• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alfa ontwikkelt nieuwe 1.8 turbo, maximaal 300 pk!

Auteur: ricardo, gepost 3 oktober 2011 om 14:05 – 46 Reacties

Alfa 4C, nu eindelijk met fatsoenlijk vermogen

Goed nieuws, Alfisti! Ondanks het karige modellenaanbod waar Alfa Romeo momenteel last van heeft komt er toch weer een Alfa-om-te-kwijlen uit. We hebben het natuurlijk over de 4C, een Alfa met middenmotor en achterwielaandrijving. En de motor die men hiervoor wil gebruiken zal hoogstwaarschijnlijk de nieuwe 1.8 viercilinder turbo worden met iets meer pk’s dan gedacht werd: 300 stuks!

Alfa Romeo heeft vandaag aangekondigd dat ze bezig zijn met de ontwikkeling van een nieuwe, uit aluminium opgetrokken, turbogeblazen viercilinder. Dat dit blokje op termijn de huidige 1750 Tbi-motor zal vervangen lijkt voor de hand te liggen. En volgens Motorionline zijn ze heel wat van plan met het blokje.

Zo krijgt de vierpitter de beschikking over directe brandstofinjectie (bij 200 bar), een turbo, dubbele variabele kleptiming en zullen de uitstootcijfers ongetwijfeld binnen de normen van de Verenigde Staten vallen. Alfa Romeo is van plan daar te gaan scoren –al duurt het even voordat ze er zijn– en daar moet dit blokje aan gaan bijdragen.

300 pk zeiden we? klopt, maar natuurlijk zal niet iedere Alfa 1.8 deze set-up krijgen. Er zullen meerdere uitvoeringen met minder pk’s van het 1.8’je beschikbaar komen. Toch is het fijn om te lezen dat de 4C nu 300 pk onder de carbon fiber kap krijgt, in plaats van de “iets meer dan tweehonderd” waar voorheen over gesproken werd. In 2013 moet het blokje op de markt komen, hetzelfde jaar als de introductie van de 4C.

De introductie van nieuwe modellen mag dan met veel horten en stoten gaan, voorlopig zien de Italianen nog steeds heil in de 4C en dat geeft de burger danwel Alfa-fanaat toch weer moed.

UPDATE 05-10 14:00 – Engelstalig pb:

A new gasoline direct injection turbo engine for Alfa Romeo is to be developed in Italy for production at the FMA plant in Pratola Serra beginning in early 2013.

Designed for both transverse and longitudinal applications, the new 4-cylinder engine will have a displacement of 1.8 litres and maximum output of 300 hp, setting a new performance standard in its category. It will also be compliant with future emissions standards in both Europe (Euro 6) and the U.S. (Tier 2 Bin 5).

Made entirely of aluminium, the engine will incorporate the most advanced technological content, including a 200-bar gasoline direct injection system, dual variable timing and a high-efficiency turbocharger.

The all-aluminium design, combined with the most innovative technologies, will offer a power-to-weight ratio figure, fuel efficiency, acoustic and vibrational comfort, and driving performance that are the very best in its category and characteristic of Alfa Romeo engines.

“This is an extremely important step for Alfa Romeo, as we continue to reposition our brand and prepare it for global distribution. The United States remains our primary objective as we prepare for a 2013 introduction of our models,” added Harald J. Wester, Fiat’s Chief Technology Officer and head of the Alfa Romeo and Maserati Brands. “The dedication of Group-wide resources to develop specific powertrain solutions for the specific needs of Alfa Romeo is a reflection of the renewed thrust we are placing on the development of this brand. This is a first step in a series of initiatives to be implemented in the near future which will reconnect Alfa Romeo to its historical roots as a premium Italian sports car brand.”


Ook interessant!

