Er zou een grootschalig issue zijn met de accu’s van Porsche Taycans, aldus een klokkenluider.
Als het om techniek gaat, zit een elektrische auto eenvoudiger in elkaar dan een auto met een ouderwetse verbrandingsmotor. En dat betekent ook dat er minder kapot kan gaan. Zo simpel is het. Toch hebben elektrische auto’s weer hun eigen issues.
In het geval van de Porsche Taycan zouden dat zelfs serieuze issues zijn. Dat heeft Teslarati (die misschien niet helemaal onpartijdig is) vernomen van een Porsche-medewerker. Die zegt dat de Porsche Taycan kampt met grootschalige accuproblemen. De klokkenluider zou op het hoofdkwartier van Porsche in Zuffenhausen werken.
Volgens de anonieme bron zou maar liefst 60% van alle Porsche Taycans met accuproblemen kampen. Het probleem zit ‘m in de 800V-boordlader die het laadproces niet goed controleert. Dit zorgt ervoor dat sommige accucellen oververhit raken. Deze accucellen worden vervolgens uitgeschakeld, waardoor je dus minder accucapaciteit heb. In het ergste geval kan de boel in de fik vliegen.
Een technisch probleem kan de beste overkomen, maar de aantijgingen van de klokkenluider gaan verder dan dat. Hij (of zij) zegt namelijk dat Porsche de problemen onder het tapijt veegt en niet netjes afhandelt. Porsche zou namelijk de defecte accucellen in veel gevallen niet repareren. In plaats daarvan zouden ze een beroep doen op de reserves van de accu om de verloren accucapaciteit te compenseren.
Hoe zit het met Audi e-tron GT? Heeft die dan dezelfde problemen? Nee. Hoewel de e-tron GT veel techniek deelt met de Taycan is de boordlader anders. En dat is juist waar het probleem zit. Althans, volgens de anonieme bron.
Teslarati heeft Porsche ook om een reactie gevraagd. Een woordvoerder gaf aan dat de genoemde issues geen enkele basis hebben en dat Porsche geen van deze problemen kan bevestigen. We hebben zelf ook Porsche Nederland om een reactie gevraagd. De woordvoerder laat aan Autoblog weten dat de vraag is uitgezet bij Porsche Stuttgart.
UPDATE 16:20: We hebben inmiddels de volgende reactie ontvangen van Porsche:
“On Wednesday, December 1st, 2021, Porsche was confronted with various allegations regarding the Taycan in an article on teslariti.com. The allegations are currently being investigated. Please understand that we are currently unable to comment on this.”
Hoe de Porsche Taycan bevalt (los van eventuele accuproblemen? Dat zie je in de onderstaande rijtest!
dtwo zegt
Taycans. Zonder apostrof dus.
ty5500 zegt
De taycan heeft al wel de nodige problemen gehad waaronder exemplaren die gewoon in panne vielen tijdens het rijden door een elektrisch probleem en waarvoor er reeds een recall was. Over dit vraag ik mij echter af of het geen broodje aap verhaal is, kan mij niet inbeelden dat Porsche na dieselgate dergelijke risico’s neemt.
pier zegt
Je zal maar zo’n ding hebben, wat een ellende! ;)
rogerzz zegt
Als ik de knipoog mag interpreteren naar een bepaalde autoblog-lezer met een Taycan.. ik heb medelijden met het feit dat ie in Frankrijk woont, niet dat hij een Taycan heeft. Geen riolering, geen 4G, slecht wegdek, stugge mensen die geen Engels willen praten, brr.
Qua Taycan, makkie: even de boordlader van de Audi er in knallen of op een andere manier oplossen en klaar ;)
Rick-dos zegt
Mooi hoe je tegenwoordig het nieuws krijgt. “Ik heb gehoord van een achterbuurvrouw, daar de schoonvader van, die een dochter heeft waarvan het kind op een kleuterschool zit samen met een kind waarvan de vader bij Porsche werkt, dat Porsche problemen heeft.”. Vervolgens wordt het ergens op internet geplaatst. Dat wordt dan weer door anderen overgenomen en zonder dat het gecheckt is, is het ineens een feit.
