
BMW kwam met de 4 Serie Coupé, en natuurlijk moest Alpina daar een eigen creatie van maken. In Tokyo stellen ze hun B4 Biturbo, met 410 pk en 600 Nm, aan de wereld voor.
Aan de basis van deze creatie met zijn flinke spoilerlip staat de 435i. De standaard 306 pk uit de zes-in-lijn kregen een extra duw in de rug, en onder het blauwe gevaarte werd een set ouderwets lekker ogende 20″ Alpina Classic-schoeisel gemonteerd.
Deze achterwielaandrijver trekt met zijn 8-traps automaat in slechts 4,2 seconden naar de 100 kilometer per uur en houdt het pas boven de 300 voor gezien, bij 305 km/u om precies te zijn. Volgens de NEDC haal je er gemiddeld 7.6l/100km (177g/km CO2) mee. Liefhebbers van vierwielaandrijving kunnen de Alpina ook met xDrive bestellen.
Onder de B4 hangt een RVS-uitlaatsysteem dat in samenwerking met Akrapovic werd ontwikkeld, en 7,5 kg van het gewicht schaaft. We laten u verder alleen met de foto’s. De vermogens- en koppelkromme vind je HIER.
Update: vers uit Japan, een livegallery. Alstublaft.
Weer zo ongelovelijk dik weer, knap hoe Alpina het telkens zo simpel en prachtig weet te maken
…is eindelijk hierrrrr
Zoals gewoonlijk bij Alpina is dit de M4 voor mensen MET stijl, wat een snoepje is dit weer geworden.
@tupperware: Dus mensen die een M4 kopen hebben geen stijl?
@pushkinbe: er zijn uitzonderingen maar wel veel proleten ;)
@pushkinbe:
Yep, een M4 is imo een tikkie ordinair, een dirty pleasure zo u wilt. De M4 is meer voor de sportschooltypes terwijl een Alpina meer voor de keurige zakenman is.
Helaas is het na de E46 M3 die richting op gegaan, die zag er nog gedistingeerd uit.
@pushkinbe @tupperware:
///M for the atlete
Hartge for the macho
Alpina for the gentleman
Ben ik de enige die geen fan is van de bolle motorkappen bij bwm laatste tijd
@donotfeed: voetgangersveiligheid hè…
@donotfeed:
Nee hoor, ik houd er ook niet van.
Vind hier trouwens de achterspoiler wat te rechtlijnig, past niet echt bij de rest.
wauw .. ik zou bijna een arm doneren om er één te krijgen. was het niet voor die ongelofelijke domper van een radar aan de voorkant.
welke onbenul bij de halfords heeft die er voorop geschroefd?
1 van de weinige keren dat ik een ‘normale’ of M prefereer boven een Alpina. Doe mij maar de M en zet er meteen ff een Alpina B5 naast…
Ja! Lekker!
de velgen van Alpina zijn naar mijn mening één van de mooiste velgen onder de tunings bedrijven. Keer op keer staan ze weer perfect onder een BMW. denk dat ik niet de enige ben?!
@thomha: jawel je bent de enige
@schellekens006: Toch niet.
Dit vind ik dan echt zo een ongelooflijke geile bak… Die M rotzooi mag de pot op, Alpina daar ligt mijn interesse!
De woorden van een Audi liefhebber…
@exotic: M-rotzooi? Je weet blijkbaar niet waar je het precies over hebt, of wel? Dankzij de M-divisie bouwt Audi monsters als de RS4 en RS6…vraag me ook af of je werkelijk wel eens een M-product hebt gereden…weet zeker dat je dan je woorden terug zult nemen…;) Zij blijven verantwoordelijk voor sportieve sedan’s voor de ‘gewone’ man voor op de weg.
Claaaaasssick!
Maar liever een B3, vind een sedan of station ff net ietsje mooier.
@lamborgfan: Echt niet! Sedan is praktischer, maar zeker niet mooier.
Dit is hetzelfde als zeggen dat je mannen mooier vindt dan vrouwen.
@alcantara: Dat noemen ze homo’s, en die bestaan gewoon. Dus het kán wel. Van de e90/92 M3 vind ik de sedan ook mooier hoor. Met de 4-serie twijfel ik nog. Dan zou ik de nieuwe M3 nog in het echt moeten zien naast de M4.
Ik haat bwm’s over het algemeen, qua imago en design(behalve m3tjes en z8), maar Alpina maakt ze toch weer heel verleidelijk op een of andere manier…
Grappig dat de auto wordt afgebeeld met de stuur aan de rechterkant voor Japan, terwijl de meerderheid van de dure BMW’s daar het stuur links heeft.
Alpina weet de 4-serie behoorlijk mooi te maken maar toch blijft de E92 verreweg mijn favoriet.
Het is de veredelaar wéér gelukt. Van een BMW een Super-BMW maken. In elk opzicht. Daar kan geen enkele tuner tegenop. Zet maar voor de deur, zoals hij daar op de show staat.
Worden die dingen überhaupt wel verkocht? Ik heb echt het gevoel alsof ze er maar 5 maken ofzo. Zie ze bijna nooit helaas!
@JamesBond007: oplage van 500 meestal. Tenminste dat was vroeger…
Waaauuuw!! wat een super mooie wagen! Die blauwe kleur staat ook echt prachtig.
Hmm… De gewone 4-serie vind ik een beetje gewoontjes. Wat goed dat Alpina hem zo veel mooier heeft gemaakt! Chapeau Alpina, ze kunnen BMW’s altijd zo mooi maken!
Dat hebben ze weer goed voor elkaar, echt prachtig!
Hmm deze of een F-type….. Kan niet kiezen.
Stel, ik wil velgen die makkelijker te wassen zijn, biedt Alpina ook alternatieven dan die lelijke heelveelspaaksvelgen?
Rare titel…
@rob68: Nee joh, iedere redacteur hier wil dat zinnetje graag uitmelken! Ze hebben het alleen niet door van elkaar, wat het als lezer vervelend maakt het continu te horen :).
OT: Deze B4: zet maar neer. Deze doet mij een beetje aan de oude strakke Alpina’s denken ;).
Als ze nou ook even een D4 maken… Dan heb ik een nieuwe boven aan m’n shortlist.
410 pk 600 nm.. De M4 heeft 430 pk 560 nm de B4 heeft iets meer koppel, als je deze in x-drive neemt trek je een M4 er wel uit op een rechte stuk weg..
Maar toch zou ik de M4 nemen.. ook twin turbo maar dan ook hoogtoerig en nog ietsje breder en lager
Foute jaren tachtig velgen, en die verschrikkelijk bestickering, dat kon alleen in de jaren zeventig nog, gatver!
Awesome!