Rode cijfers voor autoverkopen Volkswagen

Auteur: , 27 Reacties

Volkswagen krijgt een kleine opdonder te verwerken.

Volkswagen

De Duitsers uit Wolfsburg noteren een min van 3,9 procent in vergelijking met autoverkopen van april 2015. Volkswagen wist de afgelopen maand wereldwijd 476.700 personenauto’s te slijten. Van die ruim 476k Volkswagens werden er 150.300 (-0,9%) in Europa geleverd. Het complete concern was overigens goed voor 853.300 verkopen in april. Met dank aan de rest plust VAG toch nog in z’n geheel. Audi was de absolute winnaar en wist de afgelopen maand 7,5 procent te plussen in vergelijking met dezelfde periode een jaar geleden. Vanaf januari tot april heeft VAG wereldwijd 3,36 miljoen auto’s verkocht. Een klein plusje van 0,6 procent. Onderstaande tabel brengt het ondermaatse presteren van Volkswagen goed in beeld:

Merk
April 2016
April 2015
In procenten
Volkswagen (personenauto's)476.700496.000-3,9%
Audi164.300152.800+7,5%
Skoda97.20092.100+5,6%
Seat35.70035.700+0,1%
Porsche21.60021.500+0,4%
Volkswagen (commercieel)41.50039.200+5,8%
MAN8.3008.200+1.0%
Scania7.0006.600+6,2%

2016 verloopt tot nu toe niet erg lekker voor Volkswagen. Van januari tot en met april heeft de Duitse autofabrikant wereldwijd 1.936.300 personenauto’s verkocht. Een min van twee procent in vergelijking met de eerste vier maanden van 2015.



27 reacties

Zouden ze sjoemelen met de verkoop cijfers? Zodat het lijkt alsof men er niks van aantrekt? 🤔
@ontploffer: men zich*
Wat een verrassing…
Eerlijkheid duurt het langst.
Tja, eentje voor stichting open deur zullen we maar zeggen.
@dutchdriftking: een dipje van vier procent lijkt eigenlijk nog vest mee te vallen. Temeer dat alleen VW de klappen opvangt en de andere merken (die exact dezelfde motoren gebruiken) buiten schot lijken te blijven.
Goed zo! hoop dat dit blijft zakken. Net Vito gekocht omdat mijn transporter zn motor het begeven heeft na 160000km en 4 jaar.
Test aankoop is een grote klacht aan het organiseren voor TFSI motoren van 2010 tot 2012 met olieverbruik. dus staan nog spannende tijden te wachten
@frederikvc: ik dacht dat de Vito en de Transporter nogal wat onderdelen met elkaar deelden.
@crosscabouter: eerder de Sprinter en de Crafter.
Volkswagen komt makkelijk weg met al die problemen. Zolang de Duitse staat en verschillende importeurs wagenparkbeheerders van grote clubs blijven omkopen zal VW nog wel een tijdje de grootste blijven in Europa
Mwah valt na die enorme blunder doe ze hebben gemaakt nog best mee lijkt me
Kijkend naar het modellen aanbid ennde onderliggende techniek is dat eigenlijk best raar.. De jaren dat ze vreselijke auto’s maakten kon je met goed fatsoen stellen dat een VW kopen echt het bewijs was dat je de ballen van auto’s wist.
Tja blame dieselgate dan maar.. Sinds MQB is VW helemaal niet zo verkeerd om te rijden.. Niet geweldig maar slecht is het niet.
Zou V.A.G met Scania ook gesjoemeld hebben. Met de vlam in pijp zeg maar…
Ze kunnen zich nu nog beschermen achter ‘Duitse degelijkheid’, maar ze verkopen al jaren niet zo hele goede auto’s.
Dus met name de europese markt geeft 0 f*cks, precies wat ik verwacht had want de sjoemelsoftware is gewoon een logisch vervolg op onmogelijke co2 en nox eisen
@undifined1: nope. Het is het gevolg van onkunde bij VW. Het was een bewuste beslissing. De technologie om het CO2 /NOx-probleem op te lossen was er al, maar ze wilden het geld er niet aan uit geven – en het overeenkomstige geld er niet voor vragen. Met andere woorden: geen oog voor de techniciteit, enkel oog voor de portefeuille. Ze hadden nog veel harder afgestraft moeten worden.
Nou en ..
Plak je er toch een Skoda logo op ..
Net een nieuwe Passat besteld, voordeel is dat de levertijd wel erg snel is;-)
OK – ik geef nu eerlijk toe dat ik er naast gezeten heb.
Ik heb vanaf het losbarsten van dieselgate in november lopen roepen dat de dip zou inzetten vanaf dit voorjaar. Drie tot zes maanden levertijd, immers. Maar wat er nu in de statistieken staat moet toch voor een flink deel na november besteld zijn. En ik zie nul verschil, op wat geschuif tussen de labels na.
Problemen lijken wel de Pokon van de dat concern: Ongeveer vanaf de scheurdende cilinderkoppen in de 2.0TDI (2000?) is er eigenlijk altijd wel een kwaliteitsprobleem en teleurstelling in garantie / coulance. Aanbestedinkje hier, Car of the Year daar. En als klap op de vuurpijl dieselgate. En in die jaren is het concern van de middenmoot uitgegroeid naar een vaste plek in de wereldweide top drie.
Hoop dat ze goed gestraft worden en weer innovatief moeten zijn om hun aan verkopen te kopen.

