65-plussers zijn grootste wegmisbruikers

Auteur: , 38 Reacties

Vergeleken bij wat het contingent grijze postduiven allemaal uitvreet op de Nederlandse wegen zijn die 'dekselse jongeren' cherubijntjes, zo blijkt uit een onderzoek dat uit onverwachte hoek komt.

Oud vrouwtje in en Superleggera

Het is namelijk de ANWB zelf, dat met zijn laatste polletje 98% van zijn achterban affakkelt (volgens bejaarden), danwel met de neus op de feiten drukt (volgens realisten).

Uit het onderzoek komt naar voren wat wij eigenlijk al lang wisten: senioren hebben schijt aan alles. Ze zetten hun Agila neer waar zij dat willen, stappen vaker met een fles jajem achter de kiezen op de bestuurdersstoel, en beter vertel je ze helemaal niet dat ze een gordel moeten dragen, want dat bepalen de mensjes voor wiens AOW jij elke maand krom ligt zelf wel. Jij snotneus.

Met betrekking tot het alcoholverhaal: dit werd eerder deze week nog pijnlijk duidelijk, toen een dronken bejaarde (73) in Leeuwarden 5 man schepte op een zebrapad, waaronder een compleet gezin. Volgens de Leeuwarder Courant zijn deze mensen gelukkig weer thuis, maar dat doet niets af aan de rake rant van oer-Fries Bas Paternotte: dronken bejaarden zijn zielloze moordmachines.

Dan de jongeren: qua drink-, gordeldraag- en parkeergedrag zijn ze voorbeeldig. Wat ze echter wel vaker doen dan de oudjes is te hard rijden, bellen, en door rood rijden. Maar ja, niemand is perfect.

De ANWB peilde verder nog waar zijn achterban zich het meest aan stoort, en gezien de samenstelling hiervan zal het antwoord je niet verbazen: te hard rijdende automobilisten. Niet mensen die geen richting aangeven, niet mensen die met hun voorbumper in je kofferbak zitten, niet chauffeurs die onnodig links blijven plakken, maar iemand die je op een lege snelweg met 140 voorbij komt waar je 130 mag, dát is waar het ANWB-lid zich het meest over opwindt.

Foto: de gemiddelde bejaarde, via autojunk.nl



38 reacties

meeste overtredingen of meeste ongelukken veroorzaken? het zijn namelijk verschillende dingen…
Nou nou die bejaarde man was niet dronken. Hij had net iets te veel op. Dat is misschien 3 glazen.
@nvn1993: Precies schandalig hoe de media hier mee omgaat.
Ik praat het absoluut niet goed hoor maar ze insinueren dat de beste “dronken was.
@luuktb: Weet je wat schandalig is? Met 300 ug/l in je bloed tegen het verkeer in 5 voetgangers in volle vaart aanrijden.

Iemand die zegt ‘dat de media hier schandalig mee omgaat [sic]’ is wat mij betreft niet helemaal lekker.
@sir_smokalot:
De gretigheid, waarmee hier de ouderen (dank zij de ANWB) aan de schandaal worden gehangen, doet mij echt smalend glimlachen. Wat een baarlijke nonsens! Onder hen vind je sukkels, die niet achter het stuur zouden mogen zitten. Maar om ze nou allemaal over een kam te scheren is gewoon echt te gek voor woorden. Onder jongeren vind je net zo goed malloten.
En door nou dat voorbeeld van Leeuwarden aan te halen, gooi je alleen maar olie op ’t vuur. Hier in ’t dorp woont iemand, die op z’n 19e zijn vier passagiers (leeftijdgenoten) de dood in joeg. Bezopen en véél te hard rijdend; alleen hij, als bestuurder, overleefde. Zijn daarom ALLE jonge bestuurders ineens ongeschikt om de weg op te gaan?
Door het geval Leeuwarden te benadrukken, schop je in ieder geval alle ouderen volkomen onterecht keihard onder hun kloten! Maar ja, dat is nou eenmaal niet je doelgroep.
@luuktb: al had ie verdomme maar 3 likeurbonbons op. Alcohol = alcohol en dat kan gewoon NIET samen gaan met autorijden!

Daarnaast: het ongeval vond plaats vóór het middag-uur… Wat als meneer rond een uurtje of 4 in de middag op pad was gegaan?
Ik heb het al eerder gezegd hier. Boven de 60+ lekker ieder jaar laten keuren. En veel strenger maken ook. Als je nu op je 92e je rijbewijs kan verlengen krijg je hem voor 5 jaar… 5 JAAR?!
@clarkson: ooit word jij ook zo oud. Eens zien of je dan je rijbewijs zomaar wil inleveren…
@sulobb: Sjonge jonge jonge… Precies deze reactie kreeg ik vorige keer ook. Al maanden geen…?

