
De achtervolging wordt kennelijk uit het takenpakket van de landelijke politie geschrapt, afgaande op de aanbesteding voor nieuwe politieauto’s. We zetten wat opvallende eisen aan de nieuwe politieauto’s op een rijtje.
Er is de laatste jaren nogal wat te doen geweest rondom de aanbestedingen van nieuwe politievoertuigen. De vorige aanbesteding was dermate specifiek dat eigenlijk slechts één importeur kans maakte op de order: PON. Niet langer moesten de diverse fabrikanten/importeurs enkel de auto’s leveren, ook moesten ze levering en installatie van alle benodigde apparatuur op zich nemen. Iets wat vooral gunstig bleek voor PON, dat enkele jaren eerder een inbouwspecialist overnam. Het riekte allemaal behoorlijk naar corruptie…
Zojuist is een nieuwe aanbesteding gepubliceerd, voor de levering van ruim 2500 basispolitievoertuigen in maximaal 7 jaar. Tijd om eens wat dieper in de materie te duiken en te kijken wat er allemaal precies wordt geeïst van de opdrachtnemers.
Het gaat om de levering van maximaal 1900 tot 2325 personenauto’s en circa 675 bedrijfswagens. Deze moeten turnkey en herkenbaar als zijnde basispolitieauto worden opgeleverd, wat zoveel betekent als dat de auto’s kant en klaar, met alle toeters, bellen en apparatuur moeten worden geleverd. In eerste instantie is de contractduur vier jaar, met twee opties tot verlengen voor een totale looptijd van maximaal zeven jaar.
Opvallend ten opzichte van de vorige aanbesteding is dat er niet langer op alle percelen hoeft worden aanbesteed. Het argument toen was dat als alle politievoertuigen van één merk zouden zijn, dit de herkenbaarheid zou vergroten. Alsof wit met rode en blauwe strepen, diverse opdrukken met de tekst ‘politie’ en zwaailichten niet voldoende zouden zijn. Gelukkig zijn ze bij de politie nu tot dezelfde conclusie gekomen en is het dus niet langer een vereiste dat alle voertuigen van hetzelfde merk zijn. Een leverancier kan dus besluiten enkel in te schrijven op de bedrijfsauto’s als ze bijvoorbeeld geen geschikte personenwagen in het assortiment hebben.
Duurzaamheid
Ook de sterke arm der wet moet om het milieu denken en dus is vastgesteld hoeveel de nieuwe dienstauto’s mogen uitstoten. Dat is afhankelijk van het formaat van de dienstauto, onderstaande tabel is overgenomen uit het eisenpakket van de politie. Overigens stelt de politie weinig eisen aan brandstof, zowel benzine, diesel, lpg als hybride is toegestaan. Plug-in hybrides zijn dan weer uit den boze, evenals volledig elektrische auto’s.
Voertuigklasse | Segment | Maximale uitstoot (CO2/km) |
---|---|---|
Miniklasse | A | 90 |
Economyklasse | B | 100 |
Compacte middenklasse | C | 110 |
Middenklasse | D | 130 |
Hogere middenklasse | E | 150 |
Topklasse | F | 200 |
Terreinwagens/gezinsauto | J/K/L/M | 170 |
Kleine bestelauto's | N | 130 |
Andere bestelauto's | N | 180 |
Prestaties en uitrusting
Daar een simpel Golfje tegenwoordig al binnen de 9 seconden op de 100 zit en doorstoomt tot 220 km/u, zal het prestatieniveau van politieauto’s wel op een vergelijkbaar minimumniveau moeten zitten. Nou, mooi niet. De politieauto moet -met apparatuur en al- een topsnelheid hebben van minimaal 170 kilometer per uur en in minimaal 13 seconden op de 100 km/u zitten. Voor de politiebusjes is 17 seconden zelfs rap genoeg! Onbegrijpelijk dat de prestatie-eisen dusdanig laag zijn, dat vermoedelijk driekwart van het verkeer vlotter is.
