde techniek en ik zou ook niet geen voor een kale S-klasse.
Ziet er toch een stuk beter uit dan een S uit die tijd. Die is nu wel echt ‘oud’ qua design vind ik. Deze heeft daar minder last van als je het mij vraagt. Oogt moderner dan de S waarop ie gebaseerd is.
ik hoef m niet
Lijkt mij dat er genoeg mensen rondlopen die willen zeggen “ik rij een Maybach”, ipv een “kale” s klasse. Het blijft ook wel een bak met klasse hoor.
Doet u maar, gewoon voor naast m’n S-Klasse.
@vonklausenburg:

Hoe vaak ik in dit topic vonklausenburg langs zie komen met ‘m’n S-klasse’… We weten het ondertussen wel hoor
@henk123456: sorry dat ik geen Opel heb.
@henk123456:
Nou en?
Mag die man alsjeblieft zeg hij doet er niemand kwaad mee.
@henk123456: Wat is nou het probleem?
Dit tijdperk van Mercedes’ interieur wordt slecht oud. Het zag er eigenlijk al oud uit toen het nog in productie was.
Als ik zo even online kijk op de Duits-Europese occasion site, zie je er Maybachs tussen staan voor 70% van de prijs. Wat vooral opvalt is dat dit soort lelijk 2-tone glimhout bijna standaard was in een Maybach.
Voor 30k zou ik m nog laten staan.
Probleem is naast de financiën vooral dat ik geen chauffeur heb. Toch wel een voorwaarde om volledig van een Maybach te kunnen genieten..
@forza: Je mag mij wel inhuren hoor.
Wanneer je een Maybach wilt kopen, lijkt het me interessanter om even over de grens te gaan kijken. Ben je een stuk voordeliger uit.
Waanzinnig lelijk met dat hout, maar ook gaaf. Ik zou er zelf nooit een kopen, voor mij een vierdeurs Italiaan graag.
@trustmeiamanengineer: een Fiat? ;)
Buitenkant is perfect. Binnenkant is veel te oranje hout. Jammer…
Fascinerende auto. De tijd zal leren of hij echt zo goed is als gehoopt. Overengineered klinkt goed, maar de W140 was ook niet vrij van problemen, ondanks de onberispelijke bouwkwaliteit. Het dashboard was echter een spinoff van de W220, die al uit ’98 stamde. De materialen zullen echter tijdloos zijn, dus dit zal wel stabiliseren. € 90K blijft wel stevig, dan kun je alsnog een stevige afschrijving krijgen.

De vergelijking met een nieuwe S gaat niet op. Wil je die een beetje aankleden en voorzien van de opties die zo’n auto begerenswaardig maken, dan ben je zeker 20K extra kwijt. Die 20K ben je vervolgens letterlijk kwijt, wanneer je de bij de dealer de straat uitrijdt.
Werd ’s nachts ooit eens ingehaald door dit type Maybach. Wat een indrukwekkende verschijning was me dat! Trouwens de enige keer dat ik er een zag…
Vind die klokjes in het dak het leukst
Liever dit dan de huidige S
Dan ga ik toch voor een nieuwe E denk ik :).

Vraagje: Mag je rijdend met een autotelefoon bellen? Het is volgens mij geen mobiele telefoon als zodanig.
@susp1cious: als er een hands-free optie op zit wel.
@susp1cious: nee dat mag niet..
@susp1cious: probeer het uit, maar ik gok dat je gewoon mag betalen…
Als je toch 90k te besteden hebt, waarom dan niet een wat luxere, vrijwel nieuwe S-klasse met een lekkere motor waar de kop af is?
Hij is dus een slordige 85% van zijn aanschafwaarde kwijt.
Dat vind ik nogal meevallen – zeker omdat de auto zoals die nu is nog altijd geen voordelige daily driver is. De afschrijving kan nog 80K verder, brandstof, houderschapsbelasting, verzekering en zeker ook onderhoud zouden zo maar eens pijn in de portemonnee kunnen doen.
Ik heb meer dan 1 auto gereden die meer dan 85% kwijt was. Zoals een XM TD12 Break, die ik voor 6% van de nieuwprijs kocht, en waar ik jaren heerlijk in gereden heb. Die was trouwens ook rond de 13 jaar toen ik hem kocht – al stond er heel wat meer op de teller.
Wat een hok…..
Dat hout is wel echt verschrikkelijk zeg. Enorm verouderd dit hok.
Wat zijn die klokkies in het plafond?
@blo3to3t:

