Alfa Giulietta flink duurder geworden

Auteur: , 47 Reacties

Het ging toch al zo lekker.

Alfa Romeo Giulietta (940) '19

De lineup van Alfa Romeo blijft altijd zorgen voor discussie. Op het moment dat er een gezonde hoeveelheid en verscheidenheid aan modellen staat is het de vraag of het wel echte Alfa Romeo’s zijn. En anders gaat de klaagzang over het tekort aan modellen. Kortom, het is nooit goed. Gisteren werd al aangekondigd dat Alfa Romeo zo snel mogelijk komt met een kleine crossover: dat is op dit moment het heetste segment, dus in dat opzicht een logische keuze.

Van de huidige modellen zijn er een paar die ‘ietsjes’ ouder zijn. De Mito gaat al mee sinds 2008 (het jaar dat Spanje Europees Kampioen werd) en de Giulietta sinds 2010 (het jaar dat, eh, Spanje wereldkampioen werd). De Giulietta heeft er inmiddels al een enkele updates opzitten, dus nog een update zou een beetje raar zijn. In plaats daarvan heb je tegenwoordig minder keuze dan voorheen, gelukkig blijven de twee leukste versies over. Er is keuze uit een Giulietta Super 1.4 Multiair met 170 pk en een TCT-automaat met dubbele koppeling. Nadeel is dat de Giulietta wel veel duurder is geworden. Een instapper met 120 pk en een handbak (of een diesel) is niet meer mogelijk.

Alfa Romeo Giulietta Super (940) '19

Die automaat krijg je ook op de andere overgebleven optie, de Giulietta Veloce met 240 pk. De Veloce is de opvolger van de Giuletta QV. In principe is het dezelfde auto, maar de auto is aanzienlijk minder heftig dan de Giulia Quadrifoglio. De Giulietta Super kost je rijklaar 32.545 euro. Voor de Giulietta Veloce wil de importeur graag 41.892 euro hebben. Pikant detail: de Veloce is níet in het rood te bestellen.

Alfa Romeo Giulietta Veloce (940) '19

Over een opvolger is nog niet heel veel bekend. Er gingen geruchten dat het Giorgio platform wordt ingekort (een beetje wat BMW deed met de 3 Serie E90 voor de 1 Serie E87) om zo tot een compacte middenklasser te komen met achterwielaandrijving. De crossovers lijken vooralsnog de voorrang te krijgen.



47 reacties

Die Veloce is dus slechts 300 euro duurder dan januari 2018. Of bedoelen jullie dat er geen instappers meer te koop zijn?
De buurman heeft er net 1 in ontvangst genomen. Full options 1.4T. Nog steeds een knappe bak vind ik. Tof ook dat ie ondanks alle keuzes toch voor de GeileJetta is gegaan. Dan wil je dat ding gewoon.
@E34M5Touring: buitenkant is nog steeds goed te pruimen, alleen het interieur is erg gedateerd
@lekkerlinksrijden: Dat is een probleem wat alle FCA merken hebben.
Het begint ermee dat het grote media display nog steeds een optie is en ze ook autos verkopen met een piepklein scherm.
@dees: Hoezo? Zat van de week in een E-klasse, zo’n nieuwe. In zo’n ding zijn de grote schermen ook gewoon een optie. Bij BMW idem.
@dees: Hier misschien. In de US brands leveren ze 8.4inch en 12.3inch optioneel. In geval van de Ram trucks zelfs de grootste in zn klasse. De tech is er wel. Maar ze hebben geen dash waar het inpast.
@lekkerlinksrijden: waarom zegt iedereen dat. Interieur is prachtig. Niet iedereen ziet graag grote aanraakschermen. In een interieur van een giulietta kom je nog tot rust tenminste.
@boomhauwer: aanraakscherm ben ik ook geen fan van, maar het mag wel een upgrade krijgen en misschien wat minder zwart. Het is vrij donker allemaal, beetje meer als een Giulia
@lekkerlinksrijden: rijeigenschappen zijn helaas ook niet super… de QF vond ik zelfs erg tegenvallen: 0 emotie :-(
@punicaoase: ik heb er nooit in gereden zelf dus daar kan ik niets over zeggen
@punicaoase: De elektrische stuurbekrachtiging is niet bijster communicatief. Nul emotie is overdreven.