Een automaat is verplicht, evenals tractiecontrole, abs en schijfremmen op alle wielen. Daarnaast dienen zowel de ruiten voor als achter elektrisch bedienbaar te zijn, waarbij de werking van de achterste raambediening vanaf het dashboard uitgeschakeld moet kunnen worden. Verder krijgen de agenten sowieso climate control en elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen buitenspiegels. Een mooi setje lichtmetaal is dan weer ondenkbaar, stalen velgen met wieldoppen zijn verplicht. Om te bewijzen dat de politie wel degelijk leert van haar fouten, is ook het volgende opgenomen in het eisenpakket:
Indien het BPV voertuig is voorzien van een zgn. Forward Collision Warning system, dient dit blijvend uitgezet te kunnen worden.
Testauto’s
Mocht je willen inschrijven op deze aanbesteding, dan zul je een drietal volledig uitgeruste auto’s bij de politie moeten afleveren voor de zogenaamde voertuigtest. Deze dienen allrisk verzekerd te zijn en een extra set velgen met banden is verplicht. Opvallend is dat de leverancier 7 dagen per week, van 07:00 tot 23:00 beschikbaar moet zijn om -ik citeer- “enerzijds om de onder punt 6 genoemde bandenwissel uit te kunnen voeren en anderzijds om binnen 2 uur na melding van een eventueel gebrek op de testlocatie aanwezig te kunnen zijn.” Ergo, de leveranciers moeten op elk moment van de dag, weekenden inclusief, paraat staan om een setje banden te verwisselen. Het vertrouwen in de sterke arm der weet stijgt met de minuut…
Veel, maar dan ook heel veel eisen
De lijst met eisen is bijzonder lang en dit is dan ook slechts een kleine greep uit de aanbesteding, waarin bijvoorbeeld ook bepaald wordt dat de meegeleverde gevarendriehoek niet mag wegwaaien bij windsnelheden tot 20 meter per seconde. Ik sluit af met de laatste eis van de politie: een volle tank brandstof bij aflevering. We blijven Hollanders…
PON, mark my words.
@e1000bmw523i: Nou, wat mij opvalt aan de eisen is dat er kennelijk opnieuw gevraagd wordt om turnkey auto’s. Dus inclusief striping, apparatuur, toeters en bellen. Terwijl bij de vorige aanbesteding dat aspect één van de belangrijkste kritiekpunten was. Alleen Pon kon zowel de auto’s leveren, als de ombouw uitvoeren. Zou dat nu dan anders liggen?
@donvincenzo: VAG zou daar een voordeel kunnen hebben maar het betekent gewoon dat de fabrikanten de auto’s zelf naar een specialist moeten sturen voor ze afgeleverd worden. Het sluit niemand uit. Het zou ook een beetje raar zijn als je als politie gelijk in de lease auto gaat zagen voor extra lampjes etc.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@markie123: oei @dizono , was in je Unimog artikel ook. Kom op man. Je artikelen zijn nu juist zo goed en leuk!!
@camber24: taalpolitie
@markie123: Ehm, het moet zijn “hoeft te worden aanbesteed”. Ik duik alvast onder…
@markie123: Is de volledige set eisen eigenlijk makkelijk ergens in te zien?
@donvincenzo: makkelijk is een groot woord. Het zit allemaal een beetje verstopt en je moet er een account voor aanmaken, maar het is me wel gelukt ;)
“Daarnaast dienen zowel de ruiten voor als achter elektrisch bedienbaar te zijn, waarbij de werking van de achterste raambediening vanaf het dashboard uitgeschakeld moet kunnen worden.”
BMW/Mini gaat het al niet worden. Daar doe je het met een knopje in het linker voorportier…
En de eisen moeten letterlijk uitgevoerd worden…
@e1000bmw523i: in dit geval vind ik het best wel heel erg logisch. De bijrijder moet het ook kunnen bedienen immers.
@e1000bmw523i: Renault ditto
@e1000bmw523i: kwestie van een paar draadjes omleggen en een paar extra knoppen in het dashboard. Zo moeilijk is dat niet vergeleken met alle andere apparaten etc die aangesloten moeten worden en op het dashboard te bedienen zijn
@carman6: In eerste instantie waarschijnlijk een kwestie van een vraag stellen. Bij zo’n aanbesteding mogen geïnteresseerden altijd vragen stellen over de stukken. Als ik bij BMW werkte zou ik een vraag indienen in de trant van ‘u stelt dat de raambediening achter uitgeschakeld moet kunnen worden via het dashboard – rekent u de bediening in het portier van de bestuurder tot het dashboard?’
