Jawohl! Appen op de fiets is binnenkort verboden

Auteur: , 57 Reacties

Kei- en keihard aanpakken, dat tuig van de richel.

Jawohl! Appen op de fiets is binnenkort verboden

Als de automobilist er alleen aan denkt om z’n mobiel vast te pakken staat oom agent al met een prent te wapperen. Fietsers mogen echter rustig verdergaan met het vangen van Pokémon en het etaleren van hun gebrekkige beheersing van de Nederlandse taal via de diverse sociale media. Tot nu.

Ook bestuurders van ongemotoriseerde tweewielers zijn binnenkort het bokje. Minister Schultz van Haegen is namelijk een wet aan het voorbereiden die telefoongebruik op de fiets verbiedt. Volgens verschillende experts van SWOV, TNO en de Rijksuniversiteit Groningen levert vooral het bedienen van touchscreens veel gevaar op de fiets op.

Desalniettemin moeten we erbij vermelden dat bijna de helft van de fietsgewonden 60 jaar of ouder is. De kans dat deze groep al trappende zit te whatsappen of snapchatten is natuurlijk niet zo groot. Maar tieners die op de fiets drukker bezig zijn met het onderhouden van een virtueel sociaal netwerk dan met daadwerkelijk fietsen, zijn natuurlijk wel heel irritant.

Foto: @gijsspierings via Autojunk



57 reacties

De gebrekkige beheersing van de Nederlandse taal is in dit artikel anders ook goed merkbaar, op de fiets geschreven?;)
@rcolt: Verlicht me! Voor zover ik weet stond er 1 tikfout in en die is eruit.
-edit: thanks, was al gefixt-
-edit: merci! Gefixt-
@rcolt: In een geschreven artikel is niks merkbaar, maar wel waarneembaar.

En MauritsH kan het hooguit in een Starlet hebben getypt i.p.v. op de fiets :-)
En ik schaam me er niet eens voor!
Echte mannen hebben geen ABS, stuurbekrachtiging en andere meuk nodig.
@MauritsH: Ja dat dacht een maat van me ook met zijn Starlet. Totdat er iemand voor hem op een regenachtige dag een noodstop moest maken en hij daardoor dus ook. Vervolgens gleed hij vrolijk met geblokkeerde voorwielen de achterkant in van zijn voorligger. Einde van zijn Starlet dus.
@venividivici: lees m’n reactie hiervoor nog maar een keer.
@MauritsH: Denk dat we elkaar even niet begrijpen. Het moraal van mijn verhaal is dat die maat van me ook dacht dat hij een echte man was zonder die hulp meuk haha. Kun je beter die hulpjes hebben en maar geen echte man spelen met een old skool Starlet ;-)
@venividivici: of je kunt gewoon je hersens gebruiken en ver voor je kijken. Is op zich ook best mannelijk. Maar goed, ik denk niet dat wij het ooit eens worden en dat maakt me eigenlijk ook niks uit.
@MauritsH: Beetje jammer dit…
Pokemon vangen? Was dat niet een ontzettende hype van een paar maanden terug dat nu alweer volledig voorbij is?

On-topic: Goede zaak, maar tot hoeverre zal dit gehandhaafd worden? Ik denk dat dat de grootste vraag is. En ik had vanmorgen vernomen dat bellen via een oortje of koptelefoon op de fiets nog wel is toegestaan terwijl ik dat persoonlijk minstens net zo erg vind als Appen, Snappen, Facebooken en Instagrammen.
@viezefreddyw: ik fiets regelmatig met koptelefoon op, maar niet vaak in de drukke stad. Kan me voorstellen dat ’t daar gevaarlijker is? Ik hoorde deze ochtend op de radio dat er jaarlijks 185 fietsers overlijden in het verkeer, waarvan het overgrote deel boven de 45 jaar is. Dus ik zeg, boven de 45 jaar mag je niet meer zomaar de fiets op!
@drdre1: rijbewijs voor op de fiets!
@drdre1: ik denk dat dat juist veroorzaakt wordt door die elektrische fietsen. Oudere mensen die niet meer zelf kunnen fietsen, omdat ze er te zwak voor zijn, een ondersteuning geven zodat ze 1. Tóch nog kunnen fietsen en 2. Ook nog eens sneller gaan dan de gemiddelde fietser (ik heb er soms moeite mee op m’n singlespeeder). Gevolg is dat als ze vallen, ze er vaker letsel aan overhouden, omdat ze zwakker zijn. Ook acht ik de kans op een ongeval voor hen groter, omdat ze door een ondersteuning veel harder gaan dan dat ze daarop kunnen anticiperen en reageren als de situatie daarom vraagt. Dus ik zou vooral voor een afschaffing van de fiets met trapondersteuning gaan, of daar ook een rijbewijs voor invoeren die zeker bij ouderen elke x jaar hereikt wordt.

