• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Acht teams waaronder Ferrari stappen uit Formule 1

Auteur: Wouter, gepost 19 juni 2009 om 08:31 – 144 Reacties

Ferrari F1 lineup

De koude oorlog tussen de internationale autosportfederatie FIA en een aantal Formule 1 teams leek beslecht, maar niets bleek minder waar. Liefst acht teams hebben aangekondigd vanaf volgend jaar een eigen kampioenschap te beginnen. De renstallen weigeren mee te gaan in de nieuwe regels die de FIA voorstelt. Een van de belangrijkste wijzigingen is het invoeren van een budgetlimiet om de Formule 1 betaalbaarder te maken.

De halsstarrige houding van de FIA bleek een groot struikelblok. Behalve Ferrari zijn ook Renault, Brawn GP, BMW-Sauber, McLaren, Red Bull, Toro Rosso en Toyota van plan om uit de Formule 1 te stappen, waarmee het F1 kampioenschap in één klap de belangrijkste namen lijkt te verliezen. Deze renstallen zijn verenigd in de FOTA (Formula One Team Assocation) en zij hebben in een vier uur durende vergadering bij de fabriek van Renault besloten om hun eigen koers te gaan varen.

De inschrijftermijn voor het Formule 1 kampioenschap van 2010 sluit vandaag en het achttal zal zich dus niet inschrijven. Tot op dit moment hebben van de bestaande Formule 1 teams alleen Force India en Williams zich aangemeld. Wel zijn er al een drietal nieuwe teams die willen deelnemen: USF1, Campos en Manor.

De acht teams verenigd in FOTA raakten meer en meer gefrustreerd door de stoïcijnse houding van de FIA, waardoor zij zich gedwongen voelden om niet meer in de Formule 1 te participeren:

The teams cannot continue to compromise on the fundamental values of the sport and have declined to alter their original conditional entries to the 2010 World Championship.

These teams therefore have no alternative other than to commence the preparation for a new Championship which reflects the values of its participants and partners. This series will have transparent governance, one set of regulations, encourage more entrants and listen to the wishes of the fans, including offering lower prices for spectators worldwide, partners and other important stakeholders.

The major drivers, stars, brands, sponsors, promoters and companies historically associated with the highest level of motorsport will all feature in this new series.

Ook interessant!

  • Charles Leclerc beroofd van peperduur horloge
    Het is wéér feest bij team Ferrari
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje
  • Video: Ferrari schrijft zich af in recordtijd

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, Formule 1, Racing, Renault, Toyota

Vorig bericht: « Land Rover komt met (zo goed als) onverwoestbare GSM
Volgend bericht: Video & mega-gallery Bugatti Veyron Grand Sport »

Lees Interacties

Reacties

  1. Vrank zegt

    19 juni 2009 om 08:34

    Wow, wie zag dit aankomen?

    Login om te reageren
  2. integralechubasco zegt

    19 juni 2009 om 08:38

    mijn gebeden zijn gehoord…

    Login om te reageren
  3. rstyled zegt

    19 juni 2009 om 08:38

    Gewoon nieuw kampioenschap maken, mits professioneel aangepakt kan dat iets worden. Waarschijnlijker is dat de FIA de regeltjes bij gaat stellen.

    Login om te reageren
  4. cheetacars zegt

    19 juni 2009 om 08:40

    De FIA heeft het wel verkloot nu, de F1 is dus z’n charme ook kwijt…

    Login om te reageren
  5. Lustigson zegt

    19 juni 2009 om 08:40

    @ Vrank
    Ik.

    Login om te reageren
  6. kamasutrabeurs.blogspot.com zegt

    19 juni 2009 om 08:41

    Haha, dus F1 wordt de budget klasse. En er komt een nieuwe klasse voor de teams met geld, de patserklasse, waar iedereen naar gaat kijken. Dus: einde F1! (tenzij het een onderhandelings truc is). En de man die echt rijk is geworden aan de formule 1, Eccelstone, draait nu zijn eigen geldkraan dicht. Misschien was zijn geldpakhuis al te vol…..

    Login om te reageren
  7. Meneer zegt

    19 juni 2009 om 08:42

    “We willen naar de fans luisteren en wereldwijd ervoor zorgen dat de ticketprijzen omlaag gaan”, zegt de FOTA er nog bij.

    staat nog op sporza :p

    Login om te reageren
  8. Dr.156 zegt

    19 juni 2009 om 08:44

    FIA arrogant… waarschijnlijk wel. Maar nog een 3e superleague erbij (we hebben ook nog A1), ik vind het wat veel worden.

    Login om te reageren
  9. opelsintrafreak zegt

    19 juni 2009 om 08:45

    dit is toch dikke chantage of ben ik nu gek ??

    Login om te reageren
  10. Timmie zegt

    19 juni 2009 om 08:46

    Eindelijk: de FIA delft het onderspit. Dat die gangsters (Mosley voorop) zich maar elders mee gaan bemoeien.

    Login om te reageren
  11. kliko311 zegt

    19 juni 2009 om 08:47

    Eindelijk worden Mosley, Ecclestone en consorten afgestraft voor hun hooghartige houding. Het betuttelende gedrag van de FIA was voor mij al langer een reden om het niet meer zo te volgen als enkele jaren geleden.

    Hopelijk krijgen ze alles rond, lijkt me toch een lastig verhaal om al je regels zelf te gaan maken in enkele maanden

    Login om te reageren
  12. Thijs zegt

    19 juni 2009 om 08:47

    Maar als de teams het zelf gaan bepalen komen er massaal weer hulpmiddelen op die auto. Misschien ook niet, maar het wordt voor mij niet interessanter als we straks naar een baan vol op afstand bestuurbare auto’s kijken.
    Ik ben benieuwd.

    Login om te reageren
  13. Freewarefreak zegt

    19 juni 2009 om 08:50

    Vette shit… dag v***** dictator Bernie met je enorme strijkstok waar voor jou tig miljoen per jaar aan blijft hangen… powned… ! Go teams go !

    Login om te reageren
  14. lowmotion zegt

    19 juni 2009 om 08:51

    ideetje mischien
    1 regel
    hoe meer punten in het kampioenschap, hoe kleiner je brandstoftank

    ben je snel en heb je veel geld kun je zeer zuinige motoren ontwikkelen (ook leuk voor op de normale weg)
    heb je niet zo veel geld kun je iin toch leuk vooraan mee rijden omdat je niet steeds hoeft te tanken

    Login om te reageren
  15. Thijs zegt

    19 juni 2009 om 08:51

    @Opelsintrafreak,

    Nee, de teams hebben gezegd niet dat ze F1 niet meer leuk vinden. Aangezien het ieder team gewoon vrij staat om niet meer mee te doen doen de teams niets fout.

    Als jij met vrienden naar de kroeg gaat en op een gegeven moment vinden jij en zeven anderen het mooi geweest gaan jullie toch ook gewoon weg ;)

    Login om te reageren
  16. integralechubasco zegt

    19 juni 2009 om 08:53

    Ze zullen met een copy van het huidige kampioenschap gaan starten. volgens mij had Brawn al zijn mond voorbijgepraat gisteren of eergisteren…

    Volgens mij is dit een goeie vriendenclub bij elkaar. een gezamelijke vijand versterkt de teamgeest… nu nog een paar nieuwe teams afsnoepen van de FIA en we hebben een rijk veld en een mooie kampioenschap voor de boeg!

    Login om te reageren
  17. Sjappoo zegt

    19 juni 2009 om 08:57

    De FIA gaat nog wel buigen voor de eisen van zulke teams. Als ze met alle grote namen opstappen is de FIA niets meer.

    Maar een eigen competitie! ook mooi ;)

    Login om te reageren
  18. floryn zegt

    19 juni 2009 om 08:58

    misschien gaat de FIA alsnog schikken nu ze door hebben dat het menens is. Dit is natuurlijk desastreus voor de F1. Zo kunnen ze niet serieus beginnen aan het seizoen.

    Login om te reageren
  19. assur zegt

    19 juni 2009 om 08:58

    HEhe !

    hoop dat het doorgaan. Die FIA heeft de hele F1 om zeep gehopen met telkens nw debiele regels ! Vind het ook geen zak meer aan de laatste tijd.

    Laat ze maar uit de fia stapen en een eigen brute kampioenschap organiseren waar het weer draait om keihard racen zoals het bedoeld is !

