• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Raakt Ferrari F1 jaarlijkse bonus van $100 miljoen kwijt?

Auteur: CasperH, gepost 22 januari 2017 om 11:10 – 28 Reacties

Ferrari raakt centen kwijt


Er is een nieuwe eigenaar van de Formule 1 en die leggen direct een bommetje onder de VIP-status van het Ferrari F1 team.

Het mediabedrijf Liberty Media is tegenwoordig eigenaar van de belasting ontwijkende Formule 1 en ze hebben nu een bommetje gelegd onder de VIP-status van Ferrari. Ze zijn namelijk aan het onderzoeken of het gunstiger is voor de sport als Ferrari z’n jaarlijkse bonus van $100 miljoen dollar kwijtraakt. Ferrari krijgt dat prijzengeld elk jaar op basis van resultaten uit het verleden. Omdat Ferrari het enige team is dat sinds 1950 aan de koningsklasse van de autosport meedoet, hebben ze daarmee een flink voordeel op de rest van het veld, zeker op de jongere, kleinere teams. De bonus van $100 miljoen is daarbij het topje van de ijsberg, want het team kent nog vele andere voordelen door hun lange deelname aan de F1.

Hoewel Liberty Media dit aan Ferrari wil verkopen als “verstandig” en “beter voor de competitie, dus kijkcijfers, dus exposure voor Ferrari”, is het nog maar de vraag of ze daar bij Ferrari in zullen trappen. Het blijkt namelijk voor teams steeds lastiger om sponsoren te vinden die geld in hun renstallen willen steken. In 2010 was ongeveer 35% van de teambudgetten afkomstig van de sponsoren, in 2015 was dat nog slechts een kleine 32%. Daar staat tegenover dat het prijzengeld voor de teams juist enorm omhoog is gegaan. Dat is geld dat de Formule 1 binnenharkt met de sport, bijvoorbeeld door het verkopen van tv-rechten en het verkopen van tickets.

De reden dat steeds minder geld afkomstig is van sponsoren, is dat de Formule 1 steeds meer achter betaalmuren van commerciële tv-zenders verdwijnt. De kijkcijfers zijn daardoor met 22,3% gedaald en dus hebben sponsoren minder exposure. Daarnaast worden social media steeds slimmer ingezet om de bedrijfsboodschap uit te dragen, dus is het steeds minder noodzakelijk om het geld op traditionele wijze aan sportteams over te dragen.

De vraag is dus of dit door Ferrari goed ontvangen gaat worden. Ferrari kennende zullen ze binnen no-time dreigen dat ze de Formule 1 zullen verlaten als de plannen van Liberty Media worden doorgezet. En uiteindelijk komen ze dan tot een compromis en blijven ze gewoon doorrijden, natuurlijk.

Voor mensen die het interessant vinden: hier staat een diepgaande analyse over dit verhaal.

Ook interessant!

  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
  • Video - waan je in een videogame met oude Ferrari F1 auto
  • Ferrari personeel bonus
    Ferrari zorgt goed voor personeel met flinke bonus
  • Record! McLaren F1 verkocht voor meer dan 17 miljoen euro
    Record! McLaren F1 verkocht voor meer dan 17 miljoen euro

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, Formule 1, liberty-media

Vorig bericht: « Klassieker: Volkswagen Corrado
Volgend bericht: 75% is tegen gebruik telefoon op de fiets »

Lees Interacties

Reacties

  1. vetnek zegt

    22 januari 2017 om 11:15

    Gelijke monniken gelijke kappen..

    Dergelijke bedragen zijn 20/25% van het gehele teambudget en staat in geen enkele verhouding met de concurrentie die ’t zelf maar moeten managen.

    Login om te reageren
  2. audirijder zegt

    22 januari 2017 om 11:21

    -edit: nee. check-

    Login om te reageren
  3. vonklausenburg zegt

    22 januari 2017 om 11:22

    Ferrari hoort in de F1. Maar Williams en Sauber ook. De Italianen mogen leren om op de eigen benen te staan, want het is immers niet uit te leggen dat een renstal vanwege continue deelname sinds de jaren 50 zo’n enorm bedrag krijgt voor het meedoen. Gelijke monniken, gelijke kappen.

