• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

9ff GT9 Top Speed Run faalt jammerlijk

Auteur: sir_smokalot, gepost 8 januari 2008 om 15:24 – 37 Reacties

Porsche 911 GT9


De tuners van 9ff schijnen aardig te vorderen met hun meest extreme project, de GT9. Met zijn 987 pk moet deze opgevoerde 997 GT3 een topsnelheid van 409 km/u kunnen halen, maar de praktijk is altijd wat moeilijker dan de theorie. De demonstratie die 9ff in Papenburg aan de pers wilde geven maakte dit nog eens pijnlijk duidelijk.

9ff had de journalisten al niet op hun hand, aangezien ze uren moesten wachten in een ruimte met 2 koelkasten vol met energy drinks. Aangezien het autojournaille het niet voor minder dan kaviaar met truffels doet was het mokken geblazen. Bovendien was het buiten regenachtig, wat niet echt een ideale conditie is als je je auto door de 400 km/u-barrière wilt jagen.

Gelukkig verscheen na een tijd toch de 9ff-delegatie met de GT9, en werd de bodemschraper uit de vrachtwagen gerold voor het betere werk. Dacht men. Na een paar meter gebeurde er niet veel meer. Oorzaak: de auto bleek op de essentiële plekken niet helemaal waterdicht te zijn, waardoor de elektronica in de war was geschopt. Na wat sleutel- en oliewisselwerk probeerde 9ff het nog eens, met als resultaat dat de motor 10 seconden heeft gedraaid alvorens er voorgoed mee te kappen.

Dus kon iedereen zijn spullen pakken en weer naar huis gaan om over deze blamage te schrijven. Zo zie je maar dat je kennelijk niet zomaar ‘ergens een turbo opschroeft’, of ‘gewoon het motorblok even uitboort’ voor extreme performance. Minder pijnlijk is het niet voor 9ff. Lees het hele verslag (in het Duits) van Ben Arnold hier.

Nu zijn het bij 9ff toch echt geen prutsers. Ze hebben de snelste cabrio, en voorzien ook de dichte Porkers van flink wat extra pk’s. Daarnaast zijn ze ook in staat om hele zuinige golfjes af te leveren.

Als ze er voor zorgen dat ze alle kieren van de GT9 voor de volgende poging hebben dichtgestopt moet het goedkomen! Meer 9ff-materiaal voor de liefhebbers is op autojunk te vinden.

Ook interessant!

  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
    Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
  • Porsche 911 documentaire nu gratis te zien
    Porsche 911 documentaire nu gratis te zien
  • 911 SC door Porsche in ere hersteld

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 997, 9ff, gt9, Porsche, Supercars, tuning

Vorig bericht: « Mini Crossman spyshots
Volgend bericht: Twee Zweedse pre-teens doen de M3 Coupé »

Lees Interacties

Reacties

  1. Steven zegt

    8 januari 2008 om 15:30

    eigenlijk wel beetje te verwachten van een tuner die fabrikant wil worden. toch zijn ze er wel erg snel klaar mee, de veyron heeft iets van 3 jaar ontwikkeld.

    Login om te reageren
  2. art zegt

    8 januari 2008 om 15:32

    hahaha tuners
    een veyron inhalen is toch nog moeilijk vooral als het regent ;P

    Login om te reageren
  3. Markus zegt

    8 januari 2008 om 15:33

    Is de auto niet waterdicht? Zou je niet zeggen, als je de achterkant ziet…

    Login om te reageren
  4. Alwood zegt

    8 januari 2008 om 15:33

    wat mij betreft tenminste weer een échte supercar… al ‘ie eenmaal af is, dat wel. Er zijn helaas ook al genoeg fabrikanten onderuitgegaan bij zo’n project.