Er is navraag gedaan bij Porsche, Porsche ontkent dit en dan zou eigenlijk de kous af moeten zijn. Maar nee, we plempen het gewoon op het internet. Zeggen we dat we navraag hebben gedaan en dat ze het zouden navragen maar daar wachten we niet op. In de kop zetten we dan een niet geverifieerde uitspraak als quote zodat het net op een feit lijkt kunnen we achteraf onschuld claimen.
Heerlijk hoe dat tegenwoordig gaat. En wij maar afvragen waarom er zoveel misinformatie is.
Edge zegt
Ja, vind je het gek. Het is zo makkelijk tegenwoordig. Een website hosten kost geen drol, Wordpress installeren stelt tegenwoordig ook niks meer voor. Binnen een kwartier of zo ben je online met je website en kun je helemaal los gaan met je clickbait en riooljournalistiek.
mx5wijf zegt
Zekers, en een app voor iOS en Android heb je dan ook zo in elkaar geflanst. Eeuhh…. ja toch?
sportabgasanlage zegt
De schoorsteen moet wel roken bij Wouter en Michael natuurlijk 🤣
Bastiaan Williams zegt
Dus omdat Porsche het ontkent is het dus niet waar.
Nou jij bent niet geschikt als onderzoeks journalist :)
Ps. Er zijn wel meer problemen te vinden over de Taycan, de software en de hardware ervan.
Het is tenslotte ook een VW product dus er zal nog wel meer naar boven komen. Dat wil niet zeggen dat de Taycan een slechte auto is. Rijdt echt heerlijk. Beste EV die ik ooit gereden heb.
ty5500 zegt
Ik vind het artikel weinig geloofwaardig maar ik vind het wel vreemd dat Porsche via Teslarati de berichten blijkbaar ten stelligste ontkent zoals je zou verwachten. Autoblog doet eveneens navraag maar vandaag en dan lijkt Porsche (ik vermoed eveneens de hoofdzetel) veel voorzichtiger te reageren door aan te geven dat ze het onderzoeken en geen commentaar kunnen geven. Als het flagrante leugens zijn, zouden ze dit toch gewoon opnieuw aangeven? Elke dag wachten geeft bijkomende imagoschade en de mogelijkheid dat het artikel wordt gedeeld.
Richmond zegt
@Rick-dos: omdat her helaas net zo goed waar is dat Porsche gelijk heeft als Porsche geen gelijk heeft. Zie diesel gate..hoe lang is dat ontkent tot het niet meer ontkent worden.
goodvibrations zegt
Jij verdient de nominatie meeste likes van het jaar! 🏆
JoostvdWater zegt
Een Tesla Fanboy die claimt dat een ander merk technische problemen onder het tapijt veegt? Heerlijk…
Was laatst bij een revisiebedrijf waar pallets vol met differentieelhuizen met lagerproblemen lagen van Tesla…
Ik ga vast klaar zitten met een bak popcorn. Nu al een fijne soap dit.
Bastiaan Williams zegt
Ja en mijn oom zag een rood konijn op een Fiat zitten met een gouden oorbel en een bordje om zijn nek waarop stond:
“je moet niet alles geloven wat men in autoblogs schrijft.”
baklava zegt
Al die Ev’s hebben wel problemen. Doe gewoon verstandig en schaf een ICE aan.
hanstadema zegt
Dat is niet helemaal waar. Onze bijna 4 jaar oude BMW i3S heeft nooit iets gehad. Is ook nooit teruggeroepen of wat dan ook.
sportabgasanlage zegt
@hanstadema dat noemen we anekdotisch bewijs. Dat jij nooit problemen hebt gehad, zegt niks over de rest.
hanstadema zegt
Daarom zeg ik ook dat het niet helemaal waar is, omdat die van ons 100% probleemloos is. Dus niet alle EV’s.