    Login om te reageren
  20. Niels zegt

    19 juni 2009 om 09:01

    Zandvoort, Assen wakker worden.

    Login om te reageren
  21. Oscar zegt

    19 juni 2009 om 09:03

    Het zou helemaal prachtig zijn als ze een nieuw kampioenschap oprichten met als 1 van de regels een budgetlimiet :D

    Login om te reageren
  22. Oscar zegt

    19 juni 2009 om 09:06

    @ Niels

    Assen wakker worden. Die ouwe bende in Zandvoort is leuk voor de formule ford, maar daar blijft het bij.

    Login om te reageren
  23. opelsintrafreak zegt

    19 juni 2009 om 09:07

    @thijs toch vind ik het best wel zwak, nou den niet dat ik zomaar weg zou gaan zonder die ene :P

    Login om te reageren
  24. jack zegt

    19 juni 2009 om 09:09

    @ Niels,

    Assen wordt het sowieso niet, i.v.m. geluidsoverlast.

    Was er laatst nog, toen was het concorso italia. Kroymans had een oude Le mans ferrari meegenomen uit 1970. Dat is dus nog uit de tijd dat er alleen een uitlaatspruitstuk op zat. Ding mocht alleen op het rechte stuk opengooien ivm geluid. Daarna kwam Lambo club nederland nog het circuit op, alle recente V10’s moesten van de baan af, waarom? Juist geluidsoverlast.

    Reken er maar niet op dat het in Nederland gaat gebeuren.

    Login om te reageren
  25. ferrari zegt

    19 juni 2009 om 09:09

    iets in mij zegt dat ze alsnog zullen aantreden vlak voordat het nieuwe seizoen begint. want als zij allen een eigen raceserie gaan beginnen hebben ze een probleem met de tv-rechten (wie gaat dit uitzenden, de fia zal dit gaan boicotten), de circuits (vrijwel alle banen op de wereld die aan bepaalde veiligheidsstandaards voldoen zijn van de fia) en de sponsors zullen nu helemaal huiverig zijn om hun naam op een wagen te zetten (want welke serie nemen, F1 of het nieuwe?). er zitten nog genoeg haken en ogen aan deze beslissing. bovendien zal niet elk team die torenhoge boete kunnen betalen. ook ferrari zal niet zo 123 die 200miljoen kunnen ophoesten. dat heeft vergaande consequenties ook voor de personenautotak! het is wel een sterk instrument wat deze teams hebben, want wat is de F1 met maar 4 teams? de fia is min of meer wel afhankelijk van deze teams om nog te kunnen bestaan.

    Login om te reageren
  26. hiscox zegt

    19 juni 2009 om 09:11

    Tja, dit wordt en kleine ramp!!!

    t wordt miss tijd dat Mosley en Bernie (samen) op pensioen gaan.

    kunnen mss ergens een kartbaantje gaan aanleggen en zelf F1-pilootje (voor senioren) spelen.

    T wordt misschien terug interessant om naar een vernieuwde vorm van F1 te kijken

    Login om te reageren
  27. GOD zegt

    19 juni 2009 om 09:14

    Max en Bernie, you just fucked up F1 .. congratulations !!

    Login om te reageren
  28. Merry zegt

    19 juni 2009 om 09:18

    Dit gaat ze nooit lukken!!!
    Kijk nou hoe ze allemaal over elkaar heen vielen over een diffusor, ze draaien elkaars nek om over de kleur van de strepen op de banden.
    En wie gaat alles bepalen?Ferrari?
    Ze staan om de haverklap voor een rechter of commisie omdat ze het weer niet eens zijn.

    Tevens hebben Ferrari,RBR en STR een wurg contract getekend met de FOM en Bernie gaat ze door de gehaktmolen halen wat hem ook zeker gaat lukken.
    Zeker omdat de hoge-rechter al bepaald heeft dat het contract bindend is.
    Als ze dit doorzetten is Ferrari de sjaak want dat gaat ze eengoede 250 tot 500 miljoen kosten die Fiat dan moet ophoesten.Dit is een dood vonnis voor Ferrari.

    Daarbij is het natuurlijk afwachten tot vanmiddag wie zich zelf toch stiekem wel inschrijft.

    Tevens zie ik Ferrari een naaistreek uithalen omdat zij toch al ingeschreven staan(door dat contract met de FOM) als de rest zich wel verzet en zij stiekem wel doorgaan en weer extra cash vangen.
    Dit hebben ze eerder gedaan en ik denk dat McLaren ze voor gaat zijn en zich zelf toch inschrijft want de compromie die de FIA nu geeft komt toch wel heel erg overeen als het zelfde voorstel dan McLaren 3/4 weken geleden gaf.

    Login om te reageren
  29. Benjamin1 zegt

    19 juni 2009 om 09:20

    LOL, interessante ontwikkeling!!

    Login om te reageren
  30. Niels zegt

    19 juni 2009 om 09:21

    @Oscar, helemaal mee eens.

    @Jack, dat hangt er maar net vanaf wat voor een dag dat was. Op een gewone trackday mogen ze maar weinig geluid maken, op speciale dagen (o.a. Superbikes, MotoGP, Champcar) mogen ze aardig wat meer.

    Login om te reageren
  31. Rouge zegt

    19 juni 2009 om 09:29

    @ Ferrari… Volgens mij laat de f1 inmiddels genoeg cicuits rechts liggen. Silverstone (2010), Magny cours, Imola enz… krijgen gewoon de gouwe ouwe terug…. geen india enz…. Ik zeg volgend jaar op sbs zonder reclame naar silverstone!!!

    Login om te reageren
  32. Bertjan zegt

    19 juni 2009 om 09:30

    @ Ferrari

    Los van dat de teams en de FIA het misschien nog samen eens worden en wel mee doen, zijn de tv rechten en circuits niet het probleem volgens mij:

    – de TV rechten kunnen ze gewoon zelf verkopen, de FIA heeft hier volgens mij niets mee te maken. In het huidige systeem verkoopt Bernie de rechten met zijn F1-bedrijf en daar kan gewoon een alternatief voorkomen; de FIA heeft hier niets te boycotten.

    – De circuits zijn volgens mij niet van de FIA. Wederom bepaalt Bernie samen met de FIA op welke circuits gereden wordt en stellen zij de eisen, maar als de teams een eigen kampioenschap beginnen kunnen ze gewoon zelf hun eisen stellen en circuits aanwijzen. En er zijn genoeg voormalige (EU) F1 circuits die aan de kant zijn gezet voor GP’s in Azië waar niemand naar toe gaat. Denk aan Duitsland (Hockenheim), UK (Silverstone), Canada (Gilels Villenueve), Frankrijk (aantal opties), US (aantal opties), Japan (Suzuka) en Oostenrijk, etc

    Login om te reageren
  33. Rouge zegt

    19 juni 2009 om 09:31

    @ Merry.. Kolder!

    Login om te reageren
  34. markieanta zegt

    19 juni 2009 om 09:31

    @Niels, zullen ze alleen het aantal ´speciale´ dagen moeten uitbreiden, aangezien A1 volgend jaar ook al naar Assen komt en uiteraard Superbikes en Motogp ook al hebben.

    Login om te reageren
  35. Machoman zegt

    19 juni 2009 om 09:37

    Het wordt nu wel erg vol met formuleklassen: F1, ,FOTA, A1GP, Superleague Formula, GP2,F2, F3 en ga zo maar door

    Login om te reageren
  36. Niels zegt

    19 juni 2009 om 09:37

    @markieanta, idd.

    Of geef de A1GP een schop onder z’n hol ;-)

    Login om te reageren
  37. Collegeboy zegt

    19 juni 2009 om 09:43

    Interessante ontwikkeling lijkt me.
    Als het hen lukt (wat ik zeer sterk betwijfel aangezien er geen centraal regelorgaan is maar slechts enkele teams die elk willen winnen) dan is dit misschien de kans om de f1-sport weer wat nieuw leven in te blazen.
    Een hint aan de FOTA: Jeremy Clarkson heeft deze week wat van zijn loon moeten inbinden, misschien is hij wel geinteresseerd om de regels op te stellen :P

    Login om te reageren
  38. Mr. Marteen zegt

    19 juni 2009 om 09:44

    A. Ik ben benieuwd naar de naam voor de “nieuwe klasse”
    B. Welke circuits er aangedaan worden
    C. Of de races gelijktijdig op televisie zullen zijn ( nieuw & F1 )
    D. Of de klasse sneller wordt
    E. Hoe serieus de klasse is
    F. Of de toegangskaartjes ook goedkoper worden
    G. Of Williams zich misschien toch bedenkt
    H. Of de auto’s weer breder worden, mede de vleugels achter
    I. Of Max Mosley aftreed wegens falen
    J. Belangrijkste vraag, wordt het competatief

    Login om te reageren
  39. Martijn zegt

    19 juni 2009 om 09:51

    Fuck the FIA…die lui snappen er echt niks van!