    En wat de regen betreft is het flink pech hebben. Het lijkt me dat ze de wagen eerder goed draaiend hebben gehad. Beter was de eerste poging ergens in maart of april geweest in het zuiden :P

    Login om te reageren
  5. Tom zegt

    8 januari 2008 om 15:34

    wat ben je met een wagen die +400km/u aankan, maar waar je nat in wordt :P

    Login om te reageren
  6. CasperH zegt

    8 januari 2008 om 15:39

    Handig ook, energydrinks in een wachtruimte. Zitten die gasten helemaal te stuiteren :D

    Login om te reageren
  7. ML zegt

    8 januari 2008 om 15:39

    Dat is tevens ook de charme van het ondernemen. Je neemt veel risico en soms lukt het dan niet, maar gelukkig meestal wel, tenminste als je een succesvolle ondernemer bent.
    Maar dat zullen die verwende autojournalisten waarschijnlijk toch niet snappen… gelukkig is er Autoblog!

    Login om te reageren
  8. jelle zegt

    8 januari 2008 om 15:39

    het is en blijft lelijk vindt ik…is een verklote porsche als je het mij vraagt…en wanneer gaan ze in godsnaam iets doen aan dat verdomd lelijke gapende gat langs achter? iedereen heeft er comentaar op dat het oerlelijk is, en de mensen in kwestie, die er “hopelijk” meer kennis van hebben dan wij die het allemaal lelijk vinden, die doen er niks aan, voor hen lijkt dat gat volkomen normaal, terwijl het echt op niks trekt…ik vind de kleur wel mooi, candy-bleu…

    Login om te reageren
  9. Turbopaultje zegt

    8 januari 2008 om 15:40

    “Nu zijn het bij 9ff toch geen prutsers ”

    Dat trek ik toch heel sterk in twijfel, als je met zo´n snelheidswapen en nog geen 150 km op de testklok …………

    Login om te reageren
  10. Dotternetta zegt

    8 januari 2008 om 15:40

    10 sec lopen = nokkenas-sensor (denk ik)

    Login om te reageren
  11. Mies zegt

    8 januari 2008 om 15:49

    Als fabrikanten nu eens die specificaties opgeven als het ding daadwerkelijk op de weg is geweest! Hoeveel fabrikanten hebben überhaupt bewezen(!) dat ze 400+ kunnen?

    Login om te reageren
  12. Nick zegt

    8 januari 2008 om 15:49

    Tsja daar krijg je het.

    Een topsnelheid behalen is makkelijk als je een groot ouderwetse blok hebt met een flinke turbo.

    Maar als je een motor spreekt die elektronica bevat zoals klopsensoren, MAP sensoren, BDP sensoren, verschillende nokkenas sensoren, VarioCam actuatoren, elektronisch geregelde ontsteking en injectie, etc.
    Dan word het toch heel wat vervelender.

    Daarnaast moet je ook nog een bijna feilloze fuelmap op je EEPROM hebben staan anders gaat alles aan gort.

    Je kunt beter simpele maar onbetrouwbare off-the-shelve producten gebruiken zoals ze bij SSC hebben gedaan.

    -edit: eeuh, u bedoelt ‘betrouwbare’?-

    Login om te reageren
  13. Michiel zegt

    8 januari 2008 om 15:58

    Tja dat is best kut dan he. Maarja zoals Markus al zei als je naar die achterkant kijkt dan zegk ook van WTF logisch toch dat die niet waterdicht is.
    Die achterkant is ook meteen het minpunt van die hele auto dat MOET echt mooier gemaakt worden want dit kan echt niet.
    Verder ben ik wel benieuwd naar hun “run” als het droog is want ik denk dat ze die snelheid wel waar moeten kunnen maken, zeker als je kijkt naar de andere 9ff projecten..

    Login om te reageren
  14. Juppe zegt

    8 januari 2008 om 16:02

    @Nick,
    Die sensoren die je noemt zijn toch allemaal off-the-shelve producten? Tegenwoordig vind je geen motoren meer zonder die sensoren. Wat bedoel je dan met ouderwets? Carburateur en contactpunten?