Maar gelukkig had ik een oplossing. De 60+ rijbaan.
@sulobb: Niemand zegt dat het niet vervelend is voor ouderen. Maar iemand van boven de 70 kan in 5 jaar erg hard achteruit gaan, het is gewoon niet veilig. Ook zou ik het terecht vinden dat op die leeftijd misschien me rijbewijs word ingenomen, als je een gevaar bent voor de medeweggebruiker mogen ze je van de weg afhalen wat mij betreft.
@clarkson: Boven de 60? Als ik om mij heen kijk (familie e.d. ) vind ik het bij 50 plussers al spannend worden.
@dwersbongel: Oja, periodiek even opfrissen, dat lijkt mij zo gek nog niet.
@dwersbongel:

Weet je, velen hebben bij 18 al een opfriscursus nodig, het is ronduit debiel om er een leeftijd aan te hangen.

Kende ooit een knarse knar die, diep in de tachtig, die beter reed als menig jonge knul
hij anticipeerde, keek ver vooruit en hield er altijd goed de gang in en zat te schelden op al die slomerikken

Sommigen hebben gewoon geen gevoel voor rijden, anderen geen ervaring. En weer anderen hebben totaal geen benul waar ze mee bezig zijn of wat een auto kan aanrichten.

In het weekeinde ben ik altijd dolgelukkig als ik de weg NIET op hoef.

Of vakantietijd op de Franse autoroutes, die Hollanders rijden exact hetzelfde op de autoroute in Frankrijk als in Nederland, met hun ” Pleur hem er maar Veur mentaliteit “
@desjonnies: Absoluut. Periodiek opfrissen kan daarom geen kwaad. Bij niemand niet.

Ik rij in het weekend juist. Kan op de fiets naar het werk :)
@desjonnies:
alsof fransen zelf zo netjes rijden…
Dat wil ik graag geloven m’n oude grootmoeder geeft Colin Mcrae het nakijken qua aggressie en spektakel. Schookinderen, struiken,… het is allemaal gelijk voor haar. En altijd maar parkeren in invalide parkeerplaatsen.
Even wachten, als ANWB lid kan je je dus storen aan iemand die te hard rijdt. Dat kan je alleen beoordelen als je zelf in de auto zit.
Maar hoe kan je je ergeren aan iemand anders die te hard rijd als je zelf in de auto zit: de hardrijder gaat aan je voorbij en je ziet m niet meer. t Zal wel jaloezie zijn dus. En herinneringen aan de goede oude tijd waar je nog geen snelheidslimieten had.
@gregorius: ik snap er ook niks van hoe je je kan ergeren aan iemand die harder rijd, ze rijden alleen langs je, wat is daar erg aan? Zal inderdaad wel jaloezie zijn ofzo
@gregorius: dat is alleen op de snelweg. Op de provinciale weg of in de stad gaan hardrijders dicht op je rijden om je proberen te bewegen sneller te rijden. Het zijn ook altijd de hardrijders die inhalen. Inhalen op de snelweg is geen probleem maar in de stad of buiten de bebouwde kom wordt het wel eens krapjes.
@mashell: dan ergeren ze zich dus niet aan de snelheid maar aan inhalen of bumperkleven/opdrukken of wat dan ook. Je kunt prima structureel te hard rijden en toch zeer netjes rijden. Andersom kan ook, daar zijn vooral de 50+ers goed in. En daar erger ik me dan weer aan.
@lekbak: volgens de tekst ergeren ze zich dan weer niet aan bumperklevers…
Het zal wel een verhaal in de trant van ‘wijsheid komt met de jaren’ zijn of zo…
@awesome: ze ergeren zich niet aan klevers omdat ze nooit in hun spiegels kijken
@lekbak: ” Je kunt prima structureel te hard rijden en toch zeer netjes rijden.” Haha. De motoragent die je staande houdt zal inderdaad tegen je zeggen “u reed structureel te snel maar wel zeer netjes”. Natuurlijk kan dat niet, netjes rijden impliceert gewoon binnen de snelheidslimiet blijven!
@mashell: onzin, echt onzin. Er is geen agent die mij aanhoud (los van laseren) als ik netjes maar 10 to 20 km te hard rij. Het mag niet en dat weet ik. Dat je ervoor bekeurd kan worden heeft niks met netjes rijden te maken. Je kunt als een hark rijden en toch geen wet overtreden en je kunt enkele wetten overtreden zonder dat het gevaarlijk of irriterend is. Maximale snelheden zijn noodzakelijk maar vaak (vooral buiten de randstad) kan je volkomen verantwoord iets harder rijden.

