Alfa Romeo Stelvio: de Giulia, maar dan ruiger

Auteur: , 72 Reacties

De Italianen hebben het doek van de eerste échte crossover van het merk getrokken. Uiteraard beginnen ze met de Quadrifoglio.

Vernoemd naar een van ’s werelds mooiste passen en met een 2.9-liter V6 met twee turbo’s en 510 pk moet het een feestje zijn om met de Stelvio Quadrifoglio de naamgevende slingerweg te beklimmen. De auto lijkt sterk op de Giulia en net als bij die middenklasser kiest Alfa Romeo ook bij de Stelvio ervoor eerst de topversie te presenteren. Alle foto’s die je hier ziet, zijn dus van de Quadrifoglio.

De naam Stelvio verwijst naar de hoogste bergpas van Italië. Deze is 20 km lang en bestaat uit 75 bochten, adembenemende uitzichten en een ongekend steil hellingspercentage. De top bevindt zich op 2.758 meter hoogte. In het verleden was de bekende bergpas toneel van sportieve gevechten in zowel de fiets- als motorsport.

Opvallend is dat de Quadrifoglio (ik mag Q zeggen) in precies dezelfde tijd naar de honderd schiet als de Giulia Q (rijtest): 3,9 seconden! Daarbij wordt ook de StelvioQ geholpen door een automatische achtbak die in 0,1 seconde van verzet kan wisselen. De topsnelheid ligt wel iets lager; 284 km/u versus 307 km/u voor de Juul.

Natuurlijk blijft het niet bij de Q, verwacht dezelfde aandrijflijnen als in de Giulia. Vooralsnog heeft Alfa Romeo het zelf alleen over de Ti (bij ons Veloce) met 280 pk, maar ga er maar vanuit dat ook de minder bedeelde diesels en benzines uit de Giulia op een later moment hun weg zullen vinden naar de Stelvio. Sterker nog, Alfa Romeo zal wel moeten als ze met deze auto ook in Europa aantallen willen weg zetten.

Ook in Europa? Jazeker, Alfa Romeo kiest er namelijk voor om de auto te lanceren in aanloop naar de LA Autoshow en daar zal de Stelvio ook voor het eerst in levende lijve te zien zijn. Geen toevallig gekozen plek, Alfa Romeo is terug op de Amerikaanse markt en deze Stelvio is direct hun grootste troef om de Amerikanen in Italiaans maatpak te krijgen.