Maar laat maar. Anekdotisch bewijs is ook prima.
mc96 zegt
Inderdaad. Goed lezen is kennelijk niet makkelijk
Bastiaan Williams zegt
BMW is nou ook niet echt de heilige graal van betrouwbaarheid.
redbeams zegt
@hanstadema: Je doet net alsof 4 jaar speciaal is…wellicht voor een bmw ja.
nore zegt
Vertel, welk probleem heb ik.
Richmond zegt
@baklava: want ices hebben nooit problemen toch.
krikke240z zegt
Nu je het zegt, ik heb Charlestaycan hier al een tijdje niet meer gezien!
sportabgasanlage zegt
Die staat al een paar weken bij de garage
Bastiaan Williams zegt
Hij is met op vakantie met de Taycan.
bernoulli zegt
Zijn account is inactief/gedelete. Geen idee waarm.
cobana zegt
De reactie van VW Porsche is een bekende: doen alsof het niet bestaat.
PON in NL zal hierover zeggen: dat is een producteigenschap van EV’s. De accu wordt nou eenmaal minder na verloop van tijd.
vindik zegt
Een man met een Teslapetje en een raar Zuid-Afrikaans accent zei me……
bernoulli zegt
Binnenkort ook Porsche-fluitjes in de webshop.
redbeams zegt
Het is opvallend stil de laatste tijd vanuit frankrijk…iemand charles gezien
ty5500 zegt
Die zijn porsche is misschien wel afgebrand..
PunicaOase zegt
Slecht gekozen titel dit.. best wel misleidend.. wacht eerst even de reactie van Porsche Duitsland af.. en dan nog weet je niet wie gelijk heeft.. Genuanceerdere titel was wel zo chique geweest.. misser!
Bastiaan Williams zegt
Wat verwacht je dat Porsche gaat zeggen dan?
“Ja er zijn problemen met de accu’s”
“Nee, er zijn geen problemen.”
“We zijn het aan het onderzoeken.”
“Niets van bekend.”
“Geen commentaar”
Er zal best wel wat vooronderzoek aan ten grondslag liggen.
petroldrinker zegt
en iedereen maar roepen dat de EV’s zo goed zijn…. dat is te zien weer in dit bericht…
hanstadema zegt
Ik blijf dat roepen over specifiek ons eigen exemplaar. Onze bijna 4 jaar oude BMW i3S heeft nooit iets gehad. Nog even en ik moet mij opnieuw voorstellen bij de dealer (bij wijze van spreken). Alleen een setje achterbanden versleten. Bijna 70.000km gelopen.
ty5500 zegt
Mensen geven graag af op nieuwe technologie. Van de eerste gsm’s gingen we allemaal een gigantische hersentumor krijgen
mashell zegt
Die wappies komen anders nog steeds met elke generatie netwerk technologie opnieuw uit hun grot.
lavoro zegt
@petroldrinker: in dit bericht waarin geen feiten staan…
Dutchdriftking zegt
Nou Charles 4s, kom er maar in.
redbeams zegt
@dutchdriftking: Die is er even niet…iets met een oververhitting
mashell zegt
Waarom zou de e-tron GT een andere boordlader hebben? Dat zijn onzichtbare componenten waar delen tussen de merken juist logisch is. Wat mij betreft is boordlader ook iets anders dan batterijmanagementsysteem en die laatste bepaald de vulgraad per cel. Dus misschien wel een verzinsel van Teslarati.