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    22 januari 2017 om 11:23

    Zoveel bonus en alsnog verliezen…. Oke, Mercedes is ook niet armlastig maar toch…

    Login om te reageren
  5. leaper035t zegt

    22 januari 2017 om 11:27

    Als je die logica doortrekt naar andere sporten wordt het wel lachwekkend. Krijgen voetbalploegen zoals Manu en Barça meer geld van UEFA omwille van hun bijdrage aan de sport?

    Login om te reageren
    • W115 zegt

      22 januari 2017 om 12:01

      @leaper035t: grote voetbalclubs krijgen meer geld uit de tv rechten vanwege hun “sterke naam”

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      22 januari 2017 om 12:12

      @leaper035t: Logica en voetbalwereld in één zin noemen, zou ik niet zo snel doen ;) als er een wereld is waar geld de uitslag bepaald, dan is het wel de voetbalwereld.

      Login om te reageren
    • apriliarsv zegt

      22 januari 2017 om 12:15

      @leaper035t: ja, helaas wel

      Login om te reageren
  6. Kvgorp zegt

    22 januari 2017 om 11:30

    Belachelijke regeling als ik het zo lees.

    Login om te reageren
  7. Nanning zegt

    22 januari 2017 om 11:31

    Formule 1 voor dummies: Formule 1 is de raceklasse waarin andere teams tegen Ferrari racen.

    Login om te reageren
  8. potjak zegt

    22 januari 2017 om 11:39

    Alle verworven privileges die Ferrari in jaren heeft opgebouwd kun je niet in één keer afnemen. Het lijkt misschien oneerlijk tegenover de jongere teams maar dat is onzin.

    Login om te reageren
  9. pand zegt

    22 januari 2017 om 11:40

    Ontzettend leuk Heeren dat jullie luisteren naar de lezer en meer informatie verstrekken. Dit maakt mijn zondagochtend!!! Blijf zo doorgaan?

    Login om te reageren
  10. misterdrogba zegt

    22 januari 2017 om 11:51

    Ergens begrijp ik het wel dat ze Ferrari als blijk van waardering zo’n bedrag uitkeren, maar ik vind het ook oneerlijk tegen teams die letterlijk worstelen om aan de startgrid te KUNNEN verschijnen.. En met al de regeltjes/restricties wordt het voor die teams jaar na jaar moeilijker.

    Login om te reageren
  11. gerjan zegt

    22 januari 2017 om 12:13

    Dan maar geen Ferrari in de f1. Laat ze daar maar mee dreigen. Dat is toch bluf. Gewoon die 100 miljoen niet meer geven. Ze blijven toch wel rijden.

    Login om te reageren
  12. berlinetta zegt

    22 januari 2017 om 12:13

    Waarom 100 miljoen? Geef ze een symbolisch bedrag, maar 100 miljoen is gekkenwerk. En dan weten ze ook nog niet te winnen.

    Login om te reageren
  13. super zegt

    22 januari 2017 om 12:21

    Topsport hoort niet achter een betaalmuur; sporters zijn belangrijk voor de samenleving omdat ze de piek vertegenwoordigen van het mensenlijk haalbare, iedereen zou dat moeten kunnen zien en er naar kunnen streven. Met reclameinkomsten verdienen die organisaties toch al “genoeg”.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 januari 2017 om 14:00

      @super: Porno hoort niet achter een betaalmuur; pornoacteurs zijn belangrijk voor de samenleving omdat ze de piek vertegenwoordigen van de mensenlijke voortplanting, iedereen zou dat moeten kunnen zien en er naar kunnen streven.
      Maar waar als de formule 1 waar de wagens lelijk gemaakt worden door sponsornamen zijn de voertuigen in de porno-industrie meestal nog netjes reclamevrij.

