• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alfa Romeo TZ2 ook aanwezig op Villa d’Este

Auteur: Alwood, gepost 25 april 2010 om 20:33 – 49 Reacties

Afbeelding Alfa Romeo TZ2 ook aanwezig op Villa d’EsteAfbeelding Alfa Romeo TZ2 ook aanwezig op Villa d’EsteAfbeelding Alfa Romeo TZ2 ook aanwezig op Villa d’EsteAfbeelding Alfa Romeo TZ2 ook aanwezig op Villa d’EsteAfbeelding Alfa Romeo TZ2 ook aanwezig op Villa d’EsteAfbeelding Alfa Romeo TZ2 ook aanwezig op Villa d’EsteAfbeelding Alfa Romeo TZ2 ook aanwezig op Villa d’Este

Alfa Romeo Giulia 1600 TZ2 Pininfarina
Met een 100-jarig bestaan heb je wat te vieren. Dat doen ze goed met het feestbeest: de TZ3. Die komt echter niet zomaar uit de lucht vallen. Zo was er ook al een TZ2.

TZ herinnert aan het race-programma van Alfa Romeo in de Jaren ’60. Het begon allemaal met de TZ (oplage van 112 stuks) in 1963, de TZ2 (oplage van 12 stuks) verscheen in 1965 als update. Bloedjesnel door de lage luchtweerstand, het minimale gewicht en een potent blokje in het vooronder.

De TZ3 schijnt een V8 te krijgen, de TZ2 moest het met een viercilinder doen. Het blok was slechts 1.6 liter groot. Met dubbele nokkenassen, twin-spark en dry-sump smering produceerde het echter een onbehoorlijke 170pk. In een auto van net 600kg, uit 1965, doet dat heel veel goed. De topsnelheid bedroeg 245km/u.

Bovenstaand exemplaar is een nog wat bijzonderder exemplaar dan een gewone TZ2. TZ staat origineel voor “Tubulare Zagato” maar de carrosserie van dit witte exemplaar is gemaakt door Pininfarina. De auto schijnt in Japanse handen te zijn en verschijnt maar zeer zelden in het openbaar.

Ook interessant!

  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41
  • collectables alfa romeo gt
    Alfa Romeo GT 3.2 V6
  • De Alfa Romeo Giulia GTA is goedkoper geworden

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, coachbuilding, Klassiekers, pininfarina, villa-este, zagato

Vorig bericht: « Audi R8 crash bij Breda
Volgend bericht: Autoblog 2010 flashback: week 16 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Nagel zegt

    25 april 2010 om 20:36

    Ook als zo’n mooie bak

    Login om te reageren
  2. DD zegt

    25 april 2010 om 20:36

    Dat is wel een bijzonder mooie wagen!

    Login om te reageren
  3. cheetacars zegt

    25 april 2010 om 20:36

    Zulke auto’s moet je blijven rijden op zulke dagen, en niet in de schuur zetten. Prachtige machine! :D

    Login om te reageren
    • Something zegt

      25 april 2010 om 20:56

      @cheetacars: nou nee:) ik vind dat je zulke auto’s toch echt ergens in een verwarmde schone garage hoort te bewaren.
      Want vroeg of laat knalt er een of ander idioot op je mooie TZ2, en dat mag gewoon niet gebeuren.

      Login om te reageren
  4. Citrofiel zegt

    25 april 2010 om 20:41

    Oei, ik dacht ook al, dat is geen gewone TZ2. Je ziet gelijk dat het geen Zagato is, en nu je het zegt… Pininfarina is dan juist weer van het sierlijke koetswerk dat er hier op zit. Helemaal vooroordeel-bevestigend dus. Prachtig. :)

    Login om te reageren
  5. fiestafeest zegt

    25 april 2010 om 20:47

    ik vind deze toch mooier als de tz3, die ik er ook erg goed uit vind zien

    Login om te reageren
  6. Shenkie zegt

    25 april 2010 om 20:49

    Automobiele kunst

    Login om te reageren
  7. casper-0112 zegt

    25 april 2010 om 20:50

    Dat doen ze goet->goed met het feestbeest

    Login om te reageren
  8. frarissimo zegt

    25 april 2010 om 20:51

    Shenkie zegt het ik denk het

    Login om te reageren
  9. Jimmie zegt

    25 april 2010 om 20:54

    Dit is helemaal geen TZ2…

    Al die buizenframes werden door Autodelta gemaakt en ze hebben 1 zo’n chassis aan Pininfarina en 1 aan Bertone gegeven. Die er weer een eigen koets voor hebben gebouwd met dito naam.

    Deze Giulia 1600 Sport Pininfarina een TZ2 noemen omdat ie het buizenframe deelt is hetzelfde als dat je Audi Golf zou schrijven omdat de A3 een Golf onderhuids is…

    Login om te reageren
  10. w0o0dy zegt

    25 april 2010 om 20:55

    lol toen al 106pk per liter… en de topsnelheid zou zelfs 257 zijn geweest volgens sommige bronnen..