    Weg F1 is dit!
    De verneuken de hele F1…sowieso belachelijk om budgitlimiet in te zetten…F1 is F1 en dat moe tje niet veranderen! Door het vele geld, de supersnelle auto’s enz. dat maakte F1…dat maakte de F1 anders dan de rest!

    Dat gooien ze nu in 1 jaar in de prullenbak!

    Login om te reageren
  40. Die_Bart zegt

    19 juni 2009 om 09:52

    Tsja, het is 2009
    Wat dachten jullie van een klasse met energiezuinige en stille auto’s, met zonnepanelen, waar ook vrouwen aan mogen deelnemen geheel zonder tabak/alcoholreclame en de competitiestrijd te schrappen zodat iedereen na een plezierige dag elkaar de hand kan schudden.
    Dan ben je tenminste ook van dat ordinaire champagne gespuit af.

    En dan alleen in ontwikkelingslanden zodat je werkgelegenheid voor de plaatselijke bevolking creëert.

    Ik zeg, doen!

    Login om te reageren
  41. kamasutrabeurs.blogspot.com zegt

    19 juni 2009 om 09:54

    F1 is de enige raceklasse die naast het circuit spannender is als op het circuit!

    Login om te reageren
  42. donaldduck zegt

    19 juni 2009 om 09:57

    De ACO heeft onlang aangeboden iets te kunnen organiseren.

    Beren op de weg?
    – TV rechten, is geen issue voor een eigen kampioenschap kan je het lekker in je eigen zak steken.
    – Huidige FIA/FOTA contract, geen issue, contract is getekend op deelname volgens de huidige regelementen.
    – Circuits, met een niet FIA organisatie, kan je zelf je regels bepalen voor de circuits, al wil je het in de binnenstad van Amsterdam organiseren zonder vangrails, geen probleem.
    – Organistaie, ACO, ex ChampCar personeel. etc..

    Enige probleem, een andere naam als F1 is nodig, en er kan niet op Monaco gereden worden, of Ferrari moet even met Automobile Club de Monaco gaan praten. Aangaande Welk kampieonschap moeten de sponsoren en TV zenders gaan kiezen. Het beste kampieonschap met de beste teams als McLaren, Ferrari, Renault natuurlijk. Dir is wat iedereen wil zien.

    Login om te reageren
  43. jack zegt

    19 juni 2009 om 09:57

    @ bart,

    het woord “die” in je naam lees ik nu wel in het engels;)

    Login om te reageren
  44. mashell zegt

    19 juni 2009 om 10:10

    Weet je wat ik denk? Dat deze teams volgend jaar gewoon een in de Formule 1 door de FIA georganiseerd zullen rijden. Want zij weten net zo goed als de FIA dat een niet FIA kampioenschap gedoemd is te mislukken en dat je een circus als de F1 niet in een halfjaartje opzet.

    Als het niet door de F1 georganiseerd wordt is het geen F1. Dan wordt het iets zieligs als de A1. Ik voorspel: er komt een budgetcap van 150 miljoen en 1 set regels voor alle teams. Van de 3 nieuwe teams zullen er nog 2 afhaken.

    Login om te reageren
  45. mc959 zegt

    19 juni 2009 om 10:10

    Yes, “the Champions Championchip”

    Dit wordt de championsleague van de auto’s
    en de F1 zal de UEFA beker worden, hehehe….

    Login om te reageren
  46. BarneyStinson zegt

    19 juni 2009 om 10:11

    Dit was poker en wie kan er het hards bluffen en de FOTA kan zonder FIA maar fia niet zonder fota. F1 zonder autoconstructeurs is totaal niet realistisch en niemand gaat nog zien. F1 gaat van de op 1 na meest bekeken sport na een evenveel bekeken sport als de Finale van Roland Garros mss. Ik weet wel dat alle circuits een exclusiviteitscontract moeten tekenen met bernie maar er zijn meer dan genoeg andere circuits denk ik.

    Ik zou anders wel een F1 terug willen zien met betere V8’s of V10’s terug ofzo. minder regels meer mogelijk om een rijder te laten uitblinken etc. Maar ik zie nu ongeveer binnen de week hier een bericht komen dat de FIA uiteindelijk zwicht en eventueel Max Mosley en Bernie opstappen. (Want die 2 denken mss dat ze zonder FOTA kunnen maar heel de rest van die FIA zeker niet)

    Login om te reageren
  47. bladiebla zegt

    19 juni 2009 om 10:13

    @ Rouge: op SBS? Ben je gek geworden? Krijgen we straks Gerard Joling nog als commentator. De meest waardeloze zender op de nationale televisie.

    Login om te reageren
  48. JPM zegt

    19 juni 2009 om 10:13

    Ongelooflijk dat een paar oude mannen niet even hun ego aan de kant kunnen zetten voor het belang van de sport. Ow en Ecclestone heeft hier niets fout gedaan hoor, die zit erbij en kijkt ernaar.

    Maargoed circuits kunnen ze genoeg uitzoeken: Imola, Silverstone, Suzuka, Monaco. Dat zijn genoeg mooie namen. De orginisator van de GP van Monaco heeft al aangekondigd Ferrari en hun keuze te volgen.

    Login om te reageren
  49. Ferrari Fanaat zegt

    19 juni 2009 om 10:14

    @ die_bart, wtf ben je gek geworden? energie zuinig en stil? wat is er dan nog de lol aan? het geluid in die bakken is juist het meest leuke aan dat soort autos!!, en wat boeit het nou dat de autos gesponsort zijn met alcohol en tabak? geld is geld toch? ze meoten zelf weten zie ze willen hebben voor de sponsoring….

    verder wel leuk idee om een nieuwe te maken, maja had dit opzich wel aan zien komen, al dat gekloot dit jaar met de regels voor volgend jaar, dit verbaast me echt helemaal niks!!

    Login om te reageren
  50. Merry zegt

    19 juni 2009 om 10:15

    Jaah de ACO gaat het regelen, lekker met diesels rijden, leuk!!!

    Rouge ,we zullen zien!

    Dat Max een ongelofelijke lul is ben met ik met iedereen eens dat Bernie een nog grotere lul is ben ik ook met iedereen eens.
    Maar ze hebben jaren lang heel de boel bij elkaar gehouden.
    De keren dat de team elkaar in de haren vlogen is echt een hele grote lijst.
    Wie gaat dit voor ze regelen dan?
    Simpel voorbeeld: Renault en Toyota geven al meerdere jaren aan dat F1 te duur is om mee te doen.BMW heeft dit ook wel eens laten doorschemeren.
    Dan maakt de FIA regels zodat het minder geld kost is het weer niet goed.
    Het is nooit goed voor de fabrikanten daarom wil de FIA meer prive teams omdat die gewoon willen racen en geen politiek drama maken.
    Jammer dat Ferrari en McLaren zich hierdoor gek laten maken.

    Williams snapt het allemaal en wil gewoon racen.
    Iedereen heeft het altijd over vroeger toen het nog leuk was en dat kwam door prive teams en niet door die grote fabriekteams.
    F1 zal slagen en deze nieuwe klasse zal hopeloos falen door te grote ego’s zonder leiding gevende.
    Maar ik denk dat voor 5 uur McLaren wel ingeschreven staat omdat F1 meer toekomst bied dat Toyota,BMW en Renault kunnen geven.
    Daarbij wil Mercedes wel verder met F1 wat McLaren in een moeilijke positie zet.

    Login om te reageren
  51. Ruud zegt

    19 juni 2009 om 10:16

    @ Ferrari… Volgens mij laat de f1 inmiddels genoeg cicuits rechts liggen. Silverstone (2010), Magny cours, Imola enz… krijgen gewoon de gouwe ouwe terug…. geen india enz…. Ik zeg volgend jaar op sbs zonder reclame naar silverstone!!!

