75% is tegen gebruik telefoon op de fiets

Auteur: , 41 Reacties

Maar jongeren vinden het een stuk minder problematisch om met hun telefoon vergroeid te zijn, zo blijkt uit een onderzoeksrapport van het Ministerie voor Infrastructuur en Milieu.

Hoi mam, met mij, ik rijd even een vijver in

Als automobilist ken je het fenomeen waarschijnlijk wel: een fietser, meestal van middelbare school leeftijd of studerend, ogen stijf gericht op de telefoon ter hoogte van de navel, niet lettend op het verkeer rondom hem of haar. Als automobilist moet je maar om deze mensen heen zien te laveren, terwijl ze zich al alles behalve koersvast verplaatsen. Hinderlijk, laatst had ik nog te maken met drie kids van een jaar of vijftien die in driehoeksformatie op een net te smal landweggetje voor me bleven rijden, twee van hen zonder achterlicht, in het donker en niet doorhebbend dat er verkeer was dat hen voorbij wilde. Een dot gas met de koppeling ingetrapt verhielp dit probleem, maar vervolgens werd ik door de geschrokken toekomst van onze maatschappij natuurlijk uitgemaakt voor alles wat stinkt en een ziekte is.

Er is al een tijdje discussie over, maar nu heeft het Ministerie van Infrastructuur en Milieu onderzoeksresultaten naar buiten gebracht over hoe dit probleem ervaren wordt door de maatschappij. Uit dat rapport (PDF) blijkt dat 70% te maken heeft gehad met gevaarlijke situaties ten gevolge van het gebruik van een telefoon op de fiets. Een nog groter aandeel van de ondervraagden geeft aan dat wat hun betreft het gebruik van een smartphone op de fiets verboden mag worden. Let wel: we hebben het dan over het verbieden van het actieve gebruik van de telefoon tijdens het fietsen. Dus het bedienen van de telefoon zelf, maar niet het luisteren naar muziek of bellen met een handsfree-oplossing. Opmerkelijk is wel dat 40% van de ondervraagden ook een verbod daarvan best ziet zitten. Ook opmerkelijk is dat er nagenoeg geen verschil van mening bestaat over de kwestie tussen fietsers en automobilisten. Zestig procent is voor een verbod op het vasthouden van de telefoon, ook als deze verder niet bediend wordt op de fiets.

In de leeftijdsgroep van 18 tot 35 jaar is het zo dat slechts de helft van de ondervraagden zich uitspreekt tegen het gebruik van de smartphone op de fiets, terwijl de rest een neutrale houding aanneemt of vindt dat het moet kunnen. In de andere leeftijdsgroepen is die verhouding heel anders, niet heel verrassend is dat 55-plussers bijna allemaal tegen het gebruik zijn: bijna 90% geeft aan het gebruik van de smartphone op de fiets onaanvaardbaar te vinden.

Het onderzoek is overigens uitgevoerd onder 554 mensen met een leeftijd van minstens achttien jaar. We durven er wel geld op te zetten dat de uitslag anders zou zijn als er een ondergrens van bijvoorbeeld 14 jaar gebruikt zou zijn. Er wordt overigens gewerkt aan een verbod op het gebruik van smartphones maar of dat goed te handhaven is, is een andere vraag.



41 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Soms komt verstand echt met de jaren…
@lekbak:

Meestal komt het “onderzoek” na de conclusie ..
Altijd eigenlijk ..
@lekbak: dat ze zich maar druk maken om levensbehoefte.
En hoeveel van die 75% zit wel eens achter het stuur met een telefoon aan het oor? Moet je als fietser maar eens opletten hoe vaak je een automobilist moet zien te ontwijken die van alles aan het doen is, behalve kijken waar hij heen rijdt…

