ABT pompt Volkswagen Golf GTI Clubsport verder op

Auteur: , 53 Reacties

Alsof een Golf GTI Clubsport nog niet bruut genoeg is zonder tuning. ABT vindt van niet en voegt flink wat pk's toe!

Volkswagen’s fanatiekste tuningbedrijf ABT heeft een pretpakket ontwikkeld voor de Golf GTI Clubsport. De uiterlijke wijzigingen zijn nog redelijk subtiel te noemen, maar onderhuids is er flink gesleuteld. Het standaard 265 pk sterke motorblok heeft namelijk een flinke upgrade gekregen.

Na een krachtkuur bij ABT levert de GTI Clubsport namelijk 340 pk, alsmede een fijne 430 Nm koppel. Standaard heeft deze chickmagnet 350 Nm koppel, dus ook dat is een flinke upgrade. De upgrade is trouwens de heftigste die ABT levert, ze hebben vier verschillende motorupgrades waaruit je kan kiezen.

De wielen zijn overigens ook van ABT afkomstig en zijn leverbaar in 18, 19 en 20 inch formaat. Bovendien heeft ABT meerdere onderstelupgrades om te zorgen dat je een fatsoenlijke wegligging kan koppelen aan de extra prestaties. Niet dat het onderstel slecht was, overigens. De remmen zijn bovendien ook verbeterd en voorzien van remklauwen met zes zuigers. Sexy toch?



53 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Nette waarden. Het is ook een beetje raar dat de GTI CS 25 pk minder heeft dan de Leon Cupra…
@jochempie: Clubsport S
@jochempie: niet zo raar de tegenhanger van de gti is de fr en de golf r de tegenhanger van de cupra
@itest: Maar de GTI Clubsport (S) is wel een heel ander beest dan een GTI. Bruter nog dan een Golf R, alleen mist ‘ie vierwielaandrijving. Daarmee is ‘ie in de basis ook potenter dan de Cupra, behalve het motorvermogen, en dat vind ik vreemd.
@jochempie: ja en nee, in overboost heeft hij 290pk. Is denk ik om ruimte te creëren voor de R.
@dutchdriftking: Dat zal het wel zijn inderdaad. Maar zeker weten dat een Clubsport of Clubsport S met 300 pk sneller over een droog circuit knalt dan een Cupra of een R…
@Jochempie: nu hou ik dit wat in de gaten, de Cupra heeft gewoon de sw van de R en een driedeurs Cupra is lichter dan een GTI CS mede dankzij de wat andere ‘afwerking’. Snelst? Maakt niet uit, ligt heel dicht bij elkaar, iemand die een Golf wilt, wilt geen Cupra, en zij die een Cupra kiezen, willen niet betalen voor een Golf :D
@Onehp: Persoonlijk zou ik voor de Cupra gaan, want heeft inderdaad een SW uitvoering. En ik heb gelezen dat de SW een hogere topsnelheid heeft dan de hatchback-carrosseriën, vanwege de stroomlijn. Best interessant eigenlijk, ik vraag me af of die dan ook sneller rond bijv. de Norschleife zou knallen, met het 8-minute pack (of zo).
@Jochempie: sw = software, maar inderdaad de ST (station) is erg fijn en veel mooier dan de Golf ‘Sports’combi. Heel blij met de mijne :)
@Onehp: Oh, de software.. Maar waarom heeft de Cupra dan minder pk’s dan de R? En waarom is de Cupra van 280 naar 290 gegaan? En hoe zit het dan met de Cupra 265? Lijkt me toch andere software..
@Jochempie: volgens de lokale tjoener is de 280 en 290 software identiek aan de Golf R. Op de rollenbank doen ze 300-315pk standaard. Verschil lijkt pure marketing te zijn. Moest je nu 10pk verschil merken… De 265 is wel andere software, is wat geknepen in de top.
@Onehp: En ik kan het me helemaal voorstellen, het lijkt mij ook een hele fijne auto. Lekker veel ruimte, een onophoudende stortvloed aan koppel en een razendsnelle DSG bak (ga ik even vanuit, ik zou ‘m niet zonder bestellen). Ik heb Cupra’s met 400 pk zien accelereren en dat is gewoon niet gezond hoe snel dat gaat. Fantastisch!
@Jochempie: ik doe lekker ouderwets en heb een manuele, vind ik veel leuker zelf roeren :)
@Onehp: Aah, daar hadden we het volgens mij al eens over gehad. Schakelt ‘ie fijn? Ik vind roeren ook leuk, maar persoonlijk lijkt me de enorme, onafgebroken duw in de rug door het behouden van de turbodruk erg verslavend.
@Onehp: er is een R variant……
@dutchdriftking: om een of andere reden heet ie Sportscombi in Zweden zie ik nu, belachelijk natuurlijk, Variant is beter.
@Jochempie: Clubsport het snelst op zowel nurburgring als Hockenheim, heeft ook als enige golf nog downforce bij 200km/h door subtiele veranderingen aan bumpers spoilers ed.
Plus de veranderingenen aan onderstel/ophanging maakt van de Clubsport iets echt aparts tov alle andere ‘snoepjes’ vd golf/Leon reeks.
@spylegion: hmm… Toch wel hebberigmakend, zo’n Clubsport (s)….
Ik vraag mij echt af hoe deze hok met een opgehitst vermogen al die kracht overbrengt op de voorwielen. Ik denk dat je bij elk stoplicht race al 1 sec kwijtraakt door slippende voorbanden.. En dan niet te beginnen over een nat wegdek.
@vagtroep: Waarom lees jij uberhaubt vag gerelateerde artikelen…

