• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Met deze ‘doorzichtige auto’ is dode hoek verleden tijd

Auteur: sir_smokalot, gepost 5 november 2014 om 10:46 – 25 Reacties

Transparante auto


De dode hoek is nog steeds een wezenlijk probleem in het verkeer dat jaarlijks slachtoffers eist. Deze Japanse vinding maakt hier potentieel een eind aan.

Niet alleen bestuurders van afslaande trucks, maar ook achteruitrijdende auto’s hebben soms geen idee wat zich buiten hun blikveld afspeelt. Een ongeluk zit in een klein hoekje, en aanvaringen van gemotoriseerd verkeer met fietsers of spelende kinderen hebben meer dan eens desastreuze consequenties.

Door de jaren heen hebben we al tientallen vindingen voor dit probleem gezien, voornamelijk varianten op extra spiegels, camera’s en/of geluids- danwel trilsignalen al er iets in je dode hoek zit.

Het systeem dat Japanse onderzoekers van de Keio University (Yokohama), bedachten is hier geen uitzondering op: camera’s registreren een vlak buiten de auto, en met behulp van een beamer wordt het beeld als overlap op het interieur van je auto geprojecteerd. Hiermee creëer je de illusie van een transparante auto. Zie het als Mercedes’ onzichtbare auto, maar dan van binnenuit.

Camera

Mocht je het idee hebben dit al eerder te hebben gezien, dan was dit wellicht onlangs met Jaguars Transparent Bonnet-technologie, dat volgens hetzelfde principe werkt.

Wat wij ons echter afvragen: als je dan toch al camera’s op je auto monteert, waarom zou je de beelden dan niet gewoon op een centraal scherm tonen en bijvoorbeeld als extra zekerheid enkele sensoren toepassen? Dat scheelt weer het installeren van een onhandige projector, die bovendien achterin onbruikbaar is als je passagiers op je achterbank hebt.

Een volledige uiteenzetting van de onderzoekers lees je op de website van IEEE, en demonstratievideo (met een autoportier dat voor de gelegenheid van effen afdekdoeken is voorzien) staat op autojunk. (via tweakers)

Ook interessant!

  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Video: is deze auto op tijd aan de goede kant?
  • Video: deze auto moet uitgelijnd worden
  • Video: auto doet Dukes of Hazzard na

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

Techniek, Verkeer, Video

Vorig bericht: « Volvo V60 Cross Country: voor buiten gebaande paden
Volgend bericht: BMW M6 RS800 Gran Coupé heeft 800 pk! »

Lees Interacties

Reacties

  1. clarkson zegt

    5 november 2014 om 10:53

    Je hebt hier nog steeds niks aan? Weten ze wel waar de dode hoek zit? niet bij de voordeuren volgens mij?

    Login om te reageren
    • Lohran zegt

      5 november 2014 om 11:15

      @clarkson: Ik zou nog even naar de plaatjes kijken als ik jou was.. De camera zit achterop.

      Login om te reageren
      • clarkson zegt

        5 november 2014 om 11:29

        @lohran: Ik denk dat een achteruitrijcamera of parkeersensoren dan prima zijn. Dat doek op je achterbank is wel het stomste idee dat ik ooit heb gezien. En leg mij nu is uit wat je moet doen als er 3 personen achterin zitten?

        Login om te reageren
        • Lohran zegt

          5 november 2014 om 11:54

          @clarkson: Ik zeg ook niet dat het een goed idee is ;)

          Login om te reageren
          • clarkson zegt

            5 november 2014 om 12:52

            @lohran: Ga dan mee in mijn negativiteit!

            Login om te reageren
            • Lohran zegt

              5 november 2014 om 13:25

              @clarkson: Haha, ok!

              Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 november 2014 om 11:15

      @clarkson: moderne auto’s met hun kleine ruiten hebben ook meer dode hoeken. De steeds groter wordende buitenspiegels en de steeds dikkere A-stijl vormen een probleem, iets wat met deze foto getoond wordt.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        5 november 2014 om 12:30

        @mashell: Is dat dan niet gewoonweg eenvoudiger op te lossen door nieuwe regelgeving (ja, ik weet het, Des Duivels). Gewoon regels opstellen over hoeveel een dode hoek maximum mag bedragen, en indien die te groot wordt, verplicht camera’s als standaard.

