De nieuwe Chevrolet Camaro: dit is ‘m!

Auteur: , 69 Reacties

Na de lekplaat van gisteren is-ie nu officieel onthuld.

De nieuwe Camaro is niet alleen een stuk lichter geworden, maar heeft eveneens meer paardjes onder de kap gekregen. Hangt er trouwens wel vanaf welke versie je kiest, want vanaf nu wordt het mogelijk om ‘m met een heuse 2-liter viercilinder met turbo te bestellen. Die motor is goed voor 279 pk en 400 Nm.

Wie de 3.6 zescilinder aanvinkt, krijgt 330 pk en 386 Nm én cilinderuitschakeling. Echt leuk wordt het natuurlijk met de SS-versie, die 440 pk en 610 Nm uit een 6.2 liter LT1 V8 peutert. Da’s inderdaad een tikkie minder krachtig dan in de Corvette Stingray. Naast de nieuwe motoren lag de focus onder meer op een lager gewicht. Chevrolet meldt dat de Camaro ruim 60 kg lichter is dan z’n voorganger, maar dat de stijfheid wel is toegenomen.

Chevrolet Camaro 2016

Alle motoren zijn overigens leverbaar met zowel een handbak met zes versnellingen als een automaat met acht verzetten. De kleur van de verlichting in het interieur kan al naargelang je mood worden aangepast, evenals de afstelling van de auto via de Drive Mode Selector. De gewone versies hebben de standen Snow/Ice, Tour en Sport, de SS doet daar met de Track-setting nog een schepje bovenop.

In de eerste helft van 2016 komt de nieuwe Camaro al naar Europa, verdere details en prijzen zullen tegen die tijd bekend worden gemaakt.



69 reacties

Dik, graag in het geel!
@lexusfan: Bumblebee?
@pjeey: Bumblebee is een kever, geen film die dat verandert!
hij mag er wezen hoor.
Geef mij dat grootste blok maar en ik wil de auto in het donker rood, hij is fantastisch!!!
4 cilinders? Waarom geen 3 cilinders?
BMW maakt heerlijk lopende 3 cilinders, dus ok.

GM, altijd weer in diepe winterslaap…
@persian1: inderdaad.. Nieteens een hybride? Echt niet van deze tijd…
Een V8 in een musclecar, wie had dat anno 2015 nog voor mogelijk gehouden!

On-topic: ik snap het wel die 4-cilinder turbo, maar zoals vermeld wordt het natuurlijk pas echt leuk met een V8 in het vooronder!
@bartteeuwen: idd, alleen wel een luie V8….
@persian1: ja waarom geen 2 cylinders eigenlijk, die FIAT TwinAir motoren lopen ook best lekker.

Doe eens normaal Sheik… Je kan ook doorslaan met downsizen
@mopar: Ik zal dat gezicht van die Alfa verkoper nooit vergeten!

Nee meneer, dat geratel is het italiaanse karakter van de twinair in de Mito.

‘Volgens mij is dat blok gewoon nog niet af’..
@persian1: het zit je blijkbaar zo hoog dat je zowel hier als op hetzelfde stuk op autoweek exact dezelfde reactie geeft. Give it a rest…
@maxhunter:
Tja, dat heb je vaker met ayatollah’s….
Die bepalen graag voor een ander.
@maxhunter: Auto wat?
@maxhunter: like als je dit hebt gecheckt op autoweek
@persian1: en op welk punt is een 3pitter in voordeel ten opzichte van een 4pitter .. Op populistisch gelul na dan ..
@lincoln:
Ja, gewicht en brandstofverbruik zijn inderdaad “populistisch gelul”, van een lichtere motor wordt je auto immers in het geheel niet sneller, zeker niet in de bochten, en dat is nou eenmaal zo omdat het zo is.
@super: als jij denkt dat in een performance wagen die ook als zodoende gereden wordt, een turbo 3 cylinder een wezenlijk lager verbruik geeft dan een 4 banger…
@super: LOL .. Enigszins insinueren dat een 3 pitter lichter is dan een 4 maakt een populist populistisch ..
@lincoln:
The joke is on you…
@super: Een turbo weegt ook niks ofzo…
iedere hillbilly had dit aan zien kunnen komen dat er kleinere motoren kwamen, jammer en toch gewoon goed. merken moet meegaan met de tijd. gelukkig blijft het toch nog gecompenseerd door de 6.2 V8. overigens ziet er goed uit, helaas woon ik in europa en wil ik niet aan gezien worden voor illegale ali door de schilderswijk, maar als ik in de usa zou wonen zou ik hem wel overwogen hebben
@henkhupelschoten:
ALI Illigali uit de Schilderswijk rijdt geen heerlijke musclecar, die rijdt een premijummie Duitser, bij voorkeur met een ster of 4 nullen.
Ik kan het weten, ik moet er voor mijn werk bijna dagelijks doorheen.
Als ze het nog niet “gemaakt” hebben gaat hun voorkeur trouwens uit naar een Golf.

