• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Afslankkuur voor Alfa Romeo Brera

Auteur: Dennis, gepost 25 april 2006 om 21:40 – 18 Reacties

" align=

Het topmodel van de Alfa Romeo Brera, de 3.2 V6 Q4 laat zich prima besturen, maar wanneer je heel kritisch bent, is ie net iets te zwaar voor het échte sportieve werk. Deze kritiek heeft Alfa Romeo zich aangetrokken en heeft een simpele doch rigoureuze maatregel genomen om de auto 130 kilo lichter te maken: de vierwielaandrijving is eruit gegooid…

Daarmee is de 260 pk sterke Brera nog maar 30 kilo zwaarder dan zijn lichtere broertje, de 2.2 JTS met 185 pk. Nu duurt het sprintje naar de 100 km/u nog 6,8 seconden, maar vooralsnog is niet bekend hoe snel ‘ie zal zijn na zijn afslankkuur, we gokken op minder dan 6 seconden. Wellicht heeft de maatregel ook een gunstige invloed op het prijskaartje. De Q4 blijft voor de liefhebber wel optioneel verkrijgbaar (via: auto55.be).

Ook interessant!

  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41
  • collectables alfa romeo gt
    Alfa Romeo GT 3.2 V6
  • De Alfa Romeo Giulia GTA is goedkoper geworden

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, brera

Vorig bericht: « JUN Akira Supra: 1200pk
Volgend bericht: Infiniti komt in 2008 naar Europa »

Lees Interacties

Reacties

  1. Alwood zegt

    25 april 2006 om 22:12

    als ze hierin en in de 159 nou (desnoods ooptioneel) achterwielaandrijving zouden leveren…

    Login om te reageren
  2. Wouter (autoblog) zegt

    25 april 2006 om 22:19

    Is dit trouwens een foto van de shortwheelbase Brera? Volgens mij kloppen de verhoudingen niet helemaal. :-)

    De Brera 2.2 JTS had compleet geen moeite om de pk’s op het asfalt te krijgen, de 3.2 misschien ook wel niet. Dan wordt het wel wat. En dan volgend jaar een achterwielaangedreven variant, dat lijkt me inderdaad wel wat.

    Login om te reageren
  3. w0o0dy zegt

    25 april 2006 om 22:26

    de engineers die de Brera hebben ontwikkeld hadden als doelstelling de auto het scherpe weggedrag van een achterwiel aangedreven auto mee te geven. Met de 4-wielaangedreven versie is dat vrij goed gelukt. Misschien dat er ook met voorwielaandrijving wel iets van te maken is. Bijvoorbeeld door een inteligent electronisch differentieel te monteren (iets zoals in de Focus RS zat…)

    Login om te reageren
  4. Dennis zegt

    25 april 2006 om 22:32

    @Wouter: Ik heb de originele foto (die wij overigens samen geschoten hebben) nog eens bekeken en die is correct. Misschien is de auto in je hoofd een stuk langer. :-?

    Login om te reageren
  5. WE zegt

    26 april 2006 om 09:16

    De AR Brera 2.2 JTS is motorisch een prima auto om in te rijden. Vormgevingstechnisch is hij m.i. ook niet te versmaden!

    Login om te reageren
  6. Pjotr zegt

    26 april 2006 om 10:32

    Laat dat glazen dak weg, vervang het door een carbon-dak, lichtere (niet elektrische) stoelen erin, geen achterbank, andere elektro-fratsen weg, andere panelen vervangen door kunststof alu en 4wielaandrijving laten zitten, klaar…

    Login om te reageren
  7. Danny zegt

    26 april 2006 om 12:45

    @ Pjotr
    Ja… Da’s inderdaad stukken makkelijker…

    Login om te reageren
  8. Jan zegt

    26 april 2006 om 13:15

    Wordt het dan achterwiel of voorwiel aandrijving?

