
Wanneer u de volgende keer al bottleneckend op de snelweg vooruit kruipt, met een maagdelijk lege, maar afgekruisde rijstrook naast u, dan mag u adviesbureau Grontmij hiervoor bedanken.
Meten is weten, en dus huurt de overheid praktisch doorlopend adviesbureaus in om dure onderzoekjes te doen naar alles. Zo ook op het vlak van de infrastructuur. Op verzoek van Rijkswaterstaat en het ministerie van IenM doet adviesbureau Grontmij – geheel tegen de trend in – de aanbeveling om spitsstroken zo veel mogelijk te sluiten wanneer het rustig is op de weg. De reden: we bouwen veel meer ongelukken met zo’n open spitsstrook, het wordt tot vier keer onveiliger op de weg.
Daarmee komen we meteen tot een ongemakkelijke conclusie: niet rapportjesschrijver Grontmij verdient het in dezen om afgefakkeld te worden, beter steken we onze hand in eigen boezem. De (Nederlandse) automobilist is incapabeler dan de sky devils van Circus Baf: hij kan niks, en het wordt ook niks. Ritsen? Het principe kon niet simpeler zijn, maar de uitvoering is een drama. Fatsoenlijk invoegen op de snelweg? No way, Jose. Een spitsstrook? ‘OMG, ik rij over een doorgetrokken streep IK GA DOOD!! Vertel mijn vrouw dat ik van haar hou’. U snapt het plaatje hopelijk.
Zodra er links een strook bijkomt (zoals op de A1 in het oosten van het land) is er geen probleem, dus wanneer het kan plakken we het beste een smal strookje links erbij. De A28 bij Zwolle heeft bijvoorbeeld een derde rijstrook aan de linkerkant, die lekker krap is. Iedereen die het niet aandurft hierop te rijden blijft er van weg, en mensen met een vaste hand die wél breedtes kunnen inschatten kunnen hier tenminste een beetje doorrijden. Dat is, todat er weer zo’n muppet naar links opschuift, en vervolgens acute verlammingsverschijnselen ontwikkelt en niet meer langs de persoon rechts van hem durft te rijden. Een ergernis die iedereen die wel eens door Duitse wegwerkzaamheden heeft gereden kan onderschrijven.
Helaas hebben we op het meerendeel van de snelwegen deze mogelijkheid echter niet, en dus is de enige mogelijkheid om capaciteit te vergroten het openen van de vluchtstrook. Dit levert bovendien nog eens een flink extra zakcentje op ook.
Minder druk, gas erop
De onderzoekers doen een aantal veronderstellingen die we niet 1 op 1 durven over te nemen. Zo zouden automobilisten veel te hard rijden op minder drukke momenten, wat leidt tot meer ongelukken door snelheidsverschillen. Ik dacht eigenlijk dat de flitsgestapo Nederland ondertussen wel in een permanente nekklem heeft; wie even het gas te diep intrapt bloedt hier doorgaans meteen voor, inclusief 6 7 9 euro ‘administratiekosten’.
Voor mensen met bermvrees of eenieder die te stompzinnig is om te begrijpen dat matrixborden van een doorgetrokken een onderbroken streep maken is de spitsstrook inderdaad een crime, maar we adviseren deze mensen dan ook om lekker het onrendabelenvervoer te pakken, totdat we autonome auto’s hebben die onze problemen komen oplossen. Tegen die tijd lachen we om deze oude discussies.
Op rustige momenten: Hoe meer banen open, hoe relatief kleiner de snelheidsverschillen tussen de banen onderling toch?
Waarom niet zoveel mogelijk rijbanen en de Vmax op max als het rustig is? Dan kun je doorrijden, en ben je ‘relatief korter’ op de snelweg, waardoor het nog rustiger op de snelweg wordt.
@martinus:
Die snap ik niet? Immers, op rustige momenten blijft de bange rijder angstvallig z’n snelheid in de gaten houden, waar de relaxte doorrijder even wat extra snelheid maakt. En zo ontstaat dus inderdaad een groter snelheidsverschil.
