Vergelijking: de nieuwe Mercedes CLA vs. de rest

Auteur: , 44 Reacties

Mercedes maakt van hun kleintjes een heel assortiment. Wij analyseren de nieuwste toevoeging.

CLA vergelijk

De Mercedes CLA (rijtest) krijgt het zwaar te verduren onder de autoliefhebbers. Omdat hij lelijk is, omdat de proporties niet kloppen, omdat het een gefaalde A-Klasse Sedan is, etc. Je hoort vaak dat de CLA niet helemaal gelukt is. Dat is jammer, want het idee is zo tof: in plaats van een kleine C-Klasse biedt Mercedes een wat meer coupé-achtige auto, een soort mini-CLS. De verkoopcijfers onderbouwen dat: de auto is wereldwijd meer dan 750.000 keer verkocht. De kritiek, al dan niet onterecht, klopt op zich wel: de CLS is lang en elegant, de CLA is door de afgenomen lengte een beetje gedrongen. Daardoor is de CLA eigenlijk de überbanaan der Mercedes-bananen. Ook de CLA ‘estate’, die ook heel passend Shooting Brake heet, kan niet rekenen op veel liefde onder autoliefhebbers.

Is het dan echt zo erg? Tsja, de CLA is wat mij betreft niet per definitie een mooie auto. Zoals gezegd zijn de proporties apart en de grote driehoekige achterlichten met het hooggeplaatste nummerbord zijn ook niet super uitgepakt. Het doet bijna denken aan de welbekende Bangle-butt van de BMW 6 Serie (E63). Ondergetekende vind de CLA niet eens superlelijk, maar begrijpt het commentaar. Een A-Klasse is mooier.

Na bijna zes jaar mag de CLA (C117) het stokje overgeven aan een nieuw model: de CLA (C118). Nou weten we dat Mercedes, maar ook BMW en Audi, een soort wedstrijdje ‘vind de meeste niches uit‘ hebben, maar de nieuwe CLA is het toppunt. Want de oplettende kijker denkt: huh, de CLA is meer een soort A-Klasse Sedan! En sinds de A-Klasse W177 bestaat die al! Dus vandaar dat dit het grote vergelijkingstopic is. Want normaal pakken we de nieuwe CLA en de oude CLA, maar we nemen ook gelijk de nieuwe A Sedan mee in de vergelijking. En aangezien de CLA door dit toppunt van niches iets meer losweekt van de reguliere A-Klasse (rijtest), betrekken we die er ook bij.

CLA nieuw
CLA oud

Exterieur
Momenteel belangrijker dan ooit. Daarover straks meer, eerst pakken we even de oude CLA ter referentie. Wat eigenlijk direct opvalt is dat de oude CLA tot en met de B-stijl bijna exact overeenkomt met de oude A-Klasse. Dat zorgt voor de vreemde vorm: een hatchback komt altijd iets beter weg met een hoog dak dan een coupé. Want een hoog dak moet weer naar beneden en bij de oude CLA zorgt dat voor de vreemde daklijn achter. Dat is één van de redenen dat de oude CLA zo omstreden is.

CLA nieuw
CLA oud
Boven: de nieuwe CLA, onder: de oude CLA.

De nieuwe CLA doet eigenlijk precies hetzelfde, maar toch is het ietsje anders. Door de kont wat minder steil af te laten lopen en de achterlichten hoger te plaatsen, creëert Mercedes de illusie dat de vreemde aflopende lijn van de CLA grotendeels weg is. Ook de eerdergenoemde Bangle-achtige butt is er nog steeds, maar veel minder prominent. De achterlichten lijken op die van de CLS, maar dan breder. Qua dimensies is het verschil tussen de nieuwe en de oude CLA opmerkelijk. Met zijn 4,69 m, 1,8 m en 1,4 m (LxBxH) is hij ietsje langer (48 mm) en breder (53 mm) dan de vorige CLA, maar wel 2 mm lager. Ook de wielbasis van 2,7 m (30 mm langer) is een goede toevoeging. En het zorgt ervoor dat de proporties heel anders worden. Dat in combinatie met de spitse neus maakt de auto meer dan ooit een CLS XS dan een A-Klasse Sedan. De nieuwe CLA mag dan groter zijn dan de oude CLA: de kofferruimte neemt met 10 liter af (van 470 naar 460 liter).