    Inderdaad die leleke reclames continu word je helemaal gek van. FIA is gewoon eigenwijs geweest, deze teams hebben al EERDER aangekondigd uit F1 te stappen als FIA deze regels door zou voeren..

    F1 = koningsklasse en dat hoort zo te blijven, zonder of met FIA.

    Persoonlijk: zien die auto’s er niet meer uit met die lelijke vleugels

    Login om te reageren
  52. mc959 zegt

    19 juni 2009 om 10:16

    Man toch, de BBC zal happy zijn…
    Die komen na zoveel jaren terug met F1 uitzendingen
    en nu gaan de topteams het afbollen…

    Slechte zet voor hen als ’t zo voortgaat..

    Login om te reageren
  53. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    19 juni 2009 om 10:26

    Ik schaar me achter Merry en Mashell in dezen…
    Ik denk niet dat het mogelijk is ‘even een nieuwe race-klasse op te zetten’.
    Dus aan alle hemelfietsers: ik moet t nog zien!

    Login om te reageren
  54. WieAndersDasAuto zegt

    19 juni 2009 om 10:28

    Dit lijkt me een goede oplossing. Nu gaan ze tenminste over op daden. FIA voelt zich de baas maar eigenlijk is het andersom. Nu gaat er (bijna) niemand meer naar de F1 kijken…

    Login om te reageren
  55. Haige zegt

    19 juni 2009 om 10:32

    @ Die Bart…
    Ga toch fietsen man!

    anyway, ik heb er vertouwen in, de ex-F1 team’s en sponsoren hebben de know how en cash om de nieuwe klasse 100% een succes te laten worden!

    Login om te reageren
  56. midi zegt

    19 juni 2009 om 10:38

    @ SAAB, Mashell en Merry,

    Bij de A1 GP zei ook iedereen vooraf dat het zou gaan mislukken en na een paar jaar is dat toch een aardige race klasse geworden, geen F1 maar toch.

    Een half jaar is idd erg kort en Bernie zal zeker naar de rechter stappen maar ik denk dat de teams geen andere keuze hadden. De posities van Max en Bernie zijn onhoudbaar geworden en de manier waarop de F1 nu geleid wordt is ongezond.

    En daar bovenop is dit seizoen het beste voorbeeld waarom de vele regelwijzigingen het er niet spannender op maken, wat een saai seizoen. Wie o wie zal er op Silverstone winnen….

    Login om te reageren
  57. sjorsx87 zegt

    19 juni 2009 om 10:43

    1. Ik denk dat Bernie het hier niet bij laat zitten voor Ferrari,RBR en STR met hun “wurgcontract”(nogmaals helaas weten wij als kijkers niet wat er nu preccies voor haken en ogen aan dat contract zitten).
    2. Max Mosley gaat zeker niet aftreden, want mede door zijn vriendjespolitiek is hij ook al door een sexschandaal heen gekomen. Maar dat de FOTA hem nu op de knieën heeft is duidelijk.
    3. Voor de fabrieksteams zeg ik: als een eigen raceklasse niet wil lukken kunnen jullie altijd nog motoren leveren aan de Formule 1 aan die budget teams en zelf geld en energie steken in bv. Le mans (LMP1 wagens)

    Login om te reageren
  58. JPM zegt

    19 juni 2009 om 10:44

    Dit is zoals het nu zou moeten gaan:

    De FIA ziet in dat de koppigheid van hun voorzitter de F1 kapot heeft gemaakt. De FIA zet Mosley aan de kant en benoemt een opvolger. Ook CVC Capital, eigenaar van de F1 ziet een gigantisch probleem. Ze dwingen Ecclestone een oplossing te zoeken. Ecclestone en de nieuwe FIA voorzitter gaan met elkaar om de tafel zitten en roepen de teams terug. Samen praten ze lang, komen tot een overeenkomst en in 2010 staan alle teams weer aan de start van de Formule 1.

    Als dit niet zo gaat, dan komt dat door 1 ding: ego’s.

    Login om te reageren
  59. KoguchiPower zegt

    19 juni 2009 om 10:45

    Formule 1 is toch al jaren niks meer aan? Om over de FIA nog maar te zwijgen… Maargoed laat ze maar eens proberen iets anders op te zetten wat meer spectacel en competitie oplevert dan nu, want het kijken naar de huidige F1 is zo’n beetje even spectaculair als een plant zien fotosynthese. (Maar dat is mijn bescheiden mening).

    Login om te reageren
  60. Winfried zegt

    19 juni 2009 om 10:46

    Misschien is er weer hoop dat er weer geracet gaat worden in Zolder, Zandvoort of Assen! Daar zou ik in ieder geval vòòr zijn :)

    Login om te reageren
  61. Kempjes Autosport zegt

    19 juni 2009 om 10:49

    Ik geloof er nog niet zo erg in. Het is pas 10:40uur. De dag is nog lang en de F1 Ass gaat echt niet zoveel teams eruit laten lopen…. Het zal wel bijna in dezelfde config als 2009 doorgaan met niet/nauwelijks nieuwe teams ! Ik durf er bijna alle aandelen op te zetten in m’n bezit, hahaa.
    Als de ‘fabrieksteams’ voorzichzelf gaan beginnen, geloof er niets van, wordt dat de zoveelste klasse die het wil proberen.

    Login om te reageren
  62. Rafale zegt

    19 juni 2009 om 10:58

    De F1 was de laatste jaren toch al geen reet meer aan. Hoog tijd dat er wat veranderd. Zonder 100+ miljoen budget was een team compleet kansloos. Geef mij de NASCAR maar, waar een outsider die toevallig zijn setup goed krijgt kan winnen.

    En nu de FIA dat eindelijk wil veranderen, haken de teams met het grootste budget af. Als Ferrai niet via zijn mega budget kan winnen, dan doen ze liever niet mee. Wat een sportmannen zeg.

    Wie gaat straks de regels bepalen in die nieuwe klasse dan? Ik zeg nu al, daar gaan ze toch niet uitkomen, elk team wil dan elk seizoen de regels aanpassen om technieken waar ze zelf mee bezig zijn toe te staan. Wel logisch natuurlijk want de top teams hebben nu een gegarandeerde return on investment, met de nieuwe regels stapt straks een klein team in met 50 miljoen en wint. Terwijl Ferrari’s geld verslindende achterkant niet meer rendeert.

    Nee, ik denk dat er een machtspel aan de hand is en dat de top teams helemaal niet alleen door willen. Dat krijgen ze toch nooit zo snel rond.
    Bernie wordt namelijk 79 dit jaar, die heeft niet zo lang meer. De top teams proberen nu de macht naar zichzelf toe te trekken.
    En dat zal naar mijn mening de sport echt totaal verwoesten. Dan wordt om het jaar tractie controle straks weer afgeschaft en toegestaan.

    Login om te reageren
  63. Baztrd zegt

    19 juni 2009 om 10:59

    Haha, geweldig! Mooie actie, ben benieuwd naar het nieuwe kampioenschap, hoe gaat het heten, welke circuits gaan ze rijden, etc. En hopelijk met een stuk minder beperkende regels, het moet namelijk allemaal een stuk harder kunnen dan het de laatste jaren ging… en ja, dan neemt het risico voor de coureurs natuurlijk toe. Maar als je geen risico wil lopen, zoek je maar een andere baan!

    Login om te reageren
  64. Josh zegt

    19 juni 2009 om 11:16

    Allemaal onzin, je denkt toch niet dat ze het echt zo ver laten komen!!!

    Extra geld verdienen dat willen ze gewoon…

    Login om te reageren
  65. Arno zegt

    19 juni 2009 om 11:20

    budget planfont is goed. anders wordt het alleen maar het geld dat wint ipv de coureur.

    Login om te reageren
  66. JPM zegt

    19 juni 2009 om 11:29

    @ Rafale

    Goed verhaal man, echt sterk.
    De macht naar zich toe trekken? Als Ecclestone overlijdt? Dus jij denkt dat als iemand overlijd men zomaar de macht naar zich toe kan trekken zoals in een zuid-amerikaans land? Dit is de 21ste eeuw, west-Europa, niet Bolivia.