Rij eens een rondje in een Golf of een Skoda voor de gein.
@karaya: ik vond het echt een tegenvaller, motor klonk ook nergens naar… enige mooie is de koets…
@punicaoase: Ik heb 2 jaar in een getunde 2.0 jtdm (210pk/450Nm) gereden. Als je de DNA schakelaar in Dynamic stand zet, de TCT bak in Manual (en dus de schakelflippers gebruikt) heb je een zeer agiele wagen. Stuurt fantastisch, gaspedaalrespons is lekker direkt en met 19″ wielen en dus plattere banden kun je aardig snel de bochten om.

Ik had iig geen groot probleem om een aantal Golfjes R32’s bij te houden
En ondanks de leeftijd vind ik het nog steeds een een van de leukste hatchbacks die momenteel te koop zijn. Zo’n Veloce zou ik zeker niet afslaan. Een donkergrijze met rood leer en rode remklauwen en de typische Alfa-velgen graag.
@berlinetta: hear hear!
Dacht er laatst nog over. Wat opvalt is dat je helemaal niks hoort over hybrides of elektrische bij AR. Ook geen plannen daartoe of zo.

AR kan de boot daarmee missen en kan zelfs hun ondergang betekenen.
@rick-dos: Stelvio komt als hybrid dit jaar schijnt.
@trustmeiamanengineer: Serieus? Oke, dat wist ik niet. Vond het al zo angstvallig uit Italië.
Amper duurder geworden dus. Alleen de goedkoopste versie (die je toch niet wilt hebben) is niet meer leverbaar. Overigens gaan ze de 2.0T uit de Giulia nog in de Giulietta lepelen schijnt. En die zal een stuk zuiniger zijn dan de huidige blokkies, scheelt weer BPM.
@trustmeiamanengineer:

Nee, de 1.4 met 120 pk is er niet meer, maar de 1.4 met 150 pk ook niet. Tevens zijn er geen diesels meer. Het is dus meer dan ‘alleen het minst populaire model’. Met 22 verkochte exemplaren in 2019 vraag ik mij af wat ze bedoelen met ‘populaire’ modellen, maar dat terzijde.

De 2.0 zie ik niet in de Giulietta terechtkomen. Die motor gaan ze echt niet aanpassen en homologeren voor een model dat toch niemand meer koopt. Ik zie het eerder gebeuren dat Alfa de auto uit productie neemt volgend jaar en het publiek weer een paar jaar laat wachten op een opvolger.
@willeme: Willem de journalist ziet het niet gebeuren. Dan zal het wel zo zijn…
@giulio: Het zou zeer opmerkelijk zijn. Het mag van mij uiteraard wel :-D. Sterker nog, heel graag: dat blok is eenvoudig naar 280-300 pk te chippen en klinkt best aardig voor een vierpittertje.
@willeme: tuurlijk..
@giulio: Jazeker. Het is gewoon de Veloce motor, maar dan terug etuned. Dus je hebt bij de 200 pk versie altijd die marge. Best lekker toch?
@willeme: geen feed uit Italië? Tjonge jonge.. aan de andere kant dat is ook wel duidelijk..
@giulio: Ik snap even niet wat het probleem is. Is er iets?
@giulio: een zanderige tampon in je achterste zitten zeker. Zurigheid verspreiden zonder extra info verschaffen is exact wat mijn vriendin ook doet als het weer die tijd van de maand is.