CLA nieuw
A-Klasse Sedan
Boven: de nieuwe CLA, onder: de A-Klasse Sedan.

En de CLA moet ook minder een A-Klasse Sedan zijn, want die is er al. Het verschil tussen de kersverse CLA en de kleinste MB-sedan heeft dan ook te maken met precies dat. Kijk maar naar de CLS en de E-Klasse. Door de aflopende daklijn en de grote motorkap zal je nooit zeggen dat de CLS een praktische auto is. Dat moet ook niet, want als een auto praktisch én stijlvol is, is de E-Klasse ten dode opgeschreven. Het zou zonde zijn om de A-Klasse Sedan al af te schrijven voordat ie überhaupt op de weg te zien is. Dus moet die meer praktisch zijn: laat de CLA maar stijlvol zijn. Overigens gaat dat niet helemaal op, want de CLA is zo’n 150 mm langer. Ook de kofferbak is 40 liter groter bij de CLA (460 liter vs. 420 liter). De A-Klasse Sedan wint het op praktisch gebied dus alleen qua hoofdruimte achter. De wielbasis van beide auto’s is exact gelijk.

CLA nieuw
A-Klasse Sedan
Boven: de nieuwe CLA, onder: de A-Klasse Sedan.

De CLA en de A Sedan krijgen een gelijkwaardig frontje, maar op detailniveau kun je snel het onderscheid maken. De koplampen hebben niet de ‘halve maan’-vorm, maar de vorm van de achterlichten. De daklijn van de A-Klasse loopt een stukje recht en loopt pas af bij de C-Stijl. Dat komt de hoofdruimte achter ten goede. De CLA maakt concessies op dat gebied: de daklijn is één grote glooiing. Net zoals de CLS. Verder zijn de auto’s fundamenteel anders aan de achterzijde, de CLA heeft smallere langwerpige achterlichten en de kont is wat boller doordat het nummerbord in de bumper zit. Ook dat is CLS-gerelateerd, terwijl de A-Klasse zijn inspiratie van de hatchback afkijkt.

Omdat de CLA dus losweekt van de A-Klasse, verschilt hij ietsje meer van de hatchback. In de basis zijn ze nog vrij gelijk – daarover later meer – maar qua styling lijken ze alleen nog maar op elkaar omdat het allebei compacte Mercedessen zijn. Oké, ze lijken nog steeds best wel op elkaar, maar door de sedanvorm weet je sowieso dat het geen A-Klasse hatchback is en door de vreemde daklijn van de A Sedan is de CLA ook vrij makkelijk te onderscheiden. Easy!

CLA nieuw
A-Klasse
Boven: de nieuwe CLA, onder: de nieuwe A-Klasse.

Interieur
In het interieur vinden we de minste verrassingen. Nou is het Mercedes-interieur van 2018+ een mooi interieur (al is niet iedereen even blij met de ‘dubbele-iPad-setup’), het feit dat je kunt spreken van het Mercedes-interieur zegt al genoeg. Of je nou een GLE, CLS, A-Klasse, G-Klasse, CLA of waarschijnlijk elke aankomende Mercedes pakt: dubbele iPad, rechterscherm is een touchscreen, dik stuurwiel met touchpads, de nieuwste versie van Comand (nu MBUX) die met touchscreen of touchpad werkt, turbinevormige ventilatieroosters (drie stuks in het midden) en een einde aan de grote knoppenbrij. De CLA is geen uitzondering: het interieur is één op één overgenomen van de A-Klasse. Dat betekent allerminst dat de CLA geen fijne werkplek biedt, er wordt gebruik gemaakt van hoogwaardige materialen en het geheel ziet er modern en eenvoudig uit. Maar het betekent ook dat we niks kunnen melden wat niet gemeld is in de A-Klasse nieuw vs. oud vergelijking.