@donvincenzo: bij de politie touran nu zit de raam bediening ook in het portier
@carman6: en daarom is die aanbesteding ook zo uitgebreid, zodat zulke beunhazen buiten de boot vallen. Want dat is niet zoals het werkt. De knopjes in de deuren zitten aan een bussysteem (LIN of CAN) en die leg je dus niet zomaar om.
@e1000bmw523i: daar gaat onze droom, een Alfa Romeo 159 ook mee in rook op ;)
Gehele Dacialijn lijkt mij wel wat , beproefde Renaulttechniek.
Leverbaar van Dokker tot Duster met alles er tussen in.
@monsieurleloure: heb jij ooit gehoord van een Dacia met een automaat?
@jochempie: ja : http://www.dacia.nl/modellen/automaat/
@jvthof: Oh, da’s nieuw. Laat maar, ik sta weer voor lul.
@monsieurleloure: beproefde Renault techniek? Haha
Ik ben van mening dat de touran en de transporter de beste optie zijn en blijven…
@dutchfiat: of een mooie Doblo en ook wellicht een Ducato..
@pinut187: bij Fiat kan je basisprijs niet verdubbelen door opties aan te vinken. Dus fiat zal nooit kans maken.
@dutchfiat: Ik ook, alleen zullen ze de Touran eigenlijk met een ander verenpakket moeten uitrusten gezien het standaard hoge gewicht dat die auto’s bij zich hebben.
Dan is het niet zo gek dat ze die dingen met bosjes op hun kant rijden. Een standaard Touran zonder zware lasten erin stuurt op zich redelijk goed.
Volgens mij kan je bij Mercedes zo het lijstje af. Je begint bij smart en eindigt bij de busjes.
@gerjan: lijkt mij niet verkeert
@gerjan: Dan zijn er altijd van die types die daar weer over zeiken. Want de belastingbetaler betaalt bla bla bla. Een Volkswagen is toch wat “normaler”. Hoewel de modellen van VW eigenlijk ook flink aan de prijs zijn, in mijn ogen.
Wat mij betreft ook Mercedes-Benz.
@rikus: Precies. Over het algemeen zijn Mercedessen ook erg goed bestand tegen verschillende bestuurders (vooral de E-klasse… wat een verrassing), vaak funest voor een auto op de lange termijn.
En wat betreft dat belastinggeld, dat gezeik ben ik zo beu. Inderdaad echt onzin, als ze nu de auto’s van Rijkswaterstaat inruilen voor Bentayga’s, snap ik dat dat de wenkbrauwen doet fronzen, maar als mensen hierom zouden gaan zeuren…
@granlusso: Toevallig was ik vandaag voor werk bij Rijkswaterstaat in Haarlem..
Degene die daar de auto’s heeft gekozen heeft voor een rest een vrij fantasieloos leven gok ik.. Of hij/zij heeft gewoon een zwak voor de Renault Megane. En pick-ups.
@rikus: Nee, een goede Renault-dealer in de buurt. Was bij mijn vorige werkgever ook het argument. Alleen de directie, die reed een ander merk …
@granlusso: lekker jammeren over belastinggeld. Het is en blijft makkelijk scoren. Er zijn altijd mensen het met je eens.
Het zou een verplicht nummertje moeten worden in openbare ruimtes. Je maakt er snel vrienden mee.
@rikus: Haha inderdaad
@rikus: Het is een aanbesteding. Dus als het Mercedes zou worden is dat niet omdat de politie zelf daarvoor gekozen heeft, maar omdat Mercedes het beste aan de eisen voldeed (een vooraf bepaalde combinatie van prijs en kwaliteit).
@donvincenzo: In welk stukje beweer ik iets anders? Kan het niet echt terug vinden.
@rikus: moeten ze Skoda nemen!
@gerjan: smart is niet heel duur… maar een vito kost je een godsvermogen, een g klasse kost algauw een ton, een v klasse gaat ook door het dak. je kan 2-3 vw’s kopen van 1 mercedes.
@gwnbmw: Alsof de prijs de allesbeslissende factor is.
Dan zou het bij de Vomar (deze is te slecht, ik schrik van mezelf) vol staan met Skoda’s en Dacia’s.
Daarnaast is het niet alleen aankoop, maar ook onderhoud.
Op één of andere manier heb ik meer vertrouwen in het merk met de ster.
