Deze Peugeot 406 reed minder dan 10 kilometer per jaar

Auteur: , 52 Reacties

Alsof hij net uit een showroom komt.

We kijken naar een blauwe Peugeot 406. Het is een degelijke jaren ’90-sedan met een redelijke klassiekerstatus, maar zeldzaam of duur is een 406 niet. Prijzen van een 406 variëren van onder de duizend euro tot ongeveer zes ruggen voor een mooie zilveren sedan met net geen tachtigduizend kilometer op de klok. Dan lijkt een minder rijk uitgeruste blauwe versie voor drie keer dat bedrag absurd (18k), maar is dat het ook?

Voordat we die vraag beantwoorden: nee, er is niet mee gerommeld. Het is niet één van de auto’s gebruikt in Taxi, ook ligt er geen V8 voorin. Gewoon een degelijke 1.9 SRdt dieselmotor met 90 pk. Het geheim wordt zichtbaar met de kilometerstand: 168. En nee, daar horen niet drie nullen achter, 168. Dat is 8 kilometer per jaar. Al zullen die kilometers niet in 19 jaar gereden zijn. Het zijn waarschijnlijk kilometers van voordat hij verkocht is aan de huidige adverteerder.

De adverteerder op Autotrack legt uit:

UNIEK! Deze Peugeot 406 is niet van nieuw te onderscheiden. Niet gek, want de geadverteerde kilometerstand van 168 km is géén typ- of advertentiefout maar de werkelijke kilometerstand. In februari 1999 nieuw gekocht bij Auto Mekkes in Zweeloo en thuis in de garage gezet. Hierna heeft deze auto, door overlijden van de eigenaar, géén daglicht meer gezien. Na 19 jaar is de auto ontdekt in de verwarmde garage en heeft deze via via onze showroom weten te vinden.

De 406 kostte destijds 23.723 euro, wat weinig is vergeleken met nu. Daar is dus iets meer dan 5 mille vanaf gesnoept om zo een showroomverse 406 te hebben. Wordt het een verzamelobject, of is het echt aantrekkelijk? Het is in ieder geval een unieke kans.

Met dank aan Reinder voor de tip!



52 reacties

Wat blijft zo’n gele plaat zonder blauwe veeg toch mooi!
@vonklausenburg: schitterend
@vonklausenburg: adembenemend, magistraal!
@vonklausenburg: idd mooie spec zo met die plaat
@vonklausenburg: net als de oude soepele psa diesels van de oude stempel.
@vonklausenburg: Beetje zoals Ajax in ’95, Nederlands elftal van ’88. Het feit dat je niet een Europa was, maar een land opzich. Ruzie met de buren taaltechnisch nog te verstaan was en de Bitcoin nog niet bestond.
@vonklausenburg: de Mona Lisa, Venus de Milo, de zonnebloemen slechts enkele meesterwerken die verbleken bij de schoonheid van deze kentekenplaat
Dit soort auto’s zijn echt een guilty pleasure van mij. Dat geldt eigenlijk voor Peugeots uit de jaren negentig an sich.

Deze 406 kenmerkt zich ook weer door die heerlijk ingetogen lijnen, die de auto echter niet saai maken, maar stijlvol tijdloos.
Je ziet de 406 bijna nooit meer, en als je hem ziet, dan is ie vaak verweerd en uitgeleefd.

Als ik een welgestelde excentriekeling zou zijn die een collectie kan maken van enkele tientallen auto’s, dan zou ik deze meteen aanschaffen in combinatie met wat andere Peugeots uit deze periode.
Ding werd oorspronkelijk gevonden in een schuur en voor ik geloof 2500 euro aangeboden. We zijn nu twee of drie handelaren verder en het ding moet opeens 17 mille kosten. Ridicuul…
@Dizono: toch precies wat Premium Classics, Leitner etc ook doen?!
@z4coupe30si: dat noemen we handel.
@mashell:
Neen, dit noemen we afzetterij.
En wie deze wagen koopt laat zich afzetten.
@Dizono: paar duizendjes lijkt me idd reëel, dit is erg erg duur maar vragen kan natuurlijk 😉
De eerste eigenaar heeft volgens mij de radio uit zijn oude Peugeot over laten zetten. Misschien zelfs voor de 2e of 3e keer. Dat maakt dit hele verhaal volkomen geloofwaardig. Dit was gewoon de praktijk onder Peugeot rijders in die tijd.
@pomoek: mijn oma deed dit ook. Zij reed echter een Ford en kocht iedere 3 jaar een nieuwe, handje contantje. Maar de radio verhuisde mee. Dat is de oude stempel, heerlijk!
@flashevan: eh. Zo ging dat bij ons thuis ook. Ging. Want tegenwoordig rijden ze iets zonder din sleuf. Maar anders ging de Mitsubishi radio met tapedeck gewoon over naar de nieuwe.
Voordat je dit ding weer rijdbaar hebt heb je er heel veel sleutelwerk aan. Keerringen van zowel motor, bak en remsysteem zullen uitgedroogd/broos zijn door het lange stil staan. En dan heb ik het alleen nog maar over keerringen..
Heb het al eens eerder aangekaart maar wat mij betreft voor herhaling vatbaar. Ik heb zo’n ding gehad, een station. Onverwoestbaar apparaat. Rijden ook gewoon lekker.

