Goed kijken!
Voor wie een BE-rijbewijs heeft: jullie leven wordt een stukje makkelijker. Eén van de belangrijkste redenen dat je extra lessen moet nemen om met een giga trailer te rijden, is zichtbaarheid. Want in een auto (of SUV) zonder aanhanger is het soms al moeilijk om meer zichtbaarheid te krijgen. Met een caravan of grote trailer achter je auto creëer je een grote blinde vlek en dat kan gevaarlijk zijn. Om nog maar te zwijgen over achteruit manoeuvreren.
Valeo, een Frans aftermarket-auto-onderdelenbedrijf, presenteert een slimme nieuwe trailer op de CES. Het doel is om de blinde vlek in de binnenspiegel zo klein mogelijk te maken. Nissan heeft al een tijdje een slimme camera-truc met de binnenspiegel, daar zou het Valeo-systeem in de toekomst misschien op aangesloten kunnen worden. Valeo legt het zelf uit in een filmpje:
Het is eigenlijk heel simpel. Door een groothoeklens achterop de auto te monteren (zoals een achteruitrijcamera), creëer je het grootste en duidelijkste beeld. Met een trailer achter de auto zie je dan eigenlijk niks. Dus zit er met de Valeo XtraVue (zo heet het systeem) een extra camera achterop de trailer. De camera achterop de trailer vult het beeld precies aan waar de camera op de auto tekort schiet. Zo zie je maar één beeld vanuit de cockpit: een naadloze overlap van de twee beelden die elkaar aanvullen. Hierdoor lijkt de trailer bijna onzichtbaar en ziet het er inderdaad bijna uit als één geheel.
We kennen dit trucje van een aantal jaar geleden, toen Top Gear ter ere van James Bond eenzelfde project maakte (video). Dat was natuurlijk een geinige stunt voor één keer, maar het idee lijkt erg op wat Valeo probeert te doen. Door camera’s slim over te lappen verdwijnt de trailer uit je binnenspiegel. Extra veilig én extra cool. En dat doet weer denken aan eenzelfde project van Samsung in Argentinië, die met een camera voorop en een scherm achterop een vrachtwagen ook meer zichtbaarheid probeerde te creëren (video).
hiostu zegt
Zou een tesla hem nu over het hoofd zien en er achterop knallen? Deze werken toch met visuele analyse.
hiostu zegt
@hiostu: oh ik zie nu dat het is voor de bestuurder en niet voor achterop komend verkeer om te zien of ze in kunnen halen…
tvklarenbosch zegt
Ik ben wel eens tegen een onzichtbare trailer aan gereden… Onverlicht op een boeren landweg.
gandini zegt
@tvklarenbosch: Die tractors zijn ook verraderlijk. Denk je in de verte een auto aan te zien komen, doemt er op eens een gigantisch V-profiel vlak voor je neus op…
robert110 zegt
@gandini: Dan moet je beter opletten.
lekbak zegt
@robert110: Meermaals gehad dat de trekker prima verlicht was, maar dat wat ze er achter hadden niet. Tot nu toe altijd goed gegaan, omdat ik oplette. Maar link is het wel want het is echt een kwestie van een halve seconde.
gerjanm zegt
@lekbak: ja, die achterlichten van sommige trailers zijn vaak te vergelijken met de led fiets achterlichtjes van de action. Soms zelfs geen knipperlicht.
potver7 zegt
Je moet toch juist zorgen dat je zichtbaar bent in het verkeer? Dus dan gaan we nu een onzichtbare trailer maken…. Ik denk dat ik vanavond maar zonder licht naar de kroeg fiets…
ukbob zegt
@potver7: begrijpend lezen is een kunst…
jhx66 zegt
@ukbob: …”onzichtbare trailer”.. hoe begrijpend wil je het.
