• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Actieradius Mercedes EQS beter dan Tesla in het echt

Auteur: willeme, gepost 16 november 2021 om 13:03 – 20 Reacties

Actieradius Mercedes EQS

Met een Mercedes kom je verder op een lading dan met een Tesla.

Actieradius is een beetje het nieuwe ‘aantal pk’s’ geworden. Waar het vroeger belangrijk was om de grotere motor te hebben met meer cilinders, is dat nu niet meer relevant. Alle elektrische auto’s zijn behoorlijk snel. Ze zijn sowieso (erg) snel daar waar het uitmaakt. Van 0-120 km/u (“harder mag je toch niet”) is een elektrische auto bijna zonder uitzondering erg vlot (op zijn minst).

Dus waar je kun je je dan mee onderscheiden? Met de accu! Twee dingen kunnen klanten over de streep trekken. Ten eerste is daar de laadsnelheid. Met name als je thuis niet kunt laden, is het handig dat je op een andere locatie de accu relatief snel vol hebt. Het andere punt is simpel: actieradius. Range. Het aantal kilometers dat je kunt rijden zonder te hoeven laden.

Actieradius Mercedes EQS

Actieradius Mercedes EQS

Dan zullen er ongetwijfeld mensen zijn die zeggen “je rijdt toch nooit zoveel kilometers achter elkaar” en dat klopt. Maar als je een paar fanatieke buren en collega’s hebt waardoor je niet elke keer kunt laden op je werk en thuis, is het prettig om voldoende reserve te hebben. Het Amerikaanse edmunds.com onderwerpt diverse auto’s aan een test om te kijken hoe de range daadwerkelijk is. Het is geen geheim dat er soms behoorlijk veel verschil zit tussen de fabrieksopgave en wat je daadwerkelijk kunt halen.

  • Actieradius Mercedes EQS
  • Actieradius Mercedes EQS

Ze hebben de Mercedes-Benz EQS aan de test onderworpen. Dat is een veelbelovende EV, want de opgegeven actieradius is indrukwekkend. Volgens de WLTP is het meer dan 700 km (met de kleine wielen). Volgens de EPA (Environmental Protection Agency) haal je alsnog 563 km. In de test haalde de Mercedes-Benz EQS een actieradius van 679 km. Dat is heel erg dicht bij de Europese opgave. Daarmee stoot de EQS de Tesla Model 3 Long Range (563 kilometer, net zover als de Model S Plaid aldus Edmunds) van de troon.

Actieradius Mercedes EQS

Specificatie

De testmethodes van Edmunds worden gezien als realistischer dan die van de EPA en WLTP. Er wordt voor 40% in de stad gereden en 60% buiten de bebouwde kom. In het geval van elektrische auto’s is het handig om te weten wat de specificaties van de auto zijn. Die hebben we dan ook voor je! Het ging om een Mercedes-Benz EQS450+ met de standaard 20-inch velgen. De GoodYear Eagle F1 Asymmetric 5-banden (255/45 rondom) waren opgepompt tot 2,82 bar. De auto was nauwelijks voorzien van opties.

  • Actieradius Mercedes EQS
  • Actieradius Mercedes EQS

Overigens is het geen wonder dat de EQS zo goed scoort. De luxe limousine kost met een vanafprijs van meer dan 120 mille ongeveer het dubbele van de genoemde Tesla Model 3 Long Range. De EQS heeft een accupakket van maar liefst 108 kWh en een relatief modale elektromotor met zo’n 330 pk. Dus ja, de EQS scoort uitstekend, maar dat mag ook wel met die prijs en configuratie.

Via: Edmunds.

Ook interessant!

  • Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
    Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
  • Mercedes bevestigt hoge actieradius van EQS
  • Video: Wouter stelt Mercedes EQS aan je voor
    Video: Wouter stelt Mercedes EQS aan je voor
  • Video: Mercedes EQS voor het eerst rijdend te zien
    Video: Mercedes EQS voor het eerst rijdend te zien

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

actieradius, Elektrisch, EQS, Mercedes, Video

Vorig bericht: « Dit is de SNELSTE Toyota GR Supra
Volgend bericht: Voorval Hamilton en Verstappen alsnog een staartje? »

Lees Interacties

Reacties

  1. O plaat zegt

    16 november 2021 om 14:16

    Echt mooi kan ik deze wagen toch niet vinden.

    Login om te reageren
    • renskuhh zegt

      16 november 2021 om 15:43

      @shiva: heb hem in het echt mogen zien en in de goede configuratie toch een erg mooie auto, in mijn ogen een stuk beter dan de veel te drukke E tron, maar op de foto’s smoelt de EQS inderdaad niet echt goed

      Login om te reageren
      • detroitv8 zegt

        16 november 2021 om 16:38

        @renskuhh: helemaal waar. Totdat ik het prijskaartje van de gespecificeerde EQS in de Stern showroom zag. €160.000. Slik!

        Login om te reageren
    • Pascal zegt

      16 november 2021 om 15:45

      Ik ook niet, ik ben veel meer gecharmeerd van de designtaal van de gemiddelde ‘gewone’ Mercedes zoals de huidige S-klasse.

