• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alfa Romeo TZ3 schittert op Spa Francorchamps

Auteur: ricardo, gepost 11 augustus 2010 om 11:05 – 61 Reacties

Alfa Romeo TZ3

Nog maar net afgekoeld van zijn onthulling op Villa d’Este en deze one-off staat alweer op een nieuwe plek de aandacht te trekken. De auto die door carrosseriebouwer Zagato werd gemaakt ter gelegenheid van Alfa’s 100ste verjaardag doet eerst nog even een rondje evenementen voordat de Duitse eigenaar ‘m op z’n oprit/in de garage zet.

Het ontwerp van Zagato heeft veel weg van de 8C, dat moge duidelijk zijn. Maar onderhuids zijn er weinig overeenkomsten te vinden. Het 4.2L V8-blok is afkomstig van Maserati en levert na wat tweaks 420 pk. De TZ3 heeft een buizenchassis van carbonfiber en is aan de binnenkant aardig kaal gebleven. Zagato heeft deze eenmalige editie dan ook als racer neergezet, waardoor de weegschaal een gewicht van slechts 850 kg aangeeft. Gecombineerd met de 420 raspaardjes in het vooronder is-ie instaat om 100 km/u in 3.5 seconden te bereiken.

Het kenmerkende kontje dat op de TZ3 te vinden is verwijst naar de Alfa Romeo racers van vroeger: de TZ1 en TZ2. Deze rooie rakker mocht op het Belgische circuit zijn vloeiende lijnen nog maar eens aan de bezoekers laten zien, wat natuurlijk niet onopgemerkt voorbij ging aan autospotters. Een stapeltje foto’s van de Zagato TZ3 Corsa staat HIER.

Ook interessant!

  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41
  • collectables alfa romeo gt
    Alfa Romeo GT 3.2 V6
  • De Alfa Romeo Giulia GTA is goedkoper geworden

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

8c, Alfa Romeo, coachbuilding, tz3, zagato

Vorig bericht: « Jensen Interceptor werkt aan een comeback
Volgend bericht: Schets van de Morgan EvaGT »

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk_he zegt

    11 augustus 2010 om 11:07

    Die achterkant.. Waarom?

    Login om te reageren
  2. Jaja zegt

    11 augustus 2010 om 11:08

    Omdat het kan,
    On-Topic, lekker anders, maar zeer geslaagt!

    Login om te reageren
  3. Pjotr zegt

    11 augustus 2010 om 11:09

    Als hij niet naar Pebble Beach gaat, staat hij waarschijnlijk eind deze maand op het Spettacolo Sportivo van de Alfaclub op Zandvoort (28/29 aug)! http://www.spettacolosportivo.eu/

    Login om te reageren
  4. Simpson zegt

    11 augustus 2010 om 11:09

    heel apart. niet lelijk, niet mooi…
    zou die aparte kont nog iets doen voor de aerodynamica of houdt de ontwerper van vreemd geproportioneerde derrieres?

    Login om te reageren
    • Barryyy zegt

      11 augustus 2010 om 11:14

      @Simpson: Helemaal mee eens, Het heeft iets, maar toch ook weer niet.
      En over die vreemd geproportioneerde derrieres: Misschien heeft hij een minder waardigheids complex gekregen toen hij naar een andere vrouw keek en toen naar zijn eigen vrouw?:)

      Login om te reageren
  5. Floc zegt

    11 augustus 2010 om 11:10

    Er zitten nu opeens ronde uitlaten op :S

    Login om te reageren
  6. Pallas zegt

    11 augustus 2010 om 11:23

    Is net zo’n Roodkont-Baviaan, leuk smoeltje maar de rest…

    Login om te reageren
  7. Karel zegt

    11 augustus 2010 om 11:23

    Waarom die achterkant? Kijk naar de oervader van deze auto, de TZ1 en je weet waarom:
    http://www.allsportauto.com/english/detailphoto.php3?zl_id=2965&zl_idMD=566

    Login om te reageren
    • zesinlijn zegt

      11 augustus 2010 om 11:25

      @Karel: Kareljongen, er lopen hier zo’n ontzettende cultuurbarbaren rond…. Hou op schei uit.

      Login om te reageren
      • 911GT2 zegt

        11 augustus 2010 om 11:27

        @zesinlijn: cultuur of niet… mooi is anders!

        Login om te reageren
  8. Headhunterz zegt

    11 augustus 2010 om 11:25

    Met alle respect maar ik vind het echt een lelijk hok! Doe mij die Maserati maar..