@rikus: Na een tourtje E klasse AMG is het bij mij tegenwoordig ‘het merk met het rondje’
@renegade: Haha laat de ster een nieuwe uitdaging voor je zijn.
@gwnbmw: Ehm, nu overdrijf je nogal. Daar klopt niet veel van. Sterker nog, het is vaak andersom. Een smart is in zijn segment redelijk duur juist, en een Transporter is vaak duurder dan een Vito.
@gwnbmw: kunnen ze bij de politie niet zonder bpm kopen dan?
@gerjan: Klopt, maar dat geldt voor meer merken: Renault, Nissan, Ford, FIAT, Peugeot, Toyota etc.
Volle brandstoftank bij aflevering? Hm hm. Ik ga mijn volgende auto ook aanbesteden.
De tender wordt gewoon door een vertegenwoordiger en liefhebber van PON geschreven op een manier zodat PON als meest geschikte oplossing uit de bus komt..
@pinut187: Het zou mij niet verbazen eerlijk gezegd. Of dat VW bijvoorbeeld word gekozen als “meest geschikte” terwijl dat niet uit de test blijkt. Maar we zullen zien!
@pinut187: zoals de vorige aanbesteding zeg maar? Been there, done that
Dus die tien politiewagens die elke dag bij mij voor de deur langs scheuren met alle toeters en bellen mogen voortaan best een halve minuut later aankomen? Het is erg opvallend hoe veel eerder de politie langs komt dan de brandweer. Terwijl de brandweer praktisch naast de politie zit. Maar binnenkort zal de politie dus niet meer een paar minuten eerder ter plaatse kunnen zijn bij een noodgeval om alvast eerste hulp te verlenen. Over verkeerde zuinigheid te spreken zeg…
@lekbak: in de gemeente waar ik woon in Friesland hebben ze welgeteld 1 auto beschikbaar. Bij noodgevallen 3.
@peug206: dus dat zijn er dus drie, en nu maar hopen dat het geen Peugeot’s zijn anders komen ze nooit op de gewenste bestemming aan..
@pinut187: of een pinda dan duurt het wel heel erg lang. Wat een simpele vooroordelen weer!
-edit: nutteloze bijdrage-
@pinut187: nee geen Peugeot’s! De brandweer werkt al op volle toeren, geen zelfontbrandende elektronica op het vuur gooien. VAG-olie werkt beter.
@peug206: snachts rijden er in Dokkum en Burgum elk één auto rond. Bij bepaalde meldingen zoals geweld moeten die allebei komen. Daardoor kan het soms voorkomen dat de auto uit Burgum ergens in een dorpje boven Dokkum zit. Die zal maar naar een melding in eernewoude moeten!
Overigens zijn de bureaus snachts dus ook alleen maar door die 4 agenten bemand. Opweg naar een melding zijn die dus leeg.
@lekbak: wel weer een argument voor het wonen in de grote stad…
-edit: nutteloze bijdrage-
@lekbak: ah dank voor de verheldering! Dannog kijkend naar het oppervlak en de uitgestrektheid van het gebied os het niks…
@lekbak: in Metslawier of Niawier =P
@lekbak: same story in de Krimpenerwaard, agenten kwamen opdagen 45 minuten nadat de Mob-eye (alarm systeem van de politie met directe verbinding met de meldkamer) af was gegaan. Auto was al leeg gejat en de Mob-eye lag in de sloot. Ik neem het de agenten niet kwaad, gewoon onderbemand in een veel te groot gebied.
@lekbak: Het zijn de minimumeisen. Ik denk dat het gros van de auto’s die aan de eisen voldoen wel een stukje sneller zullen zijn dan die minimumeis. Misschien kan men in de beoordeling ook wel extra punten scoren met een snellere auto.
Niets mis met de huidige vw’s..
@martinus: ga dan maar eens langs de vw dealer werkplaats zou ik zeggen en vraag er zelf naar. Het zijn nog steeds dezelfde auto’s van de ketting geratel en egr klepjes. Alleen nu gaan ze 150k mee ipv 100. VW’s voordeel is dat de jeugd gewoon zich meer aangetrokken voelt tot een GTI OF GTD dan een Peugeot gti of de rs modellen van Renault of Ford. En jah, vw uiterlijk is ook gewoon mooier in mijn optiek. Maar kwa kwaliteit vind ik ze absoluut tegenvallen
Het volledige lijstje:
Climate control…
Electrische buitenspiegels…
Voor en achter elektrische ramen…
Energieklasse AAA+
Een stormbestendige gevarendriehoek….
