• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alsjeblieft, de meest extreme Lamborghini Diablo ooit

Auteur: Author, gepost 31 december 2015 om 19:02 – 17 Reacties

Alsjeblieft, de meest extreme Lamborghini Diablo ooit


Wacht even met het geven van kritiek, het is een racer.

Dat maakt ‘m beslist niet mooier, maar de gedachte dat alle tupperware ook echt zin heeft of zou moeten hebben plaatst een en ander in perspectief. Deze GT1 op basis van de Lamborghini Diablo werd gebouwd door Signes Advanced Technology (SAT) en was bedoeld om het op te nemen tegen de gevestigde orde in FIA GT-racerij. Denk aan auto’s als de Porsche GT1 en de Mercedes CLK GTR.

De Franse boys van SAT gebruikten de 210 kg wegende 6.0 V12 die later ook in de Diablo VT 6.0 werd gelepeld, het type dat onder auspiciën van Audi in elkaar werd geschroefd en dat tegenwoordig wordt beschouwd als de beste Diablo van de reeks. In de GT1 leverde het blok 660 pk, allemaal bestemd voor de achterwielen. De race-Lambo woog 1.050 kg en was slechts 1.004 mm hoog.

Helaas gooide een veranderde koers bij (toen nog) moederbedrijf Chrysler roet in het eten om de Diablo GT1 een succes te maken op het circuit. Van dit monster werden twee exemplaren gebouwd. Met de ene werd geracet in Japan, het andere kreeg een opvallende gele jas en bleef als prototype in het bezit van SAT. Later zou Lamborghini nog wel de Diablo GT en Diablo GTR bouwen.

Info en foto’s via Lambocars.com

Lamborghini Diablo GT1

Ook interessant!

  • Gespot - Lamborghini Diablo is een imposante A2 Racer
  • Buitenkansje: Diablo SV op te halen bij Domeinen
  • Beer sloopt deur van Lamborghini
    Video: beer sloopt deur Lamborghini
  • Lamborghini kondigt tweemaal V12 geweld aan

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

diablo, geel, gt1, Lamborghini, Racing

Vorig bericht: « Dit zijn de pechwegen van 2015
Volgend bericht: Autoblog wenst je een gelukkig nieuwjaar! »

Lees Interacties

Reacties

  1. enricoleerdam zegt

    31 december 2015 om 19:10

    Niet mooi; wel dik !

    Login om te reageren
  2. 87sandyd zegt

    31 december 2015 om 19:12

    Bizar? Ja
    Mooi? Neuh..

    Login om te reageren
  3. xiran zegt

    31 december 2015 om 19:20

    Ik koop de gtr als ik zo meteen de loterij win. Ik wurm die 1.97 wel in de auto.

    Login om te reageren
  4. roppp zegt

    31 december 2015 om 19:28

    Hebben ze die verkrachter gevonden, gearresteerd en levenslang opgesloten?

    Login om te reageren
  5. danmar zegt

    31 december 2015 om 19:36

    1.050 kg, mooi was die tijd.

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      31 december 2015 om 20:08

      @danmar: inclusief de v12.

      Login om te reageren
  6. Edge zegt

    31 december 2015 om 21:53

    Opmerkelijk dat er geen gigantische achterspoiler op zit, beide concurrenten hebben dat wel.

    Login om te reageren
  7. maxpower zegt

    31 december 2015 om 21:56

    Opknijpen dat hok

    Login om te reageren
  8. clarkson zegt

    31 december 2015 om 22:13

    Ik betwijfel of het gewicht wel klopt. Hij ziet er niet echt als een lichtgewicht uit. Laat staan als een track monster.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      31 december 2015 om 23:02

      @clarkson: Mwah, zo’n gek getal lijkt het mij niet. Volgens de specsheet in het bronartikel weegt de motor 210kg en het stalen chassis nog eens 190kg. Dan heb je nog 650kg over. Binnen die 650kg moeten de carbon fibre body, ophanging/wielen/remsystemen en en het interieur toch wel lukken?

      Login om te reageren
  9. TimD zegt

    31 december 2015 om 22:43

    Voor geen goud

    Login om te reageren
  10. potjak zegt

    31 december 2015 om 23:39

    Och och als dit een replica zou zijn dan was dit het meest lelijke hok van 2015. Dus lelijk.

    Of topic: prettige jaarwisseling toegewenst!!!!

    Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    1 januari 2016 om 12:06

    Damm, wat een dikkert!

    Login om te reageren
  12. driftkicker zegt

    1 januari 2016 om 15:16

    Lijkt op kaas met gaten. Sommigen vinden het heerlijk, maar anderen lusten het niet.

    Login om te reageren
  13. alfaromeo4cspider zegt

    1 januari 2016 om 16:05

    Mooi / exclusief ding

    Login om te reageren
  14. lambowambo zegt

    1 januari 2016 om 16:32

    my god, deze Lamborghini fanboy moet hier een klein beetje van huilen. Mee eens dat de pijn verzacht wordt door de gedachte dat het daadwerkelijk nut heeft, maar vind het niet erg dat dit nooit is doorgezet

    Login om te reageren
  15. renegade zegt

    4 januari 2016 om 22:30

    Brrrrrrrrr… De SV blijft toch echt mijn favoriet!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North