• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

7 feiten over Nederlandse automotive toeleveranciers

Auteur: sir_smokalot, gepost 20 januari 2015 om 15:29 – 36 Reacties

De erogene zones van de 3 Serie


De autoindustrie is groot, maar niet zo groot als die van de toeleveranciers. De fabrikanten kopen het gros van hun onderdelen in, zo ook van Nederlandse leveranciers, die in 2014 een goed jaar hadden. 7 feiten over deze ‘onzichtbare’ sector.

Niet zelden wordt het verlies van banen als een fabrikant op de fles dreigt te gaan gelinkt aan een veelvoud van banen die verdwijnen bij een toeleverancier. Bekijk bovenstaande afbeelding (bron Automotive News – HIER in het groot) die illustreert wat er allemaal aan ‘vreemde’ onderdelen in een 3 Serie gaat, en je snapt het.

Met naar schatting 30.000 banen bij 300 bedrijven doet Nederland leuk mee in de toeleverindustrie. We noemen Tata Steel in IJmuiden, en ook (klap)dakenfabrikant Webasto heeft een vestiging in Kampen, om maar een voorbeeld te noemen. Uiteraard: reuzen als Bosch, Magna, Takata, Denso enzovoort nemen het gros van de totale jaaromzet van 1.300 miljard euro voor hun rekening, maar toch: een klein deel van een hele grote taart vult ook.

Het economisch bureau van de ING lichtte deze bedrijfstak in Nederland eens goed door in een rapport (PDF), waaruit de volgende zaken zijn op te maken:

  • 9,2 miljard euro omzet

Belangrijker nog, er werd een comfortabele marge van 7,5% gedraaid

  • 59% groei in 5 jaar tijd

Let wel: 2009 was een rampjaar, en in 2011 was de omzet alweer terug op 9 miljard euro. De jaren erna zakte deze weer weg, maar vorig jaar was een recordjaar.

Nederlandse toeleverindustrie - bron: ING

  • 88% van de productie gaat naar het buitenland

Nederland exportland. Dat gaat zeker ook op in de automotive.

  • Duitsland met afstand de grootste afnemer

Liefst 44 % van de exportwaarde gaat naar de oosterburen. Het VK, België en de VS volgen op gepaste afstand

  • Metaalsector pakt kwart van de omzet

Na de ‘harde’ auto-onderdelen is de metaal de belangrijkste sub-sector, chemie en elektrotechniek volgen nek-aan-nek.

Toeleverende industrie

  • Korea, China en de VS moeten de kar gaan trekken

De komende jaren is de grootste winst – naast Nederland zelf en het VK – te behalen in genoemde 3 verre markten. Voor de export naar Rusland en Belgie zijn de prognoses zeer somber.

  • Focus op lokale productie Azië

Als gezegd: in China en Korea is winst te pakken. Echter, voor blijvend succes in deze markten is lokale productie nodig. Niet alleen voor een kortere route naar de afnemer en lagere productiekosten, maar ook om tariefmuren te omzeilen. Europa mag dan een interne markt hebben, daarbuiten heersen nog diverse handelsbelemmeringen.

Wat de NL autosector moet doen om te innoveren? Tijdens het uitreiken van de Nederlandse AI Award kwamen vandaag de volgende suggesties aan bod (screenshot door drivenbyhelmond), klikken voor een grotere versie:

Suggesties innovatie

Ook interessant!

  • autoinbraak
    Autoinbraak in deze Nederlandse wijken het ergst
  • prijzenoorlog pomphouders
    Prijzenoorlog Nederlandse pomphouders op komst
  • Nederlandse Lightyear wordt niet in Nederland gebouwd
  • Is dit de bruutste G-klasse van Nederland?

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

autocultuur, ing, lijstjes, nederland, Techniek

Vorig bericht: « Ford Mustang: de bizarre prijsverschillen tussen BE/NL
Volgend bericht: McLaren 650S Le Mans neemt je mee naar snorkelland »

Lees Interacties

Reacties

  1. rw1994 zegt

    20 januari 2015 om 15:36

    Duitsland met afstand, afstanf klinkt Duits maar is het niet.

    Login om te reageren
  2. E34M5Touring zegt

    20 januari 2015 om 15:46

    Een Selespeed gerobotiseerde handbak van Magneti Marelli? In welke uitvoering is die geleverd??

    Login om te reageren
    • paddoswam zegt

      20 januari 2015 om 17:22

      @E34M5Touring: Alstublieft, de E36 met een SMG bak schijnt deels in samenwerking/gebruikt maken van onderdelen gemaakt te zijn. Maar zie inderdaad niet hoe dat bij dit ‘oude’ E90? type 3-serie plaatje gekomen is..