Drie weken naar de Bahama’s…
Een nieuwe fiets voor de kinderen…
Een 70 inch curved OLED TV…
Een nieuwe badkamer met vloerverwarming, Belgisch hardstenen tegels en wastafelkast met softclose lades…
Een nieuwe Brother volautomatische breimachine voor de vrouw…
En tot slot een Audi A5 coupé met Climate control, elektrisch bediende ramen, spiegelverwarming en stormbestendige gevarendriehoek en vrijwaringsbewijs voor snelheidsovertredingen.
Noem het maar niks die eisen…
@moveyourmind: Met alle (negatieve) berichten van de afgelopen maanden zou dit lijstje op de waarheid gebaseerd kunnen zijn.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik hoop dat deze aanbesteding voor meer variatie gaat zorgen. Beetje vag, beetje Ford, beetje Volvo. Lijkt me leuk!
Ford!
Ik blijf erbij: rationeel is en blijven de Toyota Hybrides de beste keus. Zuinig en schoon zonder stekker-ellende (zeker in de stad!), standaard automaat, goedkoop qua aanschaf en onderhoud, meest betrouwbare merk, en een grote organisatie erachter. Dus gewoon Yarissen, Aurissen en RAV4 ’s op doppen en klaar ben je. En voor l*l rijden ze nu ook al ;)
@svenska_aeroplan_ab: de auto’s moeten er dan ook naar gereden worden. Dingen hebben best een zwaar leven schat ik, dan heb je geen reet aan een hybride. Voldoen ze zonder elektrische aandrijving nog wel aan de acceleratie-eisen? Auto’s lekker basic houden, dat scheelt in aanschaf én onderhoud.
@davelepeef: wat een onzin, waarom gaan busladingen mafketels dagelijks met 140 over de linkerbaan met priusjes, aurissen en yarisjes? Die krijgen ze van hun baas vanwege de kilometerkostprijs. Mijn werknemers zijn er iig vrij content mee en ik ook tot ik iets lekkers vond. En zachtjes aan wordt er met de auto’s niet gedaan.
Durf te zeggen dat qua onderhoud en reparatie onze autokosten kosten over het algemeen lager zijn sinds we hybrids zijn gaan rijden.
Bijzonder omdat verder vrijwel alles duurder werd en nog steeds wordt.
Ik zie geen probleem eerlijk gezegd, popo’s in hybrids, why not?
@galgootje: je hebt het hier over leaseauto’s? Die zie je zoveel omdat ze inderdaad goedkoop zijn en dat is direct de belangrijkste reden waarom je ze zoveel ziet. Waarom zijn ze zo goedkoop? Belastingvoordeel en subsidieregelingen. Heeft justitie niet mee te maken. Snap dat het voor forensen prima is of voor veelrijders, maar vergelijk een politieauto liever met een huurauto dan met een gemiddelde familiebak. Een hybride is op zich niet verkeerd, ze vragen alleen wel een aangepaste rijstijl. Die mijns inziens niet past bij politie of in elk geval in mindere mate, waardoor ze juist minder efficiënt zijn dan een fatsoenlijke verbrandingsmotor die niet de nek is dichtgeknepen.
die laatste zin v/h artikel is prachtig, schandelijk prachtig.
Qua snelheid en acceleratie heeft de politie dus duidelijk geen autoblog gelezen… 13 sec en 170kmh, en ik maar denken dat het 2016 is
@shibby: Ongelooflijk inderdaad, waar hebben ze dat op gebaseerd. Die jongens in Driebergen moeten dat toch snappen lijkt me.
@shibby: hebben ze bewust laag gehouden zodat veel automerken kunnen inschrijven. Men wil niet weer het aanbestedingsgedoe van toen.
In de praktijk zal een noodhulpauto na de uiteindelijke keuze, straks meer dan 200 gaan.
@bennieokkels: uiteraard zullen ze 200+ gaan, maar door zo’n bericht naar buiten te brengen schep je niet veel vertrouwen. Mijn leaseslet met 1.6 diesel gaat hier al over heen
@shibby: Ja, staan toch ook A-segementers bij jongen… Daarom deze eis.
