AB-lezer vertelt over zijn ervaringen met de Camaro SS

Auteur: , 35 Reacties

Sinds enige jaren ben ik trouw Autoblog-lezer en sinds kort ook zo nu en dan reaguurder. Twee weken geleden was ik in de VS en ik had daar een ervaring die ik graag met jullie wil delen.

Eerst even een korte inleiding. Omdat ik Amerika-fan ben, ga ik daar zo’n twee keer per jaar heen voor een korte roadtrip. Ik kies steeds een andere bestemming, waardoor ik steeds een ander stukje Amerika kan ontdekken. Afhankelijk van de bestemming huur ik ofwel een SUV ofwel een cabrio. Omdat je bij de autoverhuurbedrijven niet een specifiek model huurt maar een bepaalde auto klasse, kan je er nooit helemaal zeker van zijn welke auto je krijgt.

Zo was er een paar jaar geleden nog een kans dat je in een Chrysler 200 cabrio terecht kwam in plaats van in een Mustang cabrio, waar op de site wel mee geadverteerd werd. Gelukkig kan je er vandaag de dag vrijwel zeker van zijn dat je of een Mustang, of een Camaro krijgt als je een cabrio (categorie STAR) boekt.

Toen ik in 2012 in Florida voor het eerst in een Mustang terecht kwam met de (toen nieuwe) 3.7 V6 motor met 305 pk, was ik zeer aangenaam verrast. Hij was vlot, vrij degelijk, klonk goed en de 6-traps automaat viel me alles mee. En bovenal vond ik hem gewoon ontzettend mooi. In de afgelopen jaren heb ik op meerdere trips van deze fijne motor mogen genieten, tot ik afgelopen oktober bij Avis in Las Vegas een mooie vrijwel nieuwe gele Mustang mee kreeg. Het was de 4 cilinder! Ik heb hem 5 dagen mogen uitproberen en hij heeft mij niet overtuigd. Het is overdreven om te zeggen dat ze de ziel eruit gehaald hebben, maar het voelt gewoon niet compleet.

Camaro
Klik op het plaatje voor de video

Om dit soort verrassingen te voorkomen heb ik het op mijn laatste trip anders aangepakt en een Chevrolet Camaro SS gehuurd. Eén keer eerder had ik een Camaro SS, dat was in 2014. Ik was toen zeer onder de indruk van de lompe grote heerlijke motor (6.2 V8, 400 pk), maar vooral ook verbaasd over de waardeloze automaat die funest was voor zowel de acceleratie als de rijbeleving. Na meerdere verwoede pogingen lukte het ons om een 0-100 tijd te halen van iets boven de 7 seconden.

Toen ik hoorde dat Chevrolet een geweldige 8-traps automaat in de Camaro SS gelepeld heeft en de motor nu 455 pk levert had ik natuurlijk geen keus en moest ik deze testen. Hij zou in ongeveer 4 seconden van 0 naar 96 km/u moeten accelereren! Ik heb hem vier weken geleden bij Hertz geboekt als “Exotic car” en toen we arriveerden in Miami stond hij keurig gepoetst en vrijwel nieuw (zo’n 2.000 km gereden) te shinen. Top down en gaan dus.

Om te beginnen met de conclusie: het is ze heel aardig gelukt. In Nederland rijd ik in een 335i Cabrio en een F-150, waardoor ik een aardig beeld heb van hoe een Europeaan vindt dat autorijden hoort te zijn en hoe een Amerikaan daar over denkt. Deze Camaro is een geweldige middenweg. De auto is stijver dan ooit en heeft verbazingwekkend veel grip. De stoelen zitten goed, ook op lange afstanden. De automaat is on-Amerikaans goed en geeft het gevoel dat hij zonder moeite het koppel en vermogen aan kan. Wanneer je rustig aan het cruisen bent schakelt de auto vier cilinders uit. Dit gebeurt ongemerkt en bij de lichtste acceleratie doen ze alle acht weer vrolijk mee.