Net werd MBUX al benoemd. De nieuwe Mercedes-Benz User eXperience vervangt het Comand-systeem wat in de oude CLA zat. De kleine ‘tablet’ werkte prima en ook de draaiknop met touchpad was een prima oplossing, maar met MBUX kun je de twee grote schermen op alle manieren configureren. Ook is het rechterscherm een touchscreen, maar kun je ook met het touchpad in het midden scrollen en ook de touchpads op het stuur zorgen ervoor dat je functies tijdens het rijden kunt gebruiken. Door de nieuwe computers achter de MBUX-schermen verloopt het allemaal soepel en ziet het er grafisch gelikt uit. Er was niks perse mis met de bediening of techniek van de oude CLA, maar hightech is anders. En die plastic knopjes waren gewoon jammer, ook al bespaarde dat waarschijnlijk een hoop geld.

CLA nieuw
CLA oud
Boven: de nieuwe CLA, onder: de oude CLA.

Techniek
Qua motoren verandert er weinig. De motoren deden het prima in de oude A en CLA, dus die worden even verfrist voor 2018-2019 en kunnen er weer tegenaan. Het gaat om de 180, 220, 250 en AMG 35 als benzinemotoren en de 180d en 200d als dieselmotoren. Voor de eenvoudigste versies kun je nog zelf schakelen, maar voor de duurdere versies wordt een 7G-DCT bak gebruikt: voor de 200d zelfs een 8G-DCT. Kijken we naar de oude CLA, dan is het aanbod veel kleiner. De CLA 180 benzine met 122 pk is de instapper, dan kun je nog opteren voor de CLA 200 met 156 pk, maar de mildhete AMG 35 is een nieuwe toevoeging, dus boven die 200 staat alleen de AMG CLA 45 met 380 pk. Voor de nieuwe CLA komt juist eerst de minder heftige AMG CLA 35 met 306 pk. In een later stadium staat de AMG (CL)A 45 op de planning, die gaat naar verluidt meer dan 400 pk krijgen. Uit diezelfde twinturbo viercilinder. Heftig spul. Vergelijken we dit met de A-Klasse Sedan: bij de introductie liet Mercedes het erop lijken dat de A-Klasse Sedan dezelfde motoren krijgt als de A-Klasse, inclusief de AMG-modellen. Met het ontbreken van de AMG A 35 Sedan lijkt dit misschien de nieuwe tactiek: die motoren zijn voorbehouden aan de ‘sportievere’ CLA.

CLA nieuw
CLA oud
Boven: de nieuwe CLA, onder: de oude CLA.

Conclusie
Niks aan de nieuwe CLA is een verrassing voor eigenaren van de huidige CLA. En ja, door de introductie van de A-Klasse Sedan is het een nicheproduct. Maar toch heeft Mercedes onderscheid aangebracht tussen de modellen, waar de CLA duidelijk de sportieveling is die op praktisch gebied wat inlevert, maar wel stijlvoller is. Zodat ook de kleinste klasse de keuze tussen deze twee uitersten krijgt. Het is onvermijdbaar dat de hele A-Klasse familie, CLA incluis, op elkaar lijkt. Oh ja, de familie is trouwens niet compleet: de CLA Shooting Brake doet ook rondjes in een camouflagewrap. De kans is groot dat we die ook binnenkort zien, maar over een A-Klasse ‘Estate’ is nog niks over gemeld.



