• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alcoholslot veel vaker toegepast dan vooraf verwacht

Auteur: sir_smokalot, gepost 14 mei 2012 om 09:56 – 57 Reacties

Kees K. Kachel demonstreert het alcoholslot


Moeten we hier nou blij mee zijn, of juist niet?

Afgelopen december werd het alcoholslot ingevoerd. Mensen die met een promillage van 1,3 of meer (0,2 (beginnend)/0,5 is de wettelijke grens) gesnapt worden krijgen na teruggave van hun rijbewijs als extraatje een kastje in hun auto dat als startonderbreker werkt. Ben je nuchter, dan start de auto, heb je alcohol in je adem (0,2 promille of meer), dan mag je gaan lopen.

Een prima initiatief, want kennelijk verdienen mensen die veel te veel zuipen en dan achter het stuur kruipen een tweede kans. Als dat dan toch moet, dan heb je met een alcoholslot in ieder geval (voor 2 jaar) een goede stok achter de deur.

Maar hoe vaak wordt dit alcoholslot toegepast? Ondergetekende schrok behoorlijk. De prognose was 2.050 automobilisten per jaar, maar na een half jaar zitten we, aldus Metro, dat de cijfers naging bij het CBR, al op 1.735! Dat zijn dus bijna 10 sloten per dag. Tien mensen die het kennelijk okee vinden om bezopen achter het stuur te zitten.

Laten we het er maar op houden dat dit slot de notoire drinker in ieder geval een beetje beteugelt in het verkeer, maar het geeft wel aan dat alcoholcontroles nog steeds noodzakelijk zijn. Meer uitleg over het fenomeen ‘alcoholslot’ vind je hier.

Foto credit: GPD

Ook interessant!

  • Video: dronken meneer valt uit golfkarretje
  • Nederlanders met drugs op achter het stuur neemt toe
    Jullie negeren steeds vaker een rood kruis
  • Video: dronken man vlucht in zijn achteruit
  • Beginnende automobilisten waren vaker de sjaak

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

alcohol, alcoholslot

Vorig bericht: « Kopen? De ’62 Ghia L6.4 van Dean Martin
Volgend bericht: GSC Stealth injecteert straaljager-DNA in de CLS63 AMG »

Lees Interacties

Reacties

  1. kaasboerin zegt

    14 mei 2012 om 10:02

    Met dit systeem kan je toch gewoon een ander laten blazen? Alsnog lastig op de lange termijn, daar niet van..

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      14 mei 2012 om 10:06

      @kaasboerin:

      Zou jij als “nuchter” persoon gaan blazen, zodat iemand die gedronken heeft terug kan rijden? Daarna een ongeluk krijgen en zelf met een schuldgevoel zitten, nee dank je wel.

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        14 mei 2012 om 10:09

        @jack_abarth: Uh, spreek voor uzelf.. ;). Volgens mij gebeurt dit heus wel eens dat een vriend o.i.d. gaat blazen voor diegene. Hmm, misschien een gat in de markt? “Ik blaas voor u, Blaas-rittenkaart €10 p/d voor een maand!”.

        Login om te reageren
        • Sorcerer zegt

          14 mei 2012 om 10:15

          @kaasboerin: een vriend die dat voor je doet is geen goeie vriend… zeker als zo iemand nuchter is (moet wel) en dan voor je blaast! Maar je hebt wel gelijk dast het weleens gebeurt denk ik.

          Overigens vermoed ik dat je strafbaar bent als je het doet.

          Login om te reageren
        • bempi zegt

          14 mei 2012 om 11:35

          @kaasboerin:

          Koop zo’n mini ventilator bij de blokker op batterijen en je bent goedkoper uit :D

          Login om te reageren
          • ZeRoo zegt

            14 mei 2012 om 13:22

            @bempi: maar dan kan die vriend toch beter gaan rijden als die wel goed blaast?
            Of je moet altijd met je zoontje van 8 straalbezopen in de kroeg zitten..

            Login om te reageren
            • bempi zegt

              14 mei 2012 om 14:35

              @ZeRoo:

              Was meer als je alleen rijdt :P

              Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      14 mei 2012 om 10:16

      Volgens mij heb je na 5 min weer een check. Dus dan moet je een nuchtere passagier bij je hebben. Die dan natuurlijk beter zelf kan rijden.