Ot: met dat vermogen kan je bijna aansluiten bij een A45 AMG op de autobahn
Iets te laag, wielen lopen niet meer gelijk met de wielkasten. Behoorlijke vermogens, dat wel!
@strijkijzer: Van mij had hij aan de voorzijde juist nog 0,5 cm lager gemogen voor de perfecte stance! Los daarvan, ik ben niet zo’n van van ABT tuning, de vermogenskromme is vaak om te janken.. desondanks blijft het mooi dat er zoveel vermogen uit zo’n relatief kleine motor gehaald kan worden.
@oemplus: ieder zn smaak! Idd, niet zo lang geleden van 340pk supercar territorium.
Niet normaal meer hoeveel ze er tegenwoordig met gemak uit zo’n blokje pompen.
@vtechlover: De vraag is hoelang het heel blijft. Volgens mij, ookal rijdt je het blok netjes warm, kun je naar een klein tonnetje de boel gaan reviseren. Er van uitgaande dat je de pk’s natuurlijk ook gebruikt, maar dat lijkt mij logisch als je hem dit kuurtje geeft.
@kliko: Zoals je zelf al zegt, ligt dat ook aan de rijstijl van de eigenaar. Veelvuldig het maximale vermogen aanspreken zal de levensduur van het blokje wel verkorten. Maar bij een normale rijstijl en af en toe eens het gas in trappen, voorzie ik geen problemen.
@kliko: motortuning doet mij altijd aan een vriend van mij zijn m3(e46) denken. Hij had dit laten doen door AC schnitzer. Weet niet exact wat de vermogenswinst net was maar de begrenzer was zoizo wel verwijderd. Na dik twee jaar heeft die zijn motorblok opgeblazen toen hij op de autobahn een 270 per uur deed!
@kliko: ABT is veruit de meest voorzichtige. APR haalt uit het standaard blok en turbo 390pk en 588Nm (britse R stg2), zeker dat koppel lijkt me ongezond op lange duur…
Zie liever eerst maar eens fatsoenlijke dynosheets van hun.. Heb meer vertrouwen in JD.
@sebasjuhh: ABT alias Dokter Bibber ?
Ik vind 340 pk erg veel van het goede. Die voorbanden zullen het er erg zwaar mee hebben. Ik zou dan ook eerder voor een kleiner pakketje gaan in de richting van 290 pk of iets dergelijks. Zelfs daar hebben de voorbanden al hun handen vol aan.
@berlinetta: mwah, valt reuze mee, als je een beetje doseert kom je al een heel eind. Zelfs met 391pk vind ik het nog gaan. (MK6 GTI)
Tuurlijk zijn Pilot SS bandjes altijd fijner.
JD trekt er gewoon 400pk en 500nm koppel uit als het niet meer is.
Het is gewoon een geknepen golf R blok.
@tfsi: precies en dan heb je wel een fatsoenlijke koppelkromme.
Ik snap niet dat AB nog steeds over deze heikneuters schrijft. Ken letterlijk niemand die blij is geweest met n ABT kuur
@m-tfsi: JD heeft ook mijn voorkeur.
@m-tfsi: ABT is niet verkeerd hoor. Ze kunnen niet de absolute grenzen opzoeken zoals JD dat wel kan doen. Het is de huistuner van V.A.G en de garantie moet ook nog intact blijven.
@thomasthomas: ik heb het ook niet over grenzen opzoeken, maar over hun koppelkromme bij “gewoon” een chiptuning. De Alpen zijn er niets bij.