Kortom, ik snap de emotie, maar het gedrag heeft niet zoveel met het gebruikte vervoersmiddel te maken.
@potver7: dat maakt het nog niet acceptabel dat fietserset de telefoon bezig zijn.
@potver7: klopt, maar er zitten maar weinig middelbare scholieren te bellen achter het stuur van hun auto
@gulli: …alsof er alleen maar middelbare scholieren op de fiets zitten. Ik zou zeggen, ga eens naar buiten joh!
@potver7: je snapt wat ik bedoel toch?
@potver7: Mwoh, absoluut waar. Maar het aantal bellende in de auto haalt het in de verste verte niet bij het aantal verslaafde fietsers. Of dat nu jongeren zijn of niet.
Meh op fietspaden heb ik er niet zoveel op tegen
Als fietser is het probleem ook aardig herkenbaar: Mensen achter het stuur van hun bolide met meer aandacht voor hun Facebook pagina dan de weg voor, naast en achter zich. Rijden zonder te kijken fietspaden op, stoppen niet voor zebrapaden en remmen plots omdat voor hun ineens een paar medeweggebruikers voor een stoplicht staan te wachten.

Maar on topic. ik vind dat je het gebruik van een telefoon ook op de fiets moet verbieden. Jammer dat het alleen met een verbod tegen te gaan is. Ik durf mijn telefoon echt niet vast te houden wanneer ik op mijn fiets onderweg ben.
Hebben fietsers eindelijk ‘licht’ op de fiets is ’t weer niet goed! Anyway, flink straffen..
Eens, telefoongebruik op de fiets is nou eenmaal ‘gevaarlijk’ (uitspraken als ‘levensgevaarlijk’ of ‘gevaar voor de menselijkheid’, enz. vind ik verwerpelijk).

Overigens geef ik die 40% die een algeheel verbod op gebruik van de telefoon wilt geen ongelijk.
Een algeheel verbod is wellicht overdreven, maar ik kan me herinneren dat ik een jaar of 2 geleden een keer ontzettend verrast werd door een ambulance die me met toeters en bellen inhaalde toen ik op de fiets muziek luisterde (wat ik haast nooit doe). Ik had de muziek niet eens heel hard staan, maar desondanks levert het dusdanig veel ruis op dat ik totaal niet kon inschatten van welke richting nu die sirene kwam/in aantocht was.
@granlusso: Appen op de fiets kan ik niet eens. Ja, woord voor woord en dan opkijken, maar dan doe ik er eindeloos over om een berichtje te sturen.
In de auto kan ik het ook niet echt, beïnvloed mijn rijden teveel
Eigenlijk hadden ze sowieso de smartphone vanaf 18jaar moeten houden. Iedereen met zn ogen open ziet toch dat die hele jeugd verziekstraalt raakt door die dingen? (Volwassenen gaan ook snel die kant op).
@sanderm3:

En fietspaden van rubber tegels maken ..
@lincoln: drempels ook..
Een moderne bakfiets 3 kids voorin en al bellend mij boos aankijken als zij geen voorrang verleend. Heerlijk Amsterdam….
@inbedrijf:

4 mensen op 1 fiets hebben gewoon voorrang op jou ..

Je gaat die mensen toch niet laten stoppen !!
De oudere fietser stopt langs het fietspad, en beantwoord of gaat telefoneren.
Terwijl de jongere fietser juist blijft fietsen, en soms nog zonder handen.
Voor mij is het duidelijk.
Gewoon verbieden op de fiets.
Dus een Fietsbel is tegenwoordig ook al verboden.
Ik woon in Leiden ..
Vol met fietsende studenten ..
Werkelijk nooooooit last van die lui op die manier ..

Een “onderzoek” met een populistische onderbuik uitslag ..
@lincoln: fiets je zelf wel eens?

Ik heb er zelf ook nooit last van als ik in de auto zit. Een fietser heeft in delft toch overal al voorrang. Als ik zelf ook op de fiets zit is het echter een heel ander verhaal.
@lekbak:

Yep .. heerlijk op de fiets .. overal tussendoor .. zo min mogelijk remmen ..

En in de regen geef je fietsers gewoon voorrang .. zo doen we dat ..