Camaro
Klik op het plaatje voor de video

Met open dak en 140 km/u verbruikt de auto 11,6 liter op 100 km. Over onze hele trip (2.100 km, sportieve rijstijl) kwam het verbruik uit op precies 12 liter op 100 kilometer. Zeker geen Prius, maar het viel mij alles mee. Helaas is de BPM in Nederland zo waanzinnig hoog dat als je deze auto hier wilt kopen, je al je spullen moet verkopen. Dat lijkt vervelend, maar als je deze auto hebt is dat niet zo erg. Je kan namelijk vrijwel niets in deze auto meenemen. Met de kap open past in de achterbak nog net 1 handbagage koffer, in de deurvakken kan je met enig ruimtelijk inzicht net een Ikea-potlood kwijt, en in het vak onder de middenarmsteun past met een beetje goede wil net de autosleutel.

Maar laten we eerlijk zijn, who cares? Al met al was ik zeer onder de indruk van wat ze hebben neergezet. Ik heb ter ondersteuning van dit verhaal een paar filmpjes en foto’s toegevoegd waarop de auto en de acceleratie (in km/u) te zien is. De acceleratie is met TC uit en zonder Launch Control ingeschakeld. Je vindt de video’s HIER, HIER, HIER en DAAR.

Deze gastbijdrage is geschreven door @hijman85. Heb je zelf ook een vergelijkbaar verhaal? Mail ons via tips apestaartje autoblog.nl



35 reacties

Wauw, wat vet!! Graag meer van dit heren!
Leuk om te zien/lezen!
Hele gave auto inderdaad. Vorig jaar heb ik deze een week mogen rijden in Miami. Briljant blok en een fijne cruiser. Echter bochtenwerk heb je helaas niet in Florida. Het verbruik over 800+ km was 1 op 6.5. Best goed te doen met de benzine prijzen daar :)
Gave bak met zijn lekker gemeen kijkende front en dikke blok. Zag gisteren nog een gele coupé rijden, een welkome afwisseling in het doorgaans grijze straatbeeld hier en een echte nekkendraaier.
Haha STAR, Alamo dus ;)
Ik ga ook geregeld en Alamo is vrijwel altijd prima geprijsd.

Over 8 weken ga ik weer en heb ik daar voor het eerst ook gegarandeerd een Camaro via Hertz (Had al eens een Camaro via Alamo maar dat was geluk). Ik hoop er op dat dit ook een SS :)
Knap karretje!
Toch wel dé auto om te huren als je naar Amerika gaat. Erg gaaf verhaal, leuk om te lezen.

Chapeau ook naar Autoblog toe. Mooi dat jullie de lezers de mogelijkheid geven een eigen bijdrage te doen. Heb het geluk gehad het zelf ook te ervaren.
Ik ga in april richting las vegas voor werk en wil de week erna iets soort gelijkspel ondernemen. Dikke Amerikaanse cabrio door de natuurgebieden en langs de kust rijden. Goed opletten dus hoe er geadverteerd wordt en wat je meekrijgt. Is dit via direct contact met een verhuurder als hertz of alamo nog te verduidelijken?
@wpgt: Nee, het enige wat je te horen krijgt als je belt is dat ze niks kunnen garanderen. Maar een mustang of camaro (wel v6) is altijd een leuke ervaring, dus altijd doen. Deze heb ik geboekt als “adrenaline collection”waardoor ik zekerheid had dat het een SS was. Je kan altijd een standaard cabrio boeken en hopen dat je mazzel hebt, en anders ter plekke (met korting?) upgraden als ze een dikkere hebben staan. Ik ben wel fan van Hertz, heb bij Alamo toen ik een Grand Cherokee/Tahoe geboekt had een paar keer iets Aziatisch meegekregen.
Je kan aan de verhuur balie ook altijd vragen of je ze mag zien als ze er meerdere hebben staan. Dan kan je zien wat voor motor er in zit. Kan via autocheck.com, en de 4 cilinder mustang heeft volgens mij een boost metertje tussen de tellers en de v6 niet. (Het kan zijn dat je dit metertje alleen ziet met het contact aan)
Twee weken geleden dezelfde auto gehuurd, een zwarte camaro cabrio (categorie STAR bij Sixt in San Francisco).

