Natuurlijk is de ABT Volkswagen Golf VIII er als de kippen bij.
De achtste generatie van de Volkswagen Golf is nog maar nét gelanceerd, of de eerste tuners komen al met diverse onderdelen om de auto dikker, stoerder en sneller te maken.
De Golf is in Europa een enorm populaire auto, dus als ook maar een klein gedeelte van de eigenaren ervoor kiest om zijn Golf iets aan te kleden met accessoires, kun je alsnog een flink aantal onderdelen afzetten.
ABT Sportsline
Een van die tuners die daar al jaren gebruikt van maakt is ABT Sportsline. De tuner uit Allgau komt geregeld voorbij op de pagina’s van Autoblog. Logisch, want van een kleine VW-veredelaar hebben ze nu uitgebreide tuningsprogramma’s voor merken als Audi, Cupra, Seat, Skoda, Lamborghini en natuurlijk Volkswagen.
ABT maakte natuurlijk furore met de Golf I en dus zijn ze ook een van de eerste op de markt met spulletjes voor de Volkswagen Golf VIII. ABT komt als eerste met aanpassingen voor het onderstel. Zo bestaat de mogelijkheid om te kiezen voor ABT vering. Dit zijn stijvere en sportievere veren. Dankzij deze veren zal de Golf VIII net even wat strakker dan normaal rijden.
Dat niet alleen, de ABT veren zijn ook wat korter, waardoor de Golf dichter met zijn buik op de grond ligt. De verlaging is redelijk subtiel: zo’n 25 tot 30 millimeter, afhankelijk van de motorisering. Je kan de verlaging complementeren met een setje ABT velgen. Er zijn drie modellen waaruit gekozen kan worden. De ABT ER-C velg is leverbaar in 18″ of 19″.
Ga je voor de ABT FR-C velg, dan krijg je automatisch 20″ wielen. Dan zit je wel op een bijna exotische bandenmaat: 235/30 R20. Die banden heb je ook nodig als je kiest voor het ABT Sport GR wiel, want ook deze is er alleen in 20″. ABT geeft aan dat er meer onderdelen aan zitten te komen. Over een paar maanden komen de eerste motorische updates voor de TSI- en TDI-motoren.
carlover66 zegt
Wat een armoe die afschuwelijk grote velgen met van die kleine remschijfjes… Enige interessante is toch gewoon de chiptuning.
allesmetturbo zegt
@carlover66: eensch! Liever 18″ en wat breder rubber ipv zo een grote velgmaat icm met een chippie
Poulusma zegt
Hèh, eindelijk weer een door ABT vernachelde auto!!
reactief zegt
De velgen zijn best fraai. Echter wel minimaal één maatje te groot.
ouwedibbes83 zegt
@reactief: en de bandjes zijn dan weer te smal. Op 20” wil je toch wat breder rubber hebben liggen. Rare keuze van ABT
PunicaOase zegt
Op een Golf vind ik 18 inch echt wel de max. Groter oogt gewoon niet mooi meer (en lijkt me ook niet lekker meer rijden..).
mashell zegt
Als je de volgende keer foto’s gaat maken van de prachtige stad Kempten graag eventjes wachten tot Stephan met zijn zwarte Golf met iets te grote wielen weg is.
hp525i zegt
Het is als peper op een boterham met hagelslag. Gepeperd, maar nog steeds niet bijzonder.
soundgarden zegt
Kijk die foto van de zijkant, die ielige remmen achter. Lijken wel karrewielen man. Geen gezicht
EnthousiaST220 zegt
Vooral de verlaging doet ‘m goed. Vind de nieuwe golf en met name de gti echt veel te hoog op de poten staan.
Corrado16v zegt
Toch knap dat ze bij ABT het al jaren voor elkaar krijgen om lelijke velgen in een pakketje te stoppen.
Dutchdriftking zegt
85pk uit een astmatische drie pitter, en dan die motor nog eens extra kwellen met loodzware 20 inch wielen. Dan heb je echt een hekel aan opschieten……
rikv99 zegt
20inch jetsers onder een golf! Xzibit zou trots zijn.