• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Adler Trumpf Rennlimousine: vergeten Duitse racer

Auteur: Dizono, gepost 12 oktober 2016 om 20:13 – 23 Reacties

Afbeelding Adler Trumpf Rennlimousine: vergeten Duitse racerAfbeelding Adler Trumpf Rennlimousine: vergeten Duitse racerAfbeelding Adler Trumpf Rennlimousine: vergeten Duitse racerAfbeelding Adler Trumpf Rennlimousine: vergeten Duitse racerAfbeelding Adler Trumpf Rennlimousine: vergeten Duitse racerAfbeelding Adler Trumpf Rennlimousine: vergeten Duitse racerAfbeelding Adler Trumpf Rennlimousine: vergeten Duitse racerAfbeelding Adler Trumpf Rennlimousine: vergeten Duitse racer

Adler Trumpf
We kennen de gestroomlijnde Benzen, Auto Union’s en BMW’s, maar Duitsland had vlak voor de oorlog meer te bieden.

Adler, ofwel Adelaar in het Duits, was een relatief kleine fabriek van auto’s en motorfietsen, die tussen 1900 en 1957 actief was. Begin jaren ’30 ontwikkelt ene Josef Ganz er het eerste prototype voor wat later de Volkswagen Kever zou worden, maar men lanceert ook de Trumpf. Net als de DKF F-serie een compacte voorwielaangedreven auto met motoren van 995 tot 1645 cc.

Om de auto wat extra elan te geven, werd besloten een racewagen te ontwikkelen met techniek van de Trumpf. De viercilinder zijklepper werd opgeboord tot 1,9 liter en leverde 56 pk. Niet echt indrukwekkend, maar vermogen is natuurlijk niet allesbepalend. Daarom werd stroomlijnspecialist Paul Jaray -vermoedelijk met Nazi-geld– ingehuurd om een aërodynamische koets te tekenen voor de Trumpf Rennlimousine.

Het resultaat was niet zozeer een zeer snel accelererende auto, als wel een racewagen met een relatief hoge topsnelheid en een gunstig brandstofverbruik. Precies de eigenschappen die van pas komen op het snelle Circuit de la Sarthe tijdens een 24 uurs race… In 1937 staan er twee Trumpf Rennlimousines aan de start, waarvan er bij eentje zelfs een dame achter het stuur zit. Deze auto met Anna-Cecile Rose-Itier valt helaas uit, maar de andere Trumpf wordt keurig zesde algemeen en tweede in de klasse tot twee liter, achter een Aston Martin. Een jaar later worden de Adlers zesde en zevende algemeen, wederom tweede in hun klasse. In 1939 staat er nog één Adler aan de start, maar deze valt al na zes rondes uit.

Naar alle waarschijnlijkheid zijn er in totaal zes Adler Trumpf Rennlimousines gebouwd, waarvan er nog drie bekend zijn. Dit exemplaar ging afgelopen zomer onder de hamer, maar vond geen nieuwe koper. De schatting van 1,2 tot 1,8 miljoen dollar werd niet gehaald.

Ook interessant!

  • Productiestart Duitse Tesla Gigafactory uitgesteld
  • Video: meneer lijkt iets te vergeten
  • Gespot - Lamborghini Diablo is een imposante A2 Racer
  • Linkse heethoofden stichten brand bij Duitse Tesla-fabriek

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, le-mans, Racing

Vorig bericht: « De foutste BMW E38 van ons land, dit is hem
Volgend bericht: Duitser vraagt 150.000 euro voor een Citroën C6 »

Lees Interacties

Reacties

  1. cpp1 zegt

    12 oktober 2016 om 20:20

    Wauw!

    Login om te reageren
  2. Breinstein zegt

    12 oktober 2016 om 20:21

    Schitterende tijd en een schitterende auto. Hoe futuristisch het ontwerp is, zo recht-toe recht-aan zijn bijvoorbeeld de deuren. Een voor mij onbekende parel.

    Login om te reageren
  3. misterdrogba zegt

    12 oktober 2016 om 20:24

    Zo zie je maar, als je geen steigerende paard of driepuntig ster op de motorkap hebt is er helaas geen interesse.
    Nochtans is het niet eens zo lelijk en heeft het bovendien een racegeschiedenis.

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      12 oktober 2016 om 20:57

      @misterdrogba:
      Onzin. Dit soort auto’s zijn gewoon ontzettend specifiek. Zie hier maar eens een koper voor te vinden. En een minimum van 1.2 miljoen helpt dan ook niet echt mee….. Maar weinig pre-war auto’s die dat halen. Dan moet je van goede huizen komen en is enkel “een leuk stukje historie” niet genoeg.

      Login om te reageren
      • mout zegt

        12 oktober 2016 om 23:44

        @rob: Dat zegt ie nou net. Omdat er geen bekend merk op staat is dit ding zo specifiek. Een Merc, Alfa, Bentley of Aston uit die dagen is wel courant en brengt zijn geld op elke veiling wel op. Zeker als die bewezen racehistorie heeft en in zo’n prachtig originele staat is.
        Dus: Ja, het is inderdaad zoeken naar een koper. Dat betekent bijna hetzelfde als ‘hiervoor is geen interesse’.