Ik was verliefd op een meisje. Ik vroeg haar mee op date en ze wilde origineel. Dus geen bioscoopje of etentje. Ik ben niet zo van de ideeën dacht ik dus ik moest wat improviseren. Ik gooide de achterbank plat, had een tv achterin gelegd en aangesloten met een dvd speler. Kussens en lakens achterin gegooid. Ik nam haar mee naar een pittoresk plaatsje hierzo in het Hooge Noorden. Lekker filmpje kijken. Ze trapte er in, vond het leuk. Ik ook dus dat kwam wel goed uit. Uiteindelijk is het wat geworden en is ze nog steeds bij me, gelukkig. Het is een keeper kan je wel zeggen. Dat wilde ik eens uiten en gaf haar keepershandschoenen voor haar verjaardag. Kon ze wel om lachen.

Ja, zo’n 406 is dus een auto waar ik met een goed gevoel op terugkijk.
@viezefreddyw: mooi verhaal Freddy!!!
@viezefreddyw: Ik had een veel viezer verhaal verwacht.
@tristant: Ik heb hem ook niet zo uitgebreid verteld…
@viezefreddyw: wou net zeggen, het verhaal verandert wel héél spontaan van “ik creëerde een bed in mijn 406” naar “onze avond was leuk” ;)
@tristant:
Enige discretie is des gentleman’s eigen!
En die 406, ik kocht een break diesel voor mijn eerste meest belangrijke service monteur en die reed gewoon beter, prettiger dan mijn Passat B5 TDi.
Ik vond de Passat qua afwerking beter gemaakt, maar qua rij-ijzer was die Peugeot hem gewoon de baas.
Zelfs de 1967 404 die ik jarenlang (20!) heb gehad was qua comfort en vering alleen te evenaren door iets waar CX of XJ6 op stond.
@viezefreddyw: Klopt maar de echte test was natuurlijk als je haar in een 406 sedan of coupe had meegenomen. Als je een leuke tijd kan beleven op de achterbank van zo’n ding en zij vind het ook leuk dan is het zeker een keepertje! ;)
Veel te veel geld. Voor 3000,- was het geinig, dan heb je een Diesel die lachend een half miljoen kan hebben. Nu te duur en je mag Rotjeknor er niet meer mee in.
Altijd leuk dit soort vondsten, maar de verkoper is een gelukzoeker. Auto heeft simpelweg (nog) geen eeuwigheidswaarde. Denk aan een rooitje of tien max aan reële waarde. Wie weet is ‘ie dit over een jaar of tien wel waard, mits je er geen tienduizenden kilometers bij gaat zetten.
Lijkt op een Xantia van de zijkant
@gulli: ja, ik heb ook altijd moeite om de Xantia en 406 uit elkaar te houden.
@Dizono: joh. Ding is een Xantia. Maar dan zonder de veerbollen. Voor de rest: krek eender: van uitlaat tot stuurkolom. Van sleutel tot motor. Alleen de badge wat anders. En de lampen. Bumpertje. Motiefje van de stoelen.
@stamp: en de Xantia was een vijfdeurs, de 406 was een sedan. Maar verder inderdaad veel overeenkomsten. Wat dat betreft veranderd er weinig: techniek delen is van alle tijden :-).
Als het nou een coupe was dan had het nog wel wat. Dit is gewoon een veel te dure ouwe lullenbak….
Mooie basis voor een Ferrari replica
Ik zou niet blij zijn met een auto die zo lang stilgestaan heeft… Ik zou iig eerst even alle vloeistoffen vervangen voordat ik hem zou starten (of iemand moet zo vriendelijk zijn geweest om hem aan een druppellader te hebben gehangen en elke maand even 10 minuten laten draaien..)
Maar hoe dan ook; 18 mille is absurd
Weer zo’n gevalletje ‘gelukszoeker’. Nu nog even wachten op termen als ‘uniek’, ‘beter dan nieuw’, ‘bomvol’ & ‘unieke motoruitvoering’. Succes ermee, wellicht. Mijn advies: Koop een lot uit de loterij.
Wat vooral jammer is, is dat het een SR is. Wat een kaal ding. Mijn ouwe heeft er ooit eentje gehad van 1996, een 2.1 SVdt. Twaalf klepper diesel, 250nm dat was me toch wat in die tijd. Donkergroen metallic met de prachtige zesspaaks lichtmetalen velgen. Zat alles op. Ook een startblokkering met een kastje links onder het stuur met allemaal cijfer knopjes. Als je daar iets verkeerds deed kon je 5 minuten wachten met starten. Vloeken op dat ding haha. Supervergrendeling was ook modern. 2 knopjes op de afstandsbediening om hem op slot te doen, groot knopje voor ‘normaal’ en een klein knopje erboven voor ‘super’. Als iemand dan je ruiten ingooide kreeg je hem alsnog niet open. Was denk ik een van de fijnste auto’s ooit. Sorry voor dit korte verhaal.
@pier: die 2.1 turbodiesel heb ik gehad in een Xantia break.
Een van de lekkerste auto’s die ik ooit heb gehad. Zalige motor.