44 reacties

Ctrl + c
Ctrl + v
@tijgerhaai: beetje het hele gamma van Mercedes, dus meer CTRL A + CTRL C + CTRL V. On the other side, ze zien er vaak top uit, mooi interieur, goede automaat. Heerlijke reiswagrbs
@drsjeroen: Dat heet ‘familie design’ oid. BMW doet het ook.. Audi doet het ook.. Peugeot doet het ook.. Citroën doet het ook.. Mazda doet het ook.. feeling me?
@ariif: feeling you? Mwah, understanding it? A little. Kijkend naar de vorige C, E en S-klasse had je ook een familiegezicht maar toch onderscheid. Wat ik nu ook jammer vind, is dat bij de overgang naar een nieuwe modelserie, er nauwelijks een verschil is. Een Audi A4 uit 2008 ziet er vrijwel hetzelfde uit als uit 2019. Leuk voor de okkaziekoper, maar zou je ook een nieuwe A4 kopen?
Ze hebben wel iets meer gedaan dan alleen de daklijn aangepast. Spoorbreedte, koplampen etc. Zijn allemaal anders. Maar ik kan geen reden bedenken waarom je dit boven een C-klasse zou verkiezen.
@healey: deze auto oogt jonger en moderner en zal dus ook een jonger publiek aanspreken. Bovendien zal het ook nog wel een paar duizend euro schelen.
@pordon: En de CLA heeft een veel moderner interieur dan de C. Ik zou deze CLA wel overwegen, maar de C niet. Nou ok, de C coupé misschien, maar dat is geen eerlijk vergelijk…
Jammer dat jullie het pre-facelift model afbeelden. De echte vorige ziet er toch wat ander (beter) uit naar mijn mening. Ik vind de nieuwe ook weer prima en snap die CLA haat totaal niet.
@clubbtraxx: de grill van de CLA lijkt op een walvis die 2 ton garnaal opzuigt.
@clubbtraxx: FL is inderdaad een stuk fraaier.
De sedan is veruit de mooiste.
@smoked: ik ben het helemaal met je eens.
Die hele 4 deurs platgeslagen sedan hype slaat ook nergens op, veelal kloppen die auto’s van geen kant. Daar waar de A-Klasse sedan toch best wel wat A3 limousine trekjes heeft, en dat is een groot compliment want dat is in mijn ogen de mooiste auto in deze klasse!!
Voorkant: mooi zo! Achterkant: ik voel m’n middagmaal terugkomen
De vorige had een beetje het kromme banaan model, en de achterlichten accentueerde dat ook nog eens heel erg. Bij de nieuwe is dit veel minder en dus in mijn ogen veel beter.
@720s: “Of je nou een GLE, CLS, A-Klasse, G-Klasse, CLA of waarschijnlijk elke aankomende Mercedes pakt: dubbele iPad, rechterscherm is een touchscreen”

Uhm, nee. Je zou het anno 2019 haast niet verwachten, maar dat rechter scherm is geen touchscreen. Zie bijvoorbeeld ook de E53 review van collega Wouter.
@edge: De E-Klasse gebruikt de laatste versie van Comand, daar is wel een S-Klasse-esque dubbel scherm setup aan toegevoegd, maar idd geen touchscreen. Heeft ook nog de kenmerkende draaiknop die ‘opgegeten wordt’ door het touchpad.

De A-Klasse introduceert MBUX. Elke nieuwe Mercedes sinds de A-Klasse adopteert dit systeem. Een nieuw touchpad in het midden maakt het daar wat cleaner, en nu heb je ook een touchscreen en de touchpads op het stuur zodat je het systeem op elke manier wenselijk kunt bedienen.

Laat ik het zo zeggen: tenzij Mercedes-Benz aftermarket spul zelf inbouwt, ik heb in november 2018 een proefrit gemaakt in de A-Klasse W177, mét touch screen op het rechter scherm ;)
@720s: Ah zo! Ik dacht dat de E53 recent genoeg was om ook MBUX aan boord te hebben. In dag geval, I stand corrected!
De verhoudingen van de cla kloppen echt voor geen meter. Net een gesmolten cls
Interieur mooi? Gewoon zum kotzen 🤮! (ja smaak…)
@doublechevron65: Dit.

Geforceerd hip, wat dat betreft past het wel bij de A-klasse. Het straalt absoluut niet de klasse uit die ik met Mercedes associeer. Goedkoop, zwart glimmend plastic. Een nog grotere tablet waarvan het rechter deel niet netjes synchroon loopt met de luchtroosters. Sierelementen omdat het moet, maar zonder dat er echt vorm gebracht wordt. En het leder in de deurpanelen ook zonder enig naadje waardoor de hoek van de armleuning echt vreemd oogt.