        Login om te reageren
        • Rob zegt

          13 oktober 2016 om 00:35

          @mout:
          Dat er geen bekend merkje opzit hoeft niet te beteken dat er geen interesse is. Zoiets lijkt mij echt iets voor Louwman bijvoorbeeld. Maar dan moet je niet met 1.2 miljoen aankomen. Daar is de wagen noch het merk gewoon niet significant genoeg voor geweest. Ja, leuk dat Paul Jaray er aangewerkt heeft, maar bij Tatra viel pas alles op zijn plek. Ja, actief in de racerij, maar een doorslaand succes? En wat heeft het merk verder teweeg gebracht in de auto-industrie?

          Niet meer dan een mooie voetnoot in de geschiedenis deze wagen, toch? Net zoals de pre-war Stanley stoomauto’s. Net zoals de 1935 Monaco Trossi met stermotor. Net zoals de voorwielaangedreven Tracta racewagens uit de jaren 20. Mooie en leuke stukjes geschiedenis, waar best liefhebber voor te vinden zijn, maar voor dik een miljoen euro….?

          Login om te reageren
      • Tonnie zegt

        13 oktober 2016 om 04:05

        @Rob: daarbij is het ook echt té veel geld voor de karige historie. Als ze le mans nou gewonnen hadden, of een ultiem hogesnelheidsrecord gebroken zouden hebben, dan was er meer interesse denk ik.

        Login om te reageren
  4. donvincenzo zegt

    12 oktober 2016 om 20:30

    Liever een Trumpf dan een Trump.

    Login om te reageren
    • papa zegt

      12 oktober 2016 om 20:36

      @donvincenzo: liever een trump, is heel wat meer waard…

      Login om te reageren
      • mrB zegt

        12 oktober 2016 om 23:17

        @papa: Naar het schijnt -916 miljoen dollar.

        Login om te reageren
  5. spidermann zegt

    12 oktober 2016 om 20:31

    Idd wauw maar het interieur ziet er wel erg spartaans uit. Weet iemand de geschiedenis van deze auto’s tijdens en na WO 2?

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      12 oktober 2016 om 20:47

      @spidermann: Wat Adler tijdens de tweede wereldoorlog uitgespookt heeft durf ik niet te zeggen, geloof dat ze tot de oorlog auto’s geproduceerd hebben. Na de oorlog alleen maar motorfietsen en typemachines, de producten waar ze ooit mee begonnen zijn. De motorentak is geloof ik opgegaan in Triumph.

      Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    12 oktober 2016 om 20:37

    Extreem mooi!

    Weet even niet meer hoe de ontwerper heet, maar die was zijn loopbaan begonnen als ontwerper in de luchtvaart. Dat zal niemand verbazen met de gestroomlijnde koets en de manier waarop deze geconstrueerd is.

    Één ding ben ik wel benieuwd naar. Waarvoor zijn die twee kleine ruitjes bovenin de dubbele voorruit? Die zien er bijna te spannend uit voor gewoon een paar tochtraampjes.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      12 oktober 2016 om 21:22

      @moveyourmind:
      Tochtraampjes!
      Ech waar

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      12 oktober 2016 om 21:25

      @moveyourmind:
      Vergeet niet bij een hoop auto’s kon je de voorruit een stukje open zetten.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        12 oktober 2016 om 21:32

        @desjonnies: Dankjewel!

        Login om te reageren
  7. denniss00 zegt

    12 oktober 2016 om 21:06

    Ik las eerst Adolf Trump …

    Login om te reageren
  8. noudjuh zegt

    12 oktober 2016 om 21:16

    Prachtige auto! Maar niet vreemd dat de grens van 1,2 miljoen niet gehaald werd, hij was mij ook geheel onbekend.

    Alleen jammer van de tijd en de achtergrond ten tijde van zijn ontwikkeling. Veel technische hoogstandjes die tijd in Duitsland, maar vaak met de verkeerde drijfveer.

    Login om te reageren
  9. drdre1 zegt

    12 oktober 2016 om 21:50

    Beetje geïnspireerd op de oude Dakota vliegtuigen lijkt ’t wel. Erg mooi en apart én jammer eigenlijk dat je dat type design tegenwoordig niet meer ziet.

    Login om te reageren
  10. pomoek zegt

    12 oktober 2016 om 23:20

    Sorry vind ‘m niet mooi. Daarnaast: leeggewicht van 1100 kg? Dat is een hoop voor die tijd…

    Login om te reageren
  11. Ilquadrifoglio zegt

    13 oktober 2016 om 00:32

    Heeft best veel weg van de Alfa 8C 2900 LM Speciale
    https://primotipo.files.wordpress.com/2015/12/alfa-butt.png

    Login om te reageren
  12. autodrop zegt

    13 oktober 2016 om 01:11

    Denk de wielen er af, er een paar vleugels bij en gaan!

    Login om te reageren
  13. pinut187 zegt

    14 oktober 2016 om 05:05

    Dak lijkt wel gechopt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North