    Login om te reageren
  9. Tommy zegt

    26 april 2006 om 14:14

    @danny
    eerst nog voorwiel, achter duurt nog ff :)

    @pjotr
    het blijft wel een alfa, geen donkervoort…

    Login om te reageren
  10. heidekonijn zegt

    26 april 2006 om 15:03

    @pjotr; groot gelijk, al hoeven ze niet eens zo ver te gaan; het koetswerk zou op zich al 350kg wegen, dus idd glazen dak carbon maken, de rest van de koets resin moulded injection kunststof zoals lotus, en de rest mag allemaal blijven zitten. Maar iets zegt me dat de marketing luitjes dat willen houden voor de Brera GTA.
    @tommy; al eens op de achterbank van een ‘originele’ GTA proberen zitten? ;-)

    Login om te reageren
  11. Valetparker zegt

    26 april 2006 om 15:52

    Is het echt zo goed merkbaar dat de auto zwaar is?? Ik heb in verschillende Bentleys en Mercedessen rondgescheurd (niet van mij natuurlijk, zie naam) en die zijn toch niet bepaald licht, maar ik heb er geen last van gehad.

    Koninginnedagloterij is voor mij, en die Alfa dan ook + Maserati Quattroporte.

    Login om te reageren
  12. dekster zegt

    26 april 2006 om 16:04

    ik heb zondag een zwarte brera gezien (of was het nu donker,donkerblauw?) dat ding is gruwelijk mooi vooral de brede,speciale neus en die spiegels maken het verschil en in het echt lijkt dat kontje veel mooier dan op foto

    Login om te reageren
  13. luwek zegt

    26 april 2006 om 17:17

    Laat dat glazen dak weg, vervang het door een carbon-dak, lichtere (niet elektrische) stoelen erin, geen achterbank, andere elektro-fratsen weg, andere panelen vervangen door kunststof alu en 4wielaandrijving laten zitten, klaar…

    jaah idd klaar…maar het is goedkoper om gewoon de AWD weg te laten ipv nieuwe productie plaatsen te creeren voor lichtere panelen enzo…en waarschijnlijk is het weglaten van AWD bedoeld om een iets goedkopere versie van de 3.2 V6 versie te maken.

    Login om te reageren
  14. O.D. zegt

    26 april 2006 om 17:34

    MOeten ze toch eens wat gaan bijleren bij Audi en Porsche. Die kunnen die 4WD systemen een stuk lichter maken.

    Login om te reageren
  15. SimonMc zegt

    26 april 2006 om 18:39

    Mja, en subaru, maken die goeie ( lichte ) vierwielaandrijf systemen?

    Login om te reageren
  16. w0o0dy zegt

    27 april 2006 om 08:31

    de achterbank weg, electrische stoelen eruit en de achterklep en het glazen dak van Carbon lijken me relatief goedkope veranderingen…. mogen ze van mij best doorvoeren bovenop de afslankkuur die ze nu al hebben doorgevoerd… Lichter=beter!
    Beter weggedrag+betere prestaties+effectiever tot stilstand te brengen= betererder ;-)

    Login om te reageren
  17. heidekonijn zegt

    27 april 2006 om 13:14

    @O.D.
    Het is maar de vraag of Alfa veel kan bijleren daar, Audi gebruikt voor de meeste auto’s ofwel de nogal rudimentaire Torsen 2/B of gewoon een Haldex koppeling, enkel bij de Audi RS4 en S4 is momenteel Torsen 3/C gebruikt zoals bij Alfa. Er is dus geen vergelijk in gewicht mogelijk bij gewone voorwielaangedreven Audi’s met dezelfde motorisatie/uitrusting.

    Login om te reageren
  18. Tommy zegt

    27 april 2006 om 16:09

    Lol, het konijn moet weer wijs gaan spelen ;)…

    Ben benieuwd hoe de lichte versie rijdt. De Q4 vond ik ook wel lekker hoor, binnenkort nog maar ff de voorwielaangedreven variant proberen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North