    Login om te reageren
  9. Cantago zegt

    11 augustus 2010 om 11:31

    Kijk eens door de linker luchthapper op de foto (op de foto rechts), lijkt wel alsof er een fietswiel onder de motorkap zit?? Het is op zich een prima ding… Maar ik vind shooting brake’s er gewoon RAAR uitzien, kan er niks aan doen…

    Login om te reageren
  10. Freewarefreak zegt

    11 augustus 2010 om 11:33

    Erg mooi ding, maar herhaal mijn mening van toen, vind het jammer dat er een super simpel race-interieur in zit. (Lees: er geen interieur in zit..) Snap wel dat dat de bedoeling is van deze auto… maar lelijk… oja en een setje flatblades had er voor dat bedrag ook wel af gekunnen..

    Login om te reageren
  11. StijnB zegt

    11 augustus 2010 om 11:35

    Ik twijfel niet aan de bronnen van Autoblog maar een “buizenchassis van carbonfiber” is toch zéér opmerkelijk, nog nooit eerder van een dergelijke combinatie gehoord!

    Login om te reageren
  12. yola zegt

    11 augustus 2010 om 11:37

    weet iemand welke auto (geel kleurig) er op de achtergrond te zien is ???

    Login om te reageren
  13. XXOOD zegt

    11 augustus 2010 om 11:38

    Ronduit prachtige auto. Ik heb altijd al een zwak voor oude alfa’s gehad, en dit is er een in een nieuw(er) jasje. Echt fantastisch! Helaas zal deze nooit in productie komen.

    Login om te reageren
  14. yola zegt

    11 augustus 2010 om 11:41

    heb het al gevonden: FRAZER-NASH NAMIR (2009)

    Login om te reageren
  15. damster zegt

    11 augustus 2010 om 11:44

    Op het FOS stond-ie op 3 Juli ook al te schitteren. Heb er toen ik hem IRL zag een traan voor gelaten!

    Login om te reageren
  16. Simpson zegt

    11 augustus 2010 om 11:44

    @karel: thnx voor het zoeken. die TZ2 is inderdaad waanzinnig mooi.

    Login om te reageren
  17. alfamannetje zegt

    11 augustus 2010 om 11:44

    Zolang de Golf hier overheerst als Sadam eerder over Irak hebben we niets aan deze fotos hier.

    Login om te reageren
  18. Oli4k zegt

    11 augustus 2010 om 11:45

    0 – 100 in 3,5 seconde met zoveel pk’s en zo weinig gewicht? Een carbon buizenframe klinkt trouwens wel heel gaaf. Wil ik ook wel hebben :)

    Login om te reageren
  19. silly zegt

    11 augustus 2010 om 11:47

    Hahahaha,die achterkant !!
    http://sharetv.org/images/teletubbies_uk/po-char.jpg

    Maar verder toch wel een apparte verschijning

    Login om te reageren
  20. alfamannetje zegt

    11 augustus 2010 om 11:52

    Ja die achterkant , een ducktail . De beste aerodinamische eigenschappen gewaarborgd.
    En hup , zet je brommer nu eens op slot.

    Login om te reageren
  21. StijnB zegt

    11 augustus 2010 om 11:52

    @ Oli4k
    Maar geen tractie…

    Login om te reageren
    • damster zegt

      11 augustus 2010 om 12:06

      @StijnB: Vandaar dat het 3,5 seconden duurt :roll:

      Login om te reageren
  22. janklaassen zegt

    11 augustus 2010 om 11:55

    wel mooi. supermooi.

    maar waarom die stationcar-achtige daklijn daaro?

    Login om te reageren
  23. Henk_he zegt

    11 augustus 2010 om 12:09

    @iedereen die mijn ‘waarom’ vraag heeft willen beantwoorden: het was niet serieuze vraag, maar een uitspraak van ongenoegen… zo’n prachtige lijnen en dan die rare achterkant. Ik snap ook wel dat het afgeleid is van de oude TZ1 (ik kan ook lezen), maar daarom hoef ik het nog niet mooi te vinden.

    Login om te reageren
  24. xilver zegt

    11 augustus 2010 om 12:18

    C8 goes hatchback :p Niet echt mijn ding, maar ik vind het orginele ook niet echt mooi

    Login om te reageren
  25. xilver zegt

    11 augustus 2010 om 12:19

    mm shooting brake is beter bij nader inzien :D

    Login om te reageren
  26. TweetyV6 zegt

    11 augustus 2010 om 12:24

    @alfamannetje

    Duck tail??