Dus Henk, jij kan gerust zonder bang te zijn voor verkeerde associaties in een Camaro stappen. Alleen die kneus van “altijd geslaagd” reed zo’n ding.
@jrk68: nee, want ali illegali’s rijden natuurlijk geen wagens met een Beierse vlag voor en achterop……
@henkhupelschoten: in ieder geval geen American musclecars.
@henkhupelschoten:
De betekenis van het woord “voorkeur” is u onbekend?
Dat betekend dus niet “uitsluitend”, het duidt in deze slechts aan wat ze liever rijden.
Ik spot ze zelfs in Alto’s.
@henkhupelschoten: tsja je bent er zo een… Mij kan het persoonlijk aan m’n achterste roesten wat mensen van mij denken. Ik rijd wat ik leuk vind, en als dat sociaal misschien wat minder geaccepteerd is…jammer dan.

Dat vind ik persoonlijk een gezondere instelling dan de hele tijd lopen in te beelden de buurman wel niet van je zal denken –> typisch Nederlands.
@mopar: Daarom zit jij ook in de VS. Omdat jij anders durft te zijn en je kop boven het maaiveld wel uitsteekt en niet als een kudde schapen achter de meute aanholt.
Wat ik ook zo apart vind is, wel op vakantie gaan naar Turkije, broodje donerkebab eten en inkopen doen bij een Turks slager en groenteboer en op het (veilige) net beetje kleinerend doen. Wel triest eigenlijk.
Maar goed geniet van je leven in de VS.
@henkhupelschoten: jij moet dan ook onder een steen slapen, want stel je voor straks word je ook nog eens gezien op straat…
Vind ik toch wel een beetje sneu… zo een 2 liter 4 cilinder in zo een “patserbak”. Zulke auto’s rij je toch voor de brute kracht (lijkt mij). En ja zal wel voor die landen zijn , zoals Nederland, met van die kuch milieuvriendelijke wetten. Toch zou ik als chevrolet zijnde zeggen: dikke Doei. Hier is de 6 cilinder en de 8 cilinder. Anders moet je maar verhuizen.
@keeper1: de viercilinder levert meer newtons dan de V6, dus met de brute kracht zit het wel goed. Bedrijfseconomisch is het ook een briljante zet om een viercilinder aan te bieden en zo nieuwe markten aan te boren. Dan blijft eigenlijk alleen het geluid over als punt van kritiek, maar dat is te fixen met een goed ontworpen uitlaat (al wordt het natuurlijk nooit zo lekker als de V8)
@knipperlichtje: Passat speakertjes
@henkhupelschoten: Passat? Waar was autocorrectie in hemelsnaam over aan het denken moet natuurlijk pssssssst
@knipperlichtje: heb je een punt. Toch vind ik dat zulke auto’s een lekkere v8 moeten hebben. Heerlijk
@keeper1: Het is inderdaad even wennen. Maar er waren volgens mij altijd al zescilinders leverbaar in de Camaro. Instapper in 2010 was een 3.6 V6 met weliswaar iets meer vermogen, maar minder koppel. De echt oude V8 motoren hadden nog niet de helft van het vermogen van de 2016 4 in lijn. Bovendien bestaat de kans dat deze weer wat beter stuurt en we weten inmiddels allemaal dat peekaas direct aan puberaliteit refereren, net zoals wegligging dat aan volwassenheid doet.