      “BMW’s first generation SMG was also partly a Magneti Marelli system.”
      https://en.wikipedia.org/wiki/Selespeed
      http://www.evo.co.uk/bmw/3-series/6287/bmw-3-series

      Login om te reageren
  3. RickS zegt

    20 januari 2015 om 15:48

    Ik dacht dat velgen wel altijd in eigen beheer werden gemaakt, maar aan de afbeelding te zien komen die van BBS?

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      20 januari 2015 om 16:05

      @RickS: Autofabrikanten produceren vrijwel niets zelf, ook velgen worden meestal gewoon ingekocht bij een gespecialiseerd bedrijf.

      Login om te reageren
      • RickS zegt

        20 januari 2015 om 16:12

        @motoragent: Hmm en daar worden vervolgens weer imitaties van gemaakt door iets minder gespecialiseerde bedrijven..

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        20 januari 2015 om 16:23

        @motoragent: het metaalwerk van carosserie en motorblok doen ze meestal zelf. De rest niet. Maar ze bedenken wel wat ze hebben willen en tegen welke prijs. De toeleverancier moet het dan maar zien te maken.

        Login om te reageren
        • motoragent zegt

          20 januari 2015 om 16:32

          @mashell: Ja precies, de basis is van hun, de rest dat daar tegen aan geschroefd word is grotendeels van externe partijen (vaak wel in opdracht ontwikkeld en geproduceerd specifiek voor die fabrikant)

          Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          20 januari 2015 om 17:06

          @mashell: Ben jij soms een anti-kapitalist?
          Is gewoon vraag en aanbod hoor..

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            20 januari 2015 om 17:19

            @lekkaah: was het maar zo simpel. Voor de eerste paar 100.000 stuks spreek als toeleverancier een prijs af en daarma zegt de fabrikant: we willen er nog een paar 100.000 maar willen 20% minder betalen, zie maar hoe je dat doet. Dat is geen vraag en aanbod, dat is uitknijpen.

            Login om te reageren
            • lekkaah zegt

              20 januari 2015 om 17:23

              @mashell: Uitknijpen ja, welcome to capitalism. Vraag en aanbod. Of doe jij nooit handje-klap bij de lokale meubelboer? Kom op zeg..

              Login om te reageren
              • w0o0dy zegt

                20 januari 2015 om 17:51

                @lekkaah: met het verschil dat je melkboer geen dedicated productielijn heeft staan om jouw product te maken. De kostprijs wijzigt dan ook niet in jaar 2,3 etc… En daar heb/had je afspraken over… Je positie als afnemer gebruiken om de leverancier naar een lagere prijs te drukken (ze zitten immers aan je vast) is niet sjiek.

              • lekkaah zegt

                20 januari 2015 om 18:23

                @w0o0dy: Behoort gewoon tot 1 vd vele risico’s van de ondernemer..
                Bovenstaande leveranciers beconcurreren eerder elkaar dan dat zij ‘afgeperst'(lol) worden door een klant. En wie de illusie heeft dat ondernemen risicoloos en leuk is..
                Wie betaald bepaald.

            • melkkoe zegt

              20 januari 2015 om 18:41

              @mashell: Dit is inderdaad het geval bij veel autofabrikanten.
              De oplossing: In eerste instantie akkoord gaan, om vervolgens om vijf voor twaalf toch weer 20% extra te vragen. Gaan ze niet akkoord, dan ga je waarschijnlijk failliet. En dan is het echt paniek, bij onze Duitse vrienden. Een alternatief zoeken lukt niet op korte termijn, en een stilstaande productielijn…

              Heeft in het verleden al eens gewerkt.

              Login om te reageren
              • Esprit_de_Flandre zegt

                20 januari 2015 om 19:42

                @melkkoe: Haha, ja, dat werkt. Maar wel maar één keer. Een jaar later hebben ze een andere leverancier en dan wordt je gedumpt met je 20% extra…

    • n54coupe zegt

      20 januari 2015 om 16:47

      @RickS: Aan de achterkant van 1 van de spaken van een BMW lichtmetalen velg staat gewoon BBS.
      Niks mis mee.
      Ik zou verdrietiger worden als er Borbet gestaan had o.i.d.

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        20 januari 2015 om 19:14

        @n54coupe: grappige is dat ze de turbo’s op het n54 blok (oa) van mitsubishi hebben.
        grote fout geweest dus.