    OT: Kijk opzich is dit een slechte zet aangezien het nie goed voor de sport is maar wat moeten ze dan? Toekijken hoe de FIA de sport degradeert tot niveau GP2 of nog erger Nascar. F1 staat voor de beste en snelste technologie, en ja daar zou nou eenmaal aardig hoge budgetten voor nodig.

    Jammer dat het zo moet, ik hoop dat ze er op een of andere manier nog uit weten te komen.

    Login om te reageren
  67. J. zegt

    19 juni 2009 om 11:32

    Circuits genoeg om uit te kiezen. Formule 1 gaat vanaf volgend jaar op Donington racen, dus Silverstone zal het vast niet erg vinden als de FOTA daar langs komt.

    San Marino, Gilles Villeneuve, A1 ring etc zijn geschrapt door de FIA en zullen vast wel open staan voor de FOTA. Zo zijn er vast nog wel meer te vinden, Olav Mol noemde tijdens de vorige race zo een lijst van een stuk of 8 circuits op waar de FOTA zou kunnen gaan racen.

    Monaco kiest voor de FOTA (Letterlijke woorden: Geen F1GP van Monaco zonder Ferrari). Monaco is dan misschien wel een saai circuit voor de toeschouwers, maar voor het aanzien van een klasse is die race van levensbelang.

    De rechtszaken die gaan volgen tegen Red Bull, STR en Ferrari zullen ook allemaal wel meevallen. De FIA zegt dat het contract geldig is, Ferrari zegt dat door de extreme regelveranderingen het contract niet meer geldig is. Gaat een leuke strijd worden met in het uiterste geval dat Ferrari/RB/STR gedwongen worden om mee te doen met F1.

    Dan kunnen ze gewoon hun voor het FOTA kampioenschap ontwikkelde auto richting F1 sturen, doen ze officieel mee aan het evenement maar worden ze elke race bij de technische keuring afgekeurd. Geloof me, als ze dat doen mogen ze van de FIA na 2 races stoppen, er is een maximum van 13 teams in de F1, en Mosley/Bernie willen gewoon 26 auto’s op de grid zien.

    Login om te reageren
  68. Frasker zegt

    19 juni 2009 om 11:36

    @ J. Dan gaan ze idd mee doen, maar ik denk dat ze dan met dit soort auto’s aankomen:

    Login om te reageren
  69. GJ zegt

    19 juni 2009 om 11:36

    @ rafale

    Als het alleen om Ferrari zou gaan dan laten de andere teams zich wel mak leiden door Ferrari.

    En vwb de veranderlijkheid van regels. Zijn die onder Mosley dan zo constant geweest? Wel slicks, geen slicks, wel tanken, niet tanken, wel tanken. KERS invoeren en volgens jaar weer afschaffen (want te duur). Fabrikanten binnenhalen ten koste van privateers, fabrikanten schofferen om meer privateers binnen te kunnen halen. Turbo’s verboden, V12 vervieden, V10’s voorschrijven, V10’s beperken, V10’s verbieden, V8’s voorschrijven. V8’s beperken. V8’s nog verder beperken. mechanische grip steeds verder verminderen, meer aerodynamische grip toestaan en vervolgens weer verbieden omdat er geen hol meer aan is. De lijst van onbegrijpelijke regel- en beleidswijzingen is schier oneindig en het racen is er in lek geval niet leuker op geworden.

    Het beeld dat daaruit ontstaat, is niet van een FIA of een Mosley die het beste voor heeft met de F1, maar van een Mosley die zijn machtsbasis bestendigt en dat totnutoe altijd kon omdat de constructeurs nooit de trekker durfde over te halen. Ik hoop dat ze het nu wel durven persoonlijk.

    Groet
    GJ

    Login om te reageren
  70. Floris zegt

    19 juni 2009 om 11:43

    De enige juiste keuze.
    Hoor ik terugkeer van de V10 ?
    Mijn zege hebben ze.. !

    Login om te reageren
  71. florisw zegt

    19 juni 2009 om 11:52

    Waarschijnlijk komt het allemaal wel weer goed voor het seizoen begint. Regels worden versoepeld en de hele FOTA komt terug.

    Login om te reageren
  72. tt zegt

    19 juni 2009 om 11:54

    mss dat het dan terug spannend zal worden, want de beloofde spanning en close racing van dit jaar is toch ook niet echt verschenen…

    het lijkt wel een schumacher jaar.. eens aan kop, is het voor de rest van het ritje..

    Login om te reageren
  73. Chelle zegt

    19 juni 2009 om 11:58

    @ Morry

    Ze kunnen natuurlijk proberen met een klein satelliet team op te treden in de F1, vele teams hebben al satelliet teams in andere klassen, zal zeker geen probleem zijn voor deze teams, zeker met die budget limiet van de F1 nu. Ik zie niet dat dit meteen een probleem is. Ze kunnen altijd in de beide aantreden… (tenzij het een exclusiviteitscontract is :D )

    Login om te reageren
  74. marc zegt

    19 juni 2009 om 12:01

    Hèhè, eindelijk. hopelijk is die jarenlange gijzeling van Eikelsteen en consorten ten einde. Frisse wind, nieuwe bezems et cetera. Hoewel ik de torenhoge budgetten eigenlijk wel schunnig vind. Aan de andere, een formule 1 zonder restricties, graag……uitgezonderd electronische hulpmiddelen. De bestuurder moet wel het verschil maken

    Login om te reageren
  75. Style zegt

    19 juni 2009 om 12:03

    FIA bedankt!….

    Login om te reageren
  76. vincent996 zegt

    19 juni 2009 om 12:09

    Thank god they finally have the guts to give daddy (FIA) the finger! To hell with Max and his gang. :P
    Ik denk dat dit de juiste zet is. Hulde!

    Login om te reageren
  77. sjorsx87 zegt

    19 juni 2009 om 12:10

    Het is oorglog tussen de FOTA en de FIA zeg ik! Er gaan nu heel veel boze vingers naar elkaar gewezen worden met grote consequenties en harde woorden. Maar morgen ochtend zal de FIA het deelnemersveld bekend maken voor 2010, dus de dag is nog lang en er zal veel gespeculeerd worden… Geloof mij dat er veel meer in de ring gegooit zal worden als alleen; “de budget-limiet en het concordeverdrag” door bijde partijen.

    Login om te reageren
  78. Björn zegt

    19 juni 2009 om 12:12

    Ferrari heeft een aardige vinger in de pap bij de A1GP. Meer dan een aardige vinger zelfs.

    En deze klasse heeft al een aardige ontwikkelde infrastructuur, heeft TV-contracten, heeft contracten met circuits. Dus wellicht valt hier iets te combineren.

    Dat zijn de dingen die het moeilijkst zijn om ‘even’ op te bouwen.

    Login om te reageren
  79. smeck zegt

    19 juni 2009 om 12:17

    Ik heb hier geen enkel probleem mee:D

    F1 was toch altijd al beetje voorspelbaar want er zaten altijd veel te grote verschillen tussen de top 2/3 en de rest

    Geef mij maar A1GP :D

    Login om te reageren
  80. C70T5 zegt

    19 juni 2009 om 12:33

    er kunnen een aantal dingen gebeuren:

    1. de fia buigt (ik roep al maanden dat mosley op moet flikkeren)
    2. de teams naaien elkaar en schrijven zich toch in (dit zijn we immers gewend)
    3. de nieuwe klasse komt (ik ben benieuwd)

    optie 1 en 2 zijn voor mij het meest aannemelijk. maar ik hoop natuurlijk op optie 3.

    Login om te reageren
  81. Joske zegt

    19 juni 2009 om 12:53

    Ja ja autoblog.. hadden jullie niet verwacht he.. Eerst alles liggen afzeiken. en nu stopt zelfs brawn gp ermee..

    Heeft niks met winnen of verliezen te maken.. Puur geld waar het om gaat.

    Login om te reageren
  82. Maksimum zegt

    19 juni 2009 om 12:57

    YES! Autoblog praat over zielige ferrari. Nu heeft de Fota zn eige kampioenschap wat helemaal niet zo zielig is:D. Veel mooier, Bernie zit al jaren de zaak te verpesten met zn regeltjes..

    Login om te reageren
  83. 572 zegt

    19 juni 2009 om 12:58

    Eindelijk, dit is waar ik op had gehoopt :)

    Ik vind dat Mosley had moeten opstappen na de Nazi hoeren te hebben bezocht. Hij heeft het voor de Formula One verpest.