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        14 mei 2012 om 10:21

        @sir_smokalot: Aha, dat is slim, en als je dan niet blaast krijgt de politie een signaal door ofzo? Lijkt me niet dat de auto uit zichzelf de vluchtstrook op rijdt en uitschakelt. :D

        Login om te reageren
      • bigcar zegt

        14 mei 2012 om 10:22

        @sir_smokalot: korte stadsritjes zijn tegenwoordig #Swag ;)

        Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        14 mei 2012 om 10:30

        @sir_smokalot: Heb ’t effe opgezocht: Als de bestuurder de hertest weigert of als bij de hertest blijkt dat er toch alcohol is gedronken, moet de bestuurder het slot binnen 5 dagen laten uitlezen.. Grappig dat ze dat dan trouwens weer níet gevaarlijk vinden, blazen onder ’t rijden.

        Login om te reageren
        • sir_smokalot zegt

          14 mei 2012 om 10:31

          Het lijkt me het minste van de twee kwaden

          Login om te reageren
      • meneersander zegt

        14 mei 2012 om 11:18

        @sir_smokalot: moet h wel een rijbewijs hebben.

        Login om te reageren
      • Hupke zegt

        14 mei 2012 om 13:56

        @sir_smokalot:

        Tenzij die geen rijbewijs heeft.
        Ik zeg maar alcomobilisten die hun kinderen laten blazen of vrouw zonder rijbewijs, vrienden zonder rijbewijs.

        Login om te reageren
  2. RubenPriest zegt

    14 mei 2012 om 10:03

    Werkt zo’n alchoholslot op elke auto?

    Login om te reageren
    • rijbewijzer zegt

      14 mei 2012 om 11:55

      @rubenpriest:

      Ja, maar je mag hem niet in elke auto laten inbouwen, alleen de ‘luxe’ auto’s heb ik me laten vertellen

      Login om te reageren
  3. Sorcerer zegt

    14 mei 2012 om 10:13

    10 per dag, en dat gaat alleen nog om een promillage van 1.3 en hoger he! Krijgt echt iedereen zo’n slot? Ik dacht dat het alleen bij herhaling was? Hoewel, bij 1.3 heb je echt minimaal 5 bier in 1 uur tijd op ofzo, of 6 bier in 2 uur tijd etc.

    Op zich vind ik het prima trouwens, hoewel ik me ook afvraag hoeveel van deze overtreders niet ook een alcoholprobleem heeft (als in: verslaving of combinatie met andere psychologische problemen). Misschien is dat ook iets om op te focussen; gedwongen hulp zoeken voor dat probleem.

    Login om te reageren
    • rijbewijzer zegt

      14 mei 2012 om 12:02

      @Sorcerer:

      Als beginnend bestuurder krijg je hem al bij 1,0 promille
      Een vriend van mij heeft ook een ASP (alcoholslotprogramma) aan z’n broek hangen omdat die 0,001 promille boven de grens van 1 zat, erg lullig maarja ze moeten ergens een grens trekken, maar feit is dat hij ook nooit meer met alcohol op had gereden als die alleen die alcoholcursus had gekregen, naast een boete..
      Duur grapje trouwens, je moet dat alcoholslot leasen en laten inbouwen en eens in de zoveel tijd laten uitlezen, dit voor minimaal 2 jaar lang en kost rond de €2500,-

      Daarnaast kun je dus alleen nog maar rijden in auto’s met een alcoholslot, dus als iemand vraagt of je een stukje in z’n Ferrari wil rijden kun je dat dus ook vergeten, ook mag je geen gebruik meer maken van je andere rijbewijzen in die 2 jaar, op AM na, dus ook geen motor etc.

      Login om te reageren
  4. Hupke zegt

    14 mei 2012 om 10:13

    Word dat eigenlijk op eigen kosten ingebouwd (terecht) of op die van de belasting betaler?
    Hoe zit het met oldtimers of met motoren?

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      14 mei 2012 om 10:20

      @Hupke: eigen kosten

      Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      14 mei 2012 om 10:24

      Dat eerste natuurlijk. Een AMV moet je ook zelf betalen.