Paar keer met een ABT gechipte auto gereden en dat was verre van prettig. Een maat van me heeft zijn wagen laten “herchippen” bij JD en het verschil was bizar
Qua PK en koppel scheelde het niet zo veel maar de hele loopcultuur van de motor was zo veel beter
@m-tfsi: Abt haalt een programmering van de plank, ontworpen voor de “gemiddelde” auto die ze chippen. JD zet de auto op de rollenbank en gaat puntje voor puntje de koppelkromme en de vermogensafgifte optimaliseren. Nogal een verschil natuurlijk!
@Jochempie: ook dat ben ik niet helemaal met je eens, de auto die ik net aanhaalde kreeg “gewoon” een standaard chip voor 2.0 TFSI, geen chip op maat.
Dus ik ben geen appels met peren aan t vergelijken
@m-tfsi: Oh oké, dan hebben ze het gewoon goed voor elkaar bij JD.
@m-tfsi: Bij JD hebben ze in de afgelopen jaren honderden 2.0 TFSI’s geremapped, dus op basis km stand, onderhoud (vervuiling van de kop) en evt motorische aanpassingen kunnen ze software inladen die het best bij die auto past. Het mooiste blijft uiteraard afstellen op de dyno.
@oemplus: daar heb je inderdaad gelijk in. Voor zover ik wist was het gewoon een “standaard” chip.
Ben trouwens benieuwd want ga het zelf binnenkort ook ervaren ?
@m-tfsi: Ik heb mijn auto daar laten remappen op de bank, ben voor stage 1 gegaan aangezien het mijn dagelijkse auto is en goed rijdbaar moet blijven. En ik ben niks meer dan tevreden, hij is niet alleen een stuk sneller, maar hij rijd gewoon veel soepeler. Je gaat er geen spijt van krijgen!
@m-tfsi:
Dat is precies mijn ervaring.

Ook ik heb mijn VAG-mobiel (een diesel weliswaar) door JD laten “her-tunen”. Het verschil is best schokkend. Meer power, veel bruikbaardere kromme (pakt eerder op en gaat langer door) en ook nog eens een lager verbruik. En als je dan ziet wat ze vanuit de dealer voor een Abt chip durven te vragen, dan weet je dat je dat gewoon nooit moet doen.
@thomasthomas: JD zoekt ook geen grenzen op, tenzij de klant dit wil. Bij een ‘gewone’ stage 1 remap heb je vaak hetzelfde, of iets meer vermogen dan met ABT tuning, maar dan alleen met soepele vermogensopbouw, en geen pieken en dalen zoals bij ABT.
Wijs ding hoor.
Hoe duur is de ingreep? En wat zijn de andere vier opties precies? Wat zijn de prestaties na een van deze ingrepen? Wat voor onderstel upgrades? Hoeveel sneller is hij op de Nurburgring of wel circuit dan ook? Ik kan nu alleen maar kan denken: “sjooow da sjal wel van ze plek komme ofniej dan?” maar meer niet… Dat is precies waarom ik ABT altijd maar een heleboel vind roepen waar je verder alleen maar een F*cking eindbaas mee kan zijn op een familieverjaardag.. En juist dat soort volk mag ik niet.
@straatzakelijk: ik gok puur software. Met mechanische aanpassingen kom je richting 400pk
@dutchdriftking: op de standaard turbo. Met aftermarket turbo 480pk ‘goedgekeurd’ bij HGP, APR zit naar het schijnt zelfs boven de 500… maar dat lijkt me echt teveel…
@Onehp: TTE500 of hoger kan nog ja. Maar dan gaat er inwendig ook wat moeten veranderen.
Ik vind dit ding zo gaaf! Ze hebben laatst nog een goed record gezet op de nurburgring en tuurlijk was het een zeer aangepast model. Misschien is 340 pk wel veel maar de focus rs kon het ook aan met sper.. Ik breng hem wel naar revo technik..
Koop dan een nieuwe Focus RS. Dan heb je nog meer vermogen en rij je niet rond als elke bontkraag ridder in de buurt.
Ach nog meer paarden die olie moeten hebben en stuk gaan

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).