Zelf zit ik nooit op de fiets met m’n telefoon in de hand. Ik fiets daarvoor toch te snel en heb dan m’n ogen wel nodig om niet aangereden te worden door andere onoplettenden.
@thijsj: over die ouderen, das een punt van herkenning idd, maar ik neem aan dat men bij de lijst van dodelijke ongevallen bedoeld dat deze direct fataal aflopen. Het lijkt me sterk dat het gros van de bejaarden zich met een elektrische fiets direct de dood in rijdt? Hoop het niet althans… Maar goed, misschien is komt ook dat vaker voor dan we graag zouden willen.
@viezefreddyw: Ik heb vaak oortje in op de fiets en ik merk dat ik veel en veel beter kijkt als ik iets minder hoor door die dingen.
@ippy: met alle elektrische voertuigen kan je sowieso al veel minder op je gehoor vertrouwen. Vooral elektrische scooters verassen mij nog vaak.
@wpgt: Arme jij… zit je gewoon door die vlammende electro scooters vaak bij het brandwondencentrum!
-edit: gefixt-

Maar OT, een goede zaak!
Ik fiets al jaren elke dag 20 kilometer en gebruik minstens de helft van de tijd m’n telefoon. Ik heb nog nooit gemerkt dat ik er onveiliger door fiets, als je maar weet waar het wel en niet kan. In de binnenstad van Amersfoort (waar ik doorheen moet) doe ik het bijvoorbeeld nooit, maar ik zal hier natuurlijk wel de enige in zijn…
@MauritsH: Ik zie overigens automobilisten constant bezig met hun handy’s. Schatting met een dikke duim waarde: 30%. Het verhaal dat je consequent boetes krijgt is in ieder geval zwaar overdreven.
@pomoek: te vroeg voor sarcasme?
@mauritsh: Het is nooit te vroeg voor sarcasme. Ik trek mijn bezwaar in!
In groningen waar ik dagelijks rijd krijgen ze het anders toch voor elkaar om met zon 50 man kriskras over een kruispunt te gaan, en dit alles met een telefoon in de hand zonder problemen.
Zie ze hier ook regelmatig fietsen zonder handen aan het stuur. Loerend naar dar schermpje
Lopend appen moet ook verboden worden
Ik vind het echt een heel goed plan want het is echt gevaarlijk. Appen en mobiel gebruik gaat gewoon niet als je aan het verkeer deel neemt. Let op het woord verkeer dus ook voetgangers!
Hier zullen de tieners van schrikken!
@dutchdriftking: neuj, ben het er erg mee eens, als ik naar school fiets erger ik me heel erg aan slingerende/inhetmiddenfietsende medetieners als ik ze in wil halen…
Als ik zie hoe goed de handhaving voor verlichting op de fiets slaagt dan denk ik dat je al appende fietsen weinig te vrezen hebt van de platte petten.
Ik denk dat de minister alleen vergeten is dat dit dan ook gehandhaafd moet worden. Bij automobilisten is het al lastig te controleren laat staan bij grote hoeveelheden fietsers…
@kimi100: grotere hoeveelheden zijn gemakkelijker te controleren en je ziet veel makkelijker of een fietser een telefoon in z’n hand heeft tov een automobilist.. Dus is makkelijker te handhaven..
Goede zaak. Ik toeter altijd even als ik zo’n appende fietser inhaal. Schikken zich een hoedje, heerlijk. Het is dan wel goed uitkijken dat ze niet onder je auto door duiken.
@robert110: Onnodig toeteren (geluid veroorzaken) kan je een prent van €370,- opleveren als oom agent een slechte bui heeft.
’t is maar dat je het weet.
Overigens had deze regel er al veeeel eerder moeten komen, maar was toen niet mogelijk want zou niet te handhaven zijn.
Ik ben benieuwd wat er nu veranderd is aan de mogelijkheden tot handhaven. Want als dit alleen maar een papieren regel wordt om tegenover het aantal verkeersdoden te zetten, dan gaat het niet helpen.
Belangrijker: ongeluk terwijl phone in je hand? Jouw schuld.
Nu kan je als fietser nog gewoon head-first, full speed van-links, door rood rijdend, high van XTC, bezopen, geweerdragend en whatsappend een G63 AMG wegkoppen, en nog is het de schuld van de rapper/voetballer.
@gregorius: dit is gelukkig niet meer zo.
Tja, door rood fietsen is ook verboden maar dat weerhoud 80 procent van de fietsers in 020 er niet van gewoon door te fietsen. Zo’n verbod valt of staat met de handhaving.
Blij dat ze hier mee bezig zijn. Ik erger me ook dood aan mensen die hun telefoon gebruiken op de fiets. Ze gaan vooral vaak midden op het fietspad rijden als ze hun telefoon gebruiken, wat best vervelend is bij het inhalen.
Zoals hierboven vaker opgemerkt zal de handhaving van dit verbod moeilijk te realiseren zijn. Maar dat wil toch niet zeggen dat je het om die reden niet moet verbieden? Dat is het minste wat je kan doen. Zet er dan een een stevige boete op zodat het preventieve werking krijgt. Niet iedereen zal zich eraan houden, maar het zal wel enig effect hebben.
Allemaal goed en wel Autoblog, maar hoe gaat het dan als je navigatie wilt gebruiken? Mogen de fietsers onder ons dan een kaart gaan printen met de route erop, of zo’n afschuwelijke stuurklem monteren? Jammer dat de weinigen die hem wel veilig gebruiken (niet voor Whatsapp e.d. maar alleen voor navi) ondergesneeuwd raken.
@dare2think: Tegenwoordig bestaan er telefoonhouders die je op je stuur kan klikken. Probleem opgelost.
@berlinetta: Alle telefoons zijn uiteraard waterdicht. In Nederland regent het overigens ook nooit.
@dare2think: Wat een zuurpruim ben jij. Ik draag een oplossing aan die jij vervolgens meteen de grond in boort. Maar hier heb je nog een oplossing, drie zelfs:
1. De nieuwste telefoons zijn waterdicht ja. Koop dat.
2. Koop een waterdicht hoesje waar je telefoon in kan.
3. Verhuis.
@berlinetta: Ik laat gewoon een andere kant/kijkhoek van het verhaal zien en jij noemt dat zuurpruimen?

