• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Aftermarket-bedrijf presenteert onzichtbare trailer

Auteur: Loek, gepost 12 januari 2019 om 17:12 – 30 Reacties

Trailer camera


Goed kijken!

Voor wie een BE-rijbewijs heeft: jullie leven wordt een stukje makkelijker. Eén van de belangrijkste redenen dat je extra lessen moet nemen om met een giga trailer te rijden, is zichtbaarheid. Want in een auto (of SUV) zonder aanhanger is het soms al moeilijk om meer zichtbaarheid te krijgen. Met een caravan of grote trailer achter je auto creëer je een grote blinde vlek en dat kan gevaarlijk zijn. Om nog maar te zwijgen over achteruit manoeuvreren.

Valeo, een Frans aftermarket-auto-onderdelenbedrijf, presenteert een slimme nieuwe trailer op de CES. Het doel is om de blinde vlek in de binnenspiegel zo klein mogelijk te maken. Nissan heeft al een tijdje een slimme camera-truc met de binnenspiegel, daar zou het Valeo-systeem in de toekomst misschien op aangesloten kunnen worden. Valeo legt het zelf uit in een filmpje:

Het is eigenlijk heel simpel. Door een groothoeklens achterop de auto te monteren (zoals een achteruitrijcamera), creëer je het grootste en duidelijkste beeld. Met een trailer achter de auto zie je dan eigenlijk niks. Dus zit er met de Valeo XtraVue (zo heet het systeem) een extra camera achterop de trailer. De camera achterop de trailer vult het beeld precies aan waar de camera op de auto tekort schiet. Zo zie je maar één beeld vanuit de cockpit: een naadloze overlap van de twee beelden die elkaar aanvullen. Hierdoor lijkt de trailer bijna onzichtbaar en ziet het er inderdaad bijna uit als één geheel.

We kennen dit trucje van een aantal jaar geleden, toen Top Gear ter ere van James Bond eenzelfde project maakte (video). Dat was natuurlijk een geinige stunt voor één keer, maar het idee lijkt erg op wat Valeo probeert te doen. Door camera’s slim over te lappen verdwijnt de trailer uit je binnenspiegel. Extra veilig én extra cool. En dat doet weer denken aan eenzelfde project van Samsung in Argentinië, die met een camera voorop en een scherm achterop een vrachtwagen ook meer zichtbaarheid probeerde te creëren (video).

Ook interessant!

  • Fast & Furious 9 - nieuwe trailer
    Video: nieuwe beelden gedeeld in trailer Fast 9
  • Video - nieuwe trailer Fast & Furious 9
  • Bring a Trailer
    Zo belachelijk veel omzet maakte Bring a Trailer
  • Video: nieuwe trailer Drive to Survive 3

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

achteruitrijcamera, camera, CES-2019, trailer, valeo

Vorig bericht: « Vergelijking: de nieuwe Mercedes CLA vs. de rest
Volgend bericht: Special: Lamborghini Gallardo »

Lees Interacties

Reacties

  1. hiostu zegt

    12 januari 2019 om 17:13

    Zou een tesla hem nu over het hoofd zien en er achterop knallen? Deze werken toch met visuele analyse.

    Login om te reageren
    • hiostu zegt

      12 januari 2019 om 17:14

      @hiostu: oh ik zie nu dat het is voor de bestuurder en niet voor achterop komend verkeer om te zien of ze in kunnen halen…

      Login om te reageren
  2. tvklarenbosch zegt

    12 januari 2019 om 17:52

    Ik ben wel eens tegen een onzichtbare trailer aan gereden… Onverlicht op een boeren landweg.

    Login om te reageren
    • gandini zegt

      12 januari 2019 om 18:06

      @tvklarenbosch: Die tractors zijn ook verraderlijk. Denk je in de verte een auto aan te zien komen, doemt er op eens een gigantisch V-profiel vlak voor je neus op…

      Login om te reageren
      • robert110 zegt

        12 januari 2019 om 18:18

        @gandini: Dan moet je beter opletten.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          12 januari 2019 om 21:17

          @robert110: Meermaals gehad dat de trekker prima verlicht was, maar dat wat ze er achter hadden niet. Tot nu toe altijd goed gegaan, omdat ik oplette. Maar link is het wel want het is echt een kwestie van een halve seconde.

          Login om te reageren
          • gerjanm zegt

            12 januari 2019 om 23:35

            @lekbak: ja, die achterlichten van sommige trailers zijn vaak te vergelijken met de led fiets achterlichtjes van de action. Soms zelfs geen knipperlicht.

            Login om te reageren
  3. potver7 zegt

    12 januari 2019 om 17:53

    Je moet toch juist zorgen dat je zichtbaar bent in het verkeer? Dus dan gaan we nu een onzichtbare trailer maken…. Ik denk dat ik vanavond maar zonder licht naar de kroeg fiets…

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      12 januari 2019 om 18:34

      @potver7: begrijpend lezen is een kunst…

      Login om te reageren
      • jhx66 zegt

        13 januari 2019 om 10:13

        @ukbob: …”onzichtbare trailer”.. hoe begrijpend wil je het.