    Kamm tail zul je bedoelen (vernoemd naar zijn uitvinder Wunibald Kamm) in Alfa termen ook bekend als Coda Tronca (afgehakte achterkant)

    Geeft betere aerodynamische eigenschappen

    Met je duck tail zul je wel de boattail bedoellen (in Alfa kringen ook bekend als ‘osso di sepia’) zoals je die o.a. vindt op de Alfa Spider Duetto

    Login om te reageren
  27. LPJ zegt

    11 augustus 2010 om 12:24

    @alfamannetje: die achterkant is een kamm tail (of coda tronca als je ’t italiaans wil houden), geen duck tail. Bij een duck tail zit er een curve in waardoor het uiteinde weer iets omhoog gaat, door een spoilertje of zo zoals bij de aerodinamica spiders uit de jaren 80.

    Zo’n kamm tail gaat uit van het principe van de druppelvorm voor aerodynamica, maar vanwege een veel te lange kont op die manier wordt de druppel ergens halfweg afgekapt.

    Login om te reageren
  28. alfamannetje zegt

    11 augustus 2010 om 12:26

    Klopt , kamm tail is de echte naam. Duck tail klinkt zo heerlijk. Was trouwens een per ongeluk uitgevonden vinding ;)

    Login om te reageren
  29. King zegt

    11 augustus 2010 om 12:29

    “Maar onderhuids zijn er op de 4.2L V8 na weinig overeenkomsten te vinden”…Als het daadwerkelijk een 4.2l V8 is verschilt ie dus wel met de 8C, want dat is een 4,7l V8! Grtz, verder spuuglelijk!

    Login om te reageren
    • ricardo zegt

      11 augustus 2010 om 12:43

      @King: Klopt, het 4.2L V8-blok is een variant van Maserati’s V8. Is inmiddels aangepast.

      Login om te reageren
  30. Steiger zegt

    11 augustus 2010 om 12:30

    Ik vind de achterkant echt heel mooi. Zeer geslaagd. Zou hem alleen liever zonder bestickering zien.

    Login om te reageren
  31. CSL zegt

    11 augustus 2010 om 12:31

    goeie specs, mag ook voor een raceauto, maar zo lelijk.

    Login om te reageren
  32. Dimglor zegt

    11 augustus 2010 om 12:36

    Ik vind de gewone 8c wel mooier, maar deze is zeker niet mis ;)

    Login om te reageren
  33. LPJ zegt

    11 augustus 2010 om 12:36

    @TweetyV6: je was me net voor blijkbaar ivm de kamm tail. ;)
    Maar: de duetto (originele spider) had geen duck tail! Het had wel de vorm van een “osso di seppia” – een of andere schelp. De duck tail is er pas in de derde generatie spiders gekomen met het toevoegen van zo’n lelijke plastieken spoiler …

    Login om te reageren
  34. dummy zegt

    11 augustus 2010 om 13:16

    In Spa deze TZ3 eens goed bekeken. Mooi of niet mooi, het was allemaal wel netjes ineen geschroeft. Ook plaatsen die niet zichtbaar zijn (zoals de bodem, wielkasten,…) waren netjes afgewerkt. Ondertussen zijn er al wat aanpassingen aan gebeurd (uitlaat bvb)

    Login om te reageren
  35. floryn zegt

    11 augustus 2010 om 13:17

    Ik vind m mooi punt

    Login om te reageren
  36. Freez zegt

    11 augustus 2010 om 13:20

    Hey, een re-incarnatie van een breadvan.

    Use Google, know you classics

    Freez

    Login om te reageren
  37. duke zegt

    11 augustus 2010 om 13:38

    Zullen ze ooit nog eens mooie auto’s bouwen bij Alfa?

    Login om te reageren
  38. MC959 zegt

    11 augustus 2010 om 13:44

    En niemand die dan weet dat dit op een chassis van een Gillet Vertigo(from Belgium!) gemaakt is? Daarmee dat ze hem zo licht hebben kunnen houden…

    Login om te reageren
  39. LPJ zegt

    11 augustus 2010 om 13:55

    @MC959: nee dat wist ik niet, maar klinkt ergens logisch :)

    Verhoudingen kloppen ongeveer, carbonfiber chassis, en net zoals bij de Vertigo de Maserati 4.2 V8. Leuk om weten!

