• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Adaptieve Cruise Control zuigt als flitsverzekering

Auteur: jaapiyo, gepost 22 juni 2018 om 19:01 – 59 Reacties

Distronic


De techniek staat voor niks.

Moderne auto’s worden steeds vaker uitgerust met allerlei soorten hulpmiddelen om de bestuurder te helpen bij het voorkomen van ongelukken. Een van die goodies is adaptieve cruise control die door middel van verkeersbordherkenning en kaartinformatie de snelheid automatisch aanpast aan wat toegestaan is. In vaktermen noemen we dit ook wel ACC met ISA, oftewel Adaptive Cruise Control met Intelligent Speed Adaptation. Onze oosterburen hebben er echter een leukere term voor verzonnen, namelijk Blitzerversicherung.

Want jawel, hoewel de boetes in Germanië lager zijn, worden ook onze buren geteisterd door struikrovers. En onnodig geld betalen terwijl je er niks voor terugkrijgt is nooit leuk, of het nou twee tientjes betreft of 200 Euro. In theorie zou ACC met ISA flitsboetes echter definitief een ding van het verleden kunnen maken, zeker als alle auto’s ermee uitgerust worden. En dat laatste zou zomaar kunnen, daar ‘Europa’ er al nadenkt de technologie verplicht te stellen in alle auto’s. We houden vast ons hart vast over hoe hoog de boetes in dat geval gaan zijn voor degenen onder ons die rebels vasthouden aan ‘échte auto’s’ uit de 80s en 90s.

Een andere voorwaarde om boetevrij door het verkeer te gaan met ACC plus ISA, is dat het systeem feilloos werkt. De Duitse ADAC nam de proef op de som en testte de systemen van vijf auto’s, te weten de Audi A4, BMW 7-serie, Mercedes S-Klasse, Volkswagen Arteon en Ford Galaxy. Het resultaat: in zo’n tien procent van de gevallen zijn de slimme auto’s nog steeds niet in staat situaties juist te lezen en de snelheid overeenkomstig aan te passen. Het devies van ADAC-honcho Herr Doktor Reinhard Kolke is dan ook om niet blind te vertrouwen op het systeem om boetes te vermijden. Dat voorspelt voorlopig weinig goeds voor volledig autonome auto’s…

Ook interessant!

  • BMW X7 van Tom Cruise gestolen tijdens opnames
  • Jij kunt straks cruisen in de Porsche van Tom Cruise
  • Koop de Porsche waarin Tom Cruise leerde schakelen
  • Porsche uit Risky Business
    Porsche uit Risky Business bracht bizar veel geld op

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

adac, boetes, flitsen, Techniek

Vorig bericht: « Vrije Trainingen Frankrijk: Mercedes pakt de titel makkelijk
Volgend bericht: Deze Peugeot 406 reed minder dan 10 kilometer per jaar »

Lees Interacties

Reacties

  1. Erik zegt

    22 juni 2018 om 19:13

    Bij 10% van de Duitse merken werkt het systeem niet goed. Zijn de Jappanners en Koreanen dan zo goed dat deze hier niet vermeld hoeven te worden?

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      22 juni 2018 om 19:16

      @erik2907: is Ford Duits tegenwoordig?

      Login om te reageren
      • Jochen zegt

        22 juni 2018 om 19:29

        @lekkerlinksrijden: nee, maar de Galaxy voorheen zeker wel (want Volkswagen). Nu is het Belgisch.

        Login om te reageren
        • JanC zegt

          22 juni 2018 om 19:43

          @jochen: Belgisch? Ford Genk is alweer jaren gesloten

          Login om te reageren
        • stationcar zegt

          22 juni 2018 om 19:44

          @jochen:
          Ja die oer-Galaxy was een samenwerking, geen idee of dat eigenlijk een Ford of een VW/Seat was, maar de huidige Galaxy (met adaptieve cruise controle dus) heeft echt helemaal niks met VW te maken. Beetje gezocht, flap.

          Login om te reageren
          • 406_v6 zegt

            22 juni 2018 om 20:11

            @stationcar: de 1e Galaxy was idd een samenwerking met de sjoemelaars; de 2e generatie staat op het platform van de Volvo S80 en heeft dus ook niks (meer) met die sjoemelaars te maken.

            Login om te reageren
      • Erik zegt

        22 juni 2018 om 19:39

        @lekkerlinksrijden: volgens de Duitsers wel omdat zij van mening zijn dat zij Ford hebben groot gemaakt in Europa. In de jaren 70-80 was er een aparte tak Ford Europa.

        Login om te reageren
        • tymo zegt

          22 juni 2018 om 20:06

          @erik2907: ik denk dat de Britten eerder met die eer zouden mogen strijken ;)

          Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        22 juni 2018 om 20:09

        @lekkerlinksrijden: jazeker, Ford Duitsland bestaat al sinds 1925 als Aktien Gesellschaft. Duitsers beschouwen Duitse Fords als binnenlands product.