      Login om te reageren
  2. rrfm zegt

    16 november 2021 om 14:17

    “Overigens is het geen wonder dat de EQS zo goed scoort. De luxe limousine kost met een vanafprijs van meer dan 120 mille ongeveer het dubbele van de genoemde Tesla Model 3 Long Range”

    Wat een domme vergelijking.
    Dus omdat een auto die in de topklasse zit een prijs heeft die bijna het dubbele is van een compacte middenklasse auto is het geen wonder dat de range groter is. De model s plaid is nog duurder dan de eqs en doet het gelijkwaardig als de model 3.(wel een wonder waarschijnlijk)

    De accu van de eqs is ongeveer 42% groter en het gewicht is ongeveer 41% hoger.
    Daarbij komt is hij ook aanzienlijk groter.
    Naar mijn mening is het juist een wonder dat de Mercedes het zo goed doet.

    Login om te reageren
    • vondick zegt

      16 november 2021 om 14:43

      Inderdaad. En dan ook nog in een hele mooie verpakking. In het begin had ik wat twijfels, maar hoe vaker je deze auto ziet, hoe mooier hij wordt! Hij heeft veel weg van de eerste generatie CLS, ook zo’n tijdloze wagen.

      Login om te reageren
      • rrfm zegt

        16 november 2021 om 18:20

        Ja in het echt ziet het er veel beter uit.
        Zelf vind ik de nieuwe s klasse er wel beter uitzien maar voor de range is deze vorm wel beter.

        Login om te reageren
    • Pascal zegt

      16 november 2021 om 15:41

      De zin die daar direct achteraan komt en jij weglaat is nu net de crux: “De EQS heeft een accupakket van maar liefst 108 kWh en een relatief modale elektromotor met zo’n 330 pk”. Dat verklaart toch de grote range of niet? Alle cijfers bezien doet Mercedes het netjes, maar als je kijkt naar performance/efficiency per kwh vergeleken bij de concurrentie dan klopt het artikel dat dit geen wonder is.

      Login om te reageren
      • rrfm zegt

        16 november 2021 om 21:20

        Het gaat er nu om hoe efficiënt de auto omgaat met de capaciteit.
        De range heeft namelijk niet veel te maken met hoe snel een auto gaat.

        Een model s plaid weegt minder en opereert een klasse lager en 350kg lichter zou met dezelfde capaciteit niet zover komen.

        De eqs doet het ±18% beter dan de model 3 long range.(zover ik weet de meest efficiënte elektrische auto op de markt) en de plaid s

        Dat is een grote stap zeker als dit de eerste volledige ev is van het merk die gebouwd is als ev(niet zoals de eqc etc)

        Login om te reageren
        • Pascal zegt

          16 november 2021 om 23:17

          Maar wát doet de EQS dan 18% beter? In die Model 3 LR kom je 7,5km ver op een kwh, in de EQS is dat 6,5km en in de Model S Plaid is dat 6,6km. Goed, de EQS is luxer en zwaarder, maar een Plaid levert meer dan 3x zoveel vermogen. Voor ieder wat wils dus, top. Maar ik mis wel nog steeds de onderbouwing wat Mercedes hier dan voor wonder loopt te verrichten. Ik zie ze alleen maar lekker meedraaien met de rest en ze steken qua aandrijflijn en efficiency precies helemaal nergens bovenuit.

          Login om te reageren
        • Redrum zegt

          16 november 2021 om 23:28

          Dat zie je toch helemaal verkeerd. Het verbruik van een model 3 LR is een pak lager dan de EQS.
          Edmunds heeft de Tesla long range recentelijk getest op 405 miles waar de eqs op 422 miles uitkwam.
          Als ik bij die 405 miles 8% batterij bijtel, kom ik daar vlotjes over.

          Neen, het enigste wat er hier gezegd wordt is dat de range van de EQS het grootst is en dat is correct.

          Was leuk geweest om de test even erbij te zetten zodat we de harde verbruikscijfers konden vergelijken

          Login om te reageren
        • Paul58 zegt

          17 november 2021 om 21:34

          @rrfm: je weet dat een Model S plaid ongeveer +- 90 kWh batterij heeft he? Kleiner dan de voorgaande long range /100d. Tesla is erg efficient. Met 108kwh zou die een stuk verder komen.

          Login om te reageren
  3. gilettelubbers zegt

    16 november 2021 om 14:25

    Heel interessant. Komen er ook nog een elektrische auto’s die er wél goed uitzien?

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      16 november 2021 om 14:38

      Jazeker!

      https://media.autoweek.nl/m/g3qyo9sb0cfs.jpg

      Login om te reageren
      • weereentankleeg zegt

        16 november 2021 om 15:18

        @bernoulli: oef, ik durfde bijna niet te klikken. Bang om mijn netvlies te beschadigen door een Cybertruck dinges

        Login om te reageren
      • Henkie zegt

        16 november 2021 om 16:42

        Teveel lijntjes en frutseltjes. Waarom heeft die Audi 3 side skirts? Rare lijn onder de a-stijl voor de camera. Nee het kan nog beter.

        Login om te reageren
      • gilettelubbers zegt

        16 november 2021 om 17:00

        @bernoulli: dat is inderdaad erg mooi! Nu hopen dat Audi niet te veel afwijkt van dit ontwerp!

        Login om te reageren
  4. vopo zegt

    16 november 2021 om 15:42

    Nieuwe Renault 4 en 5 zien er veelbelovend uit. Vooral de R5.

    Login om te reageren
  5. Redrum zegt

    16 november 2021 om 23:29

    Ik ben meer benieuwd naar de Lucid Air. Dat is pas een nette schuit.

    Login om te reageren
  6. Brandt zegt

    23 november 2021 om 07:43

    Waarom is iedereen er toch zo op gebrand om waar het maar kan Tesla af te zeiken. Dit is appels met peren vergelijken. Als ze gelijke accu’s hadden zou het een ander plaatje zijn

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North