  • Nieuwe info over Alfa Romeo Tonale gelekt
    Nieuwe info over Alfa Romeo Tonale gelekt
  • Allerlaatste Alfa 4C
    Allerlaatste Alfa 4C: dit is 'm dan eindelijk!
  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

4C, Alfa Romeo

Vorig bericht: « Ford F-150 laat zich door een orkaan niet stoppen
Volgend bericht: De nieuwe baby-Jeep komt uit Italië »

Lees Interacties

Reacties

  1. StijnB zegt

    3 oktober 2011 om 14:10

    Iets meer dan 200 was ook voldoende geweest bij een beperkt gewicht. Vrees nu dat ze de gewichtslimiet hebben laten varen en dit trachten (eenvoudigweg) te compenseren met wat meer vermogen. Hopelijk heb ik het mis, want dit kan een van de meest schitterende wagens zijn die laatste jaren op de markt is gekomen. Voorwaarde is wel dat ze de prijs en het gewicht onder controle kunnen houden.

    Login om te reageren
    • TWJ zegt

      3 oktober 2011 om 16:39

      @StijnB:

      Oh autoblog toch.
      Eerst een dom artikel schrijven dat downsizing niet werkt.
      Vervolgens doodleuk een 1.8 viercilinder met 300pk ophemelen.

      En dat artikel over dat downsizing niet werkt is onzin.
      Een 1.8 viercilinder met 300pk hoeft niet harder te werken dan een 4.0 V8 met 300pk.

      Login om te reageren
  2. jzaero zegt

    3 oktober 2011 om 14:11

    Kan niet wachten op die 4C!!

    Login om te reageren
    • Vanquish zegt

      3 oktober 2011 om 14:26

      @jzaero: Hahaha! Ik ook niet, damn, smile on my face! :D

      Login om te reageren
  3. Bart_V zegt

    3 oktober 2011 om 14:14

    mooi 300 pk, maar wel weer met turbo :(

    http://www.autoblog.nl/archive/2011/10/02/column-kappen-nou-dat-downsizen-werkt-niet

    had gewoon een V6 in gemoeten

    Login om te reageren
    • Vanquish zegt

      3 oktober 2011 om 14:29

      @Bart_V: Man, wat kan jou die V6 nou schelen! Dit wordt weer een echte Alfa motor en dat is sowieso goed!

      Login om te reageren
      • Bart_V zegt

        3 oktober 2011 om 14:33

        @Vanquish: dat zal best een leuk blokje worden en alfa/fiat is wel goed in turbo motoren (beter dan VAG) maar ik zie liever een lichtgewicht met 200 pk n/a dan een zwaar gewicht met 300 pk turbo ;)

        Login om te reageren
        • Vanquish zegt

          3 oktober 2011 om 21:28

          @Bart_V: Wat dacht je van allebei? Als we Alfa mogen geloven gaat ie 850kg wegen. Met 300 pk kan dat wel eens een bizar schouwspel gaan worden!

          Login om te reageren
      • Melvivio zegt

        3 oktober 2011 om 14:41

        @Vanquish: Misschien komt dit nog wel! Denk even terug aan de Alfetta GTV 2000 Turbodelta! Deze was er ook eerst en pas 3jaar daarna kwam de Busso v6!
        [
        Alfa doet er goed aan om dit model ZSM klaar te hebben! De verschillende motorvarianten/editie’s bewaren om er voor te zorgen dat als kopers naar een boxter gaan kijken deze weer terug te lokken.
        [
        De motor in de Giulietta had ik toch wel een langere levensduur gegeven dan 3jaar ofzo. Nieuwe technieken hoera, maar ze kunnen er maar beter voor zorgen dat Alfa weer benen krijgt om op te staan.