    Ik zou zeggen, gooi erin:
    V10 blok
    Turbocharger
    CVC

    En dan gaan we weer racen.

    Login om te reageren
  84. Citrofiel zegt

    19 juni 2009 om 12:59

    Nu komt er dus een klasse boven de F1. De F0? Of de F0,5? :)

    Login om te reageren
  85. ferrari_ownt zegt

    19 juni 2009 om 13:02

    Tjsa, wie zag dit niet aankomen? Wel jammer dat Williams niet mee gaat, toch wel een van de grootste namen in de F1 naast Ferrari en McLaren. Ik ben benieuwd wat er nu met het “echte” wereldkampioenschap gaat gebeuren. Williams tegen de rest van de wereld. Williams wordt volgend jaar zeker wereldkampioen F!, maar wie gaat daar nu nog naar kijken? De FIA zit met relatief onbekende teams, en het andere kampioenschap met de grote namen. Ik hoop wel dat de NOS de tv-rechten krijgt, in plaats van RTL. Geen reclame meer er tussendoor. Hoe gaat de nieuwe kampioenschap eigenlijk heten. FOTA WK?

    Login om te reageren
  86. micheloo0 zegt

    19 juni 2009 om 13:06

    Ze hebben groot gelijk nu hopen dat deze nieuwe reeks ng op tv komt.

    Login om te reageren
  87. robindeelen zegt

    19 juni 2009 om 13:07

    mooi eindelijk van die FIA af en der gezijk
    geen geld klopperij meer
    BV met een iphone app van 26 euro xd
    hhahha
    gwn rijden en klaar waar t om gaat

    Login om te reageren
  88. ER zegt

    19 juni 2009 om 13:29

    FIA moet echt z’n bek houden.
    Als al die teams vertrekken is de legendarische koningklasse van de motorsport dood.
    Ik vind dit wel heel erg jammer, de teams valt niks te verwijten de FIA daarintegen heeft alles verneukt.
    Mosley is wel de hoofdschuldige met zijn *** ideeën en nazi hoeren.

    Login om te reageren
  89. Bart zegt

    19 juni 2009 om 13:39

    Er zal heus nog wel een deal beklonken worden…

    Login om te reageren
  90. jez zegt

    19 juni 2009 om 13:40

    Hahahahahaha, awesome! De F1 is helemaal niks meer, en al die pennelikkers met hun regeltjes worden hopelijk op straat gezet. Eind goed, al goed.

    Login om te reageren
  91. Serge zegt

    19 juni 2009 om 13:44

    Krijgen we nu net zoals darts twee aparte kampioenschappen? Hoop het niet. En de FOTA zal zeer onwaarschijnlijk zoiets kunnen neerzetten als de Formule 1. Ik begrijp waar de heren van de FIA heen willen, maar dan moeten eerst de technische regelementen flink versoepelt worden. Het spannende is eraf, zoals gezegd het is spannender naast de baan dan op de baan. Hoe breng je het terug? Ten eerste niet dat de personen met de meeste cash wint, dus een budgetlimiet. Daarnaast dat aerodynamica, motorisatie, ophanging, materialen etc. volledig open wordt gegooid. Maar ik zie het niet gebeuren, jammer.

    Login om te reageren
  92. _Phil_ zegt

    19 juni 2009 om 14:10

    Dit is waarschijnlijk het beste voor de teams. Doordat ze hun eigen koers varen, kunnen “zij” bepalen hoe alles loopt, en niet fia.

    Toch stel ik bij deze nog de vraag waarom fia dan niet eens stopt, Het is in de minderheid en toch doet het nog mee?

    Alsook stel ik me eigenlijk eerder de vraag of fia nog wel kan uitzenden. En zoja, wie gaat dan de nieuwe f1 uitzenden? Hetzelfde voor de circuits…

    Bovendien, deed fia dit dan niet om de teams allemaal gelijk te stellen?

    Ik ben welliswaar ook benieuwd naar de nieuwe naam als dit niet FOTA is.

    Login om te reageren
  93. M Benz zegt

    19 juni 2009 om 14:15

    Hehe, eindelijk!
    Laten we hopen dat er niet alsnog wordt gezwicht voor max en bernie (het oudste stel van sesamstraat), maar dat de fota inderdaad doorzet en een eigen klasse opricht.
    Ik zeg: V12 terug, slicks, bijtanken max 1 of 2 keer, de oude bekende echte rijderscircuits die nu allemaal zijn ingeruild voor de saaie Tilke banen terug, goedkope tickets en toegang tot de paddocks maken voor de fans, en constante regels. En oh ja, een limiet waar iedereen mee kan leven qua budget (zal er wel van komen denk ik, maar niet zoals max wilde).

    De know how en mankracht om een serie op te zetten is heus wel aanwezig.
    Gogogo!!

    Login om te reageren
  94. Stefan-Venema zegt

    19 juni 2009 om 14:16

    Ach, dit is voor de FOTA de enige manier om echt druk te kunnen zetten op de FIA. De FIA heeft FOTA nodig en andersom. Ik denk dat volgend jaar alle team’s wel aan de start van het F1 WK zullen staan, maar met minder/andere/eigen regels.

    De FOTA zal niet zo’n probleem hebben met het vergaren van zendtijd en tv-contracten. Ook zijn er genoeg circuits die de FOTA maar al te graag zien komen. Alleen een nieuw reglement opstellen zal wel problemen opleveren. Je kan wel het motorreglement vrij laten, maar dan zullen de auto’s veel en veel te snel zijn. Omdat soort dingen te beperken zullen ze nog veel problemen krijgen met elkaar.

    Login om te reageren
  95. Lenny zegt

    19 juni 2009 om 14:26

    Suggestie voor een naam: Formule Unlimited, een dikke FU naar de FIA. En waarom zit iedereen te zeiken op Bernie? Die kiest geen partij. Of nog niet in elk geval, hij zal wel afwachten waar het meeste te verdienen valt…

    Login om te reageren
  96. Mao zegt

    19 juni 2009 om 14:28

    ‘Alleen een nieuw reglement opstellen zal wel problemen opleveren”

    Das et makkelijkst van allemaal (no hard feelings :) ) Sterker nog, een reglement hebben ze al. Het huidige, die auto’s hebben ze ook (duh). Met het huidige reglement is iedereen accoord ;) Eigenlijk hebben ze alleen een scheids nodig die zorgt dat regels worden na geleefd. Gewoon weer terug naar de mooie historische circuits, die de FIA steeds meer achter zich laat, om te racen in een zandbak, voor lege tribunes.

    OOohhh Le Mans

    Gaat de horle piep dansen hopend op een nieuwe klasse, en f1 op le mans

    Login om te reageren
  97. donaldduck zegt

    19 juni 2009 om 14:54

    Hoe denkt iemand een budget limiet te kunnen controlleren.

    Je kan veel te makkelijk barterdeals afsluiten en zo dure arbeid voor weinig
    geld op papier laten uitvoeren. Zoals 3DS of Dell die software en gebruik van computer power beschikbaar stellen voor een sticker op de auto wat je voor een klein bedrag in de boeken zet.

    Kan men om de budgeten te verklijnen niet beter enkele dure componenten zoals banden, versnellingsbakken en electronica standaardiseren.

    Login om te reageren
  98. Bertuss zegt

    19 juni 2009 om 15:06

    De FOTA heeft groot gelijk ! Nu hoop ik dat ze ook doorzetten en niet terugkrabbelen. Gewoon een rete gave klasse maken die exlusief blijft (weg met dat rare budgetplafond) en met ‘mooie’ auto’s. Onder mooie auto’s versta ik: mooi uiterlijk (jaar 2003 idee), dus niet van die achterlijke vleugels als nu en een mooie motor (viva V12 :)) en natuurlijk slicks.

    Login om te reageren
  99. F1Ferrari zegt

    19 juni 2009 om 15:08

    owwww, dit had ik niet verwacht!!!!!!!!!!!!!

    Login om te reageren
  100. Bertuss zegt

    19 juni 2009 om 15:18

    De FOTA belooft in dit nieuwe kampioenschap “transparante regelgeving, een eenduidige set regels, de mogelijkheid voor meer deelnemers om toe te treden, meer inspraak door de fans en lagere toegangsprijzen voor zowel de toeschouwers als de partners en belanghebbenden”.