Wat zijn, afgezien van de Porsches, nou de echte Paradijsvogels onder de politie auto’s geweest in Nederland? Ik kom niet verder dan een 343?
@pomoek: laat maar, ik heb het al gevonden: http://politievoertuigen.nl/Foto/07983.jpg
@pomoek: https://farm7.staticflickr.com/6130/5955247617_2686e435f2_b.jpg
@pomoek: Deze natuurlijk: http://www.politievoertuigen.nl/Foto/04801.jpg
Deze is ook leuk:
http://www.politievoertuigen.nl/Foto/02261.jpg
en wat te denken van deze:
http://www.politievoertuigen.nl/Foto/05424.jpg
en deze:
http://www.politievoertuigen.nl/Foto/04213.jpg
@dizono: die Alfa is echt een beauty!
@pomoek: eerst eens even begrijpend leren lezen en dan je wat verder verdiepen, s*fferd..
@pinut187: wat vond je van het filmpje trollie?
@pomoek: lijkt mij een fantastische oplossing! Met het kwaliteitsgehalte van Alfa hoeft de boevengilde geen snelle Audi meer te jatten. Verzekeringen ook weer blij
@pomoek: Deze?
http://www.focusmania.com/wp-content/uploads/2014/12/Focus_ST_Police-NL-06.jpg
Getunede Focus ST.
@donvincenzo: die mag zeker! Maar gaat harder dan 170, dus dat mag niet :-(
Renault, Opel en Ford zouden dus ook weer een kans kunnen maken als de PON lobby zou omvallen.
Lijkt me al leuk als het een keer geen Duits wordt
Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD met 180pk in de ECO Business Super uitvoering met optionele flippers aan ’t stuurwiel lijkt me een prima keuze.
Lada? http://politievoertuigen.nl/Foto/04801.jpg
@pomoek: je was me net voor ;)
@dizono: die site is een goudmijn!
Ford letten we op?!!
Twee woorden: Jet Cars.
Durf te wedden dat zij aan de voorwaarden kunnen voldoen voor een leuk prijsje.
@Rick-dos: zonder lichtmetaal houd je al €50 in je zak.
Hier kunnen merken/importeurs tenminste mee aan de slag.
Dus als er een politie auto achter je zit en je ziet ‘stop politie’ moet je gewoon gas bijgeven :)
@allesmetturbo: strength in numbers zullen we maar zeggen
Graag een paar giulia’s om het straatbeeld mooier te maken
Bijzonder dat sommige eisen zo streng en specifiek zijn maar iets belangrijks als prestaties dan weer erg mild zijn.
Maar gelukkig voor de politiechef heeft een S500 199gram Co2 uitstoot. Je moet wel aan het milieu denken natuurlijk, nja vooral iedereen onder jou.
Het zou mij niks verbazen als die aanbesteding is geschreven door een of ander kantoorpikkie dat nog nooit een moderne auto op zijn staart heeft getrapt en ook niet de moeite heeft gedaan om wat research te doen. Je kunt toch onmogelijk een achtervolging willen inzetten met een auto die in 13-seconden naar de 100 sprint en bij 170 al de pijp aan maarten geeft? En die 17 seconden voor busjes is al helemaal lachwekkend. Je komt ermee weg bij die ondersteuningsauto’s die ze alleen in de binnenstad gebruiken, maar bij een beetje achtervolging of spoedgeval kan wat extra sprint- en topsnelheid absoluut geen kwaad.
En die uitstoot, who gives a fuck? Als politie zijnde moet je gewoon degelijke auto’s hebben, waarmee je zonder problemen boeven kunt vangen. Stevigheid, praktische bruikbaarheid en prestaties zijn dé drie sleutelwoorden, milieu is pure bijzaak. Ik kan mij toch niet voorstellen dat een agent er ’s nachts wakker van ligt als de C-segment dienstwagen waarin hij/zij die dag gereden heeft 120 gram CO2 uitstoot of iets meer benzine verbruikt.
@edge: Tot op een bepaalde hoogte snap ik dat wel. Ik zou het er ook niet mee eens zijn als wij van die schijtregels hebben en dat de politie dan in Impreza’s gaat rijden omdat ze toch geen BPM betalen. Als we dan zo’n geweldig *geforceerd* groen land zijn moet ook de politie daar aan mee doen.
