• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alfa Romeo Iguana: Vergeten Concept Car (1969)

Auteur: ricardo, gepost 17 maart 2013 om 18:11 – 29 Reacties

Afbeelding Alfa Romeo Iguana: Vergeten Concept Car (1969)Afbeelding Alfa Romeo Iguana: Vergeten Concept Car (1969)Afbeelding Alfa Romeo Iguana: Vergeten Concept Car (1969)Afbeelding Alfa Romeo Iguana: Vergeten Concept Car (1969)Afbeelding Alfa Romeo Iguana: Vergeten Concept Car (1969)Afbeelding Alfa Romeo Iguana: Vergeten Concept Car (1969)Afbeelding Alfa Romeo Iguana: Vergeten Concept Car (1969)Afbeelding Alfa Romeo Iguana: Vergeten Concept Car (1969)


Tsjongejonge, kan het nog platter?

We kijken hier naar de coming out van een getalenteerd ontwerper. De eerste vingeroefening van de Italiaan Giorgetto Giugiaro nadat hij op 31-jarige leeftijd voor zichzelf begon en het bedrijf Studi Italiani Realizzazione Prototipi S.p.A oprichtte, dat we tegenwoordig kennen als ItalDesign. Een gestroomlijnde wigvorm met de motorisering van een Alfa Romeo Tipo 33/2 achter de voorstoelen. Dat was een V8 met 1995 cc inhoud, sterk genoeg om 230 pk bij 8.800 tpm aan de 4070 mm lange Iguana Concept te geven.

De omhooglopende raamlijn doet wellicht denken aan de Lamborghini Espada, maar hier komt het een stukje bruter uit de verf (en dat terwijl het geborsteld staal is) met luchtsleuven over de gehele achterkant. En toen Giugiaro in 1971 met de Maserati Bora op de proppen kwam doolde deze Iguana Concept duidelijk nog door zijn hoofd.

In 1969 debuteerde de 1770 mm brede en slechts 1050 mm hoge Iguana Concept op de Autoshow van Turijn. En terwijl de specs veelbelovend waren -750 kg en in 4,2 seconden naar de honderd- schopte hij het niet tot een productiereeks. Wellicht was men destijds nog niet klaar voor de hoekig-aan-alle-kanten-invasie die Giugiaro later zou leiden.

Ook interessant!

  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41
  • collectables alfa romeo gt
    Alfa Romeo GT 3.2 V6
  • De Alfa Romeo Giulia GTA is goedkoper geworden

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, concept, giorgetto-giugiaro, vergeten-concept

Vorig bericht: « Nooo! Autojournalist crasht Jaguar F-Type
Volgend bericht: James Glickenhaus werkt aan een nieuwe supercar »

Lees Interacties

Reacties

  1. rickr zegt

    17 maart 2013 om 18:14

    Wauw! En wat een lekkere achterkant ook. De ‘schephandvat’ versnellingspook is gelukkig geen trend geworden!

    Login om te reageren
  2. adyton zegt

    17 maart 2013 om 18:17

    In de conceptontwerpen van Alfa Romeo is er wel dikwijls weinig merkherkenning. Zowel nu als vroeger!

    Login om te reageren
  3. adyton zegt

    17 maart 2013 om 18:18

    Italiaans is het wel!

    Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    17 maart 2013 om 18:24

    dat was makkelijk verdienen voor Giugiaro .. (good for him) ..
    hij deed dit soort meuk toen al jaren ..

    Xerox + Mangusta = Iguana ..

    wel enorm veel respect voor die kerel ..
    maar dit is gewoon een broddelwerkje ..

    Login om te reageren
  5. theblackstig zegt

    17 maart 2013 om 18:33

    Hahaha, een 2-liter V8…

    Login om te reageren
    • autobart zegt

      17 maart 2013 om 19:27

      @theblackstig: 230 pk bij 8800 rpm, heerlijk zuinig!

      Login om te reageren
  6. solmatje zegt

    17 maart 2013 om 18:47

    Mooie bak! Jammer dat ze nu zo weinig verschillende modellen maken..

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      17 maart 2013 om 19:05

      @solmatje:

      hoeveel modellen hadden ze in 1969 dan ??

      Login om te reageren
      • solmatje zegt

        17 maart 2013 om 19:23

        @lincoln: waar is mijn link met 1969?

        Login om te reageren
      • solmatje zegt

        17 maart 2013 om 19:27

        @lincoln: weet ik veel! Vind het jammer dat ze het nu iig niet doen

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          17 maart 2013 om 19:51

          @solmatje:

          LOL ..