Juist dat als een hark rijden zonder wetten te overtreden zijn die oude bestuurders goed in.

Netjes rijden houd in mijn ogen onder andere in:
Soepel. Niet bumperkleven of drukken. Richtingaanwijzers juist gebruiken. Anticiperen op wat komen gaat of kan gebeuren. Rekening houden met de omgeving (soms dus langzamer dan vmax rijden). En vast n8g meer van die voor de hand liggende dingen.
Was het nou een polletje door de ANWB of toch een onderzoek? Dit maakt nogal een verschil namelijk. En waar vinden we dit polletje/onderzoek?
PS: ik erger me het meest aan die gasten met hun kofferbak in mijn voorbumper die met 80 km/h lekker hun auto naar de linkerbaan gooien om met een gangetje van 87.2 een vrachtwagen in te halen.
Ik pleit voor een generiek rijverbod voor ANWB leden..
Ik ben het er zeker mee
Eens dat ouderen het grootste gevaar op de weg zijn. Zo kwam ik een keer een man van 85 tegen die voor me reed met zijn rechter achterdeur wagenwijd open, en hij had niks door. Vervolgens klapte die deur tegen 2 stilstaande auto’s aan en was ook nog is van plan rustig door te rijden. (wat helaas niet door ging).
Mijn moeder belde… Ik mag niet meer op Autoblog, je leert de “verkeerde” dingen…
via Android app
Zijn er geen statistieken beschikbaar van het aantal crashes per leeftijd gedeeld door het totaal aantal gereden kilometers per jaar van diezelfde leeftijd? Het liefst met onderscheid tussen kleine dingetjes (parkeerschades) en de serieuzere gevallen. Lijkt me zeer interessant
@knipperlichtje:

zijn dan ook populistische onderbuik onderzoekjes ..
raken kant nog wal ..
Wat mij opvalt is dat de wat oudere bestuurders veel egoïstischer zijn. Ook zijn ze vaak onzeker als ze niet de vaste route naar werk of winkel rijden. Gevolg is gooi-hem-er-maar-voor of langzaam rijden of linksplakken. Om over moderne gekkigheid als een spitsstrook nog maar te zwijgen, eng hè een ononderbroken streep overgaan…

Het zegt al genoeg dat het op een doordeweekse middag sneller van leeuwarden naar rotterdam rijdt dan op een zondagmiddag. Ondanks dat het doordeweeks vele malen drukker is.
Ach, geef de ouderen een beetje ruimte.
Ze hebben tenslotte hun hele leven al belasting betaald en hebben dus ook recht op een plekkie op de snelweg.
als je denkt dat wegmisbruik met leeftijd te maken heeft ..
dan hebben dit soort “onderzoeken” veel impact op je ..

luister jij maar naar uitslag die een verzekeringsmaatschappij voor jou in elkaar frutselt ..
NOOIT zelf denken .. NOOIT doen ..
als dit “onderzoek” had uitgewezen dat Fiat rijders wegmisbruikers waren ..
dan had iedereen hier een voorbeeld kunnen noemen van wegmisbruikende Fiat rijders ..

@autoblog is voer voor antropologen ..
Mijn me ing is dat oude mensen over het algemeen levensgevaarlijk rijden, ze zien vaak slecht, hebben weinig tot geen inzicht en rijden gevaarlijk langzaam. Gister nog een oud vrouwtje die op de ring alkmaar (tweebaans voorrangsweg 70/80 weg, vergelijkbaar met amsterdam alleen ietsje smaller) plots op haar rem ging staan omdat ze dacht dat verkeer van rechts voorrang had..
@lambo4all:
Vanochtend met wegbrengen van de kids naar school, werd ik ook haast platgereden op een zebrapad door een moeder die haar kind kwam brengen.
Dus nu is mijn mening dat jonge moeders over het algemeen ook levensgevaarlijk rijden.
Beter rot iedereen gewoon lekker op, kan ik lekker doorrijden. Jong of oud, maakt mij niet uit. Jullie kunnen allemaal niet rijden, ik wel.
@Hubert: ik heb ook nagenoeg m’n hele leven belasting betaald, dus… :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).