Die prestaties zijn wel vrij bizar… Zo goed als alles voldoet aan iets wat naar mijn mening toch een van de belangrijkere factoren is. De politie motoren moesten wel minstens 220km/h aantikken.
@Edge: die 170kmh en acceleratie eis zijn minimaal. Mag dus sneller.
@dagdromer: dan is het minimaal 170 km/u en maximaal 13 seconden!
Hyundai I30 zie je vaak in Engelse detectives, andere stickers en klaar….ohw en het stuur ff verplaatsen?
@robert_hoge: Nee, gewoon de auto in Nederland bestellen!
Leuk
Voor de vorm
Lijkt wel een democratie.
” We hebben voor Volkswagen gekozen omdat alle dienders weten waar de knoppies zitten. En ze ermee bekend zijn hoe je zo’n ding plat rijdt “
Ik vraag me nog steeds af wat er vroegâh mis was, Amsterdam Volkswagen, Rotterdam Chevrolet, Den Haag Mercedes, Utrecht Peugeot.
Rijkspliessie Fiat 127, Volkswagenbussies Citroenbussies en de Porshas.
Wat was daar verkeerd aan? Ik zie geen enkel voordeel voor dit soort idiote aanbestedingen, behalve voor hen die dicht bij het vuur zitten.
En goejekoper? Ga dan met Gazelle praten of met Connexion voor een OV kaart!
@desjonnies: Gazelle… is ook PON…
@desjonnies: was inderdaad niks mis mee. En leuker!
@desjonnies:
Jup, zo leuk die aanbestedingswet…. Iedereen een eerlijke kans enzo….
Intenties van de wet snap ik. Één dingetje: Het. Werkt. Niet.
Maar nu die wet er eenmaal is heb je tegenwoordig tig adviesbureautjes. Die het bedrijfsleven adviseren “hoe” ze zich moeten inschrijven op een aanbesteding van de overheid. En dat betekent niet een bedrijf informeren hoe zo iets nu werkt. Neen. Tactiek. Truukjes. Foefjes. Juridische gegoochel. De aanbestedingswet zo gebruiken dat je de overheid een loer kunt draaien. Gaat niet meer om wat je daadwerkelijk te bieden hebt, maar hoe je het verpakt. En als dat niet gewerkt heeft, heb je nog altijd de “rechtspraak”. Knappe juristen schrijven dan een puik verhaal voor je. Waarom jij, als bedrijf, RECHT hebt op de aanbesteding. Of waarom de oorspronkelijke “winnaar” juist geen recht heeft op de gunning.
De overheid heeft dat ondertussen ook door. Dus die schrijven nu draken van bestekken waar niemand wat mee kan. Als het juridisch maar waterdicht is….
De aanbestedingswet is Satan. En die adviesbureautjes zijn discipelen van Satan……
@rob:
De aanbestedingswet kwam er ook omdat de lokale ondernemers te weinig kansen zouden krijgen. De wet zorgt echter voor een averechts effect: lokale ondernemers hebben geen knappe juristen. Grote gevestigde organisaties wel. Één keer raden wiens kansen vergroot werden….
De “humor” is dat de overheid nu juist bestekken probeert te schrijven waar lokale ondernemers een soort van bevoorrecht worden. Maarja, gunningscriteria moeten objectief zijn… Dus tsja, kanonnenvoer voor knappe juristen.
Jup, zo leuk allemaal….. Toen deze wet gemaakt werd is de overheid één cruciale vraag vergeten te stellen en te beantwoorden: waarom is deze wet nodig en in het bedrijfsleven niet? Antwoord: omdat ambtenaren (laat ik het alvast maar nuanceren: een deel van de ambtenaren) geld uitgeven waarvoor ze zich niet verantwoordelijk voelen.
@desjonnies: De vraag moet zijn wat er tegenwoordig mis is. Antwoord: de gecentraliseerde Nationale Politie. Alles gedirigeerd vanuit één punt. Gemeentelijke korpsen maakten vroeger gewoon een deal met een plaatselijke leverancier. Lekker dicht bij huis en ons-kent-ons.