          Login om te reageren
          • solmatje zegt

            17 maart 2013 om 19:59

            @lincoln: ja idd een lachertje dat je bijdehand probeert te doen, met je zogenaamde intelligentie, maar vervolgens kei hard faalt in begrijpend lezen.. Ga iets nuttigs doen met je leven ipv hier grappig proberen te zijn.. Autist

            Login om te reageren
            • jrk68 zegt

              17 maart 2013 om 20:13

              @solmatje:
              Heel fijn om te lezen dat je toch weleens in de spiegel kijkt….

              Login om te reageren
  7. Vanquish zegt

    17 maart 2013 om 18:49

    Hij was ook bijzonder indrukwekkend toen ik ‘m in het Alfa museum in Arese zag!

    Login om te reageren
    • driftkicker zegt

      18 maart 2013 om 08:20

      @Vanquish: daar staan wel meer indrukwekkende auto’s. Prachtig museum, gratis inkom en er was geen kat. Staat zelfs heel slecht aangegeven waar het is en de TomTom stuurde me steeds terug de snelweg op. Maar voor elke autoliefhebber zeker de moeite.

      Login om te reageren
      • Vanquish zegt

        18 maart 2013 om 11:45

        @driftkicker: Zonder twijfel! Ik heb er helemaal een aparte ervaring mee, het museum blijkt maar heel soms open te zijn en op de dag dat we er heen wilden was ie dus eigenlijk dicht. Toevallig waren we door onze gastvrouw uitgenodigd voor een dorpsfeest en toen ze hoorde dat we naar het Alfa museum wilden gaan schreeuwde ze een paar woorden in een willekeurige richting en kwam er een mannetje aangelopen. Die bleek daar in het museum te werken, maar die vertelde dat ie dicht was de volgende dag. Een paar belletjes later was het geregeld, we konden er terecht.
        Bij de ingang (leek meer een douanepoort in een Tjernobyl omgeving) werden onze paspoorten gecontroleerd. Bleek dat we ook echt de enige mensen daar waren op één Amerikaan met zijn vrouw na, die hadden mazzel dat wij hadden geregeld dat het museum open ging aangezien ze speciaal daarvoor naar Italië waren gekomen. De stilte zorgde ook wel voor een hele surrealistische sfeer als je dan naar al die superzeldzame creaties kijkt.

        Voor mensen die het Ferrarimuseum al mooi vonden, ga naar Alfa en je zult er geen moment spijt van krijgen! (Kijk wel even de openingstijden na!)

        Login om te reageren
  8. toroloco zegt

    17 maart 2013 om 18:59

    Back to the future met een Giugiaro.

    Login om te reageren
  9. alcantara zegt

    17 maart 2013 om 19:05

    Mooie auto maar ik vind zijn stem te lelijk. Klinkt doorgerookt.

    Login om te reageren
  10. tt123 zegt

    17 maart 2013 om 19:14

    Delorean achtig iets

    Login om te reageren
  11. cocoloco zegt

    17 maart 2013 om 19:22

    4 jaar later als lamborghini urraco in iets gewijzigde vorm op de markt gekomen. (De auto die James May heeft bij de goedkope super car aflevering bij TG)

    Login om te reageren
  12. carsandmore zegt

    17 maart 2013 om 19:26

    Mooie alfa,jammer dat het bij een concept is gebleven.

    Login om te reageren
  13. kowalsk zegt

    17 maart 2013 om 19:55

    Prachtig ding. Misschien een domme vraag, maar waar zijn de spiegels?

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      17 maart 2013 om 20:37

      @kowalsk: aan de binnenkant

      Login om te reageren
  14. betonstaal zegt

    17 maart 2013 om 20:37

    Deze periode is wel het Gouden Decennium eigenlijk voor dit soort italiaanse GT-wagens. Ook met de Maserati Bora en Merak, de spullen van Lambo en Ferrari.

    Login om te reageren
    • adyton zegt

      17 maart 2013 om 20:43

      @betonstaal: deurgrepen en buitenspiegels bestaan gewoon niet voor concepts denk ik :)

      Login om te reageren
      • adyton zegt

        17 maart 2013 om 20:44

        @kowalsk

        Login om te reageren
      • betonstaal zegt

        17 maart 2013 om 20:52

        @adyton: lossen we over 44 jaar wel op met camera’s

        Login om te reageren
  15. undifined1 zegt

    18 maart 2013 om 07:47

    Geborsteld staal? Hoop niet dat het gewoon staal is voor ze.

    Login om te reageren
  16. Esprit_de_Flandre zegt

    21 maart 2013 om 12:49

    Gelukkig heeft Giugiaro later de naam van z’n bedrijfje veranderd. SIRP bekt nu niet echt elegant…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North