      Login om te reageren
    • rijbewijzer zegt

      14 mei 2012 om 12:32

      @Hupke:

      Oldtimers weet ik niet zeker, maar je auto moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen anders kunnen ze weigeren er een slot in te bouwen, zodat niet iedereen die een ASP krijgt gewoon een auto koopt van €500,- en dat slot daarin laat bouwen

      Motorrijden mag niet meer, daar bouwen ze geen sloten in.. je krijgt ook een speciaal rijbewijs met code 103 o.i.d. (die je ook weer apart moet kopen) zodat je alleen nog maar auto’s met alcoholslot mag besturen

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        14 mei 2012 om 14:08

        @rijbewijzer:

        Dat ze zo streng zijn lijkt me eigenlijk eerder een slecht idee.
        Hoewel zo’n alcoslot naast een bescherming natuurlijk ook een straf is kan zo’n veroordeelde dan nooit even een wagen van een collega gebruiken, busje nemen om iets te verplaatsen, een dronken maat (en die zal je in zo’n situatie zeker hebben) naar huis brengen,… een job uitoefenen waar die vaak van wagen moet veranderen,…

        En dat terwijl die misschien eens 1 keer met een beetje te veel op rustig naar huis gereden is omdat de afstand te kort was om een taxi te bellen en te lang om te wandelen.

        Nuja ik begrijp ze anders ook wel dat ze niet 1 uitzondering kunnen maken omdat anders alle alcomobilisten gewoon de wagens van ‘vrienden’ rondrijden, maar toch vind het niet zo’n super systeem.

        Login om te reageren
        • rijbewijzer zegt

          14 mei 2012 om 14:18

          @Hupke:

          Je wordt idd tegenwoordig gewoon goed hard gepakt, en bijna niemand denkt vantevoren aan de consequenties die het kan hebben om dronken te rijden, als je alleen op heterdaad betrapt wordt heb je dus al een enorm probleem, maar al deze mensen hebben nog geluk gehad! voor hetzelfde geldt rij je je auto of jezelf, of erger nog, iemand anders kapot en dan heb je natuurlijk een nog véél groter probleem

          Login om te reageren
  5. alfamail zegt

    14 mei 2012 om 10:14

    Alleen de echte zuiperts zullen hiermee geholpen zijn, we moeten niet doorslaan!
    Immers, als je die pluchewarmhouders in den Haag hun gang laat gaan hebben we straks van alles in en aan onze auto’s hangen!

    Automatisch brekende ramen, kilometer verklikkers, alcoholsloten…. wat als je net je auto lekker groen met alcohol (biobrandstof dus) hebt afgetankt????

    Login om te reageren
  6. partimarti zegt

    14 mei 2012 om 10:23

    Hoe gaat het eigenlijk als je geen auto op je naam hebt staan. Mag je dan nog wel in auto’s rijden die niet op je naam staan, maar ook niet zijn voorzien van alcoholslot?

    Login om te reageren
    • stanny zegt

      14 mei 2012 om 10:34

      @partimarti: Dan plaatsen ze het slot op je ogen. Zodra er alcohol in je adem zit sluit het slot en ben je 1,5u blind.

      Nee eigenlijk ook geen idee hoe ze het dan doen. Gewoon je rijbewijs afnemen denk ik dan…

      Login om te reageren
    • rijbewijzer zegt

      14 mei 2012 om 12:04

      @partimarti:

      dan heb je pech, 5 jaar niet rijden behoort dan tot je opties, of je kan misschien je werkgever zo ver krijgen om hem in je werkauto in te bouwen (als dit mag, weet ik niet zeker)

      Login om te reageren
  7. desoper zegt

    14 mei 2012 om 10:38

    Belachelijke regeling dit. Leuk dat ze willen optreden tegen zuipende automobilisten, maar dit slaat nergens op. Krijgen hardrijders straks ook een sneldheidsbegrenzer in hun auto?
    Verder neem je natuurlijk gewoon een andere auto mee, mocht je van plan zijn om te gaan borrelen

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      14 mei 2012 om 10:43

      @desoper: Snelheidsbegrenzer? Lol, never. Straks zijn de flitspalen niet rendabel meer. Dronkenschap kan alleen op heterdaad en die kans is gewoon (te) klein. Dat kan ook, gewoon een ouwe ragbak erbij kopen en op je zus d’r naam zetten mocht dat ook bijgehouden worden. Oh, ik vind het trouwens wel goed, dat slot.. Je hoeft maar 1x iemand te zien rijden die dronken is, dan ben je overtuigd.

      Login om te reageren
      • stanny zegt

        14 mei 2012 om 10:51

        @kaasboerin: Ze zullen nooit een snelheidbegrenzer installeren, eerder een interne flitspaal. Telkens dat je te snel rijdt wordt dit direct van je rekening afgehouden. Is je rekening leeg, valt je auto uit.