    De originele TZ2:
    http://www.youtube.com/watch?v=4_T0Gi-GuHw

    Stats:
    Compression 11.4:1 power 126.8 kw / 170 bhp @ 7500 rpm
    specific output 108.28 bhp per litre 269.84 bhp per tonne
    body / frame Fibreglass over Tubular Steel Chassis
    driven wheels RWD front brakes: Discs rear brakes: Discs
    fr. suspension Wishbones w/Telescopic Dampers, Coil Springs, Anti-Roll Bar weight 630 kg
    transmission 5-Speed Manual
    top speed ~257.5 kph
    The racing career of the TZ2, while brief, was very successful. In 1966 the car ran in five international events, of which it took first class every time.

    Login om te reageren
  11. Markus zegt

    25 april 2010 om 21:00

    Mooi hoor, en gelukkig nog niet weggerot door de roest.

    Login om te reageren
  12. trigger565 zegt

    25 april 2010 om 21:02

    indrukwekkend eigelijk, zo een mooie auto, 100+pk per liter uit een atmosferische motor en 270 pk per ton. Dat zijn naar huidige standaarden zeer schone cijfers. Kunnen ze niet gewoon zo een namaken? Ik koop em dan wel :)

    Login om te reageren
  13. H_Kroese zegt

    25 april 2010 om 21:03

    Dat doen ze goeT?

    Login om te reageren
  14. Esprit_de_Flandre zegt

    25 april 2010 om 21:04

    Vreemde Alfa’driehoek’ op dat neusje.

    Wel mooi ding.

    Login om te reageren
  15. w0o0dy zegt

    25 april 2010 om 21:05

    Een TZ1 op nederlands kenteken…. i wonder who owns this baby (mailen naar autoblog please ;-) )…

    (schattingen over de waarde van een originele ex-racer liggen boven een half miljoen dollar)

    http://www.youtube.com/watch?v=lC1_UO9pBsg

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      25 april 2010 om 21:25

      @w0o0dy:
      toch altijd weer een soort van cadeautje .. toch ??
      gelukkig weten we half niet wat er op NL kenteken staat ..

      dan sta je met je oren/ogen te klapperen .. klapneus ..

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        25 april 2010 om 21:29

        @lincoln: zoiets wil ik graag een keer in het echt zien/horen/ruiken… om over een leuk stukkie toeren maar te zwijgen.. Geweldig spul.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          25 april 2010 om 21:41

          @w0o0dy: illustratief voorbeeldje ..
          was laatst met iemand in het westland ..
          onderdelen voor zijn zundapp,s oppikken ..

          3 adressen afgegaan .. kassen en schuren ..
          genoeg onderdelen (gloednieuw 50 tot 30 jaar oud) om de assemblage lijn van Zundapp voor 1 jaar te voorzien ..

          bij eentje trok ik een laken een stukje omhoog ..
          stond een zo goed als nieuwe Mangusta !!

          bizar wat er in nederlandse schuren en opslagloodsen staat ..

          Login om te reageren
  16. Henk zegt

    25 april 2010 om 21:26

    de grille lijkt op die van een 300c

    Login om te reageren
  17. qaz zegt

    25 april 2010 om 21:26

    Mijne heren, deze automobiel dient NOOIT meer bereden te worden en moet als KUNST in de huiskamer (mijn huiskamer!) worden gestald opdat wij ieder dag kunnen genieten van haar (!! zie curven!)lijnenspel mogen genieten.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      25 april 2010 om 21:30

      @qaz:
      dan koop je em ..
      blerren doe je maar in de kroeg .. aap ..

      Login om te reageren
      • Qaz zegt

        25 april 2010 om 23:27

        @lincoln: Zeg, Peenbuikertje , ik heb niet met jou geknikkerd! Adresseer je ouwe moer maar als aap. En nu fluks weer met je brommertje spelen, vuilbek.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          26 april 2010 om 08:09

          @Qaz:
          put your money where your mouth is ..
          brallen doe je maar in de kroeg .. aap ..

          Login om te reageren
          • qaz zegt

            26 april 2010 om 15:01

            @lincoln: Ik maak aan jou geen woorden meer vuil, ongeletterde Janhagel. Dombootje met je ‘hebikookmaargehoord’ Engels wat kant nog wal raakt. Brommers kieken moar weer, jong. En bluffen doe je maar tegen je puistige mede keyboard heroes. Einde discussie en je reply lees ik niet meer daar het niets voor stelt. Maak je VMBO af en zoek een baantje anders val je buiten de maatschappij en sleutel je je verdere luizige leven aan brommertjes met andere comazuipers.

            Login om te reageren
  18. Jokkebrok zegt

    25 april 2010 om 21:43

    Fascinerend!

    Login om te reageren
  19. autospotter15 zegt

    25 april 2010 om 21:46

    Iemand van mij om de hoek is nou ook op Villa d’Este.
    Hij doet mee met een Mercedes-Benz 710 SS!
    Echt een prachtige wagen :D

    Login om te reageren
  20. autospotter15 zegt

    25 april 2010 om 21:47

    bij mij om de hoek bedoel ik*

    Login om te reageren
  21. Machoman zegt

    25 april 2010 om 22:08

    prachtige wagen, op foto 3 kun je pas echt goed zien hoe laag hij nou eigenlijk is.

