A10 Amsterdam is gevaarlijkste weg van Nederland

Auteur: , 36 Reacties

Op de ringweg A10 rond Amsterdam gebeurden afgelopen jaar de meeste ongelukken. Maar de A4 doet hard z'n best om dat komend jaar te overtreffen.

Crash snelweg

Dat blijkt uit onderzoek van de Verkeers Informatie Dienst (VID). De ringweg A10 heeft het meeste ongelukken per kilometer asfalt, in totaal gebeurden er ruim 900 ongelukken in 2015 op de A10 rond Damsko. Dat komt omgerekend neer op bijna 29 ongevallen per kilometer asfalt. De oorzaak moet gezocht worden in de drukte rond de hoofdstad, in combinatie met het grote aantal op- en afritten.

Maar de gevaarlijkste locatie van ons land bevindt zich grappig genoeg niet op de A10 rond Amsterdam. Deze twijfelachtige eer gaat naar de A2 bij Empel. Hier vonden in totaal 151 ongevallen plaats in 2015. De A1 bij Muiderberg en de A20 bij Rotterdam-Centrum scoorden allebei 141 klappers. De regio Rotterdam scoort sowieso slecht, op de A13 en A16 gebeuren ook veel ongevallen.

Grootste stijger is echter de A4 bij Leiden. In 2014 speelden daar nog “slechts” 50 keer mensen bliktikkertje, in 2015 verdubbelde dit bijna naar 96 ongevallen. Doet u een beetje voorzichtig, dames en heren?

UPDATE: ons bericht is gebaseerd op deze publicatie van de VID, maar er is gisteren ook een bericht van de Stichting Incident Management Nederland gepubliceerd dat suggereert dat de A58 bij Roosendaal het gevaarlijkste stuk asfalt is. Opmerkelijk is dat de A58 in het stuk van de VID niet genoemd wordt. Ik heb de VID om opheldering gevraagd.

Fotocredit: autospotter2punt0 op Autojunk



36 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
De oorzaak is simpel; Amsterdammers kunnen niet rijden. En neen, ik heb niet specifiek een hekel aan mensen uit Amsterdam. Rij er eens een dag rond en je hoopt serieus dat men iedere 5 jaar zijn rijvaardigheid opnieuw moet bewijzen.
@screamgt: je kan overdrijven. Ik woon oa in Amsterdam en nergens last van. Bij drukte, zoals in Amsterdam, gebeuren gewoon eenmaal wat meer ‘rare’ dingen omdat zoveel auto’s, fietsers en scooters met elkaar rekening moeten houden. Ik zou eerder zeggen dat de fietsers en scooters de boosdoeners zijn. Regels worden niet nageleefd en boetes worden amper gegeven aan hen want andere prioriteiten. Geen licht of fietsen/lopen door rood heb ik nog nooit een agent boetes voor zien uitdelen. Voor een scooter wel.
@e550:
Blijkt maar weer, het is goed vissen in Amsterdam.
@e550: op de A10?
@e550: dus het is op de ring zo’n zootje omdat er fietsers en scooters in het centrum zijn?
@screamgt: amsterdammers kunnen wel rijden. De debielen die naar Amsterdam komen en daar al die afslagen enzo niet kennen kunnen niet rijden
@branko: Terwijl ze in de war zijn door de navigatie.
@branko: u is naar ik aanneem inwoner van onze hoofdstad?
@screamgt: grappig, de meeste mensen die er rijden en de ongelukken veroorzaken zijn Forensen…
@potjak: Bron?

Ik neem aan dat deze bewering gestaafd wordt door statistieken die laten zien dat het overgrote deel van de ongevallen rond de spits gebeurt.