Of dat dan direct ook onveiliger is, dat is een tweede. Immers, omdat het rustig is, heb je meer tijd om te anticiperen (moet je dat ook wel doen natuurlijk).
Maar goed, zoals al door Smoke gesteld, het probleem ligt gewoon bij de oer-domme Nederlandse burger/automobilist. Je ziet het elke keer weer als er een spitsstrook open is. Alle vrachtwagenchauffeurs snappen het meteen, 20% van de automobilisten die wel een beetje nadenken ook en de rest blijft steevast links van de doorgetrokken streep rijden. Zelfs als je er vervolgens rechts voorbij gaat, dan gaat er nog geen lichtje bij ze branden.
@poes: Als je met zijn tweeën op de snelweg zit, een rijdt traag de andere snel. Met twee rijstroken open, paseert men vlak langs elkaar. Is de derde rijstrook open, dan zit er nog rijstrook tussen, of kan er een derde persoon tussen rijden met een snelheid er tussen in, zonder er snelheidsverschillen ontstaan in dezelfde rijbaan.
Maak er dan een vrouwenstrook van. Laat lekker alle onzekere vrouwtjes in het verkeer daar rijden. Dan kan je rest rustig doorrijden en op tijd aanschuiven voor het avondeten.
@clarkson: en dan moeten ze een afslag nemen dan gaat het helemaal mis moeten ze namelijk van links naar rechts en ja dat is moeilijk voor ze!
@thimochand: Ik weet niet hoe de snelweg er volgens jouw uitziet? De vluchtstrook/spitsstrook waar we het hier over hebben is al rechts? Of ben jij soms een spookrijder?
@clarkson: Ja deze was minder scherp zie ik nu, in dit geval wel maar er zijn ook genoeg spitsstroken links.
Als het rustig is gewoon de spitsstrook dicht, zeker als er een andere maximum snelheid is bij geopende spitsstrook.
Regelmatig gereden op de A12 van Utrecht richting Gouda en gezien dat de spitsstrook open is terwijl het rustig is. Maximum snelheid is dan 100 km/u i.p.v. 120 km/u.
Wat mij beteft dan spritsstrook dicht en snelheid naar 120 km/u.
@jan-paul_kramer: wat mij betreft spitsstrook open en Vmax naar 150.
@jan-paul_kramer: Spitsstrook wordt op de A12 op rare momenten gebruikt voor snelheidsregulering in plaats van alleen voor doorsrorming.
A12 bij Zoetermeer op zondag ochtend vroeg (7:00-9:00) spitsstrook altijd open terwijl je er een kanon kan afschieten zonder ook maar iemand te raken. Dus eigenlijk alleen om de Vmax naar 100km/h te brengen.
Dus een beetje gelijk heeft dat adviesbureau wel.
@jan-paul_kramer: Inderdaad!
Als ze op de A12 nou eens die 100 miljoen miljard camera’s zouden gebruiken die in de middenberm staan om te kijken hoe druk het is, dan kunnen ze fatsoenlijk gebruik maken van de spitsstrook.
Soms staat dat kreng open zonder dat er iemand op de weg is en moet je met 100 op de snelweg sukkelen. Terwijl het soms erg druk is en Vgem 80 is terwijl de spitstrook dicht is.
Als je al dat geld gespendeerd hebt aan die camera’s, gebruik ze dan ook nuttig!
Gewoon allemaal op de fiets of met pensioen gaan. Één van de twee.
Zo. Ik heb het file- en spitsstrookprobleem opgelost.
Toch hebben ze wel een beetje een punt. Die genoemde extra baan op de A1 loopt gelijk vol zodra deze open gaat. Terwijl de 2 rechterbanen er totaal verlaten bij liggen. En verderop bij Blaricum/Hilversum is de rechterbaan ook totaal verlaten tijdens de spits. Leer toch eens dat asfalt te gebruiken. Scheelt enorm veel ongelukken en files. En het is niet altijd onwetendheid, want sommige worden links en rechts ingehaald maar blijven toch gewoon dom doorrijden op de linker of middelste strook.