        Login om te reageren
        • Erik zegt

          22 juni 2018 om 20:46

          @406_v6: dankje voor de aanvulling! Dat stukje kon ik niet vinden maar wist het wel na 12 jaar in de BRD getoond te hebben.

          Login om te reageren
          • quincy zegt

            23 juni 2018 om 06:27

            @erik2907: Ik zit nu al 9 uur in spanning of je nog bekend gaat maken wat je in de BRD 12 jaar getoond hebt…

            Login om te reageren
      • dirkv zegt

        22 juni 2018 om 23:48

        @lekkerlinksrijden: Ik ben van mening van wel maar als ik op wiki kijk… zeg jij het maar.
        https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Ford-fabrieken

        Login om te reageren
        • lekkerlinksrijden zegt

          23 juni 2018 om 00:07

          @dirkv: dat een fabrikant elders produceert zegt toch helemaal niets. Is Nike een Amerikaans bedrijf? Ja toch? En waar produceren ze? Ongeveer overal ter wereld en een beetje in de VS. Dat geldt dus voor Ford ook. Laat ik een ander voorbeeld nemen, de bmw’s die in Limburg worden gemaakt, maakt dat BMW een Nederlands bedrijf?

          Login om te reageren
          • dirkv zegt

            23 juni 2018 om 01:10

            @lekkerlinksrijden: Je hebt in al je voorbeelden helemaal gelijk.
            Echter de auto’s die ze maken en maakten zijn duidelijk onder te verdelen in Amerikaanse en Europesche auto’s. De Europesche auto’s zoals de Fiesta, Escort, Sierra, Scorpio en latere modellen zijn vanuit de Duitse school ontwikkeld en reden ook als Duitse auto’s. Soms geholpen door fijne techniek van Cosworth!
            Maar strikt genomen is Ford zeker Amerikaans.

            Login om te reageren
  2. vondick zegt

    22 juni 2018 om 19:21

    Maar ik wil meestal bewust een stuk harder rijden dan dat bordje aanwijzen. Dan is dit systeem sowieso ruk.

    Login om te reageren
    • hans75 zegt

      22 juni 2018 om 19:32

      @vondick: idd… ik zou ook een optie +30km/h willen hebben…. anders heb je er niets aan…. kun je net zo goed de trein nemen

      Login om te reageren
      • hans75 zegt

        22 juni 2018 om 19:32

        @hans75: integratie met flitsmeister is wss een interessantere optie…

        Login om te reageren
  3. rynnus zegt

    22 juni 2018 om 19:21

    ACC vind ik zelf een van de beste opties waar je je auto mee uit kunt rusten. Heerlijke manier om kilometers te maken, in tegenstelling tot active lane keeping, wat echt nog een lange weg te gaan heeft.

    Ik geloof dat BMW met de e38 7 serie als eerste met ACC op de proppen kwam. Toek nog volledig werkend op de radar, camera’s waren er nog niet. Laat staan ISA…

    Login om te reageren
    • stationcar zegt

      22 juni 2018 om 19:45

      @rynnus:
      Automatische Cruise Control?

      Login om te reageren
    • stationcar zegt

      22 juni 2018 om 19:46

      @rynnus:
      Of Automatic Climate Control?

      Login om te reageren
      • rynnus zegt

        22 juni 2018 om 20:57

        @stationcar: Alternatieve Cowboy Cultfilm

        Login om te reageren
    • siebren zegt

      22 juni 2018 om 19:53

      @rynnus: klopt. 1999 volgens mij

      Login om te reageren
    • dennisdd zegt

      22 juni 2018 om 20:34

      @rynnus: Lane Assist werkt op m’n Golf 7 anders prima hoor. Ik heb het fulltime aan staan en 90 procent van de tijd op de snelweg ben ik alleen een beetje aan het meesturen. Ook op lage snelheid in file werkt het vrijwel altijd feilloos. In combinatie met ACC hoef je alleen maar af en toe te laten weten dat je wakker bent.

      Alleen irritant dat we nu Nederland gewend zijn om dicht op elkaar te rijden waardoor ook op de kortste stand ACC alles behalve relaxt is door iedereen die hem ertussen propt.

      Login om te reageren
      • rynnus zegt

        22 juni 2018 om 21:21

        @dennisdd: Nice! Het is alleen meer op de B wegen (ik kom vaker in Noorwegen), waar het niet te vertrouwen is. ACC is dan nog steeds ideaal.

        Login om te reageren
      • stamp zegt

        22 juni 2018 om 21:23

        @dennisdd: je woont in ’t verkeerde deel van NL. Of je rijdt op de verkeerde weghelft.

