Alpina B3/B4 S Biturbo: omdat het altijd sneller kan

Auteur: , 44 Reacties

Ein sehr guter Abend. Alpina hier, en ze hebben wat moois voor je.

Op de autoshow van Genève in 2013 werden we getrakteerd op de BMW Alpina B3. We zijn inmiddels alweer wat jaartjes verder en dus is het tijd voor een update. Het Duitse automerk neemt daarom volgende week verbeterde varianten mee van de B3 en de iets jongere B4 naar Zwitserland.

Net als ze bij Appel een S’je toevoegen aan verbeterde iPhone-modellen, doet ook Alpina dit bij de B3 en B4. De gewone B3/B4 heeft 410 pk, de B3/B4 S gaat een stapje verder met 440 pk en 660 Nm uit de geblazen turbo zes-in-lijn. 0-100 gaat met de B4 S voortaan in 4,2 seconden (3,9 met xDrive) en de top bedraagt 306 km/u voor de achterwielaangedreven variant en 303 km/u voor de versie met xDrive. De B3 S zit 0,1 seconde langzamer op de honderd. Een kniesoor die daar over valt natuurlijk.

Coupé, cabrio, sedan of als station. Je kunt het allemaal krijgen bij Alpina. De BMW Alpina B4 S Biturbo als coupé kost in Duitsland 63.277 euro. De cabrio 68.403 euro. De B3 S Biturbo doet als Saloon 61.261 euro en als Touring 62.773 Ekkermannen.



44 reacties

Zo’n Alpina blijft toch altijd heerlijk. Wat een porno zeg. Doe maar de B4 Cabrio
@toyotafortuner: alleen dat hout in het interieur, karakter? Ja! Mooi? Nee!
@wildewesten: Tja. Bij mijn auto’s zit op zulke plekken altijd plastic. Zacht, glimmend, leermotiefje, rare bobbeltjes – you name it. En bij dure mensen zit er carbon (want dan wordt je auto zo lekker licht).
Dan heb ik toch liever leer en hout.
@mout: Eens, houtinleg kan heel chique staan. Maar dit doet me echt te veel denken aan het plastic nephout in mijn opa’s Nissan Primera..
Mooie cijfers, zo’n b3 touring is echt een mooie praktische auto. Kan ook niet wachten op de alpinaversies van de nieuwe 5.
@v12powerr: wordt een snoepje…
via Android app
Die velgen blijven tijdloos. Man wat een heerlijke wagens. Voor mij de Touring a.u.b.
Wat een topdag. Alpina en Porsche, mijn 2 favoriete merken, die met fantastische wagens naar Genève afzakken!
Bij Appel?
@jobberns: Appel als in, Apple: iPhone 6 > 6S
Wat een fantastische wagen. Echt buitengewoon. Ik zou ‘m zeker zo bestellen, alleen ben ik van mening dat dat “alpina” in de bumper niet zo chique is. Of is dat nostalgie waar ik tegenaan schopt?
@timobac: Ow en sorry dat ik op mijzelf reageer, maar waarom hebben de dreiers op de foto’s het oude stuurwiel? De nieuwe is zoveel beter!
@TimoBac: jij bedoelt de m-performance stuurwiel waarschijnlijk. Er is geen nieuwere dan dit in de huidige 3.
@c63: Waarschijnlijk het M-pakket stuurwiel. Het M Performance stuurwiel is weer anders, die heeft namelijk ledjes erin.
@berlinetta: ja klopt helemaal ja was ff in de war. Overigens heb je m-performance stuur met en zonder ledjes.
Bedankt, dit maakt een lange werkdag helemaal goed.
Doe mij maar zo’n Touring. Wat een verschrikkelijke gave wagen!
60 k voor en Alpine in duitsland? Daar heb je een hier een Clio met stuurbekrachtiging en airco voor.
@nopetrolnofun: Sterk onderhandelt met de Renault dealer!
Heerlijk! doe mij maar een donkergroene Berline met een Oxydbraun lederen interieur. Bedankt!
Zo’nnTouring is waanzinnig gaaf! Schitterend interieur, de allermooiste van de Duitse 3.
@rufctr01: dan vind ik het interieur van de nieuwe Opel Insignia mooier.
@rufctr01: Het interieur is nou net waar BMW niet zo goed in is. Word erg vaak als minpunt genoemd ten opzichte van de andere 2.
@87sandyd: smaken verschillen, Mercedes heeft het zeker wel goed voor elkaar, Audi’s met wat hogere kilometerstanden hebben toch vaak een sneller versleten interieur.
@rufctr01: ik vind het echt afschuwelijk. Alpina moet snel stoppen met dat hout!
@dutchdriftking: haha ziet er echt NIET uit. Kan toch niet
Heeft iemand enig idee wat dat soort schermpje moet voorstellen (foto 5) wat daar op de plaats zit van het ventilatierooster?
@siebren: weet dat ze dat bij de vorige generaties vaak voor boost en andere motorische gegevens/meters gebruikte (voornamelijk bij getunede 335i’s), bij deze geen idee, maar zal vast ook ists in die richting zijn
@lekkaah: Stiekem hoopte ik daar al een beetje op. Volgens mij kun je het bij elke bmw ook via de infotainment zien maar dan moet je eerst heel het menu door en dan is de lol er al vanaf. Gaaf!
Die touring, wat een klasse!
Voor degenen, die niet van de brede carrosserie en de wat woest vormgegeven bumpers van de M4 houden, is zo’n B4 S coupé waarschijnlijk een prima alternatief.
Rectificatie, redactie: het is een Duits product, dus we spreken over Ekkermäncher, geen Ekkermannen.
Wat een geweldige auto’s.
Ligt hier nu dan een B58 motor in zoals in de 340i?
@lucskie: kijkend naar de boring en slag van het blok (http://www.alpina-automobiles.com/en/models/b3-s-biturbo/technical-data/) gaat het nog steeds om de (oudere) N55, al zal ie vast wat s55 componenten gebruiken gok ik zo om het geheel fabrieks betrouwbaar te houden.
Dit zou toch zeker de voorkeur hebben bovenop een m3/m4. Heerlijk dat Alpina!
@ld93: absoluut, alleen dan wel ff het stuur, bumper overzetten en dat hout weg laten. Voor de rest is die touring echt een ontzettend mooie auto!
@ri_ck: alleen het stuur en het hout als je het mij zou vragen haha maar inderdaad!
Mooi blauw maar voor de rest ziet het er niet. Volgens mij ben je met originele BMW in alles beter af.
Doe mij maar zo’n rappe touring
Alleen jammer van de versnellingspook, dat die zo standaard is te verkrijgen.
Topauto’s. En die prijzen in Duitsland… Verhuizen is altijd een optie ;).

Ik verbaas me er wel over dat een Alpina langzamer naar de 100 gaat ondanks 9 pk en 110 Nm Meer. Andere bakverhoudingen?
Blijft toch lekker die aplinas
Voor niet al te veel geld zeer exclusief rijden. Kwijl…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).