72 reacties

Best netjes, maar ik ga voor de F-Pace (bij ongeveer gelijke prijzen)
@dunhozzie: Maar dat zijn dus geen gelijke prijzen, weet ik nu al zeker. De F-Pace gaat weg vanaf 52.000 euro en een beetje. En dan heb je de meest kale versie. Doe je er wat opties bij, zit je al gauw rond de 60.000. Ik denk dat de Stelvio ongeveer dezelfde prijs gaat meekrijgen als de Giulia heeft. Misschien ietsje meer, rond de 42.000 denk ik.
@viezefreddyw: ik help je hopen!
Ziet er weer goed uit!
De zijkant oogt een beetje moeilijk, gok dat ze er met een derde zijruitje beter uit zou zien
@scottishcarspotter2000: ik wil niet lullig doen, maar ik tel drie zijruitjes ;)
@Dizono: die zit in de deur geloof ik ;). Ik doel op een zijruitje a la F-Pace
@scottishcarspotter2000: Ik gok dat de F-Pace een grotere en langere auto is dan deze Stelvio.
Levante in vermoming
@dirkiii: Mwa..
Ik heb de Levante kunnen rijden en dat is een prima auto. Van binnen klopt alles; vergelijk het met een X5 of Cayenna van 3 jaar geleden: alles luxe en het meeste op de juiste plaats. Eigenlijk ook heel vergelijkbaar met de Infiniti FX.
Als je de video van Wouter over de Giulia terug kijkt; vond hij het interieur eigenlijk gewoon oude bende.
Als ze dat doortrekken bij de Stelvio; dan zal het toch wel een groot verschil worden.
@dirkiii: Ja maar toch met minder pk.. heel apart beleid..
Ik vind het er netjes uitzien, zeker vanaf de neus en zijkant gezien is het een mooie auto. Alleen vanaf de kont gezien vind ik het heel erg veel op KIA lijken en dan met name de achterlichten.. Ik ben benieuwd hoe hij eruit ziet in standaardvorm. Laten we hopen dat dit een mooie cashcow gaat worden voor Alfa Romeo.
@viezefreddyw: was het niet zo dat de toekomstige Kia Sportwagen heul erg veul op een bepaalde Alfa Romeo leek?
@marinepower: Zeker, maar welke auto’s lijken tegenwoordig niet op elkaar?
@viezefreddyw: KIA?! GA je mond spoelen!
@gunthervogler: Sorry mate, maar ik vind het toch echt.
@gunthervogler:
Idd bij Alfa wensen ze dat ze een auto konden bouwen die kwalitatief tegen een Kia op kan.
@viezefreddyw: ik denk dat het wederom geen succes gaat worden. Iedereen vindt Alfa geweldig, maar voornamelijk als de buurman er een heeft. Neem de 4C: geen succes; neem de Guilietta: prachtige wagen, geen echt succes; neem de Mito: waar de Grande Punto Evo etc het nog steeds leuk doet, is de Mito al uitgerangeerd. Dan komen ze nu met de Guillia…… Lijkt nergens op en dit ding al helemaal niet. Ik ben bang dat het over 5 jaar arrivederci Alfa is.
@roppp: zo, je hebt in 1 keer mijn gevoel uitgelegd! Terwijl de klassieke alfa’s gewoon super blijven!
Niet mijn type auto. Net als al die opgehoogde dingen lijkt het alsof ze iets te lang aan de fietspomp hebben gehangen. Maar ik hoop van harte dat het een enorm succes gaat worden.
Oh, wat lekker om zo wakker te worden!
Nice
Best een mooie wagen hoor. En een SUV moet nou eenmaal tegenwoordig natuurlijk… Ik hoop dat ze ook vaart maken met de Giulia Sportwagon, want dat zou mijn keus zijn.
@trustmeiamanengineer: ik zit ook op een sportwagon te wachten, ook van de XF bij Jaguar. Maar SUV’s krijgen overduidelijk alle prioriteit tegenwoordig!
Wow….hij ziet er erg mooi uit.
Dus als je graag een Maserati SUV wilt maar deze nogal lelijk vind, dan is dit de perfecte auto. Goed gedaan Alfa!
@dutchdriftking: En je bent een stuk goedkoper uit met deze Stelvio. De Levante diesel gaat pas weg met een vanaf prijs van iets meer dan een ton!!
@viezefreddyw: precies! Al kan het zijn dat die wel een maatje groter is.
@dutchdriftking: Zijn hogere meerprijs is niet omdat hij een maatje groter is gok ik, jij wel? Ik denk dat Maserati er minstens een ton voor vragen puur omdat ze het kunnen.
Waarom een Porsche als je ook deze Alfa-Romeo kunt rijden! Schitterende wagen!
@henkhupelschoten:
bla bla emotie, laufkultur, designtaal, merkwaarden, restwaarde, afwerking van naden in het interieur, en meer van dat geneuzel.
Dit zou nog wel eens een succes kunnen worden. Voor een Alfa Romeo is deze waarschijnlijk best duur, dat kan mensen afschrikken, maar omdat SUV’s en crossovers alleen maar populairder worden, denk ik dat deze beter verkocht gaan worden dan de benzine-Giulia’s.
Is dit op het platform van de Giulia of deelt deze auto meer met de Maserati Levante?
Van alle ‘sportieve’ SUV’s vind ik deze, samen met de good old Macan, er het best uit zien. De Levante heeft een verschrikkelijle kont, de F-pace kan me hoe meer ik hem zie, steeds minder bekoren…
@leaper035t: dat heb ik ook, nu al! Niet best… En dat voor een jaaaag liefhebber :(
@hans33sw: vind er hem steeds goedkoper uitzien. XF is mn favoriet!
Prijzen prijzen.. wat zal een diesel kosten?
Doet me denken aan een Kia of een Levante…. rare hieraan is dat ik de dingen die op Kia lijken wel mooi vind en de elementen van de Levante niet.
Heeft natuurlijk geen reet meer met een SUV te maken, maar het ziet er wel lekker uit! Alfa gaat richting Maserati…
Vind het eigenlijk qua corroserie meer iets weghebben van een panamera dan een cross-over
Op zich een mooie wagen, maar ik zie wel een beetje de Audistrategie. En dat maakt dat deze Stelvio eigenlijk een Gulia met andere proporties is. En dat vind ik toch jammer. Ik had liever een eigen gezicht gezien.
Hoewel het type wagen de mijne niet is ziet dit er toch veel beter uit dan de nieuwe Q5. Wat een vormeloze klomp is dat..