993carrera4s zegt
Die klokkenluider dat was ik. Hoop dat de occasionprijzen wat sneller zakken😅
marcomanta zegt
De Kona EV had in het begin veel problemen met de 12V die al snel de geest gaf en later terugroepactie van het hele accupakket, overal is wel wat.
citrorob zegt
De Kona gebruikt ook dezelfde LG Chem cellen de Audi Porsche en de Chevy Bolt gebruiken.
henkp1 zegt
Deutsche Grundlichkeit, dass war Einmahl.
tjorque zegt
Twee weken geleden ook gesproken met een kennis wiens taycan ook accu problemen heeft…
21k kosten 😱 die gelukkig niet voor hem zijn.
jensonb zegt
hoe is het met de porsje van die redacteur? hoor hem er niet zoveel meer over. Geld op voor een onderhoudsbeurtje?
citrorob zegt
https://carsalesbase.com/europe-audi-etron-gt/
Er zijn nog maar zo weinig en zo recent E-tron GT verkocht dat die waarschijnlijk nog niets gemerkt hebben. Het zijn overigens ook de zelfde LG Chem accu waarmee ook de Chevy Bolt in de VS zo goed fikt
Nee, VAG doet het zoveel beter dan Tesla. 😂
r8spyder zegt
Ik ben de gelukkige eigenaar van een Taycan Turbo S. Het is een heeeeerlijke wagen met een perfecte wegligging, acceleratie. Hij ligt als een BLOK op de weg. Duitsland…..heeerlijk.
Maar dat accuprobleem is absoluut waar…… al een keer of 4 naar de garage gemoeten en zelfs afgesleept. Laadt niet, laadpoorten geblokkeerd kortom onzekerheid.
Elektronica in het dashboard niet communicatief/intuïtief het is een ergernis.
Vanuit importeur/fabriek blijft het angstvallig stil. Dealer doet erg zijn best maar al met al kost het tijd en ergernis. Toch als nieuwe originele Nederlandse auto gekocht. (En het was geen broodje bij de bakker) En ik weet dat ik niet de enige ben met deze problemen. Maar goed hij rijdt super zullen we maar zeggen…..
Bastiaan Williams zegt
Gefeliciteerd met je mooie auto. Wel triest dat er zoveel accu problemen zijn.
Redrum zegt
Heerlijk dit, het gaat over Porsche en ineens gaan er sommige kritisch zijn en zouden we beter nuanceren.
Vele houden er toch 2 maten en gewichten op na als het aankomt op welke click-bait te geloven.
Van de buurman of de vriend van de baas zijn schoonmoeder neemt men alles klakkeloos aan als het over Tesla gaat. Met de berichtgeving over andere merken is m’n dan ineens kritisch…..vreemd 😂
Anné zegt
Ik ben in het bezit van Porsche taycan Turbo met 40.000 km. 6 Weken geleden kreeg ik als melding systeemfout en kon de wagen niet meer in versnelling plaatsen. Oplossing was wagen afsluiten en 5 minuten wachten. na deze reset werkte alles terug tot een week later hetzelfde probleem zicht weer voordeed. Porsche heeft de wagen binnengeroepen en besloten om heel het accupakket te vervangen. Dit is gebeurd ondertussen maar de computer geeft nog steeds systeem fout. Ingenieur van duitsland moet komen om de bedrading te komen zien. Alles bij elkaar zal ik de wagen 2 maanden hebben moeten missen maar heb vervangwagen gekregen ( macan ) en alles wordt opgelost op kosten van porsche. Alleen ik weet niet of 60 % een probleem heeft met de accu ’s maar ik heb er effectief één. Wij zien wel naar waar dit verder leidt.
Bastiaan Williams zegt
toch maar een EQS of een Lucid Air dan :)
lowlow zegt
Oei? Waar is Charles Taycan?
We zullen wel zien, waar rook is is vuur, letterlijk dan
gregorius zegt
Problemen zijn lastig, maar te verwachten met zo’n nieuw model.
Of Porsche het echt goed afhandelt of niet, daar zit het verschil. Zal er maar net aan liggen en zal ook in elk land weer anders zijn. Dat zou ook het verschil zijn tussen er wel of niet 1 willen hebben.