    Login om te reageren
  22. spykerboy zegt

    25 april 2010 om 22:25

    die hoort op de weg te zijn op van die mooie dagen zoals vandaag!!

    Login om te reageren
  23. Cantago zegt

    26 april 2010 om 01:13

    Om nou te zeggen dat ik hem heel mooi vind? Nee, niet echt… Maar ij alsjeblieft met zo’n ding ipv hem alleen op te slaan!

    Login om te reageren
  24. Doewap zegt

    26 april 2010 om 06:03

    Autoblog is niet zo sterk met klassiekers he…

    Hoe kan Pininfarina ooit een Tubolare Zagato gemaakt hebben?

    Login om te reageren
  25. Geert Schoots zegt

    26 april 2010 om 07:00

    Ik vond net dit;
    “An Alfa Romeo Giulia 1600 Sport Pininfarina from 1965 will also be on display. It’s a one-off coachbuilt car by Pininfarina based on a Tubolare Zagato TZ2. Unveiled for the first time at the Turin Motor Show 45 years ago, the car is still in original condition, with its original paintwork.”

    Dus het is blijkbaar een coachbuild op basis van een coachbuild, exclusiever lukt denk ik niet…

    Login om te reageren
    • Ikke_ferrari zegt

      26 april 2010 om 08:02

      @Doewap
      Geert Schoots heeft het idd begrepen :)
      Open bovendien even de foto’s bij het artikel en lees wat er achterop de auto staat… Pini.. juist!

      Login om te reageren
  26. Klassiekerrally zegt

    26 april 2010 om 08:17

    Ah, heerlijk, flamewars! :)

    Lincoln: Zou een mooi onderwerp zijn! Nog een soort ‘Verborgen schoonheden’ of ‘Sleeping beauties’. Het hoeven niet altijd Bugatti’s en zo te zijn… En Mangusta is (minstens) net zo interessant, net als NOS Zündapp spul!

    Login om te reageren
  27. Klassiekerrally zegt

    26 april 2010 om 08:18

    Oh, vergeten on topic te reageren: Ik vind dit bij lange na niet het mooiste dat Pininfarina gemaakt heeft. De proporties komen er op foto’s in elk geval niet zo perfect uit…

    Login om te reageren
  28. Klassiekerrally zegt

    26 april 2010 om 15:03

    @ qaz: Nieuw hier? :lol:

    Login om te reageren
  29. integralechubasco zegt

    26 april 2010 om 15:08

    @qaz
    ‘Stick around’… jou ‘flaming capacity’ is van hoog niveau! En ik bedoel het niet negatief, hé…

    Login om te reageren
  30. Doewap zegt

    26 april 2010 om 16:17

    @ ikke_ferrari:

    je hebt gelijk, ik zat er naast.

    het wordt nog sterker: ook Bertone heeft een TZ2 gebouwd:

    Login om te reageren
  31. Doewap zegt

    26 april 2010 om 16:19

    Voor de volledigheid: hij heet Canguro.

    Het blijft natuurlijk wel zo dat in de naam bij Bertone en Pininfarina de term TZ2 officieel niet voorkomt.

    Login om te reageren
  32. Flamingo zegt

    26 april 2010 om 17:24

    Allemachtig prachtig!

    Login om te reageren
    • duke zegt

      26 april 2010 om 20:32

      @Flamingo: huh? Voorkant gaat nog, maar die achterkant…….. ziet er niet uit toch?

      Login om te reageren
      • Flamingo zegt

        26 april 2010 om 21:27

        @duke:

        die achterkant is juist heerlijk! maar jij kan m lelijk vinden. iedereen is anders

        Login om te reageren
  33. Dimglor zegt

    26 april 2010 om 19:09

    Leukjes! Ziet er wel nog mooi gelijnd uit hoor!

    Login om te reageren
  34. Teerdz zegt

    26 april 2010 om 20:04

    Handig ook dat je dan in de AUtoblog-mail bovenaan in de aankondiging TZ4 zet…:p Ik dacht ik meld t even.

    Login om te reageren
  35. Mr. Dj M. zegt

    26 april 2010 om 22:26

    Wat een bijzonder mooi koetswerk!!!! :shock: echt 8)

    Login om te reageren
  36. heidekonijn zegt

    27 april 2010 om 12:44

    @Qaz
    Schaal 1:1 model voor de huiskamer, de originele voor de garage dan maar?
    Overigens schitterende comeback, wat integrale zegt +1 ;-)

    Login om te reageren
  37. VonStroke zegt

    27 april 2010 om 15:39

    De correcte benaming van deze auto is de Giulia 1600 Sprint Speciale.

    Login om te reageren
  38. Alfarobert zegt

    28 april 2010 om 20:36

    TZ-2 komt net iets tot boven je middel als je net als ik 1.80m bent.Stond afgelopen jaar 1 in assen met duits kenteken TZ2-Han of zoiets.Zal ik eerst de foto’s moeten opzoeken.Was voor mij ook de eerste keer dat ik er 1 in het echt mocht zien(en bewonderen).

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North