Alsjeblieft, de meest extreme Lamborghini Diablo ooit

Auteur: , 17 Reacties

Wacht even met het geven van kritiek, het is een racer.

Alsjeblieft, de meest extreme Lamborghini Diablo ooit

Dat maakt ‘m beslist niet mooier, maar de gedachte dat alle tupperware ook echt zin heeft of zou moeten hebben plaatst een en ander in perspectief. Deze GT1 op basis van de Lamborghini Diablo werd gebouwd door Signes Advanced Technology (SAT) en was bedoeld om het op te nemen tegen de gevestigde orde in FIA GT-racerij. Denk aan auto’s als de Porsche GT1 en de Mercedes CLK GTR.

De Franse boys van SAT gebruikten de 210 kg wegende 6.0 V12 die later ook in de Diablo VT 6.0 werd gelepeld, het type dat onder auspiciën van Audi in elkaar werd geschroefd en dat tegenwoordig wordt beschouwd als de beste Diablo van de reeks. In de GT1 leverde het blok 660 pk, allemaal bestemd voor de achterwielen. De race-Lambo woog 1.050 kg en was slechts 1.004 mm hoog.

Helaas gooide een veranderde koers bij (toen nog) moederbedrijf Chrysler roet in het eten om de Diablo GT1 een succes te maken op het circuit. Van dit monster werden twee exemplaren gebouwd. Met de ene werd geracet in Japan, het andere kreeg een opvallende gele jas en bleef als prototype in het bezit van SAT. Later zou Lamborghini nog wel de Diablo GT en Diablo GTR bouwen.

Info en foto’s via Lambocars.com

Lamborghini Diablo GT1



17 reacties

Niet mooi; wel dik !
Bizar? Ja
Mooi? Neuh..
Ik koop de gtr als ik zo meteen de loterij win. Ik wurm die 1.97 wel in de auto.
Hebben ze die verkrachter gevonden, gearresteerd en levenslang opgesloten?
1.050 kg, mooi was die tijd.
@danmar: inclusief de v12.
Opmerkelijk dat er geen gigantische achterspoiler op zit, beide concurrenten hebben dat wel.
Opknijpen dat hok
Ik betwijfel of het gewicht wel klopt. Hij ziet er niet echt als een lichtgewicht uit. Laat staan als een track monster.
@clarkson: Mwah, zo’n gek getal lijkt het mij niet. Volgens de specsheet in het bronartikel weegt de motor 210kg en het stalen chassis nog eens 190kg. Dan heb je nog 650kg over. Binnen die 650kg moeten de carbon fibre body, ophanging/wielen/remsystemen en en het interieur toch wel lukken?
Voor geen goud
Och och als dit een replica zou zijn dan was dit het meest lelijke hok van 2015. Dus lelijk.

Of topic: prettige jaarwisseling toegewenst!!!!
Damm, wat een dikkert!
Lijkt op kaas met gaten. Sommigen vinden het heerlijk, maar anderen lusten het niet.
Mooi / exclusief ding
my god, deze Lamborghini fanboy moet hier een klein beetje van huilen. Mee eens dat de pijn verzacht wordt door de gedachte dat het daadwerkelijk nut heeft, maar vind het niet erg dat dit nooit is doorgezet
Brrrrrrrrr… De SV blijft toch echt mijn favoriet!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).