Die spitsstroken hebben we helaas te danken aan de lobby van Groen Links, Milieudefensie en militante omwonenden. De weg gewoon uitbreiden met een derde rijstrook is veruit de beste oplossing en hoognodig, maar dat werd tegengewerkt door genoemde partijen met als resultaat: het gedrocht ‘spitsstrook’.. Dankzij de spitsstrook is en passant het rode kruis aan inflatie onderhevig en negeren we die inmiddels massaal. Er is maar één oplossing: spitsstroken ombouwen naar normale, permanent geopende derde rijstroken!!!!
@parker:
Militante omwonenden nog wel… :-)
Je hebt overigens volledig gelijk!
@parker: dat is een zienswijze. Een andere is dat we die ondingen juist te danken hebben aan de onwil om zich aan de wet en procedures te houden van rechtse politici. Die hebben gewoon een doordruk wetje ingevoerd zodat ze snel spitsstroken konden invoeren. Hadden die rechtsen nou wel de rechten van hun kiezers gerespecteerd en de normale procedures doorlopen dan hadden we nu normale 3e rijstroken gehad.
@parker: Natuurlijk want groen links is van meer asfalt en meer auto’s en omwonenden natuurlijk ook. Dit is echt kletspraat.
Om eerlijk te zijn vind ik dat de onderzoekers wel een punt hebben. Allereerst is het loeiirritant dat de snelheid omlaag gaat, en daarnaast zijn het inderdaad geen volwaardige rijstroken. Grappig dat in dezelfde alinea wordt getwijfeld of mensen te hard rijden bij een open spitsstrook waarna dit feit meteen bewezen wordt in een oud autoblog artikeltje. Wel onderschrijf ik de gedachte dat als alternatief voor het sluiten van de spitsstrook het vermaken tot volwaardig weggedeelte ook een mooie optie is.
Ik snap het wel, al die horken die bij een open spitsstrook maar op de middelste baan blijven hangen!
Alsjeblieft zeg!
Doe die spitsstroken dicht als het kan. Nu moet je kiezen uit 20 km/u langzamer rijden of bang zijn voor dievenpost!
Er is nog iets: vaak is – “omwille van het milieu” – bij open spitsstroken de maximumsnelheid verlaagd naar 100 km/u. Wanneer deze dicht is, is dat dan weer gewoon 120/130 km/u. Dus ik teken er alleen maar voor om zoveel mogelijk die stroken te sluiten bij een mindere drukte…
@e1000bmw523i: volgens mij is dat vanwege de veiligheid maar goed…
@pomoek: Nope, quote van iemand binnen het LPTV. Niks anders dan een milieumaatregel i.v.m. geluidsoverlast en fijnstof…
Ik vind het een niet meer dan logische conclusie. Het is van de zotte om midden op de dag als het rustig is een spitsstrook open te houden (incl. bijbehorende snelheidslimiet) terwijl deze prima dicht kan en het gas erop.
Ik zie het anders.
In een land waar we dit soort verkeersborden moeten plaatsen, twijfel ik heel sterk aan de geestelijke gesteldheid van de gemiddelde “automobilist ”
http://www.kenjetheorie.nl/images/verkeersbordx.jpg
Bij ons in het durrep scherpe ligt er een lastige bocht die verkeerd ligt, oplossing : Een fucking drempel
Dus verbaas ik me helemaal niet meer over de uitkomst van dit soort onderzoeken.
Dit is -helaas- de trend, slagen er te weinig kindertjes, maken we de examens simpeler mentaliteit, want alles is voor de statistiek !
@desjonnies: als je van zoetermeer naar zevenhuizen rijdt staat er een bord dat er over 2,5 km (!!!!) een rotonde is.
anders rijden ze rechtdoor tegen het muurtje….
mensen die zulke eenzijdige ongelukken veroorzaken mag je sowieso al gelijk een herexamen laten doen… man man man…
@desjonnies: Misschien denken ze aan iets anders bij het begrip “Rood Kruis”…?