        Login om te reageren
        • TJR zegt

          3 oktober 2011 om 16:04

          @Melvivio: De 1750 Tbi motor ligt al geruime tijd in de 159

          Login om te reageren
          • Melvivio zegt

            3 oktober 2011 om 16:52

            @TJR: Maar geintroduceert toch met de Giulietta? Dus dat is pas sinds 2009 ofzo? Ik had wel verwacht dat ze op basis daarvan andere turbo’s gingen monteren, nieuwe nokkenassen & kleppen ander motormanagement etc, etc. Zodat de sportiviteit terug komt in dit blok (als ik Specht mag geloven). Bedoel ik zit wel te wachten op een 8000tpm turbo 1750 blok met variabele kleptiming. Dan alleen nog bij squadra langs & denk dat je ook al eind in de buurt komt van de 300 pk :D

            Login om te reageren
            • TJR zegt

              3 oktober 2011 om 17:14

              @Melvivio: Ja dat is waar, maar in 2 jaar tijd staat autoland natuurlijk niet stil. De TwinAir motor van Fiat is trouwens zo’n 1750 motor, maar dan de helft. En ik verwacht dat de nieuwe 1.8 een doorontwikkeling is van de huidige 1750, misschien iets opgeboord of een andere krukas voor een grotere slag?

              Login om te reageren
              • Melvivio zegt

                3 oktober 2011 om 17:39

                @TJR: Of het is een verkapte 1.75 die verkocht word als 1.8. Ook lekker zuinig van Fiat om dat wellicht zo te doen. Goed speculatie heeft niemand iets aan. Hup Alfa op de markt brengen dat ding! En heb er niet meer voor over dan 45d€

        • Vanquish zegt

          3 oktober 2011 om 21:30

          @Melvivio: Die langere levensduur heeft het TBI blok ook wel, alleen niet in een Alfa. Fiat zal ze ongetwijfeld nog steeds gebruiken.

          Login om te reageren
        • Vanquish zegt

          24 oktober 2011 om 16:39

          @Melvivio: Misschien is deze motor wel puur voor de uitbreiding van het assortiment van de Giulietta.

          Login om te reageren
  4. bredaas zegt

    3 oktober 2011 om 14:17

    één woord: lekkerrrrr

    Login om te reageren
  5. w0o0dy zegt

    3 oktober 2011 om 14:24

    Ander nieuws is dat de Giulia is opgeschoven om resources te hebben voor een RWD topmodel dat het nieuwe platform op termijn gaat delen met de 300C (en mini-quattroporte??)

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      3 oktober 2011 om 15:15

      @w0o0dy: dat wisten we 2 weken geleden al…

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        3 oktober 2011 om 15:33

        @robbie: alleen staat er bij dat artikel niet dat DIE 169 er in 2014 moet zijn…

        Login om te reageren
  6. Hubert zegt

    3 oktober 2011 om 14:31

    ze kunnen gvd beter hun tijd besteden aan het ontwikkelen van een lijn van nieuwe voertuigen.

    Login om te reageren
  7. desjonnies zegt

    3 oktober 2011 om 14:40

    Downsizen werkt. :D

    @ Hubert ja, maar een image builder doet de vraag naar gewone Alfa’s waarschijnlijk toenemen, Marchionne kan er dan niet omheen om Alfa in leven te houden op een gedeeld Chrysler Fiat platform.
    Zullen wel eenhoop mensen gaan zeuren, maar ja die begrijpen al 50 jaar niets van de VAG strategie : veel van hetzelfde maar wel voor ander geld.

    Login om te reageren
  8. Stopwearingpants zegt

    3 oktober 2011 om 14:41

    200 bar? Niet 20? 200 bar is wel héél erg veel !

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      3 oktober 2011 om 14:46

      @Stopwearingpants:
      Valt wel mee.
      Gangbaar is 50-150 voor benzine.
      Diesel haalt tegenwoordig wel 1500 – 2000 bar

      Login om te reageren
  9. Dr156 zegt

    3 oktober 2011 om 14:52

    beloftes, beloftes, beloftes. Ik wacht nog steeds met smart (maar zonder hoop) op de eigen nieuwe (Bi-Turbo) V6. Ben echt sceptisch of deze belofte wel waargemaakt wordt.