        Login om te reageren
      • desoper zegt

        14 mei 2012 om 11:49

        @kaasboerin: ja maar ik heb pas nog te horen gekregen van de politie dat de snelheidsboetes er zijn tbv de verkeersveiligheid.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          14 mei 2012 om 11:56

          @desoper: Was ik zelf nog maar zo naief.. Geniet ervan zolang het kan!

          Login om te reageren
      • jzaero zegt

        14 mei 2012 om 21:33

        @kaasboerin: Te klein? Mwah. Probeer eens vrijdagnacht en zaterdagnacht door de Rotterdam te komen. Ze sluiten gewoon wegen af om mensen te laten blazen. Ik heb in mijn jaartje dat ik rijd nog niet geblazen, maar wel flink vaak alcoholfuiken gezien.

        OT: Maatregel is erg lastig. Ik snap dat mensen hard aangepakt moeten worden, dat is zeker een goede instelling. Denk echter dat het wel heel veel beperkingen oplegt voor bestuurders. Natuurlijk weegt het drinken veel meer op tegen de beperkingen qua verantwoordelijkheid, maar toch. Ik weet niet of ik er een complete voorstander van ben, maar ach ik zit ook in de risicogroep (studenten/beginnend bestuurder). Snap best dat ze het doen, zie maar al te vaak vrienden toch rijden nadat ze liters alcohol op hebben.

        Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          15 mei 2012 om 11:30

          @jzaero: Ja, ik ken er ook wel wat die dat doen.. Misschien in hartje Rotterdam inderdaad, maar erbuiten? Ik heb nog nooit een politieauto hier gezien buiten ’t centrum om. Ik ken gasten die er al jaren mee weg komen.

          Login om te reageren
  8. ewoudhoed zegt

    14 mei 2012 om 11:09

    Lekker iemand anders laten blazen en zelf rijden… Makkelijk te omzeilen dit systeem.

    Login om te reageren
  9. bempi zegt

    14 mei 2012 om 11:42

    En hoelang moet zo’n systeem in je auto blijven ?
    ff een leuke scenario schrijven: Stel je bent op een feestje en het eindigt.
    Je bent de laatste die vertrek, er is niemand meer behalve jij en je vriendin. Opeens krijgt je vriendin een hartaanval.
    Je telefoon is leeg en je moet hulp hebben. Het enige wat je kan is met de auto rijden, maar je hebt op het feestje wat gedronken en je hebt zo’n alcoholslot. Dan ben je gef*cked door de overheid.
    Goed zulke situatie’s zijn vrij gering, maar als ik iets laat inbouwen wat mij beperkt wil ik eerst weten of het systeem rekent op uitzonderlijke gevallen. In dit geval was het systeem schuldig aan moord met voorbedachte raden, waar de systeembouwers en overheid mede schuldig aan bevonden kunnen worden.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      14 mei 2012 om 11:58

      @bempi: Jaaa… dan had je de eerste keer niet met 1,3+ promile moeten rijden en ben je zelf direct schuldig aan moord met voorbedachte raden. Boontje komt om z’n loontje.

      Login om te reageren
      • bempi zegt

        14 mei 2012 om 12:33

        @flutterby:

        En wat als het 1.299 promille was ?

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          14 mei 2012 om 13:33

          @bempi: Dan heb je geen alcoholslot. Je moet ergens de grens trekken… Flexibele grenzen bestaan niet, hooguit variabel. Promile is een variabele grens.

          Belachelijk eigenlijk dat jij mensen met drank achter het stuur probeert te beschermen…

          Login om te reageren
          • bempi zegt

            14 mei 2012 om 13:57

            @flutterby:

            Alsof 1.299 promille minder invloed heeft t.o.v. 1.3 promille ? Ik probeer mensen niet onder invloed achter het stuur te beschermen. Ik kraak het systeem af dat je verplicht om met zo’n ding te rijden als je 1x in de fout bent gegaan.
            Het is vergelijkbaar met iemand die uit de gevangenis komt en niet aan de bak kan komen omdat hij altijd wordt gevolgd door het verleden en moeilijk een nieuwe start kan maken.
            Het systeem is ontwikkeld om ervoor te zorgen dat je wordt beschermt evenals je mede passagiers en niet voor big brother praktijken.
            En wat als ik een occassion koop met zo’n systeem erin, terwijl ik b.v. geen drinker ben ? Ik zit niet te wachten op een auto met een onhygiënisch systeem waar ik eerst moet blazen om weg te mogen rijden. Toppunt van achterlijkheid.