Dat gezegd hebbende; de SS met V8 voor mij graag. :p
@baardmijt: sterker nog: de Ier-versie had ook een 6 cylinder in de line-up. Zij het een 3.8 of 4.1 liter. In dat licht bezien is een 2 liter 4 pitter turbo met waarschijnlijk een verdubbeling van vermogen helemaal zo gek nog niet. Met een kaartje tussen je spaken kan je m nog prima laten klinken ook…
Ben nu in Amerika en je ziet die dingen echt op iedere hoek van de straat (de huidige dan natuurlijk). Net als Mustangs (de nieuwe ook) en Chargers.. Gaaf!
@mennok: ja daar zijn ze te betalen voor iedere boerenlul. Heel soms zou ik willen dat ik in de vs woonde. ;) de roadtrips en de autos.
hij oogt te braaf
een 2 liter variant? Oh dat word echt leuk! Dat maakt het eindelijk mogelijk om een camaro aan te schaffen zonder de bijzonder hoge belastingen.
@dragonforce: jij bekijkt het uit een positief oogpunt. Hoe meer we die dingen hier zien hoe beter het is. Met die leuke V8 zien we ze bijna nooit.
@rovadepo: en de turbo variant kan je lekker chippen .
@bohica: en anders is er nog garrett.
Generatie à la 2008 even onder de stoomwals en je hebt zo een geheel nieuwe camaro! Wel goed te pruimen overigens.
Lelijk gewoon.
Nice, een 4-cilinder! Nooit gedacht dat ik dat ooit nog zou zeggen, maar voor deze auto is dit gewoon noodzakelijk om ook maar een beetje te verkopen. Fleurt het straatbeeld een stukje op, helemaal niet verkeerd!
Vind qua looks die 4 pijpjes niet passen bij een Camaro eerlijk gezegd.
Lijkt mij 2 dikkere wat mooier.
@entwicklung88: kijk eens op foto 7, de 4-banger krijgt 2 pijpjes. Die quad uitlaat is voorbehouden aan de SS versie. Is bij de huidige generatie ook zo.
Bomba
Mooie kar, jammer dat ze de 4-pitter niet wat hoger hebben gepositioneerd. Ze hadden de V6 als basismotor moeten aanbieden en de 4-pitter als zuinigere upgrade, met bij voorkeur 350pk. Dit heeft Ford beter gedaan met de Mustang. Dit is ook te verantwoorden, want zo’n V6 is geheid een goedkopere motor.
Een getunde 4-pitter zal interessanter zijn dan de V6 en ook sneller.
Voor de V8 bestaan supercharger setjes en dan kom je ergens uit op bijna 600 pk.
Dus er is genoeg mogelijk met de nieuwe Camaro in alle klassen.
Dik apparaat, echt heel goed gelukt!
Mooi, maar toch zou ik blindelings voor de Mustang gaan. Of nog beter, de Challenger.
Is er geen nieuwe ZL1?!
Shit…
@agera: Die moet nog komen denk ik. De Gt500 is er immers ook nog niet. Maar reken op +/- 700 pk.
Mehh, vind het type wat ik had nog steeds het mooist. Daarna is ie alleen maar anoniemer geworden. Dit is net een Malibu coupe. Jammer.
@E34M5Touring:
Die had je beter bewaard en gekoesterd, dat wordt een gewilde…, over 25 jaar….

Maar goed, jij kan tenminste zeggen dat je hem gehad hebt.
@E34M5Touring: helemaal mee eens. Heb je ‘m verkocht dan?
@str8six: Ja ben nu bezig met iets anders in Dubai. Nog niet helemaal over uit wat het gaat worden. Maar er komt wel wat moois voor terug. Vind het jammer maar kon er een goeie prijs voor beuren en zo kan ik weer wat anders leuks halen. Perfecte auto geweest hoor en met veel pijn afscheid genomen maar door naar de volgende.
Black on black graag
Voor mij een rooie
Dus toch wel een 4 cylinder motor erbij. In 2013 zei de hoofd ingenier van camaro nog dat er geen 4 cylinder zal komen
Bron: http://www.autoguide.com/auto-news/2013/11/camaro-keeps-to-tradition-as-mustang-goes-modern.html
Doe mij toch maar de Challenger (Hellcat of 392) heb ik 100x liever.
@srthellcat: de Challenger is van de grote 3, om het maar zo te zeggen, wel de bruutste vind ik ook! Maar qua techniek wel de oudste.
Overdreven design .. Had zo een BMW 4-serie kunnen zijn ..
@lincoln: ik zie er eerder een 70t’s Toyota Celica in dan een BMW 4…
Verleden maand een east coast trip gedaan en de huidige Camaro gehuurd. Wel de convertable met de zescilinder, wat een gave auto was dat om te rijden. Het enige minpunt was de automaat. Deze was met opschakelen prima alleen 1 verzet terug gaat traag, probeer zeker niet te vragen om twee verzetten terug hij is dan totaal de weg kwijt. De sound van de motor was zelfs bij de zescilinder mooi te noemen, bij de v8 moet dat helemaal geweldig zijn. Conclusie: prima auto voor in the U.S. zou hem zelf kopen als ik daar woon, maar in ons polderland door het belastingsysteem compleet de realiteit verloren qua prijs.
Blijft een dikke Amerikaan, in het geel of rood graag.
Mocht wel wat meer af dan 60 kg..
Staat wel hoog op z’n poten. Ik zou toch de mustang nemen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).