        Login om te reageren
        • Gulli zegt

          14 januari 2019 om 09:47

          @jhx66: alleen voor degene die de camerabeelden ziet, niet voor de buitenwereld

          Login om te reageren
  4. gandini zegt

    12 januari 2019 om 18:05

    Ik zou het eerder “doorzichtig” dan “onzichtbaar” willen noemen.

    Verder wel mooie techniek! Ook grappig dat ze gebruik hebben gemaakt van zo’n fish-eye camera om zo de blind spots veel kleiner te maken. Je moet er maar opkomen. Of zou het toch een smoesje zijn, omdat het teveel moeite was om lenscorrectie toe te passen?

    Login om te reageren
  5. e88125i zegt

    12 januari 2019 om 18:09

    Werkt dus enkel als je schermen in je auto hebt. Dan kan het best handig zijn. Voor normaal rijden doe mij de normale spiegels er maar bij naast.

    Login om te reageren
  6. robert110 zegt

    12 januari 2019 om 18:20

    Het idee is geinig maar als je je spiegels goed zet en je achterligger voldoende afstand houdt heb je het niet nodig.
    Bij achteruitrijden lijkt het mij alleen tegenwerken, op de video lijk je namelijk een stukje zicht te missen wat een verkeerd inzicht kan geven.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      12 januari 2019 om 19:05

      @robert110: een camera op een aanhanger is wel prettig hoor, maar ik miste inderdaad hoe dit systeem werkt met achteruit rijden..

      Login om te reageren
  7. moveyourmind zegt

    12 januari 2019 om 18:49

    Zou mooi zijn als dit systeem ook bumperklevers met hun babyVolvo’s en kantoorpikkenpokkePeugeots onzichtbaar kan maken.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      12 januari 2019 om 20:48

      @moveyourmind: Dan zou ik hem gewoon uitzetten :)

      Login om te reageren
  8. dracae zegt

    12 januari 2019 om 18:50

    Ten eerste snappen sommige mensen die reageren niet helemaal wat hier gebeurd. De aanhanger blijft voor al het andere verkeer gewoon zichtbaar.

    Los daarvan: hele mooie uitvinding!

    Login om te reageren
  9. mashell zegt

    12 januari 2019 om 18:56

    Ik zou valeo gewoon toeleverancier noemen, het is geen echt aftermarket bedrijf. Ook heeft aftermarket een wat negatieve klank.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      12 januari 2019 om 19:19

      @mashell: Ben ik met je eens. Een respectabel bedrijf waar velen van ons de onderdelen in hun auto hebben zitten.

      Login om te reageren
      • rob5nismo zegt

        12 januari 2019 om 21:45

        @Jochempie: bij mij op het werk gebruiken we hun watervaste verdeel dozen voor vrachtwagens om de verlichting te kunnen veranderen

        Login om te reageren
      • crosske zegt

        13 januari 2019 om 09:12

        @Jochempie: inderdaad, bv ruitenwisser(motor) , startmotoren, alternatoren, allerhande rekeneenheden, koppelingen, enz

        Login om te reageren
    • pier zegt

      13 januari 2019 om 12:31

      @mashell: precies, en als je het spannender wil maken dan kan je ze ook ‘OEM Tier 1 supplier’ noemen.

      Login om te reageren
  10. crosske zegt

    13 januari 2019 om 09:21

    Ieder die rijschool heeft gevolgd weet dat je zeer regelmatig (iedere 5 tot10sec) in je spiegels te kijken, afwisselend. Met zo’n grote trailer of caravan ben je 1/3 kwijt, en hierdoor wordt je “defensief rijden” sterk negatief beïnvloed. Daarvoor dus is het bedoeld, het anticiperen op achterop komend verkeer, vooral bij inhalen, afslaan, uitwijken, remmanoeuver

    Login om te reageren
  11. cloverleaf zegt

    13 januari 2019 om 12:38

    Ik zou er keiharde porno op afspelen!

    Login om te reageren
  12. adriaan_vanderzwaan zegt

    13 januari 2019 om 15:26

    Moet toegeven dit is wel een mooi stukje techniek chapeau

    Login om te reageren
  13. adriaan_vanderzwaan zegt

    13 januari 2019 om 15:28

    Voor die welke de techniek niet begrijpen het gaat hier om een soort achteruitkijkspiegel voor de bestuurder van het voertuig die net als in een gewone auto nu ook achteruit kan kijken zonder belemmering. Knap stukje techniek i.m.h.o

    Login om te reageren
  14. rickthestig zegt

    13 januari 2019 om 23:45

    Waar dan?

    Login om te reageren
  15. Gulli zegt

    14 januari 2019 om 09:49

    Ik vraag me met schermen altijd wel af hoe het met je diepteperceptie en perspectief werkt. Straks ook met buitenspiegelcamera’s. Als je met een spiegel je hoofd beweegt verandert je perspectief en dat kun je in je voordeel gebruiken. De camera blijft gewoon hetzelfde beeld weergeven, ondanks je eventuele hoofdbewegingen.

    Login om te reageren
    • crosske zegt

      15 januari 2019 om 07:23

      @Gulli: zie USA – permanente melding zoals USA spiegels : objects in screen are closer then they appear

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North