      Login om te reageren
  14. Edge zegt

    22 januari 2017 om 12:49

    100 miljoen per jaar vind ik aan de hoge kant, maar Ferrari verdient wat mij betreft zeker wel een soort loyaliteitsbonus. Als enige team zijn ze er sinds het begin bij en hebben ze de sport door dik en dun gesteund. Als je iemand

    Ferrari en F1 horen nou eenmaal bij elkaar. Een F1 zonder Ferrari is onvoorstelbaar, maar een Ferrari zonder F1 ook.

    Login om te reageren
    • super zegt

      22 januari 2017 om 13:44

      @edge:
      F1 heeft ferrari ook in staat gesteld om een “merk” op te bouwen en op die manier gesteund, wat dat betreft mag ferrair misschien F1 wel eens geld gaan geven, of misschien is het wel mooi geweest zo.

      Login om te reageren
  15. Edge zegt

    22 januari 2017 om 12:49

    100 miljoen per jaar vind ik aan de hoge kant, maar Ferrari verdient wat mij betreft zeker wel een soort loyaliteitsbonus. Als enige team zijn ze er sinds het begin bij en hebben ze de sport door dik en dun gesteund. Als je iemand

    Ferrari en F1 horen nou eenmaal bij elkaar. Een F1 zonder Ferrari is onvoorstelbaar, maar een Ferrari zonder F1 ook.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      22 januari 2017 om 12:55

      @edge: Whoops, per ongeluk op de verkeerde knop gedrukt. Poging 2:
      100 miljoen per jaar vind ik aan de hoge kant, maar Ferrari verdient wat mij betreft zeker wel een soort loyaliteitsbonus. Als enige team zijn ze er sinds het begin bij en hebben ze de sport door dik en dun gesteund. Als je iemand als Liberty aan de macht laat komen en ze dan ook nog toestaat die 100 miljoen af te nemen, kun je de klok erop gelijk zetten dat Ferrari zal dreigen de sport te verlaten.

      En dat moeten we niet willen. Ferrari en de Formule 1 horen nou eenmaal bij elkaar. Een F1 zonder Ferrari is onvoorstelbaar, maar een Ferrari zonder F1 ook. Het is toch geen toeval dat op vrijwel elk merchandise-item dat geen officiële F1-licentie afneemt een Ferrari-rode formulewagen staat? En vraag een willekeurig iemand die weinig tot geen kennis van de Formule 1 heeft naar de sport en de kans is groot dat ze Ferrari noemen. Daar mag best wel wat tegenover staan.

      Login om te reageren
  16. HZW zegt

    22 januari 2017 om 13:25

    In het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst.
    Die € 100 miljoen is toch een vorm van competitie vervalsing.
    Zonder die € 100 miljoen zou Ferrari niet veel meer zijn dan een subtop team.

    Login om te reageren
  17. pomoek zegt

    22 januari 2017 om 13:52

    Ik zou zeggen: Gewoon doen. De F1 bestaat niet bij de gratie van Ferrari. Ferrari bestaat bij de gratie van de F1.

    Login om te reageren
  18. mashell zegt

    22 januari 2017 om 14:02

    Als ik de baas van Ferrari was en moest dat geld inleveren dan zou Ferrari gewoon uit de F1 stappen! En als Alfa Romeo terugkeren…

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      22 januari 2017 om 15:28

      @mashell: Ik zou zeggen doen, zou het merk goed doen.

      Login om te reageren
  19. mrrallycross zegt

    22 januari 2017 om 16:09

    Zou wel terecht zijn. Zie we ook meteen hoe Ferrari het doet met minder geld

    Login om te reageren
  20. Joost zegt

    22 januari 2017 om 17:06

    Niet eens een linkje in de tekst die naar Max verwijst. :)

    OT: wat een onzin dat ze 100M krijgen omdat ze al lang deelnemen….

    Login om te reageren
  21. azuli zegt

    23 januari 2017 om 20:49

    Mercedes en Redbull krijgen beide 74 miljoen als of dat dan wel ok is! Ferrari is dus niet de enige die gratis geld krijgt. Daar hoor je niemand over. Wat een hypocriet gepiep ook altijd over dit geld.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North