Durf te denken!

[Voor je klakkeloos de mening van de massa/Autoblog aanneemt]
@dare2think: Als je zo graag durft te denken, denk dan in oplossingen i.p.v. in problemen. Het door jou genoemde probleem is heel eenvoudig op te lossen.

En het is me niet helemaal helder in welk deel van mijn comment ik klakkeloos de mening van de massa/Autoblog overneem.
@berlinetta: Ik wens je veel plezier met je oplossing. Alle 19 miljoen Nederlandse fietsen uitrusten met een navihouder is een héle goede oplossing. Daar geef ik je dan ook een complimentje voor!

“En het is me niet helemaal helder in welk deel van mijn comment ik klakkeloos de mening van de massa/Autoblog overneem.” Hier ga ik niet op in. Laten we de vrede bewaren op autoblog.
@dare2think: Wat zou jij dan een goede oplossing vinden? Ben ik benieuwd naar.
@berlinetta: een landelijk systeem dat activiteiten als autorijden en fietsen herkent en sociale media afsluit vind ik te ver gaan (communist, the GT ;) ) maar het moet wettelijk gezien mogelijk zijn om de bewijslast bij de dader te leggen in de zin van: als er een ongeluk gebeurt/ een gevaarlijke situatie voorkomt moet degene die op zijn telefoon zat bewijzen dat hij niet zat te appen/facebooken etc. Kan hij dat niet, dan wordt er een dikke boete opgelegd.

Ook hieraan zitten haken en ogen, maar ik denk dat een oplossing die bevredigend is voor alle partijen nooit gevonden zal worden.
@dare2think: Maar jij vindt dus dat navigeren op de fiets met je telefoon in je handen wel gewoon mag? Dat kan net zo goed gevaarlijk zijn. Een algeheel verbod lijkt me daarom beter op zijn plaats.
@dare2think: heb je hoesjes voor.. En wie gebruikt er nu navi op z’n fiets?
@dare2think: inderdaad, als je navi wil gebruiken dan doe je je mobiel gewoon in een houder op het stuur. Waarom zou er voor gebruik van navi een andere regel moeten gelden?
is al 10 jaar een dikke boete in België als je met je mobiel bezig bent op je fiets, easy money
Goede zaak!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).