Tevens hoop ik dat dit gezeik snel over is. De haat bij veel mensen hier zit diep. Mensen met een Frans hart die al jaren een minderwaardigheidscomplex hebben lopen nu op van alles en nog wat te klagen. En niet alleen zij hoor. De objectiviteit is ver te zoeken hier vaak. Geholpen door het “like” systeem kunnen mensen lekker makkelijk punten scoren hier. Bah
@87sandyd: andersom toch ook? Mensen met een VAG-hartje schreeuwen het hardst dat alles wat uit Frankrijk komt kloten is en halen kwalen uit de ’70-er jaren erbij.
Laat ik je dit zeggen: als PSA of Renault zo had gesjoemeld dan waren ze failliet gegaan. Ik heb respect voor de marketing afdeling van VAG, want het is bijzonder dat ze hun produkten toch als premium aangemerkt krijgen terwijl het helemaal niet zo goed is. En heel veel mensen trappen er in, ik rijd Audi, dus ik heb geld en ik hoor er bij, terwijl het technisch gewoon een VW is. Hoeveel mensen lopen hier niet te janken over het rebadgen van Chrysler/Lancia? VAG deed het ook, Audi A4 en Seat Exeo, maar dan kan het wel en is het geen probleem.
Dus niet huiliehuilie doen, andersom schreeuwen de VAG-boys net zo hard.
En Lamborghini hoort niet bij VAG of?
De VW group boekt nochthans winst ondank alles en dat is juist de sterkte van de VW group. Wordt 1 onderdeel gertroffen dan vangen de anderen het vlotjes op. Wie hoopte op een sterke terugval komt er bekaait van af.
Ik vind het heel knap dat Seat in dit lijstje staar met een kleine plus terwijl ze exact hetzelfde hebben verkocht. Is dan toch nul😕. En dan plaats ik gelijk een kleine kanttekening bij deze cijfers, precies dezelfde verkopen?
Dat Seat blijft toch ook trekken aan een dood paard, hè. De Spaanse markt groeit als een malle, maar Seat profiteert daar dus helemaal niet van.
Overigens, VW geeft enorme kortingen om z’n auto’s te kunnen verkopen (Automotive News Europe), dus daarom zijn de dalingen in Europa zo beperkt gebleven.
Dat krijg je als je jaren maar twee procent winst maakt per auto! En de top miljoenen aan bonussen eisen! Vaag bestaat al zolang toen het (staffel software issue ) ter sprake kwam hadden ze maar 6 miljard ter beschikking!!, en moest vaag geld gaan lenen. Een bedrijf dat zolang bestaat en zo pretendeert premium? Eigenlijk is het puur omdat ze een brede keus hebben in de lease, en hierdoor veel verkopen. Toyota Lexus verkoopt bijna net zoveel als vaag. Kunnen we zeggen 11 tegen 2

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).