        Login om te reageren
        • pier zegt

          22 juni 2018 om 22:57

          @stamp: oneens, in de spits op de snelweg gooit iedereen hem er echt tussen. Ga je rechts rijden dan herkent het systeem auto’s links en moet je ook je gaspedaal aantikken om er voorbij te komen. Op B-wegen werkt het echter geweldig.

          Login om te reageren
        • marinepower zegt

          23 juni 2018 om 21:23

          @stamp: hoogstwaarschijnlijk ook veel last van spookrijders…..

          Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      22 juni 2018 om 23:03

      @rynnus: volgensmij was de Mercedes W220 de eerste.

      Login om te reageren
      • rynnus zegt

        23 juni 2018 om 14:15

        @henkhupelschoten: Klopt. Heb ‘t even gecheckt. W220 in 1999 en de e38 (vroeg) in 2000.

        Wéér een droom naar de gallemiezen…

        Login om te reageren
  4. bitd zegt

    22 juni 2018 om 19:27

    In NL werkt 100% niet, want Nederlands kunnen en kennen ze niet…

    Login om te reageren
  5. phaeton zegt

    22 juni 2018 om 19:29

    Worden matrix borden ook herkend?

    Login om te reageren
    • Yzord zegt

      22 juni 2018 om 19:45

      @phaeton: Het zal allemaal wel straks met signalen in de ‘lucht’ gaan werken. Een frequentie geeft aan hoe hard je daar mag en de auto pikt dat op en stelt de snelheid bij.

      En een goede struikrover staat precies daar waar het signaal begint net zolang totdat een rechter dat weer verbiedt, maar dan zijn er weer miljoenen de staatskas ingevlogen.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        22 juni 2018 om 23:30

        @yzord: ja, of het staat op de kaart… Zelfs mijn Clio met Windows geeft maximum snelheden aan.

        Login om te reageren
    • stanny zegt

      22 juni 2018 om 20:15

      @phaeton: ja

      Login om te reageren
  6. KEV9 zegt

    22 juni 2018 om 19:43

    De boetes lager zijn??? vertel dat even tegen die twee in het groen die mij een boete van 1250 euro, graag direct betalen, gaven omdat ik iets te snel over een stukje reed waar je maar 120 bleek te mogen rijden.

    Login om te reageren
    • daihatsucuore zegt

      22 juni 2018 om 19:52

      @soulmaster: Defineer “iets”.

      Login om te reageren
      • KEV9 zegt

        23 juni 2018 om 06:25

        @daihatsucuore: 295

        Login om te reageren
    • 911targa zegt

      22 juni 2018 om 19:53

      @Soulmaster: waren dat wel agenten?

      Login om te reageren
      • KEV9 zegt

        23 juni 2018 om 06:25

        @911targa: ja keurig legitimatie getoond en in de auto van de heren de beelden bekeken. keurig bonnetje gekregen.

        Login om te reageren
    • noflexzone zegt

      22 juni 2018 om 21:02

      @Soulmaster: Ik heb 51 te snel gereden en ik moest maar €268,50 dokken? Die boetes vallen heel erg mee hoor.

      Login om te reageren
      • rynnus zegt

        22 juni 2018 om 23:24

        @noflexzone: HA in Nederland betaal je 619 euro voor 48 te hard (don’t ask).

        Login om te reageren
      • KEV9 zegt

        23 juni 2018 om 06:26

        @noflexzone: je mocht daar dus 120 (werkzaamheden) , nooit dat bord gezien en ook de werkzaamheden niet, en ik reed 295

        Login om te reageren
        • 911targa zegt

          23 juni 2018 om 15:07

          @Soulmaster: dat is ook wel f@@@ing veels te hard ?

          Login om te reageren
          • KEV9 zegt

            23 juni 2018 om 18:19

            @911targa: en daarom ook die verder wel zeer vriendelijke 2 mannen in het groen met een mobiele pinautomaat.. Bitte hier zahlen sie hier… #kassa :(

            Login om te reageren
  7. ff40 zegt

    22 juni 2018 om 19:48

    Als alle criminaliteit/wetten nu ook eens zo goed zou worden gehandhaaft als die van het verkeer!!

    Wat een blije mensen zouden we dan hebben

    Login om te reageren
  8. CasperH zegt

    22 juni 2018 om 20:04

    Ervaring in NL was nog heel wat beroerder dan die 10% met verkeersbordherkenning. Begrijpt uitzonderingsborden niet, werkt op basis van verouderde GPS-data, etc.

    Login om te reageren
  9. kobus1967 zegt

    22 juni 2018 om 20:32

    Tesla autopilot en een sinaasappel tussen het stuur, heerlijk ontspannen onderuit liggen.