    Login om te reageren
  40. BaRa zegt

    11 augustus 2010 om 14:02

    @ MC959: maar in tegenstelling tot de Gillet Vertigo heeft deze one-of wél een geslaagde lijnvoering. ‘k Heb de Vertigo al eens life gezien, en dat is toch een behoorlijk potje wel willen maar niet kunnen. :-)

    Login om te reageren
  41. L=Fred zegt

    11 augustus 2010 om 14:05

    Ik heb hem nog niet harder zien rijden dan 5 km per uur. Zijn daar beelden van?
    http://www.youtube.com/watch?v=W4yi3vXL8nA

    Login om te reageren
    • Johan zegt

      11 augustus 2010 om 20:38

      @L=Fred:

      Harder dan 5 km/u lijkt me ook neit veilig als je ziet hoe die ene band gemonteerd is…

      Login om te reageren
  42. de sjonnies zegt

    11 augustus 2010 om 14:17

    De echte TZ1 & TZ2 waren zo licht gebouwd en hadden een Kamm Tail om zo het meeste uit Alfa 1600 motor te kunnen halen.
    Nu knallen ze er een dikke V8 in.
    Beetje flauw Alfa.

    Login om te reageren
  43. L=Fred zegt

    11 augustus 2010 om 14:26

    Leuk weetje, ik las zojuist, dat er van de TZ2 maar 12 stuks zijn gebouwd en van de TZ1 in totaal 112 stuks. En deze TZ3 is dus een one-off, gemaakt voor / met de Duitser Martin Kapp.
    @MC959 – de specs van Zagato zelf :http://www.zagato.it/pdf/TZ3Corsa_Specs_UK.pdf
    btw, het staat er niet bij, maar je hebt waarschijnlijk wel gelijk. Op Autoedizione.nl staat, dat Tony Gillet dit zelf ook gezegd zou hebben.
    http://www.autoedizione.nl/2010/04/24/alfa-tz3-corsa-congratuliere-herr-kapp/

    Login om te reageren
  44. The360box zegt

    11 augustus 2010 om 15:18

    Is dit in tegenwoordig, om alle mooie auto’s van vroeger te restylen, Daarom vind ik de Gullwing echt mislukt.

    Login om te reageren
  45. v10 zegt

    11 augustus 2010 om 16:00

    Ik begin deze auto steeds meer te waarderen, in het begin vond ik de achterkant niks maar nu eigenlijk wel een goede combo, toch is het nog steeds een beetje aparte auto

    Login om te reageren
  46. integralechubasco zegt

    11 augustus 2010 om 16:12

    als de gemiddelde petje lelijk hok roept dan weet je dat het om iets bijzonders gaat. Want hij is ook niet bedacht voor de gemiddelde petje maar voor degenen die weten wat een coda-tronca inhoudt. Ofwel historie. En zoals we wel gezien hebben hier en op de middelbare school, gaat historie en laag IQ nou eenmaal niet samen.

    Login om te reageren
  47. sander zegt

    11 augustus 2010 om 20:04

    anders de 28 of 29e naar ssar op zandvoort komen. Daar staat wel een tz1. Liefhebbers: tot dan!

    Login om te reageren
  48. Rutger zegt

    11 augustus 2010 om 20:51

    Idd een moderne versie van de Ferrari Breadvan…

    Login om te reageren
  49. 620henk zegt

    11 augustus 2010 om 21:53

    wat een raar geval
    doe mij maar een dikke americaan

    Login om te reageren
  50. jathe5th zegt

    11 augustus 2010 om 21:54

    ik vind ‘schittert’ een groot woord…

    Login om te reageren
  51. porsche911turbo2 zegt

    12 augustus 2010 om 13:43

    als je hem niet in het echt hebt gezien kun je er niet goed over oordelen, in het echt is de achterkant veeel mooier dan op foto. De auto lijkt dan ook veel beter in verhouding ;)

    Login om te reageren
  52. tommaso zegt

    13 augustus 2010 om 15:29

    Leuk verhaal is ook dat de opdrachtgever met zijn TZ2 naar het Spettocolo was gekomen vorig jaar toen Zagato daar in de schijnwerpers werd gezet.

    Andrea Zagato was ook aanwezig en na een lezing van hem was het contact gelegd en mocht Zagato daarna de TZ3 Corsa gaan maken die uiteindelijk het licht zou zien.

    Heb thuis een boek over de TZ modellen waarin al een studie van een TZ3 van Zagato staat uit jaren negentig.

    Login om te reageren
  53. Heidekonijn zegt

    14 augustus 2010 om 21:12

    Yup, komt door Car Magazine.
    Die vroegen toen aan bekende ontwerpers om eens een Alfa te tekenen ‘on the back of an envelope’, gewoon als schets, ideetje.
    De uitkomst van Zagato was deze TZ3.

    Login om te reageren
  54. TuttiAlfisti zegt

    15 augustus 2010 om 12:59

    Ik vind dit wel zo´n godgruwelijke lelijke auto. Alfa onwaardig.

    Login om te reageren
  55. RobinM zegt

    29 augustus 2010 om 23:22

    Stond vandaag idd in Zandvoort! Super mooie auto :D

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North