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              14 mei 2012 om 15:22

              @bempi: Want jij bent verplicht om die occassion te kopen? Je kan toch ook naar een andere auto zoeken? En als die specifieke auto zo speciaal voor je is dan kan je het wel uitbouwen.

              Waar zou de lijn dan getrokken moeten worden?

              Login om te reageren
              • bempi zegt

                15 mei 2012 om 14:18

                @flutterby:

                En hoe lang wil jij naar een auto zoeken, als straks elke auto zo’n inbouw heeft. En waarom ben jij verantwoordelijk om zo’n apparaat eruit te bouwen ?
                Een lijn kan getrokken worden met een puntensysteem met torenhoge straffen. Wat heb je er nou aan om een systeem te ontwikkelen waarbij je niet kan wegrijden ( wederom noodgevallen ). Daar kan niemand op inspelen. En zolang je dit punt niet waterdicht kan afsluiten dient het per direct te worden afgekeurd.

            • flutterby zegt

              14 mei 2012 om 15:23

              @bempi:

              ps: als ik iemand vermoord dan wordt ik toch ook gestraft? Of moeten we dan ook maar zeggen “Foutje, kan iedereen gebeuren, maar de volgende keer zijn we niet zo lief meer hoor.”

              Login om te reageren
              • bempi zegt

                15 mei 2012 om 14:19

                @flutterby:

                Dat gebeurd hier in Nederland al. TBS + vroege vrijlating, terwijl de straf 18 jaar of langer bedraagt. Komt men na goed gedrag na 5 a 6 jaar vrij.

    • jack_abarth zegt

      14 mei 2012 om 12:25

      @bempi:

      Moord is altijd met voorbedachte rade, anders is het doodslag ;)

      Login om te reageren
      • bempi zegt

        14 mei 2012 om 12:33

        @jack_abarth:

        Weer wat geleerd thnx :)

        Login om te reageren
  10. stihl zegt

    14 mei 2012 om 12:13

    Prima systeem dit. Met drank op achter het stuur blijkt telkens weer levensgevaarlijk..

    Login om te reageren
  11. pomfriet zegt

    14 mei 2012 om 13:05

    Wat ballonetjes opblazen. In auto pleuren. Als ding vraagt om te blazen, ballon erop zetten en rijden maar.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      14 mei 2012 om 13:11

      @pomfriet:

      Het is alleen zo’n gekloot om dat knoopje uit het ballonnetje te halen ;)

      Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        14 mei 2012 om 13:14

        Moet je eens proberen als je knetterdik bent.

        Login om te reageren
  12. Larick zegt

    14 mei 2012 om 13:34

    Het erge is dat het er niet tien per dag zijn, maar tientallen. Slechts tien daarvan worden gecontroleerd en bekeurd.

    Login om te reageren
  13. mout zegt

    14 mei 2012 om 14:26

    Tsja, als je wilt weten hoeveel het er zijn, moet je ff naar de weekend-statistieken kijken. In die kleine uurtjes gebeuren de zwaarste ongevallen. En dat ligt vast niet aan de stand van de zon, want door de week speelt dat niet. Of: 11% van de verkeersslachtoffers is onder invloed van alcohol. Tel daarbij op dat het bij een sterfgeval niet meer wordt gemeten, en je weet dat er heel wat rondrijden.

    Login om te reageren
  14. koelkast zegt

    14 mei 2012 om 15:44

    Eén woord; terecht!

    Login om te reageren
  15. koelkast zegt

    14 mei 2012 om 15:47

    @bempi
    Wat een non-argumenten allemaal.
    *zucht*
    Rijden = niet zuipen. Geen discussie mogelijk. Als iemand onwel word zijn ze echt niet gebaat bij een dronken imbeciel die ambulance gaat spelen.

    Login om te reageren
    • bempi zegt

      15 mei 2012 om 14:20

      @koelkast:

      Er bestaat dan nog altijd een kans dat je een leven kan redden dan wanneer je niks kan doen. Tel uit je winst met je non argumenten. Ook jij moet net als de overheid de stekker uit jezelf halen. :D

      Login om te reageren
  16. 4991 zegt

    14 mei 2012 om 16:58

    hartverwarmend

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North