Werkt prima hier ..
Ik ben tegen het gebruik van een fiets.
Bezig zijn met je telefoon op een van de weg gescheiden fietspad vind ik niet zo’n probleem, daar rijden ze meestal niemand in de weg. Behalve dan de brommers en scooters die veel te snel langs komen vliegen, maar dan valt er voor beide kanten weer wat te zeggen naar mijn idee.

Telefoongebruik op fietsstroken ben ik wel op tegen. Als je daar gaat slingeren en elke 15 meter bijna op je plaat gaat, heb je er veelal ook voergangers (stoep langs de fietsstrook) of automobilisten mee. Dan wordt het in mijn ogen al gauw een stuk gevaarlijker.
Meteen invoeren. Is het beste voor iedereen en het veiligste.
@toyotavenray:

Ja .. en fietshelmen ..
Die ook ..
@lincoln: ligt eraan. Er zijn ook mensen die niet harder dan 20 gaan maar wel een helm moeten dragen. Alleen degene die harder fietsen dan 40 moeten een helmplicht krijgen. Maar ja dat kun je niet controleren of mensen zo hard fietsen want dat is dan een tijdsopname.
Artikel 5 wegenverkeerswet: Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. Kortom, geen extra verbod nodig, gewoon common sense. Klaar, scheelt weer een dure parlementaire behandeling. Volgend probleem aub.
@pomoek: Helaas zijn we in Nederland/deze bol zo eigenwijs geworden dat we dat niet meer van een agent accepteren. Want ja, wie is die agent om te bepalen dat ik ‘zodanig gevaarlijk’ bezig was? En dan mag ik bij Late Night aanschuiven. Ben het volledig met je eens, maar praktisch is het allemaal niet.
Wet waarin staat: telefoon verboden.
Agent: Had je telefoon in je hand?
Verkeersdeelnemer: Ja.
Agent: Mooi, hier is je boete. Einde discussie.
Op fietspaden is het totaal niet gevaarlijk, mits het rustig is. Je moet natuurlijk blijven opletten, maar even bellen of een muziekje opzetten kan geen schade opleveren.
“Een beller is sneller”. Daarom bel ik altijd al mijn vrienden op als ik aan het fietsen ben. En zij moedigen mij dan aan sneller te fietsen zodat ik eerder ophoud met hen te bellen.
Als men er nu verstandig mee om gaat hoeft het niet verboden te worden….
Ding al fietsend in de hand: boete klaar! Strafbaar maken die handel! Verder in auto’s zijn er genoeg snufjes om telefoon gebruik automatisch aan te leggen. Waarom moet een auto uberhaupt Social media berichten kunnen laten zien? Onzin!!
Snel verbieden, muziek luisteren is ok.
ik zou zeggen muziek luisteren en handsfree bellen op de fiets moet kunnen, muziek luisteren omdat het niet super afleidend is, en hoewel je wel minder hoort heb ik het idee dat dat meestal niet zoveel uitmaakt. Zolang je wel goed om je heen kijkt is dat niet zo’n punt. Handsfree bellen is wel afleidend, maar dat is net als in de auto niet te controleren. Maar ik snap echt de noodzaak om je telefoon te gebruiken in het verkeer (behalve dan muziek, vooral als de fietstocht iets langer is, is dat fijne ontspanning) echt voor geen meter, als iets zo belangrijk is dan kun je ook even parkeren/van de fiets afstappen. Buiten verkeer om ben ik ook best wel veel met mijn smartphone bezig, maar die korte tijd dat je aan het reizen bent is het niet nodig. Het is sowieso niet nodig, het is gewoon een vorm van afleiding en afleiding heeft in het verkeer niets te zoeken. Kortom: beboeten die boel.
De vraag is volgens mij meer hoe je dit weer gaat handhaven. We hebben veel meer agenten nodig om ook dit aan te pakken
@mrrallycross: er zitten genoeg klaplopers thuis. Die eigenlijk niks mankeren. Laat UWV ze de straat op schoppen als Boa of iets dergelijks.
Als je liever op je telefoon zit dan fietst, moet je zorgen dat je niet hoeft te fietsen. Anders zadel je medeweggebruikers met jouw probleem op.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).