@oxymoron: De aanbestedingsregels zijn nogal doorgeschoten, maar de situatie die jij schetst kent natuurlijk ook allerlei nadelen. Voor de nationale politie waren er 26 korpsen. Als elk korps zelf auto’s in gaat kopen, dan moeten de eisen dus 26 keer bedacht worden. En een slim idee uit Friesland wordt in Limburg niet meegenomen, of omgekeerd. Dan moet er vervolgens 26 keer getest / proef gereden worden. Alle contracten moeten in 26-voud opgesteld worden. Niet bepaald efficiënt. Bovendien gaat het dan om kleine aantallen. Ik mag hopen dat ze een betere deal kunnen maken met het aanbesteden van 3.000 voertuigen, dan wanneer het er 100 zouden zijn.
@donvincenzo: en toch zijn zulke grote organisaties dusdanig log, lomp en groot dat het alsnog duurder uit gaat pakken.
Net als bij het bedrijfsleven trouwens. Daar is het midden en kleinbedrijf ook extreem veel efficiënter per hoofd dan de grote multinationals.
Het zou helemaal te gek zijn als ze dit zouden nemen ;
http://image.trucktrend.com/f/55235192+re0+ar0+st0/ford-police-interceptor-utility-front-three-quarter.jpg
En ook deze:
https://i.ytimg.com/vi/Fmn_8CdaFxo/maxresdefault.jpg
Al gaat het verbruik (bij de suv) wel een puntje worden denk ik zo
Ik neem aan dat Pon uitgesloten is bij deze aanbesteding of ligt men nog steeds te slapen daaro in Den Haag?
@henkp1: Wat heeft Den Haag er mee te maken? En Pon is (nog?) nergens voor veroordeeld, dus die zal niet uitgesloten mogen worden.
@donvincenzo: volgens mij betreft dit een overheidsaanbesteding en onze (landelijke) overheid zit nog steeds in Den Haag. Vandaar. Het klopt dat pon nog steeds niet veroordeeld is, sterker nog er loopt volgens mij niet eens een zaak. En dat terwijl het overduidelijk is of in ieder geval het een sterke schijn van heeft dat er frauduleuze en corrupte activiteiten hebben plaatsgevonden. Maar blijkbaar vind ‘Den Haag’ het niet de moeite waard om daar werk van te maken. En dat vind ik heel erg. Druist in tegen elk gevoel van rechtvaardigheid.
@henkp1: vrouwen krijgen minder betaald dan mannen. Laten we voortaan vrouwen 15% meer gaan betalen dan mannen!
Is dat wel eerlijk? Want zo ben jij nu bezig…
@lekbak: sorry, ik kan jouw vergelijking niet helemaal plaatsen. Het is gewoon bizar dat de vorige aanbesteding niet verder onderzocht is, want kom op het is toch voor 90% duidelijk dat pon en bepaalde ambtenaren iets gedaan hebben wat niet helemaal correct is. Om het zeker te weten en passende maatregelen te nemen, zou er een zaak opgestart moeten worden. En dat gebeurt blijkbaar niet.
Overigens ben ik van mening dat personen in een gelijke functie en bij gelijk presteren gelijk betaald moeten worden. Of het nu een man of een vrouw of een rode of een zwarte of een witte of een gele of een paarse is, maakt niet uit.
@henkp1: volgens mij is het doel een eerlijke aanbesteding te houden en daarbij de beste auto’s voor de politie te kiezen. Jij wilt volkswagen uitsluiten van deelname, waardoor je dus grote kans hebt dat je die meest geschikte auto misloopt en het alsnog geen eerlijke aanbesteding is. Die praktijken bij de vorige aanbesteding goed bestraffen, maar ze wel weer gewoon betrekken bij deze. Desnoods met extra toezicht.
Ford Transit voor de busjes, B-max ipv Touran. Ford is ook gunstiger voor de portemonnee van de belastingbetaler.
@contender: een eerlijke aanbesteding zal sowieso tot een gunstige prijsstelling leiden. Bij de vorige aanbesteding wist pon op een gegeven moment dat zij toch de enige aanbieder was. En kon toen eigenlijk vragen wat ze maar wilden. Dus vette kans dat ‘we’ nog teveel hebben betaald voor die auto’s ook!!
Zolang ze maar geen cabrio nemen want ik wil wel op het dak kunnen dansen. #Poelenburg