Zijn het trouwens Amsterdamse forenzen die buiten de stad werken, of dorpse figuren die een baantje in de grote stad hebben bemachtigd?
@screamgt: dank voor u mening Koos!
@dylanz7s: dank voor uw excellente schrijfvaardigheid dylanz7s.
@screamgt: langere tijd elke dag op de A10 gereden. En als niet-Amsterdammer; totale onzin dat Amsterdammers niet zouden kunnen rijden. Wat iemand hier ook al zegt; grootste gedeelte zijn forensen. Dus geen Amsterdammers. Of van die nep Amsterdammers, die een bakfiets kopen en zichzelf Amsterdammer noemen, omdat ze er een half jaar wonen.
@screamgt: … En dat heeft volgens jou dus niks te maken met het gegeven dat rond Rotterdam meer snelweg ligt (en drukte/wegpiraten/sukkels over grotere afstand worden verspreid), en de ‘Ring Rotterdam’ verdeeld is over vier snelwegnummers waardoor je de boel sowieso niet goed kunt vergelijken omdat het getal dus verdeeld wordt over die vier wegnummers en bovendien de periferie ook wordt meegenomen.

Het gegeven dat de A13 en A20 al redelijk in de buurt komen van de A10 qua aantal ongevallen per strekkende kilometer, geeft aan dat het uiteindelijke getal voor de Rotterdamse ring (A16/A20/A15/A4) zeker niet veel beter zal zijn dan die voor de A10.
@screamgt: Ik denk dat je er helemaal naast zit. Neem in overweging dat de ring A10 een bijzonder druk stukje snelweg is. Toen ik mijn rijlessen in Amsterdam kreeg, heb ik er wel eens bij nagedacht dat afrijden in een drukke stad natuurlijk een veel grotere uitdaging is dan afrijden in bijvoorbeeld Haarlem. Als Amsterdamse “rijstudent” word je veel beter voorbereid op drukke wegen, spits, mensen die rare fratsen uithalen, onverwacht fietsgedrag en dergelijken. Ik denk daarom dat Amsterdammers bovengemiddeld goed kunnen rijden. Het is de drukte op de ring, en de enkeling die een fout maakt, die de ring deze titel geeft.
@screamgt: ik kan je verzekeren dat de meeste automobilisten in en om Amsterdam géén Amsterdammers zijn maar provincialen. Die zijn de drukte van een stad niet gewend en maken dus de meeste brokken.
De oorzaak van deze stijging is mede te wijten aan het toegenomen volume van verkeer in 2015. Niet dat de mensen per definitie slechter zijn gaan rijden. Wat uiteraard ook de oorzaak is van een toename van files in 2015, wat op zijn beurt ook weer een toename in aanrijdingen verklaart.

Daarnaast zijn er een hoop weggedeelten veranderd qua maximum snelheid en inrichting (o.a. de A4 bij Leiden als uitstekend voorbeeld) waardoor mensen sneller gedesoriënteerd raken wat betreft hun plek op de weg.

Als de een denkt dat je maar 100 mag en de ander weet dat je er 130 mag, dan krijg je toch rare situaties en onoverbrugbare snelheidsverschillen met in en uitvegen.
@skid: de gehele A4 bij leiden is een grote mislukking. Meer files, meer ongelukken, minder efficiëntie.
@lekbak: Afgaande van de resultaten op de weg, zou ik het met je eens zijn.

Maar wat is het toch potdomme een mooie strakke weg, met ruime rijbanen en schitterend verstopt in het landschap. Ik vind het altijd fijn rijden. Tot aan / Na de trajectcontrole, dat wel.