    Login om te reageren
  10. ghost zegt

    22 juni 2018 om 20:35

    Ik vind ACC sowieso een ruk systeem. Bij mijn vorige auto werkte het o.b.v. tijd in seconden. Het minimale was 1 seconde. Dan rijd je in de trajectcontrole waar iedereen al niet de echte 100km/u rijdt en dat ding steeds maar afremmen omdat iedereen hutje mutje op elkaar rijdt en dat ding afstand wilt houden. Uiteindelijk rijd je effectief nog maar 80-90 waar je zou denken dat je gewoon lekker met het verkeer mee komt, maar dat is er dus niet bij.

    Gezien het ook vaak nog een vrij prijzige optie is, bestel ik het nooit meer of zal ook nooit meer een auto kopen die het heeft. Gewone Cruise Control is meer dan prima.

    Login om te reageren
    • siemi zegt

      22 juni 2018 om 20:58

      @ghost: toch doen. Die ontwikkeling is hard gegaan. En nieuw systeem werkt zoveel beter dan een iets oudere

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        22 juni 2018 om 22:54

        @siemi: ja vast, vorige auto was van 2016, zeker niet de oudste. Ik ben genezen, das wahr einmahl!

        Login om te reageren
  11. siemi zegt

    22 juni 2018 om 21:01

    Ik vind het systeem op mijn A4 briljant. Er zitten inderdaad wel eens foutjes in, maar dan heeft de bestuurder toch nog wat te doen. Ik rijd in Duitsland bijna compleet zonder te remmen of had te geven.
    Wat wel apart is dat het systeem in Nederland niet werkt en in Duitsland en België wel.

    Login om te reageren
  12. xjs678qr zegt

    22 juni 2018 om 21:19

    De herkenning op een BMW werkt voor mij zeer goed in Duitsland. In België daarentegen met allerhande zoneborden, bebouwde kom en zones 30 die groeien als een olievlek etc… Soms toont de wagen 30kmh, coyote 50kmh en waze 70kmh. Dan kies ik het zekere voor onzekere en bol 100 ;-)

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      22 juni 2018 om 22:00

      @xjs678qr: bij elkaar optellen

      Login om te reageren
  13. Gulli zegt

    22 juni 2018 om 22:01

    Ik vind het knap dat het in Duitsland 90% van de tijd wél werkt. Ik ben namelijk vandaag vanuit Rotterdam naar Wenen gereden en heb de ganse A3 af gereden. Ik denk dat ik ongeveer 32 baustellen ben tegengekomen en daar was ik soms zelfs kwijt hoe hard we nou waar mochten. En dan heb ik het nog niet eens over stukken snelweg waar je 100, nee nu weer 120, nee toch 100, oh maak daar maar 80 van totdat het weer onbeperkt is van. Wat een chaos is het geworden zeg in Duitsland.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 juni 2018 om 08:09

      @gulli: zeer herkenbaar. Ik raad overigens aan om aanvallen van depressiviteit te voorkomen het aantal Baustellen niet te tellen.
      Een Duitse collega vroeg me laatst hoe het toch kon dat we in Nederland wel strak wegdek hebben maar helemaal geen Baustellen?
      Qua sport stelt Nederland niks meer voor maar de Nederlandse wegwerkers mogen wel vol trots oranje dragen, die zijn bij de wereldtop.

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        23 juni 2018 om 08:30

        @mashell: yep, volgens mij werkt men hier volgens het principe “de weggebruikers zo min mogelijk en zo kort mogelijk dwars zitten”. Ik heb het idee dat ze dat in Duitsland andersom doen. Hier werkt men ‘s nachts, in het weekend en buiten de spits. En als er iets wordt afgezet staat er een heel leger wegwerkers klaar om de hele boel in een keer aan te pakken.

        Natuurlijk gaat het in Nederland ook niet altijd goed, maar ze hebben hier een afslag bij Moordrecht compleet omgelegd en er een nieuwe N-weg aan gekoppeld. Toen ze klaar waren stond er op het projectbord trots: 7 maanden eerder klaar!

        Chapeau heren.

        Login om te reageren
  14. ghost zegt

    22 juni 2018 om 22:56

    Gewoon 1 Europa, overal 130 en op de autobahn, waar het nog kan, volgas. Gezeik met die zones.

    Login om te reageren
  15. daniel1975 zegt

    23 juni 2018 om 12:44

    Misschien moeten de overheden ook beter en vaker de snelheid aangeven, hoe beter het werkt voor systeem en mens…

    Login om te reageren
  16. carstrom zegt

    23 juni 2018 om 19:00

    Adaptive Cruise Control werkt nu al ongelooflijk heerlijk in mijn wagen. Kan niet wachten wat de technologie over een paar jaar ons te bieden heeft.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North