    Is de 159 productie nou eigenlijk wel of niet gestopt? Word anders wel erg schraal in de AR showroom.

    Login om te reageren
    • Bart_V zegt

      3 oktober 2011 om 14:56

      @Dr156: ja is al gestopt was in mijn ogen een van de mooiere alfa’s

      http://www.autoblog.nl/archive/2011/09/02/ciao-bella-alfa-romeo-159-uit-productie

      Alleen de Mito en Giulietta zijn in de lineup

      Login om te reageren
    • integralechubasco zegt

      3 oktober 2011 om 16:29

      @Dr156: pic of the smart or it did not happen…

      Login om te reageren
  10. Specht zegt

    3 oktober 2011 om 15:20

    Positief nieuws. Al is het natuurlijk bij die Italianen altijd maar weer de vraag of dat ze het ook waarmaken en of die motor in de 4c uiteindelijk ook een beetje vooruitkomt. De huidige 1750 Tbi motor in oa 159 en Giulietta schijnt ondanks z’n 200 pk juist helemaal geen fijn en sportief rijdende motor te zijn.

    En ik blijf zelf eigenlijk toch meer een fan van 3.0 V6 of ongeblazen hoogtoerige 4 cilinder blokken. :)

    Login om te reageren
  11. rh95 zegt

    3 oktober 2011 om 15:36

    waarom komt die auto pas in 2013? ik kan nu al niet meer wachten! Wat een geweldig autotje? Misschien een concurrent voor Lotus? Vind hem sowieso mooier dan elke Lotus op dit moment. Maar Lotus heeft ook hele mooie concepts in de rij staan! Echt geweldig als ze allemaal op de markt komen, kan niet wachten!!!

    Login om te reageren
  12. mrbones zegt

    3 oktober 2011 om 15:47

    hebben ze een auto die goed gaat verkopen, maken ze er maar 300. logica?

    Login om te reageren
  13. mrbones zegt

    3 oktober 2011 om 15:48

    @mezelf stom, las verkeerd 300pk’s natuurlijk :-)

    Login om te reageren
  14. consumptieverplicht zegt

    3 oktober 2011 om 15:48

    Goed nieuws toch!
    Ik geloof niet dat die 4C 700 kilo gaat wegen. Met al die veiligheidsvoorschriften en uitrusting is dat niet meer haalbaar tegenwoordig. En een auto a la Lotus is te ‘hardcore’ voor het grotere publiek.

    Ik zeg 1000 kilo en dan 300 pk. Netjes toch.

    Login om te reageren
  15. Hupke zegt

    3 oktober 2011 om 16:41

    Als je die pk’tjes enkel in de bovenste toeren hebt ben je er nog niet mee.
    Al kan je met zo een machientje (zoals de 4c er sowieso eentje zal zijn) er nog wel mee leren leven dat het iets minder koppelig is.

    Het doet me wel altijd pijn als ik van merken die niet altijd even succesvol zijn in het duurzaam zijn zo’n wilde claims hoor. Het is technisch mogelijk maar is het daarom wel een goed plan?

    Login om te reageren
  16. lincoln zegt

    3 oktober 2011 om 16:50

    dit zijn toch wel een beetje Hayabusa achtige taferelen ..

    weet niet of dat een goede zaak is ..

    Login om te reageren
  17. Carreza zegt

    3 oktober 2011 om 17:11

    Ik zou toch denken dat een opvolger van de 159 belangrijker is voor de verkopen dan een (wel zeer geslaagd) sportkarretje?