Daarna had ik een Xantia 2.0HDi met gelijk vermogen en koppel, maar die was niet zo fijn als die 2.1.
Je kan m ook nieuw kopen in Iran. Kost je nog minder ook
Geweldig al die handelaren die wel even de prijs bepalen. Zo gaat het op MP ook altijd. Eerst 10 niets bieders en daarna 1 echte koper. Meestal is die koper ook de enige die een baan heeft en het ook gewoon kan betalen.
Voor €5k was dit een leuke geweest voor een buiten-randstedelijke kilometervreter, zal eerst nog flink wat aan gedaan moeten worden. €18k vragen voor een unieke, maar heel oude diesel basis-Peugeot dan heb je of geen idee of hoopt op die ene gek..

Ik reed ooit als broekie met plezier mijn 10 jaar oude XTdT naar van 2 naar bijna 4 ton, heerlijke auto destijds!
Leuk maar 18K voor een auto die tegenwoordig geen enkele binnenstad meer in mag komen is bizar. Beter exporteren dat ding naar Marokko of een van die landen. Daar krijg je er waarschijnlijk meer voor dan hier.
Wat een gek ervoor geeft. Maar vind maar een gek die er 18k voor neer gaat leggen. Veel succes.
Waarom maken ze eigenlijk dit soort no-nonsense wagens niet meer?
Alles moet minimaal 300pk hebben in deze klasse om in de file te staan?
De B5 Passat, 406, Xantia Mondeo stuk voor stuk goede betrouwbare wagens.
@desjonnies: zulke no-nonsense wagens maken ze nog wel, met weinig vermogen, een redelijke maar niet overdreven uitrusting in een stichtelijke kleur. Het heeft zelfs een categorienaam: leaseauto.
@desjonnies: klopt, er zijn tegenwoordig weinig no-nonse sedans meer. De Europeanen leveren er nog wel een paar. Denk aan de 508, Passat, Talisman en Insignia. De Japanners daarentegen waren in de jaren ‘80 en ‘90 waanzinnig succesvol in de gedeelte van de markt. Tegenwoordig zijn ze nauwelijks te vinden. Ik voel een lijstje opborrelen!!!
@desjonnies: M’n beste! Ik denk, dat ’t antwoord op je vraag helemaal niet zo moeilijk is! Jij weet net zo goed als ik, dat de mentaliteit van het zakendoen totaal veranderd is. Ik bedoel daarmee in het bijzonder de mentaliteit van de multinationals. Het gaat er niet meer om dat er een kwaliteitsproduct in de markt wordt gezet. Ja, het moet voldoen aan de kwaliteitseisen van tegenwoordig, maar niet om er langdurig van te kunnen genieten. De frequentie van aankoop moet verhoogd worden. Het verlangen naar het nieuwste moet gestimuleerd worden. En dat is nou net wat marketing betekent: Het scheppen van behoeften! Niets meer en niets minder! En wat ligt daaraan ten grondslag? Het rendement van de aandeelhouder! Shareholder value is de prioriteit van de grotere bedrijven geworden. Die gaat boven de kwaliteit van de producten, omdat die kwaliteit er de oorzaak van was, dat mensen niet vlug genoeg over wilden stappen naar de nieuwere modellen.
18k!!!????? Die dit koopt is gestoord!!!
Top auto. Met een normaal stuur, normaal dashboard en echte zachte Peugeot stoelen. Wat ze nu maken is ellendig. Afgelopen week een huurauto 5008 gereden. Wat een hok is dat!! Totaal niet over nagedacht. Alleen over ruimte achterin. Voor de rest was de designer van het interieur de weg kwijt!
5000 euro lijkt me een reële prijs. De rest is opportunisme van een handelaar hopend op een bipolaire peugeot gek in een manische episode.
Als je van plan bent snel te gaan overlijden, gauw nog even een spiksplinternieuwe auto kopen. Die kunnen de kibbelende erfgenamen lekker niet verdelen en dus moeten ze samen wel een oplossing vinden. En als dat dan niet echt lukt krijg je zulke berichten op autoblog.
5 mille voor een diesel? No way, die gaan de 2500 niet redden. Blijft een oude diesel, nieuw of niet.
@citroenvisa: ho. Ik las verkeerd. Ik vond 5000 al geschift. 18000 is totaal van de pot gerukt
Is er nu echt niemand die het vreemd vind dat de auto na 19 jaar pas “gevonden” werd? Alsof de persoon dood gevonden wordt en verwijderd uit de woning en de woning 19 jaar leeg ligt. Verwarming werkend en alles…. Beetje vreemd verhaal.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).