Voor de passagier zodat hij zijn chauffeur in de gaten kan houden. Snelheid, toerental etc.
Ik lees overal enorm verouderd.. volgens mij valt het zat mee.
4 zaken laten aanpakken door Maybach Individualisierung je hebt een superbak:
1: alles wat hout is hoogglans black pianolak spuiten
2: de autotelefoons vervangen voor 2 iPhone-steunen (custom build) incl moderne pairing voor het boordnet (daar zal vast van alles voor bestaan).
3: eventueel de 2 schermen opwaarderen naar FullHD of 4K (zijn vast beschikbaar)
4: vervang de dvd spelers e.d. door moderne BluRay exemplaren.

Eventueel:
5: update de navi met de nieuwste kaarten e.d.

Waar wil ik naar toe? Met een paar duizend euro is die auto op het niveau van nu. Behalve als je het ontbreken van allerlei autonome rij-assistenten toestanden als ouderwets ervaart. Maar daar heb ik niks mee. Ik denk dat je dan een knappe bak hebt.
@Freewarefreak: punt 5 lijkt mij juist best initieel
Imposante bak, heb er ooit eens mogen poetsen van de baas van de grootste keukenboer van NL, mooi vind ik hem echter niet. Zou voor een nieuwe Merc gaan.
@pinut187: mogen poetsen. Door de wasstraat toch wel.
@thomasthomas: eerst wasstraat daarna poetsen..
Hoeveel PVC-pijpen gaan hierop?
Dit is de meest grove leugen die ik ooit heb gelezen hier op AB.
Duitse auto’s zijn de meest waardevaste beste investeringen ooit !
“iets te glimmend hout” … Zelfs een rode ceder kan niet dergelijk lelijk ‘hout’ leveren. Weten jullie zeker dat dit geen russisch importje is?

OT: ik wil geen Mercedes/Wanne-be Mercedes
Mijn broer heeft als autoverkoper bij een VAG dealer vorig jaar een Maybach 62S uit 2004 (Duitse import uit 2007 met 1,5 ton aan km’s en een nieuwwaarde van 1,8 ton) ingeruild op een nieuwe Audi A8 voor EUR 40k.
Diezelfde auto is later via de handel verkocht aan de volgende eigenaar voor EUR 45k. Heeft bijna een jaar lang te koop gestaan voor EUR 69k.
Dus……
Ik zie hier meteen al een vergelijking staan op basis van de koopprijs, maar heeft iemand hier een idee hoe groot het verschil in vaste lasten (Verzekering/MRB) en brandstofverbruik is?
@appeltje: Het verschil in vaste lasten en brandstofverbruik – met toen die nieuw was?
Ik neem aan dat je iets anders bedoelt. Maar help even?
@mout
Ik bedoel het verschil met een nieuwe S-klasse. Die weegt/verbruikt een fractie t.o.v. een Maybach 57.
Hier is de laatste eigenaar – of beter gezegd zijn chauffeur – bijzonder zuinig op geweest. Heeft wel een klein beetje schade gehad maar dat is keurig opgelost. Erg leuk een keer achterin meegereden te hebben in deze slee.
@isleofman: “Heeft wel een klein beetje schade gehad maar dat is keurig opgelost.”

Nu valt er zeker nog wel 10.000,- van de vraagprijs te onderhandelen…
Beter een Mercedes S W140 V12 kopen. Daar is gedateerdheid cult. Analoge hoogtij. Cassettebandje met slagermuziek opzetten, vrienden op de achterbank en op naar wintersport.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).