    Login om te reageren
  101. Jopie zegt

    19 juni 2009 om 15:29

    De FIA heeft gegokt en verloren. FOTA pakt de macht en komen op hun eigen voorwaarden alsnog in de F1. Mosley zal vertrekken.

    Login om te reageren
  102. GANGSTANERD zegt

    19 juni 2009 om 15:30

    waarom stapt brawn gp er uit die worden toch wel ff geholpen door de fia en toyota heeft niet een 100 miljoen

    Login om te reageren
  103. Buyck zegt

    19 juni 2009 om 15:33

    Yes!!!! In plaats van F1… “Formula zero” – No RULES No LIMITS – afkort Fzero.

    Login om te reageren
  104. northspotting zegt

    19 juni 2009 om 15:49

    Owwwwwww, dit had ik WEL verwacht!!!!!!!!!!! Doe normaal gek.

    OT: Nu nog hopen dat ze die belachelijke creatie linea recta naar de schroot gooien, en gewoon met de auto’s van vorig seizoen gaan rijden. Slicks eronder, paar aanpassingen aan de achtervleugel (maar niet automatisch zo’n smal hok achterop), en klaar. Het gaat vast niet zo makkelijk, maar wat mij betreft is het weer dan net een stukje prettiger om ze te zien racen.

    Login om te reageren
  105. Mao zegt

    19 juni 2009 om 16:00

    “De nieuwe klasse wordt zeer attractief, met de grote teams en de beste coureurs. Ik verwacht in dat opzicht geen grote veranderingen, hooguit dat we onder een andere naam racen”, vertelt Alonso in een eerste reactie tegenover de BBC. ”

    “De Renault-coureur vervolgt: “Het is afgelopen met de Formule 1. Kleine teams, nog geen coureurs en een standaardmotor, daar zitten de fans niet op te wachten. De nieuw op te richten klasse wordt de opvolger van de huidige variant van de Formule 1.”

    http://formule1.nl/nieuwsbericht/10-34-9103.html

    bullseye :)

    Login om te reageren
  106. b_p zegt

    19 juni 2009 om 16:00

    ik wil wel de nieuwe bernie worden! ik zie dat wel zitten! :-)

    Login om te reageren
  107. NickelB zegt

    19 juni 2009 om 16:00

    ik vraag me af hoe de FOTA gaat heten, de F staat toch voor formule1. maar ik denk dat ze volgend jaar een nieuw kampioenschap hebben. met 90% de zelfde regels als nu. maar bijvoorbeeld ongelimiteerde motoren maar wel maar 15 per seisoen. minder vleugel en meer mechanische grip. nieuwe technieken als cvt. of nog mooier een max pk regel. niet meer als 800pk. en hoe je die behaald mogen ze zelf weten. ferrari met een lekkere V12 bmw met 6 in-line toyota met V6 en noem maar op.

    Login om te reageren
  108. Rafale zegt

    19 juni 2009 om 16:02

    De televisie rechten, contracten met circuits etc zijn allang getekend voor 2010. De FOTA krijgt dat nooit in zo’n korte tijd rond.

    Het eruit stappen is dus gewoon een stap in de machtstrijd. Wie wordt leidend in de toekomstige Formule 1, de teams verenigd in de FOTA of de de FIA met Max Mosley. Sluit daarnaast Bernie niet uit, hij heeft alle televisie contracten afgesloten…..en daar is het de meeste teams toch echt om te doen. Ferrari gaat echt niet rijden in een kampioenschap dat niet op TV komt.

    Misschien vertrekt Max en doen plotseling de FOTA teams toch weer mee. De FIA is al aardig wat water bij de wijn aan het doen bij het laatste voorstel.

    Verder lijkt een budget beperking met de enige oplossing om het echte racen weer te krijgen. Anders kunnen we over 10 jaar de rijders vervangen door computers……en hebben we echte high tech….maar VRESELIJK saaie races. Waar elke actie door een computer doorgerekend wordt. (nu maken ze al complete race simulaties, met verschillende parameters…zoals regen,temperatuur etc).

    Login om te reageren
  109. b_p zegt

    19 juni 2009 om 16:02

    ben lelijk genoeg!

    Login om te reageren
  110. donaldduck zegt

    19 juni 2009 om 16:21

    @ Rafale,

    Hoezo krijgt de FOTA de televisierechten niet in zo’n korte tijd rond.
    F1 bestaat enkel met de gratie van het volk/fans die kiest om dit op tv te zien.

    Als alle teams waar het volk/fans naar willen kijken aan een ander kampioenschap zouden meedoen dan zullen een TV zender dit uitzenden.
    En met deze kijkers zullen ook de reclame inkomsten komen.
    Pech voor de contracten van de TV stations die al een contract hebben met Bernie.

    Het bestaan van een commerciele sport is onderhevig aan de ultieme vorm van marktwerking. De organisatie met het beste product wint.
    In feite heeft bernie en de FIA niets in handen, behalve de grote naam F1.

    Login om te reageren
  111. Rsimon zegt

    19 juni 2009 om 16:23

    Yes yes yes, weg met de FIA

    lang leven de 8 teams, die de ballen hebben om een eigen WK te organiseren
    ze hadden dit al veel eerder moeten doen!!!

    laat het geld weer rollen naar onderzoek om die bolides weer met een rot vaart te laten scheuren!!

    oh dit maakt men dag helemaal goed

    Login om te reageren
  112. Mikeee zegt

    19 juni 2009 om 16:32

    Formula 2.0 FTW? LOL!

    Ik ben sinds mijn jongensjaren (80’s) geen fan meer geweest van F1. Misschien dat deze actie mij weer eens erheen lokt.

    Login om te reageren
  113. W1ck3D-78 zegt

    19 juni 2009 om 16:35

    Neem van mij aan dat de spanning bij de GP van komend weekend vooral naast de baan te snijden zal zijn. Wellicht zal er een duchtig woordje verder gediscussieerd worden. Ik sta wel aan de kant van de teams. De F1 wordt te zeer gedomineerd door twee individuen zijnde Bernie en Mosley. De circuits van de laatste jaren zijn vooral gekozen vanuit economisch standpunt en zijn er niet mooier op geworden. Francorchamps en Monaco bijvoorbeeld leveren toch veel meer spektakel dan die nieuwe circuits. De prijzen voor een ticket zijn gewoonweg belachelijk. Halveer die prijzen op zijn minst en er komt drie keer zoveel volk op af.

    Login om te reageren
  114. Archiebald zegt

    19 juni 2009 om 16:36

    Goed zo! Weg met Bernie….

    Hulde, hoera, hoera :D Ik hoop dat ze nu ook eens door gaan zetten en niet alleen maar bluffen, maar de tijd zal het leren!

    Login om te reageren
  115. Junkreader zegt

    19 juni 2009 om 17:07

    naaa, gewoon allemaal inschrijven en Bernie’s “braafjes” ***grijns*** regeltjes volgen, geen nieuwe wagens meer ontwikkelen en tegen een slakkegangetje rondjes gaan draaien met een enorme karkatuur van Bernie en die andere gozer op de wagens…na elke ronde ff binnenkomen om wat te drinken en te leuteren tegen de pitspoezen en dan weer: zeg, ik ga nog een rondje doen hé, wie nog?…niks schadevergoeding voor Bernie, dik in de zeik gezet voor de hele wereld wel…

    Login om te reageren
  116. sjorsx87 zegt

    19 juni 2009 om 17:19

    “De FIA gaat juridische stappen ondernemen tegen de FOTA-teams”( volgens gpupdate)
    En “Bernie Ecclestone heeft verklaard dat hij direct naar de rechter zal stappen als de fabrikanten de sport verlaten en een eigen serie gaan opzetten. Het gaat hierbij niet zozeer om een aanklacht tegen de fabrikanten, maar als deze proberen sponsoren, personeel of TV stations over te halen om mee te gaan.”(bron f1totaal.com) Gaat ze puur om macht en geld die eikels!

    Login om te reageren
  117. Mao zegt

    19 juni 2009 om 17:49

    En dan wint de FIA, staan de teams alsnog aan de start en gaan ze in 2012 stoppen met de F1. Wat hebben ze dan gewonnen ? 2 jaar Sukkels ze snappen et niet. Als het zo door gaat gaan ze gewoon weg, in 2010 of later.

    Login om te reageren
  118. PantheraLeo205 zegt

    19 juni 2009 om 18:08

    ’t Ging al jaren niet meer om racen, dus prima zo.