Hoeveelste keer is Alfa nu terug in de VS?
Maak m iets lager en kleiner en je hebt hier de nieuwe Giulietta staan. Erg geslaagd ontwerp alleen heb ik niets met ‘SUV/Crossover/Meuk’ dingen.
Als we de Giulia als referentie nemen, dan zal het nog wel >1jaar duren voordat de ‘normale’ versies beschikbaar zijn bij de dealert.
@w0ut: De Ti/Veloce is ook gelijk geintrocueerd, dat was met de Giulia niet het geval. Goede hoop dat hij Q1 van 2017 bij de dealer staat. maar je weet het inderdaad nooit ;-)
Ziet err weer goed uit!
Nee, wordt er niet echt warm van. Doe mij maar iets uit een Amerikaanse of Duitse stal m.u.v. Audi.
Nageaapt van de Levante
Zal wel aan mij vinden maar ik vind m gewoon niet mooi
Mooie kleur. Het lijkt erop dat ze dat wat bij de Giulia zo lelijk was in het interieur, het rechthoekige navigatiescherm in een trapeziumvormig vak (Audi heeft dat vroeger ook vaak verkeerd gedaan) hebben verholpen.
Hoezo Kia? Giulia voorkant, Giulietta kont!

Zoals een SUV betaamt niet bijzonder mooi maar wanneer je hem in het eggie ziet dan is het toch wel dik. Wil um dus graag eerst in het vlees zien alvorens echt iets te vinden..
Tot op heden had ik weinig met dit soort auto’s. Doe mij maar een gewone ruime station. De hoge instap ben ik nog niet bejaard genoeg voor en de hoogte is voor mij nadelig als ik (bijv mijn surfspullen) op het dak wil. En dan het hogere verbruik door de matige stroomlijn erbij. Nee doe mij maar voorlopig een station.

Met de komst van de GLC, Levante en de F-pace blijkt dat een dergelijk model best begeerlijk, fraai en elegant kan zijn zonder de lompe X5/Q7 look. Laatst de GLA gereden, wel en maatje kleiner, maar qua rijden echt niet verkeerd. Ik denk dat deze Stelvio dan ook het merk echt verder zal helpen qua broodnodige verkoopaantallen. Wel nu sneller op de markt brengen dan de Giulia, want ondanks de belofte van September 2016 is de benzine variant nog steeds niet in NL gearriveerd.
Cayenne, met Macan bovenkant en een Alfa frontje.
Ja ja heeft alfa weer goed gedaan zeer geslaagd hier kun je prima mee voor komen rijden
Keurig gedaan Alfa!
Een dieptepunt in de geschiedenis van Alfa Romeo :'(