Helemaal eens met de beschrijving, een fantastische auto met veel power. Veel plezier mee gehad :)
Leuk stuk om te lezen, auto gerelateerde vakantie verhalen wil ik wel vaker tegen komen op AB.
Stukken meer driverscar dan zo,n downsized BMW turbo motortje ( waar BMW overigens geen schuld aan heeft)
Heb wel wat meer met de 2010 Camaro musclecar uitstraling dan met deze meer globalcar sportwagen.
Maar je mag m zo op mn oprit parkeren hoor (:
Leuke bijdrage! Leuk om te lezen!
Had in augustus in Boston de grootste sedan klasse gehoord, in de hoop op een Cadillac. Helaas stond er een Mercedes C300 klaar. Die omgeruild voor een 2016 Challenger V6. In de VS moet je ook een Amerikaan rijden :-)
@thomasbol: Ik snap wat je bedoelt, maar toch… Ik heb twee keer een Aziaat gehad in de VS (Kia Sportage en Nissan Pathfinder) en die waren beide fijner dan de Amerikanen die ik er gereden heb (2x een Chevrolet Traverse en 1x zo’n vreselijke Dodge Journey). Ook de vervanger van één van de Traverses (waarvan een zijruit gesprongen was, in de hitte van Arizona), een Chevrolet Cruze (in feite de Deawoo dus), was eigenlijk een fijnere auto, met een redelijk Europees weggedrag. Hij was alleen tamelijk krap, maar goed, voor de drie resterende dage was dat niet zo’n probleem…
@henrie: de Traverse en Journey zijn dan ook wel recente dieptepunten. Net zoals er heel wat Europese misbaksels bestaan.
Ik ben op dit moment voor werk in Charlotte NC. Ik had een subcompact besteld. Op het vliegveld vroeg de vriendelijke dame of ik geen upgrade wilde. Ze bood me een Dodge Challenger aan voor een meerprijs van USD 150 voor 6 dagen. Ik zei “te duur” waarop ze gelijk de meerprijs reduceerde tot USD 75. Rij deze dagen dus een Dodge Challenger weet niet welke motor maar ziet er goed uit. Prestaties worden door trage automaat enigzins getemperd.
Gaaf verhaal en leuk item!
Maar Jezus, wat werken die links naar autojunk filmpjes slecht in de Android app……
Heb vorig jaar met de coupé-versie gereden. “Underwhelmed” is, vrees ik, de juiste uitdrukking om mijn ervaring samen te vatten. Gehuurd voor een roadtrip doorheen Texas, zowel twisties als lang, laaaang recht. Niets aan te merken op het onderstel, evenmin op de afwerking, en al zeker niet op de styling. Maar die motor, zelfs al heeft die het vermogen: ik voelde het niet. Ja, ik zag de naalden omhoog klimmen op het dashboard. Maar om nou te zeggen dat het snel voelde: dat was overdreven. Puur op basis van cijfers zou je denken: het moet tegen een Carrera op kunnen. En dat zal dan waarschijnlijk wel, maar zo voelde het helemaal niet. Ook het V8-geluid viel dik tegen in de SS. Achtcilinder-brul? Waar dan? Een vierpits Caterham maakt meer indruk. Blij voor @MauritsH dat het zo leuk was, maar dat blijkt toch niet bij iedereen zo over te komen.
@bara: Blij dat je blij voor mij bent, maar het is een gastbijdrage die niet door mij is geschreven :) Zie ook de titel, de tekst en het nawoord.
@bara: had je toen wel de SS met nieuwe motor en automaat? Want het verschil met zijn voorganger is erg groot!
@hijman85: En lichter en compacter niet te vergeten. Had je ook de airco stoelen erin ?
@robusa: Denk dat die stoelen in een andere pakket zitten toch.