    Laat die Giulia nou toch wat vroeger komen dan 2014, met de Guilietta, MiTo alleen gaat het niet lukken :(

    Login om te reageren
    • Melvivio zegt

      3 oktober 2011 om 17:44

      @Carreza: Betwijfel dat! Een markt doorbreken die gedomineert word door duitse merken die een vinger in de pap hebben bij bijna elke leasemaatschappij doe je niet zomaar. De 159 was niet zo succesvol als gehoopt, dus waar begin je de opvolger om die het wel te laten zijn?!
      [
      Grote Italiaanse snelle sedan. Graag! Maar dan moet die wel echt beter zijn dan de duitse 3. Want met een waterdichte marketing red je het volgens mij niet!

      Login om te reageren
  18. dennisr zegt

    3 oktober 2011 om 17:34

    lijkt me een mooi ding die 4C!

    Op deze manier is downsizing nog wel acceptabel toch ? :D

    En de Giulia moet ook eerder komen! iemand uit mijn klas (die bij Alfa werkt ook) was er van overtuigd dat die niet meer gebouwd gaat worden, waar hij dat vandaan haalt weet ik ook niet, maar die komt toch gewoon !? :D

    Login om te reageren
  19. norge zegt

    3 oktober 2011 om 17:41

    Alfa wordt een sportwagen merk?

    Login om te reageren
    • raphael zegt

      3 oktober 2011 om 18:38

      @norge: Je bent het woordje ‘weer’ vergeten.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        4 oktober 2011 om 06:50

        @raphael: :oops:sorry

        Login om te reageren
  20. heidekonijn zegt

    3 oktober 2011 om 17:42

    Eerst zien, dan geloven. Parkeer ‘em ondertussen maar op die roze wolk, tussen de 169, de mito gta, de Brera gta, de Guilia, de nieuwe spider…

    Login om te reageren
  21. KaCh1ng zegt

    3 oktober 2011 om 18:37

    voor wat hoeft men een 4c wanneer er een cayman bestaat?

    Login om te reageren
    • ferry832 zegt

      3 oktober 2011 om 19:04

      @KaCh1ng: Wat moet je met Audi als VW bestaat ?

      Login om te reageren
  22. Specht zegt

    3 oktober 2011 om 19:00

    Als het ding 65.000 euro incl belastingen gaat kosten wordt het sowieso geen verkooptopper.
    Als Alfa er een beetje extra reclame mee wil maken door er veel van te verkopen, dan moet die prijs omlaag naar 40.000 euro incl belastingen.

    Login om te reageren
  23. consumptieverplicht zegt

    3 oktober 2011 om 23:57

    Eigenlijk zou Alfa de Mito moeten nemen als basis en deze dan doet ‘omdraaien’. Grofweg dezelfde onderdelen (motor, dashboard, ophanging, deuren etc) gebruiken maar dan in een sportauto figuratie. Een autootje met middenmotor. In theorie zou de prijs dan gelijk moeten zijn met de basis auto (zelfde onderdelen +zelfde hoeveelheid staal!) Misschien wat hoger geprijst, aangezien de auto waarschijnlijk in kleine aantallen wordt afgenomen. Maar ‘bottomline’: een simpele sportauto voor ‘iedereen’. Iets waar veel merken vroeger goed in waren, maar nu vrij zeldzaam is.
    Stel je voor: een omgedraaide Ford Fiesta, Alfa Mito, Renault Clio, Seat Leon.
    AAAH de mogelijkheden zijn eindeloos! Waarom Waarom Waarom niet!?

    Login om te reageren
  24. r2d2 zegt

    4 oktober 2011 om 08:51

    Wat ik nu niet snap is dat ze geen 1.6 Turbo nemen ipv 1.8. Dan kan hij ook prachtig in allerlei nieuwe FIA klasses rijden..of is die 1.8 een door ontwikkeling van de 1.8 min een beetje a.k.a. 1750?

    Login om te reageren
  25. sebastos zegt

    5 oktober 2011 om 11:36

    Ik blijf het gevoel houden dat de prachtige en magnifieke 8C de opvolger was van de 4C in plaats van andersom…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North