    Login om te reageren
  15. Oly zegt

    8 januari 2008 om 16:06

    meschien hadden ze toch regensensoren moeten toepassen.

    a ik denk dat het beter is als de baan nat was was het ze toch ook niet gelukt.

    Login om te reageren
  16. kowalsk zegt

    8 januari 2008 om 16:12

    haha wat een afgang! Ik dacht meteen hetzelfde als Markus toen ik die foto’s zag:

    ‘bleek niet waterdicht te zijn’ goh nu je het zegt

    Login om te reageren
  17. Nick zegt

    8 januari 2008 om 16:19

    @Juppe: Die sensoren zijn wel off-the-shelve, maar ze zijn ook standaard producten ontwikkelt voor een standaard Porsche motor.

    In Amerika hebben ze off-the-shelve performance parts voor dragster races, stock car racing, etc.
    In bijv. Las Vegas kun je een enorme turbo bij wijze van spreken bij de Brezan halen.

    Ouderwets = Blokken zonder elektronisch geregelde ontsteking, LMM/LHA/MAP, lambda-regeling, etc.

    Login om te reageren
  18. Eric (the good) zegt

    8 januari 2008 om 16:21

    Journalisten die kaviaar willen. Ze krijgen de kans om een dikke Porsche te rijden of andere auto’s en zagen dat het wat lang duurt.

    Geef mij hun job en laat ze schrijven voor “Kerk en Leven”. Ik zal wel wachten!!!

    Login om te reageren
  19. Nick zegt

    8 januari 2008 om 16:24

    @edit: Nee onbetrouwbaar.

    De LS2 crate engine is zelfs verboden door de NHRA in verschillende drag-klasse races omdat hij te vaak explodeert.

    In een Corvette of Saab word de motor niet zo “gepusht”, dus hier hoeft men niet bang te zijn dat er zuigers door de kop uit de motor vliegt.

    Login om te reageren
  20. Nick zegt

    8 januari 2008 om 16:25

    *excuses LS2-gebaseerde motor niet de LS2 crate zelf

    Login om te reageren
  21. floryn zegt

    8 januari 2008 om 16:30

    ze moeten er gewoon meer energie in blijven stoppen want het is een mooi project en ja natuurlijk gebeurt zoiets niet zo heel snel met een bugatti maarja hoeveel heeft de ontwikkeling van dat model gekost? En hoeveel kost het om je voorspatbordje van je veyron te vervangen?

    Login om te reageren
  22. Juppe zegt

    8 januari 2008 om 16:32

    @Nick,
    Ik heb echt geen flauw idee waar je naartoe wilt. Ze hadden onbetrouwbare onderdelen moeten gebruiken, want die werken wel in de regen? Of een blok zonder door jou genoemde regelingen (wat dan uit de jaren 70 moet komen waarschijnlijk).
    Een motor zonder elektronisch geregelde ontsteking is of een diesel of een carburateur motor (of mechanische inspuiting, en er zijn ook kort elektronische injectie motoren geweest met mechanische ontstekings regeling. Maar dan spreken we over begin jaren 80)
    Een motor zonder vorm van luchtmeting (LMM/MAP, weet zo ff niet waar LHA voor staat) of en/of lambda regeling moet wel een carburateur motor zijn.

    Maar goed, met die technieken haalden ze vroeger ook wel 400km/h+ (op de zoutvlaktes)

    Login om te reageren
  23. rob gym zegt

    8 januari 2008 om 16:36

    het blijft een volkswagen met een te hoge bloeddruk hahahaha , wel jammer want vind het tocg wel leuk om weer een snelle bak te zien ook al is het een porsche

    Login om te reageren
  24. peter peer zegt

    8 januari 2008 om 16:46

    volgens mij zeggen ze toch dat hij op ‘essentiele’ plekken niet waterdicht is. Aangezien de achterkant aardig open is zou dat dus wel nat mogen worden.

    Dus lijkt me dat grote gat aan de achterkant niet het probleem.