@robusa: die had ik helaas niet! Volgens mij is er een 1ss (standaard uitrustingsniveau) en een 2ss (veel opties, o.a. Die stoelen).
@hijman85: Ik ga in maart een tijd naar California, en ik wil de eerste week een dikke auto huren (Camaro SS, Mustang GT, etc.). Ik heb alleen bij vrijwel geen enkel huurbedrijf op internet kunnen vinden hoe die te huren zijn… Hoe heb jij deze gehuurd, via internet? Nog gevraagd voor een upgrade toen je daar was? Hoeveel waren de kosten van het huren, trouwens?
@julez: Leuk dat je daarheen gaat! Ik heb hem bij hertz gehuurd, via hun eigen site. Ik heb ca. 1000 dollar betaald voor 10 dagen en onbeperkte kilometers. Als je googled op “hertz camaro ss convertible” dan kom je denk ik een heel eind. Mijn manier is wel de duurste oplossing hoor, maar ik wilde zekerheid. Je kan ook je geluk beproeven, een standaard cabrio huren (zou ik wel bij Hertz doen) en daar ter plekke vragen of ze toevallig een ss hebben staan. Als de baliemedewerker niet heel commercieel denkt dan krijg je hem misschien zonder meerprijs mee, maar meestal moet je bijbetalen. Als je pech hebt krijg je een vier cilinder…
@hijman85: yup, nieuwste versie.
Een tijdje geleden ook een trip gemaakt met de Camaro cabrio. Het was de V6 3.6.
Ik vond dat hij best snel was, heel aangenaam onderstel. De stoelen zijn helemaal top.
Heb mij overal net aan de maximum snelheid gehouden en altijd open gereden 336 miles (540 km), wel rustig gereden, slechts een paar keer goed op de gas getrapt, gemiddeld verbruik lag bij 36,3 mpg (6.48 l / 100 km – 15.43 op 1)
Ben nog steeds verbaasd over dit resultaat, slechts iets meer dan een halve tank verbruikt.
Enige opmerking is dat er boven de 50 mph er best wel veel wind turbulentie optrad.
Verder een prima wagen zeker voor in California.
Leuk dit soort artikelen! Graag meer van dit
@Mauritsh ik was afgelopen week zelf ook in Florida. Ik had een Camaro Cabrio gehuurd bij Hertz en nooit verwacht dat het een SS zou worden. Ik vond het absoluut geweldig. Mijn dochter van 9 zat achterin – die had wel veel last van de wind maar we hadden een geweldige ervaring. En dat voor 90$ per dag! Fantastisch!
Leuk artikel! Thuis een 335i en F-150 heerlijke combo
De Coupe schijnt zich goed te kunnen meten met de m4 dussss.
Leuk stukje!

Heb vorig jaar tijdens een rondreis zowel een week in een Camaro (vorig model) als een week in een Mustang (huidig model) gereden, beide V6. Wat een rammelend hok is zo’n Camaro in vergelijking met de Mustang… Ik vond het een gigantisch verschil.
Leuk dat reaguurders met een mooi autoverhaal ook eens tem krijgen!
Supergaaf! Ik ben 3 jaar geleden met familie in Californië geweest en wilde niet meer weg.. Daarom ga ik halverwege maart voor 3 maanden terg naar Californië om lekker van het leven te kunnen genieten en zoveel mogelijk te zien. Ik wil dan ook zó graag een dikke musclecar huren, de eerste week. Lijkt me een geweldige ervaring, op en top Amerikaans. In die week ben ik van plan een grote, tweedehands SUV te kopen en te slapen in de auto (matras in de kofferbak) wanneer ik in de parken aan het touren ben. Heb er zo veel zin in, vooral als ik dit zie en lees.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).