        Login om te reageren
  4. m4ple zegt

    20 januari 2015 om 15:58

    Als ik in die anderhalf jaar in welke ik nu de opleiding automotive volg iets heb geleerd is het wel dat iedereen alles inkoopt.
    Van DAF tot Audi A7 tot Opel Corsa.

    En ja in Nederland hebben we een redelijk aandeel.
    Bosch
    Tata
    VDL
    Fokker
    DAF/PACCAR
    Brabant Alucast
    en zo nog veeeeeeel meer

    Login om te reageren
    • jordip zegt

      20 januari 2015 om 18:32

      En onze eigen merken niet te vergeten natuurlijk, Donkervoort, Vencer, Saker, Daf, VDL, en stiekem tel je ook nog Spyker mee

      Login om te reageren
  5. gregorius zegt

    20 januari 2015 om 15:59

    Ik mis nog de speakers van Harman Kardon in t lijstje.
    En het basis rubber om de velgjes heen.

    Login om te reageren
  6. henkhupelschoten zegt

    20 januari 2015 om 16:13

    VDL? Zal waarschijnlijk de grootste zijn in toeleverancieren van onderdelen. Kijk maar eens bij de nedschroef wat daat wel niet allemaal gemaakt wordt

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      20 januari 2015 om 16:34

      @henkhupelschoten: Inderdaad. Moet je bijvoorbeeld eens over de A2 bij Eindhoven rijden, VDL logo’s zo ver het oog kan reiken…

      Login om te reageren
      • opabrutus zegt

        20 januari 2015 om 16:59

        @motoragent: Precies, want logo’s betekent output! Nietwaar?

        Login om te reageren
        • motoragent zegt

          21 januari 2015 om 08:31

          @opabrutus: Als je het halve industrieterein op je naam hebt staat doe je blijkbaar toch iets goed…

          Login om te reageren
      • rw1994 zegt

        20 januari 2015 om 19:44

        @motoragent: Dus in Wolfsburg wordt alles van Volkswagen gebruikt? Ook inkoop inkoop inkoop. VDL koopt ook in.

        Login om te reageren
        • motoragent zegt

          21 januari 2015 om 08:31

          @rw1994: Ik weet niet of jij het weet, maar VDL is meer dan alleen producent van bussen en Mini’s. Ze produceren honderden verschillende onderdelen en zelfs productierobots voor o.a. de autoindustrie.

          Login om te reageren
  7. toyotafortuner zegt

    20 januari 2015 om 16:36

    Zeg @sir_smokalot: Toen ik voor het laatst op Google Maps keek ligt Tata Steel niet in IJmuiden, maar in Velsen-Noord ;) (dat gehucht waar Liander momenteel hard faalt) Gegroet, een spotter die veel in het havendorp spot.

    Login om te reageren
  8. mrrallycross zegt

    20 januari 2015 om 16:36

    Leuk overzicht en leuk om te weten dat deze bedrijven in Nederland zitten

    Login om te reageren
  9. sydney zegt

    20 januari 2015 om 16:41

    Magazijnvolk.Vaak een heel apart slag soort collega’s.Schelden je helemaal verrot als je iets met spoed geregeld moet hebben,om het vervolgens gewoon voor je te doen.Hou ik wel van.

    Login om te reageren
  10. ary777 zegt

    20 januari 2015 om 17:27

    Goh, er gaan gewoon complete seats in een BMW?!

    Login om te reageren
  11. Jochempie zegt

    20 januari 2015 om 17:28

    De groetjes vanaf de Automotive Campus :)

    Login om te reageren
  12. w0o0dy zegt

    20 januari 2015 om 17:53

    In werkelijkheid gaan er achter veel producten op het plaatje veel meer leveranciers schuil aangezien veel van die “modules” ook weer zijn opgebouwd met ingekochte componenten.

    Login om te reageren
  13. gash zegt

    20 januari 2015 om 17:57

    Ik mis uitlatenboer Bosal.

    Login om te reageren
  14. stalensnuitje zegt

    20 januari 2015 om 20:41

    Trekhaken van Brink uit Staphorst niet te vergeten!

    Login om te reageren
  15. Esprit_de_Flandre zegt

    20 januari 2015 om 20:49

    Best wel interessant. Jammer genoeg vrees ik ook dat het rapport gelijk zal hebben ivm België: een sterke daling…

    Login om te reageren
  16. arno_deruyter zegt

    22 januari 2015 om 17:06

    Is het iemand gelukt om die PDF van de ING te downloaden. En zo ja, kan deze dan weer gedeeld worden?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North