• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hyundai redt de wereld met tank op waterstof

Auteur: jaapiyo, gepost 26 oktober 2024 om 16:02 – 10 Reacties

Hyundai tank

Je aartsvijand keihard aanpakken was nog nooit zo milieuvriendelijk. Hyundai gaat de wereld redden met deze tank op waterstof.

Iedereen moet zijn steentje bijdragen aan het redden van de planeet, dus ook ’s werelds vechtjassen. Nu hebben veel legers al wat groen in het uniform, dus dat helpt altijd. Maar het wordt hoog tijd dat we ook qua machinerie op het slagveld wat milieuvriendelijker te werk gaan. Elkaar uitmoorden hoeft immers niet in de weg te staan van het redden van de planeet.

In 2022 introduceerden de Amerikanen zodoende een nieuwe tank met de pakkende naam Rapid Capabilities and Critical Technologies Office (RCCTO). Dit mobiele kantoor heeft geen systeemplafond, maar wel een een loop waarmee je de concurrentie kan uitschakelen. En een dieselgenerator die elektromotoren aandrijft. Volgens de maker scheelt dit twintig procent in het verbruik.

Netjes, maar het kan nog beter. En dan doelen we niet op Rusland dat troepen op pad stuurt in elektrische Chinese golfkarretjes. Hyundai laat zien dat een beetje modern vervoer op het oorlogstheater niet per se een death trap hoeft te zijn. Zij komen met een nieuw concept op basis van hun K2 main battle tank. Een nieuwe futuristisch ogende versie wordt aangedreven door waterstof via brandstofcel. Extreem goed voor het milieu dus. Geinig genoeg maakt Hyundai dat argument ook gewoon. Inclusief het noemen van de ESG agenda:

In line with the ESG [red: Environmental, Social, Governance] trend, we are developing tanks powered by hydrogen fuel cells, an eco-friendly energy source. In collaboration with the Agency for Defense Development and others, with the development expected to be completed around 2040 according to the research roadmap.

Heerlijk. Laten we even vergeten dat al dat geknal natuurlijk niet per se goed is voor het milieu. Los van dat je de carbon footprint van je nemesis ‘ietwat verlaagt’ door deze van de kaart te vegen. Het leger zelf ziet het echter ook wel zitten. Voordeel is namelijk dat een tank met brandstofcel potentieel een minder hittesignaal afgeeft dan een ouderwetse dieselaar. Hoewel je je kan afvragen of dat nou werkelijk verschil maakt op het moderne slagveld.

Enfin, verbeter de wereld, begin met jezelf moet Hyundai gedacht hebben. Waarvan akte. Pieuw pieuw!

Ook interessant!

  • Hyundai gelooft in waterstof, ziet toekomst in nieuwe Nexo
  • Video: Nieuwe Hyundai Santa Fe
  • Vernieuwde Hyundai Bayon is helemaal officieel!
  • Mijn Auto: Hyundai I20N van Hessel

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Hyundai, milieu, oorlog, tank

Vorig bericht: « Gespot – De nieuwe Temerario in een poepchique kleurtje
Volgend bericht: Officieel: Porsche kraakt EV’s, focust zich op ICE’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. JanJansen zegt

    26 oktober 2024 om 18:07

    Minder mensen op aarde is ook goed voor het milieu. Heb het rekensommetje ook niet gemaakt, maar er zal best een break even zijn.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 oktober 2024 om 09:02

      Break even is 0 mensen. Zo’n tank is een middel om dat te bereiken…

      Login om te reageren
  2. harrie zegt

    26 oktober 2024 om 18:12

    ‘hydrogen fuel cells, an eco-friendly energy source’
    Source? Hoe schoon het is hangt volledig af met welke energiebron je waterstof hebt gegenereerd.
    Verder wordt het interessant hoe je waterstof, en het liefst een beetje veilig, naar de frontlinie krijgt.
    Die RCCTO is daarom wel interessant, want het scheelt je 20% brandstof logistiek net achter de linies.

    Login om te reageren
  3. fanboy zegt

    26 oktober 2024 om 20:09

    Ha, multifunctioneel want je kan hem ook als bom inzetten, net als een Mirai :D

    Hoewel het leger zeker moet kijken naar alle nieuwe technologieën zodat ze stiller kunnen aanvallen of zonder hitte signaal, is dit niet echt een verbetering.
    Distributie van waterstof is al een ramp in de gewone wereld, ik denk niet dat het makkelijker is voor ad hoc plannen van het leger.

    Login om te reageren
  4. audirs3 zegt

    26 oktober 2024 om 20:55

    Niet alleen minder hitte, ook volledig stil. Dat is wel echt een USP. Het groene verhaal is leuk meegenomen

    Login om te reageren
    • p993 zegt

      27 oktober 2024 om 06:27

      En wat dacht je van de massa en het volume? Zo’n dieselmotor met een flinke tank brandstof tellen mee!

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        27 oktober 2024 om 06:47

        De elektromotoren, kleine EV batterij, brandstof cel en de dikke hogedruk waterstof tank wegen samen ook wel wat. Zo’n Toyota Mirai weegt evenveel als een Tesla Model 3.

        Login om te reageren
        • Estate_of_mind zegt

          27 oktober 2024 om 10:26

          Een Mirai is ook wel een pakkie groter dan een Tesla M3.

          Login om te reageren
  5. Stiggy zegt

    27 oktober 2024 om 08:05

    Gewichtstoename is niet zo relevant bij een tank. Maar lijkt me dat zo’n waterstoftank wel mooi BIEM! doet bij een goede treffer.

    Login om te reageren
  6. GielMK1 zegt

    27 oktober 2024 om 14:41

    Doet mij denken aan het mooie commentaar van TopGear toen het Britse leger hun tanks op biodiesel wilde laten rijden.
    Dat de uitstoot uit de uitlaat nu milieuvriendelijker is, maar dat ze ondertussen nog steeds granaten van verarmd Uranium afschieten……

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North