    Login om te reageren
  119. b0z4 zegt

    19 juni 2009 om 18:22

    Al die FIA klote regels , goed dat al die teams niet meer meedoen. Kijken wie nu het voor het praten heeft ;) Al de ” duurdere ” teams moeten een eigen ” race ” beginnen. wedde dat ze meer kijkcijfers zullen opleveren in de loop van de jaren ;)!

    Login om te reageren
  120. ferrari599xx zegt

    19 juni 2009 om 18:43

    en zonder al de fans van ferrar,renault,mclarn,komt er geen kat naar kijken

    Login om te reageren
  121. JJ zegt

    19 juni 2009 om 19:03

    Kan iemand mij hier helpen over wat de FIA precies voor club is. Als ik het volgende hoor, and I quote “De FIA kan een financiële wapenwedloop niet toestaan, en ook niet dat de FOTA de regels van de Formule 1 dicteert”, zo laat het bestuur weten, dan denk ik toch dat die club het niet helemaal begrepen heeft. Als bijvoorbeeld 15 van de 18 eredivisie clubs zeggen dat we met z’n allen linksaf gaan dan lijkt het me toch sterk dat de knvb zegt jammer maar we gaan toch rechtsaf. Wie denkt de FIA wel dat die is, of heb ik het bij het verkeerde eind. Heb het idee dat als die Mosley opstapt en zich met z’n andere hobby gaat bezig houden (shoot a video..da..) een heleboel mensen erg opgelucht zullen zijn en dat er na een paar dagen heen en weer schuiven een nieuwe deal op tafel ligt waar iedereen (ook de nieuwe teams) mee kunnen leven..profetisch..we shall see..but my gut says..bey bey Mosley

    Login om te reageren
  122. AMG Powerrr zegt

    19 juni 2009 om 19:09

    Juist, dit had ik al een beetje aan zien komen. Ik hoorde… op de radio dat de merken een eigen raceklasse beginnen. (misschien is dit al gezegt maar er zijn al zoveel comments dat ik ze niet allemaal ga lezen, omdat ik nog wat meer te doen heb deze avond)

    Login om te reageren
  123. Bob zegt

    19 juni 2009 om 19:23

    Waar doet mij dit aan denken .. hmmm … wait a minute … in 1996 begon Indycar (IRL) hun eigen competitie en liet CART hun eigen boontjes doppen.

    13 jaar later gingen ze weer samen ..

    http://en.wikipedia.org/wiki/IndyCar_Series

    Login om te reageren
  124. Diederik zegt

    19 juni 2009 om 19:42

    @ Die_Bart 19 June 2009 om 9:52
    Jij hebt echt niets van F1 begrepen. Ga jij nou maar met je geitenwollensokken vrienden lekker treehuggen ofzo, want waar jij over praat heb ik nog wel een ander woord voor: wishfull thinking!

    Login om te reageren
  125. RA999 zegt

    19 juni 2009 om 20:07

    Joepie, geen geregelneuk meer! Dat maakt het alleen maar leuker. Nu nog kijken wat ervan komt, voorlopig nog niks denk ik…

    @ AMG Powerrr
    Je zou ook gewoon het artikel kunnen lezen…

    Login om te reageren
  126. sjorsx87 zegt

    19 juni 2009 om 20:26

    @Mao: jij snapt hem als de FIA/Bernie dit wint zitten ze er nog wel even…

    Login om te reageren
  127. robbie zegt

    19 juni 2009 om 20:27

    LOL! Ferrari gaat de FIA lekker terug sue-en!
    http://www.ferrari.com/English/News/Pages/090619_F1_news_scuderia.aspx

    Login om te reageren
  128. fluxx zegt

    19 juni 2009 om 20:39

    en nu de terugkeer van de v10 :)

    Login om te reageren
  129. m5 zegt

    19 juni 2009 om 21:39

    nee dank u ik koop liever elke week een nieuwe vertu ;)

    Login om te reageren
  130. Mao zegt

    19 juni 2009 om 21:54

    @Sjorsx87

    Nee als Fia dit wint, gaan de teams als nog weg in 2012/2013, die contracten duren niet eeuwig en dan komen er geen nieuwe meer. Als ze weg willen dan gaan ze, nu of over een paar jaar. Of het loopt alsnog met een sisser af

    Login om te reageren
  131. Esprit_de_Flandre zegt

    19 juni 2009 om 22:28

    Ah ja, FIA of FOTA of Kabouter Plop, het kan mij allemaal niet schelen. Zolang het maar leuke televisie geeft!

    Login om te reageren
  132. Esprit_de_Flandre zegt

    19 juni 2009 om 22:32

    @Bob: Met dat verschil dat IndyRacing werd opgericht als goedkoper alternatief voor CART. Hier is het net andersom.

    Login om te reageren
  133. wilco zegt

    19 juni 2009 om 23:30

    FOTA heeft dit opgezet zodat de FIA haar macht niet meer geldig is. Ik ben blij dat ze het doen. Mogen ze van mij weer V10 s of V12 s bouwen. De regelgeving van de laatste jaren stoorde mij danig.

    Login om te reageren
  134. Toolguy zegt

    19 juni 2009 om 23:49

    Ttjonge jonge….. wat een gezeik.

    Is het een 1 of ander millieufederatie niet dan is het wel een zoveelste domkop uit Engeland………het racen wordt zo langzerhand onderuitgehaald en uitgehoond, de spanning is er voor mij, wat betreft de F1, allang van af.

    Geef mij maar de USA, een heerlijk VRIJ land als het gaat om alles wat met racing te maken heeft………….
    Indy-cart / Nascar zijn mijn favorieten.

    Login om te reageren
  135. Bob zegt

    20 juni 2009 om 00:16

    @Esprit_de_Flandre .. inderdaad .. maar uiteindelijk werd het allemaal weer samengevoegd omdat men door had dat 1+1 = 3 was. Gaat altijd om het geld.

    Login om te reageren
  136. eddy zegt

    20 juni 2009 om 00:37

    ik hoop dat ze de races op ned 3 gaan uitzenden, geen reclame en binnenkort gratis in HD !!, dat word genieten

    Login om te reageren
  137. Frank zegt

    20 juni 2009 om 00:44

    Zou toch jammer zijn als dit soort teams echt verdwijnen uit deze topsport maar ze kunnen altijd terecht bij de lemans serries
    http://www.lemans24uur.nl

    Login om te reageren
  138. York zegt

    20 juni 2009 om 11:16

    @ Frank

    Wel wat degradatie dat jij voorstelt:p meestal is het omgekeerd:)
    En.. Maak gewoon een nieuwe klasse die weer om racen gaat en niet om de show..

    Login om te reageren
  139. sjorsx87 zegt

    20 juni 2009 om 19:42

    @Mao: Ik gaf je gelijk in je reactie, dus dat ze er maar tot het einde van dit contract zitten als (B)ernie die rechtzaak wint…

    Login om te reageren
  140. Initial_D zegt

    20 juni 2009 om 23:34

    hoorde ik daar iemand V12 zeggen? Op zich zijn de mogelijkheden oneindig.
    Het enige probleem is, is dat er belangenverschillen zijn tussen de teams en er daar onvermijdelijk ruzie door ontstaat. Daarom bestaat er zoiets als de FIA. Die zorgt ervoor dat de teams in gareel gehouden worden.

    Login om te reageren
  141. Frank zegt

    20 juni 2009 om 23:53

    eerst zien en dan geloven , nee geef mij maar le mans serries en de 24 uur van le mans , daar rijden toch ook heel wat ferrarie’s mee en is er niet zo veel gezeik. http://www.lemans24uur.nl

    Login om te reageren
  142. frank zegt

    20 juni 2009 om 23:59

    York, wat nou degradatie nog nooit naar Le Mans geweest zeker .
    Dat is echt 24 uur genieten van hele snelle auto’s en 24 uur lang actie

    Login om te reageren
  143. Mao zegt

    22 juni 2009 om 01:50

    @sjors87

    “zitten ze er nog wel even”

    Dacht dat je bedoelde dat ze er dan nog lang zouden zitten, vandaar ;)

    Login om te reageren
  144. jan zegt

    11 augustus 2009 om 20:47

    ik kan er in komen maar zou het toch jammer vinden dat de formule1 kapot gaat maar de veranderingen waren al niet plezierig

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North