SUVs passen prima bij een merk dat als doel heeft luxe auto’s te bouwen (zoals de drie Duitse premium merken), maar niet bij een merk waar als sinds begin jaren sportiviteit het belangrijkste punt is.
Ik vind het echt jammer dat Alfa de kant van de Duitse premium auto’s opgaat.
Nu is volgens alle test over het rijgedrag van de Giulia niets te klagen, maar (hoewel ik het wel een mooie auto vind) is het design conservatief en design is ook altijd 1 van Alfa’s sterke punten geweest.
Nu is een SUV per definitie niet sportief: hij kan voor een SUV wel sportief zijn maar de auto had beter gekunt. Natuurlijk een Laferrari is ook beter dan een Giulia Q, en een Stelvio Q zal ook vast sneller over de Nordschleife rijden dan een 156, maar dat bedoel ik niet: om 4 personen te kunnen vervoeren binnen de prijsklasse van een Stelvio hadden ze een sportievere auto neer kunnen zetten.

Dan het design… voor een SUV is de Stelvio best mooi, maar het blijft een SUV. Smaken verschillen natuurlijk. Dat wat mij het meeste stoort is das Alfa nu ook gebruik gaat maken van een “designtaal”, waarmee ze dezelfde voorkant voor iedere auto gebruiken (okee dit deden ze al bij de 159 en Brera) en ze heel veel overeenkomstige design elementen geven.
Het resultaat: net zoals bij de Duitse premium merken, qua design een inspiratieloos modellengamma.
Nu zal vast uit marktonderzoek zijn gebleken dat dit goed is voor de identiteit van een automerk en dus goed voor de verkoopaantallen, maar dit hoort niet bij Alfa.
Alfa modellen hebben in het verleden altijd designs gehad die zich onderscheiden van andere Alfa modellen uit diezelfde tijd. Ondanks het ontbreken van een “designtaal” was een Alfa altijd zeer herkenbaar als een Alfa.

Dan nog een tool uit de Duitse premiumkast: mensen het idee geven dat ze een sportieve auto kopen door er een motor met veel vermogen in te gooien en dan met marketing blijven vertellen dat ze een sportieve auto kopen.

Ik vind het jammer: de Stelvio laat zien dat Alfa Duits wil worden. Ik hoop dat dit niet een ontwikkeling is die zich voortzet…
@marvinr: tja bij een Italiaans maatpak denk ik ook niet aan een SUV ………….. aan de andere kant de grote Amerikanen kunnen natuurlijk ook een maatpak aanschaffen en dan heb je meer stof nodig.
Ook gemengde gevoelens als meer dan 25 jaar Alfa rijder; aan de andere kant, wil het merk overleven dan is het waarschijnlijk nodig. Porsche leeft ook nog dankzij die opgeblazen auto’s met diesels ….
@marvinr: Ik ben het voor een groot deel heel erg eens met je betoog. Het zit niet in de genen van Alfa om diverse modellen hetzelfde gezicht mee te geven. Aan de andere kant, heel veel verschil zat er niet tussen de modellen 147 en 156 van beide na de facelift. De neusjes leken daar ook redelijk veel op elkaar. Dat geldt ook voor de modellen 145 en 146.

En opzich vind ik het nog wel meevallen hoeveel auto’s ze dezelfde designelementen meegeven. Tot zo ver zijn het alleen de Giulia en deze Stelvio.. De Giulietta, MiTo en de 4C zijn duidelijk auto’s van Alfa, maar hebben allen hun eigen gezicht.