        Login om te reageren
    • potver7 zegt

      5 november 2014 om 11:22

      @clarkson: Bij een personenauto niet nee. Bij vrachtwagens zit de dode hoek JUIST bij de deuren.

      Login om te reageren
      • clarkson zegt

        5 november 2014 om 11:36

        @potver7: Veel trucks kan je nu met een Blind Spot Assist systeem bestellen. of achteraf laten inbouwen. is wat handiger dan dat doek denk ik? en minstens zo veilig

        Login om te reageren
  2. powerofdreams zegt

    5 november 2014 om 11:06

    Wat een ondoorzichtige oplossing!

    Login om te reageren
  3. rnej zegt

    5 november 2014 om 11:06

    alsof het niet kunnen zien van je dode hoek het probleem is. mensen moeten gewoon beter kijken (lees: hun hoofd draaien)

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      5 november 2014 om 11:27

      @rnej: Zoek de definitie van dode hoek even op… En ga anders eens in een vracht- of bestelwagen zitten voordat je hier allerlei onzin verkoopt. Zelfs de gemiddelde personenwagen heeft een zodanig hoge achterkant dat je onmogelijk kunt zien wat er allemaal achter je auto gebeurt; niet alles en iedereen is meer dan een meter hoog.

      Login om te reageren
      • rnej zegt

        5 november 2014 om 11:30

        @potver7: ik loop gewoon een rondje om mijn auto als ik in een woonwijk/winkelcentrum achteruit een parkeervak uit moet, maar ik zal wel raar zijn… ik zie voor de rest echt geen praktisch nut voor de gemiddelde personenwagen.

        en vrachtwagens/bestelwagens, zeker een ander verhaal. eens,

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          5 november 2014 om 12:04

          @rnej: “ik loop gewoon een rondje om mijn auto als ik in een woonwijk/winkelcentrum achteruit een parkeervak uit moet, maar ik zal wel raar zijn…”
          Dat gaat je niet helpen als net als als je instapt de kleuters uit de buurt bij hun verstoppertje spel achter jouw auto kruipen. Hulpmiddelen zijn er voor de uitzonderlijke situaties.

          Login om te reageren
          • rnej zegt

            5 november 2014 om 12:37

            @mashell: uhu, misschien niet in een kinderdagverblijf parkeren dan. in de zeer kinderrijke buurten waar ik kom gaan ze echt niet achter je auto zitten als je net instapt om weg te rijden..

            Login om te reageren
  4. mmot05 zegt

    5 november 2014 om 11:23

    Op trucks ok, maar op personenauto’s net zo nutteloos als een parkeersensor op je Smart Fortwo

    Login om te reageren
    • dameister zegt

      5 november 2014 om 11:31

      @mmot05: had het niet beter kunnen verwoorden

      Login om te reageren
    • clarkson zegt

      5 november 2014 om 11:31

      @mmot05: Dankjewel.

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      5 november 2014 om 11:34

      @mmot05: Vandaar dat iedereen parkeersensoren wil op auto’s groter dan een Smart Fortwo. Omdat je zo’n goed zicht naar achteren hebt…

      Login om te reageren
  5. dbc7 zegt

    5 november 2014 om 11:28

    Gewoon dode hoek assistent verplichten het systeem wat mercedes heeft.

    Login om te reageren
  6. lekbak zegt

    5 november 2014 om 12:13

    Q. was zijn tijd dus ver vooruit.

    Login om te reageren
  7. gregorius zegt

    5 november 2014 om 12:25

    Inderdaad, deze oplossing is veel beter dan een achteruitkijk camera. Of desnoods parkingsensoren verplicht stellen.
    Zelfde verhaal met de dode hoek zoals wij t kennen: schuin achter ons. Daarvoor hebben we nu een mooie rode led in de beide zijspiegels zitten. Enorm eenvoudig, maar mist goed uitgevoerd, zeer effectief. Kan je ook gewoon verplicht stellen op alle nieuwe auto’s.
    Zo, probleem opgelost!

    Login om te reageren
  8. norge zegt

    5 november 2014 om 16:40

    “die bovendien achterin onbruikbaar is als je passagiers op je achterbank hebt” …..Waarom?
    Ik zie namelijk een gat in de markt om schoonmoeders onzichtbaar te maken.

    Login om te reageren
  9. jaguarjay zegt

    5 november 2014 om 17:27

    Het feit dat het voorbeeldplaatje een Prius is zegt al genoeg…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North