Das beste oder nichts komen ze in ieder geval wel na.
En wat is het verschil in interieur tussen een A-sedan en de nieuwe CLA?
@breinstein: serieus helemaal niks. Behalve de oranje accenten, maar dat is de Edition 1 optie.
@720s: hebben ze zich er makkelijk vanaf gemaakt. Hadden het wel sportiever mogen maken. Is dat bij de CLS en E-klasse ook zo?
@breinstein: ja en nee. Het is niet zo, maar in grote lijnen wel. Het grootste verschil heb ik hierboven uitgelegd (E draait op Comand, CLS draait op MBUX). Het grootste verschil is dat de E uit 2015 komt en de CLS uit 2018. Die drie jaar maakt het verschil tussen alles in de twee, dus ik verwacht dat als ze tegelijkertijd op de markt waren gekomen, ze hetzelfde zouden doen.
@720s: ga even je huiswerk doen oen!
Het feit dat dit artikel nodig is bevestigt dat één van de twee modellen overbodig is.
Het zal wel 100% aan mij liggen, maar bij de A-klasse sedan heb ik (zeker in de uitvoering op de 1e afbeelding) juist meer een “sportief” gevoel dan bij de CLA. Zeker met dat kleine spoilertje achterop doet het me denken aan de 1M Coupe: een hoge gedrongen achterkant met uitlaten links en rechts. De CLA probeert komt bij mij juist meer over alsof het een luxueuze coupe moet voorstellen, alleen dan 3 maten te klein.
@gandini: Of twee deuren teveel. Wanneer het minder praktisch mag zijn, dan gewoon all-in
Achterkant vind ik gewoon net niks, zo’n uitstekend kontje mwaah
Ik vind ‘m niet prachtig, maar wel zeer begeerlijk. Zeker zodra de Shooting Brake er is…
Nu is het verschil echt superduidelijk.
@moah: moah
Ik vind de oude toch de mooiste
De oude (A) heb ik zelf en vind ik nog altijd het mooiste. Bij een A3 vind ik de limousine weer wel mooier maar hier gewoon niet, ook de CLA niet.
Ik vind em niks, de oude vond ik helemaal een verschrikking. Deze is minder erg, maar alsnog zou ik zonder twijfel voor een A3 of 1 serie gaan.
Lekker handig om een zwarte auto te gebruiken, zwart laat de lijnen minder goed zien.
Waar zijn de mooie modellen van Mercedes heen! Over de kwaliteit zal ik het maar hebben… Overigens ontdekte ik dat de a klasse bij plank gas een soort kick down aanwezig is.. De functie is mij nog niet helemaal duidelijk, ipv sneller ging de a klasse alleen maar langzamer..
Erg jammer dat MB geen mooie auto’s meer ontwerpt in deze klasse, ja mijn mening. Ik gun anderen van harte als ze “DIT” mooie auto’s vinden maar voor mij is het afgedaan met MB. Terwijl ik wel voorheen MB heb gereden.
@snowbird: “geen mooie auto’s meer in deze classe” Het is de 2de generatie cla alsook 1ste generatie a-sedan , over welke mooie auto’s heb je het?
Goed om te zo naast elkaar te zetten. De CLA is het lelijke gelukkig kwijt maar gek genoeg is de A-klasse sedan toch nog ietsjes mooier.
Wat zit iedereen nu te zeuren van overbodig model. Blijkbaar is er markt voor. Daarnaast rijdt iedereen bijna in dezelfde grijze auto. Wees blij dat de juppen hun hersenen gaan inzetten omdat ze een keuze moeten gaan maken.
Ik vind het nog steeds verwarrend: de CLS heeft van die ‘droopy eyes’, dus zou ik verwachten dat de CLA die óók zou krijgen. Net zoals de gewone A klasse. Maar de CLA is zogenaamd sportiever en krijgt van die AMG GT-achtige koplampen mee… 🤔
Vorig jaar de afwerking gezien.. Nee dankje of het is een design fout maar ik moest het niet
Snelle taxi’s

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).