    Login om te reageren
  25. thom zegt

    8 januari 2008 om 16:53

    Whehe, ze moeten gewoon, net zoals die gekke civic, een gekke punt op de voorkant en achterkant schroeven en dan heeft ie een cw van 0.11 en dan gaat ie gelijk 450 km of 500 km/u. Blijft een mooi verhaal.

    Login om te reageren
  26. Johan zegt

    8 januari 2008 om 17:28

    @ Steven

    Zeg maar gerust dat ze een jaar of 7 met de veyron aan het stoeien zijn geweest

    Login om te reageren
  27. SimonMc zegt

    8 januari 2008 om 18:53

    @Johan: ja op zijn minst wel.
    3 jaar lijkt me bijzonder weinig, vooral als je in gedachten houdt hoeveel jaar hij uitgesteld is geweest.
    Dat is misschien al 3 jaar.
    Nee, die veyron is geen projectje geweest van 1-2-3.

    Login om te reageren
  28. Aston Martin freak zegt

    8 januari 2008 om 18:57

    Wohahahahahahaha, wat een flater zeg, maar laat ons hopen dat er nog een poging komt wanneer het eens niet regent.

    Login om te reageren
  29. Dick zegt

    8 januari 2008 om 18:59

    de ontwerper van porsche is lui geweest zie ik.
    hij lijkt heel erg op de 911 carrera GT en daarmee halen ze nog niet eens de 350!

    Login om te reageren
  30. Nick zegt

    8 januari 2008 om 20:09

    @Juppe: Hoeft geen carburatiemotor te zijn, er zijn zat mechanische, drukgeregelde en combinatieinjectie systemen.

    Waaronder D-Jetronic, de eerste varianten van K-Jetronic en gespecialiseerde custom systemen die vaak in Hod Rods en dergelijke worden gebruikt.

    Login om te reageren
  31. phantom zegt

    8 januari 2008 om 21:11

    Als porsche een snel model in huis wil halen kunnen ze die het best baseren op de huidige carrera gt, die stond immers ook een tijd geleden in de autovisie, dat was echt wel een plaatje trouwens….

    Login om te reageren
  32. smokin zegt

    8 januari 2008 om 21:31

    Was dat ook niet het probleem met die Vector W2 ooit? Een gigantisch hoge theoretische topsnelheid die hij nooit gehaald heeft omdat hij vantevoren in de fik vloog, ontplofte of er ging wel iets anders mis…. Ligt me iets van bij…

    Login om te reageren
  33. barbus lover zegt

    8 januari 2008 om 21:35

    tis wel mooi hebben dingetje maar al die supercars zijn qua design gebouwd om de luchtweerstand zo laag mogelijk te houden en dat maakt de meeste zo lelijk,,,, ikvind lambo en porsche het nog goed doen maar van de restniet echt ( ja en brabus:L maar dat noemt niet iedereen supercars) en wie moet er in gaan rijden? wie gaat er op de snelweg 400 rijden? er is bijna niemand die dat aan kan! dat gaat zo super snel…

    Login om te reageren
  34. sebastian zegt

    9 januari 2008 om 00:57

    hij heeft achter wel de velgen van ferrari f2007.
    zie je nou wel, kunnen die duitsers dan echt niks zelf verzinnen. altijd alles van de italianen jatten en dan roepen dat ze de beste zijn. eerst mclaren en nu dit…

    Login om te reageren
  35. C30CDIAMG zegt

    9 januari 2008 om 16:42

    ik vind dat iedereen een beetje overdreven reageert, Porsche zit toch zeker niet te lantefanteren! Shit ja, dat de software verdronken is, volgende keer toch weer beter!

    Login om te reageren
  36. mashell zegt

    9 januari 2008 om 18:23

    “hij heeft achter wel de velgen van ferrari f2007.”
    En die koopt Ferrari bij BBS. Een Duitse firma…

    Login om te reageren
  37. Rick dos zegt

    9 januari 2008 om 19:56

    Nothing major dus.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North