Ik betwijfel of Alfa Duits wilt worden. Als er iets niet is wat Alfa wil, is dat het wel denk ik. Maar zij zien ook de realiteit en ze zullen wel moeten. Anders verwacht ik dat Alfa een nog slechtere toekomst tegemoet gaat met een andere afloop dan anders…
@marvinr: “de Stelvio laat zien dat Alfa Duits wil worden.”
De Stelvio laat zien dat Alfa winstgevend wil worden. Dieptepunten heeft Alfa genoeg gekend, de 166, de 33 uit de jaren 80, de Mito, de 4C. Nu eindelijk hebben ze een auto waar de markt op zit te wachten en echt waar geld mee te verdienen valt.
De markt veranderd, merkwaarden veranderen. 3 deurs wagens, uit. Sport coupe’s, uit. Cabrio’s, uit. Saaie gezins- en zakenwagens en vooral veel SUVs is wat de markt wil. Dat is misschien jammer maar dat mag je Alfa, Porsche of BMW niet verwijten. Dat mag je de vergrijzing en het toenemend conservatisme verwijten. Over toenemend conservatisme, Alfa keert zelfs terug naar RWD!
Met de Mito en de Guilietta waren de actuele merkwaarden van Alfa verouderde wagens op Fiat techniek. Nu is de Giulia een weinig originele 3 serie kloon (tot de RWD en Hoffmeister knik aan toe). De Stelvio is veel origineler, dat is een mix van Macan, Levante, Q5 en technisch een X3. Blijkbaar precies wat de markt wil. Het wordt eigenlijk langzaam steeds beter met Alfa.
@marvinr: Je kunt het jammer vinden maar ik denk, als Alfa liefhebber, dat de enige mogelijkheid voor Alfa om verder te komen meer “Duits worden” is. Betere kwaliteit, betere afwerking, een breder modellengamma waar inderdaad een SUV in hoort. RWD / 4WD ook een goede stap in de richting. Wouter kon de afwerking van het interieur misschien niet bekoren maar het grootste gedeelte van het internationale journaille zei dat het heel erg dicht tegen de BMW/Audi aan schurkt. Ik denk dat het zonnetje weer schijnt voor Alfa. Goed niewus
Hoe durven ze de naam Stelvio te plakken op een plompe cross-overs.
Die naam past beter bij een compacte roadster/cabrio.
Mooi in die persfoto’s, maar stel je nu eens een kenteken voor op die neus.
Moest er even aan wennen maar vind dit toch wel een hele slag mooier dan de concurrenten! Ik ben verkocht
Ziet er niet slecht uit, maar wordt echt totaal niet warm van dit soort hoge hokken op wielen
Zeer geslaagd !
Het blijft een Alfa.
@marvinr: ik heb weer wat geleerd! Designtaal staat tegenwoordig dus voor 1 design voor alle modellen. Ik ging er nog steeds vanuit dat designtaal gewoon synoniem was voor design. Niet dus. In dat geval heb ik @willeme misschien ook niet goed begrepen onder het Mazda CX-5 artikel. De 156 en 147 waren dus niet dezelfde designtaal terwijl beiden met smaakvolle, historisch verantwoorde Alfa designelementen waren gestyled. Designtaal is dus risicomijdend, kostenreducerend en minder creatief gedrag ingegeven door hevige concurrentie. Designtaal = jammer voor autoliefhebbers…!
@alfalfa: pre-facelift 156 en 147 dus ;)
Nu maar hopen dat de Amerikanen het lusten. Het zal nodig zijn…
Prachtige auto, maar pfoe… een beetje uitgerust met een degelijke motor…. 45.000 euro gaat zoiets wel kosten.
Ik vind hem prachtig! Maar zoals @roppp al uitlegde, iets remt het enthousiasme..

Met welke auto’s moet ik deze vergelijken? Ben inmiddels het overzicht wel kwijt.. macan, Q3 of Q5? ×1 of ×3?
Ach al die Duitsers zijn er ook groot mee geworden om maar voort te borduren op een en hetzelfde model en daar trapt ook iedereen in.
De oorsprong van de SUV ligt in Amerika (Jeep) en Engeland (Landrover), de rest van de wereld heeft hun gekopieerd. Feit is dat als je eenmaal een goede SUV gehad hebt, je meestal niet meer terug wilt naar een “gewone” auto. De markt zal steeds meer uit SUV’s en crossovers gaan bestaan (volgens experts meer dan 50%), dus het is heel verstandig van Alfa om er een op de markt te zetten. Zo’n 4C is heel leuk, maar zorgt niet voor omzet, een SUV wel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).