Gulli zegt
@jhx66: alleen voor degene die de camerabeelden ziet, niet voor de buitenwereld
gandini zegt
Ik zou het eerder “doorzichtig” dan “onzichtbaar” willen noemen.
Verder wel mooie techniek! Ook grappig dat ze gebruik hebben gemaakt van zo’n fish-eye camera om zo de blind spots veel kleiner te maken. Je moet er maar opkomen. Of zou het toch een smoesje zijn, omdat het teveel moeite was om lenscorrectie toe te passen?
e88125i zegt
Werkt dus enkel als je schermen in je auto hebt. Dan kan het best handig zijn. Voor normaal rijden doe mij de normale spiegels er maar bij naast.
robert110 zegt
Het idee is geinig maar als je je spiegels goed zet en je achterligger voldoende afstand houdt heb je het niet nodig.
Bij achteruitrijden lijkt het mij alleen tegenwerken, op de video lijk je namelijk een stukje zicht te missen wat een verkeerd inzicht kan geven.
flutterby zegt
@robert110: een camera op een aanhanger is wel prettig hoor, maar ik miste inderdaad hoe dit systeem werkt met achteruit rijden..
moveyourmind zegt
Zou mooi zijn als dit systeem ook bumperklevers met hun babyVolvo’s en kantoorpikkenpokkePeugeots onzichtbaar kan maken.
fanboy zegt
@moveyourmind: Dan zou ik hem gewoon uitzetten :)
dracae zegt
Ten eerste snappen sommige mensen die reageren niet helemaal wat hier gebeurd. De aanhanger blijft voor al het andere verkeer gewoon zichtbaar.
Los daarvan: hele mooie uitvinding!
mashell zegt
Ik zou valeo gewoon toeleverancier noemen, het is geen echt aftermarket bedrijf. Ook heeft aftermarket een wat negatieve klank.
Jochempie zegt
@mashell: Ben ik met je eens. Een respectabel bedrijf waar velen van ons de onderdelen in hun auto hebben zitten.
rob5nismo zegt
@Jochempie: bij mij op het werk gebruiken we hun watervaste verdeel dozen voor vrachtwagens om de verlichting te kunnen veranderen
crosske zegt
@Jochempie: inderdaad, bv ruitenwisser(motor) , startmotoren, alternatoren, allerhande rekeneenheden, koppelingen, enz
pier zegt
@mashell: precies, en als je het spannender wil maken dan kan je ze ook ‘OEM Tier 1 supplier’ noemen.
crosske zegt
Ieder die rijschool heeft gevolgd weet dat je zeer regelmatig (iedere 5 tot10sec) in je spiegels te kijken, afwisselend. Met zo’n grote trailer of caravan ben je 1/3 kwijt, en hierdoor wordt je “defensief rijden” sterk negatief beïnvloed. Daarvoor dus is het bedoeld, het anticiperen op achterop komend verkeer, vooral bij inhalen, afslaan, uitwijken, remmanoeuver
cloverleaf zegt
Ik zou er keiharde porno op afspelen!
adriaan_vanderzwaan zegt
Moet toegeven dit is wel een mooi stukje techniek chapeau
adriaan_vanderzwaan zegt
Voor die welke de techniek niet begrijpen het gaat hier om een soort achteruitkijkspiegel voor de bestuurder van het voertuig die net als in een gewone auto nu ook achteruit kan kijken zonder belemmering. Knap stukje techniek i.m.h.o
rickthestig zegt
Waar dan?
Gulli zegt
Ik vraag me met schermen altijd wel af hoe het met je diepteperceptie en perspectief werkt. Straks ook met buitenspiegelcamera’s. Als je met een spiegel je hoofd beweegt verandert je perspectief en dat kun je in je voordeel gebruiken. De camera blijft gewoon hetzelfde beeld weergeven, ondanks je eventuele hoofdbewegingen.
crosske zegt
@Gulli: zie USA – permanente melding zoals USA spiegels : objects in screen are closer then they appear