Volgens mij zijn de veranderingen echter zo groot dat velen die er even niet geweest zijn, zo onder de indruk zijn van het geheel of het feit dat ze na twee decennia eindelijk klaar zijn dat ze klaarblijkelijk spontaan vergeten hoe verkeersborden eruit zien of hoe ze werken….
@skid: ze hebben de wegen daar gesplitst en dat hadden ze niet moeten doen. Als het rustig is rijdt het wel lekker, maar als het druk is komt het te makkelijk vast te staan. Geregeld ook erg plotseling, wellicht vandaar de ongelukken.
Wat hebben ongelukken op de snelweg te maken met fietsers en scooters? Ik woon in Amsterdam dus rij er ook bijna dagelijks (je verwacht het niet) en de meeste ongelukken, op de snelweg, gebeuren bij opritten die overvloeien in een rijbaan.. Aangezien we elkaar het licht in de ogen niet gunnen, elke centimeter snelweg opeisen en je wederhelft all app-end laten weten dat je onderweg naar huis bent belangrijker is dan levend thuis aankomen, krijg je hele rare en spannende situaties.. Laten we daarbij vooral niet vergeten dat links rijden de nieuwe norm is; er kan een Boeing 747 landen op de spitsstroken, zo leeg zijn ze.. En zo kan ik nog wel even door gaan, punt is gemaakt denk ik..
Ach ja, drukke weg, soms wat onoverzichtelijke situaties (valt wel mee, maar voor mensen met weinig rijervaring) En dan krijg je dat.
En hoe is de a2 bij empel de gevaarlijkste locatie als daar 750 ongelukken minder per jar gebeuren dan rond damsko? Misschien wel leuk om te beargumenteren. Gaat het hier weer over het aantal ongelukken per km oid?
@thijsj: http://www.hansanders.nl of http://www.loi.nl/cursuslezen. A

fhankelijk van waar het aan ligt dat je de antwoorden op je vragen over het hoofd hebt gezien.
@lekbak: dan mist er in de app een stuk tekst? Meeste ongelukken én meeste ongelukken p km asfalt gebeuren bij amsterdam, waarom is het stuk bij empel dan het meest gevaarlijk?
@thijsj: de gevaarlijkste weg ligt bij Amsterdam. Het gevaarlijkste stukje van een weg ligt bij empel.
Dna mag je bijna overal maar 80 op de ring en dan nog op elkaar zitten
@bart_v: 80 mag je alleen in het westelijk gedeelte van de A10, tussen de Coentunnel en de bananenbocht/tunnel bij het VU, en omgekeerde richting natuurlijk. Het gros wat op de A10 rijd is geen Amsterdammer maar mensen die boven Amsterdam wonen (lees: Purmerend, Zaandam, Hoorn en Enkhuizen). Zij werken in of onder Amsterdam. Het is niet voor niets dat de A7 en A8 elke ochtend vast staat.
Waar komt deze info vandaan. Hoor op de radio de hele tijd A58. Dat de a20 de twijfelachtige eer van de 2e plek heeft komt dan wel weer overeen. Ook niet gek voor een 2 baans weg naar de drukste stad van ons land.
@loggy: inderdaad, op NOS.nl staat ook a58. Chop chop autoblog, wat is het nou??
@jerommeke: zie de update en reactie van @potver7 hieronder :)
@CasperH: topservice :) dank daarvoor!
Lies, damn lies and statistics…

De VID kijkt naar de totale lengte van de snelweg, gedeeld door het aantal ongevallen in een jaar, en komt dan tot een gemiddeld aantal ongevallen per strekkende kilometer snelweg.
http://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2016.041.03

De SIMN (die door NOS.nl wordt geciteerd) kijkt naar het aantal ongevallen per wegvak. Die stelt dan ook niet dat de A58 als geheel het gevaarlijkst is, maar noemt heel specifiek een bocht bij Roosendaal, tussen hm-paal 94,0 en 94,9 op rechterbaan van de A58.
http://www.stichtingimn.nl/160209-uit-de-bocht-in-Roosendaal.php

Hoe dat dan zit met de A2 bij Empel weet ik niet, kan heel goed zijn dat de SIMN dat stukje over twee wegvakken heeft verdeeld zodat het wat verder naar beneden zakt.
En doodleuk valt er (toevallig) om half elf een container van een vrachtwagen op de A10.
Trajectcontroles helpen ook niet echt mee.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).