Als je dan toch wat te zeiken hebt op @willeme (die altijd érg netjes en professioneel blijft overigens), heb dan ook het fatsoen om wat context te geven.
@willeme: inderdaad een simpele ingreep en je hebt zo 280+ pk op alleen de achterwielen. Lekker hoor!
@willeme: Het zou alleen al opmerkelijk zijn omdat het blok in de Giulia in de lengterichting ligt, met een bak er aan vast waar een cardanas uit komt. Dat knoop je niet in een middagje even om tot een WWD-configuratie. En al helemaal niet voor een auto die nauwelijks nog verkoopt.
@vaakbenjetebang: Uiteraard snap ik dat je in principe de setup uit een Cherokee zou kunnen lepelen (daar ligt een variant van deze motor dwars in), maar dat is ook een packaging-drama ohne Ende wat waarschijnlijk ordes van grootte meer gaat kosten dan het gaat opleveren. Dat gezegd hebbende: ze zijn er toe in staat, in Italië. Ratio is niets.
@willeme: Waarom denken mensen toch altijd dat Nederland de enige/belangrijkste markt voor een automobielfabrikant is.
Denk dat de verkoopaantallen in NL de meeste automobielfabrikanten een reet roesten.; gerommel in de marge.
@tweetyv6: Klopt. Nederland is relatief gezien een zeer kleine afzetmarkt. Europa daarentegen is de grootste afzetmarkt voor de Giulietta. Er werden er vorig jaar 26.632 verkocht op dit continent, een daling ten opzichte van het jaar ervoor. De 1 Serie, A3 en A-Klasse deden zo’n 125.00 – 150.000 stuks in Europa. Zelfs de bijna uit productie zijnde V40 was twee keer zo populair.

Ik vind de Giulietta een gave auto. Sterker nog, ik overweeg er zelfs eentje naast mijn 159 diesel te zetten als auto voor de korte ritjes. Ik kan echter begrijpen dat voor veel mensen de auto wat gedateerd overkomt, zeker als je ziet wat je bij de concurrentie kan krijgen voor grofweg hetzelfde geld.
Amper duurder geworden dus. Alleen de goedkoopste versie (die je toch niet wilt hebben) is niet meer leverbaar. Overigens gaan ze de 2.0T uit de Giulia nog in de Giulietta lepelen schijnt. En die zal een stuk zuiniger zijn dan de huidige blokkies, scheelt weer BPM.
Het begint een beetje te worden wat Jeremy Clarkson ooit zei over de Deawoo Nexia: “a brand new second hand car”.
Echt goede ontwerpen behoeven geen verandering, ‘facelift’, LCI of andere onzin.
@marklevinson:
’t is wel een waarheid als een koe, iedere hier zo geliefde klassieker heeft een productie tijd achter de rug die alleen met het oude testament van de bijbel te vergelijken valt.
En de ontwerpen hoefden nauwelijks aangepast te worden.
@desjonnies: en dan hoor je al die duurzaamheidsridders over elke 3 jaar een nieuwe auto ‘kopen’.
Tja, zo lang het merk bestaat is er nog hoop!
Alsof er zoveel worden verkocht elk jaar..
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Betaal je hier ook 35% over de dagwaarde over?
Nieuws bericht op een andere site:

Alfa Romeo mag samen met Jeep in de nabije toekomst profiteren van een meer krachtige serie schone benzinemotoren op basis van de innovatieve Firefly (GSE). Het zou gaan om een nieuwe variant met een een inhoud van 1,5 liter die zich boven de 1.3 zal positioneren en die tevens de hoogste segmenten kan bedienen, al dan niet gecombineerd met een hybride systeem. De nieuwe viercilinder zal bij Jeep vooral de V6 Pentastar gaan vervangen, terwijl bij Alfa Romeo de 2.0 geleidelijk uitgefaseerd zal worden.
Zelfs met die leeftijd nog steeds een prachtig toestel…
FCA laat AR gewoon versloffen, beetje het merk oppoetsen door een F1 team op tekopen is dan ook een beerje goedkoop. Beter dat ze het geld in de ontwikkeling van nieuwemodellen stoppen
Ik rij er nog met plezier in.

Het klinkt alsof ze zich aan het voorbereiden zijn voor een nieuw model in de fabriek.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).