De oplossing is zo simpel: stop met spitsstroken en maak er gewoon permanente rijbanen van. Dan is de verwarring ook voor eens en voor altijd weg.
Meer wegen! Maar die linkerbaan waar je het over hebt, die je kan vergelijken met duitse werkzaamheden waarop mensen verlammingsverschijnselen vertonen, die wegen zijn zo dun. Met een polo kan je er prima overheen rijden maar zodra je er met een x5 komt krijg ik ook verlammingsverschijnselen
@stino: op die Duitse 2,1m stroken mag je ook helemaal niet met een X5, Sprinter of ander breed voertuig.
@mashell: ow haha, dat verklaart wel veel. Misschien moet ik beter de buitenlandse verkeersregels lezen.
Maarja inhalen moet desondanks wel gebeuren
Waarom kan de vluchtstrook niet van een onderbroken lijn worden voorzien? Zo is ook meteen de angst weg om een doorgetrokken lijn te overschrijden.
@imaginenl: het probleem is geen angst om over de doorgestrokken streep te gaan, het probleem is luiheid. Je hebt hele volksstammen die lekker veilig en comfortabel op de middelste strook blijven plakken. Dat ze hopeloos in de weg rijden voor mensen die wel volgens de regels rijden hebben ze niet eens in de gaten. Dat volk denk gewoon, drie rijstroken, dan sukkel ik lekker middenop. Volgens mij de ergste vorm van onnodig linksrijden.
@mashell: Ik heb ook altijd het idee dat het te maken heeft met baanverwissel angst als gevolg van drukte. Ook bij 3 rijstroken zonder doorgetrokken streep.
Ik heb een beter idee.
Schaf auto’s met een automaat af en neem het rijbewijs in van iedereen die niet kan schakelen.
Ja ja, ik ben vast de boeman, maar die automaatrijders (vrijwel alle) kunnen niet rijden..
@JaxDryke: wat een onzin zeg..
@JaxDryke: haha Boeman? I’m not even mad. Dit soort argumenten doen me alleen maar glimlachen. Kijk uit dat je geen RSI op loopt tijdens het schakelen als je vanmiddag naar huis rijdt ;-).
Grondmij, een clubje waar ik weggeschopt ben als consultant omdat ik hun probleem oplostte. Tja, daar hoef ik ook niets van te verwachten. Bedrijven die liever problemen houden dan ze op lossen omdat iemand anders een booboo gedaan heeft, met zo’n cultuur kom je nergens…
Als we in plaats van met groene pijlen en rode kruizen op de matrix borden gewoon de maximum snelheid van die rijstrook aangeven zal het allemaal al veel duidelijker worden.
Daarnaast is het probleem waarschijnlijk niet dat rechts een strook erbij ingewikkelder is, maar dat de gemiddelde rechtsrijder maar net in staat is om de auto van A naar B te krijgen. Bij meer dan 2 rijstroken blijven de meeste toch stug op de middelste baan rijden. Spitsstrook of niet.
Maak er gewoon premiumstroken van: abo’tje van 5000 euro per jaar en vmax 170. Weet iedereen dat daar gesjeesd wordt, wel zo veilig.
@summersky: haha topidee. Vmin 170 km/u
@SummerSky: zo’n abo heb ik jaren gehad, 25% bijtelling noemen ze dat, 1 grote oplichterij je krijgt er niets voor terug.
Het is nogal een kansloos bureau…
9 vd 10 ongelukken kunnen voorkomen worden als we met zijn allen eens leren geven en nemen. Als we de rijvaardigheid dan ook nog wat op weten te krikken komen we er wel.
Kunnen die spitstrookjes lekker openblijven, en verbeterd door de doorstroming enorm. En het scheelt nog doden en gewonden ook!
Over ritsen: Lekker links blijven rijden, pas je snelheid aan aan de baan naast je en gebruik de gehele invoegstrook. Nog nooit een probleem mee gehad.
Heerlijk geschreven dit artikel!