• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ambitieus plan voor ‘stad onder Amsterdam’

Auteur: sir_smokalot, gepost 29 januari 2008 om 16:55 – 41 Reacties

AMFORA


Bouwbedrijf Strukton heeft vandaag een ambitieus plan gelanceerd om Amsterdam leefbaar en mobiel te houden: in plaats van in de hoogte moet er ondergronds gebouwd worden. In het plan wordt een stelsel van ondergrondse ruimtes gebouwd voor zowel verkeer als recreatie.

Het plan, Alternatieve MultiFunctionele Ondergrondse Ruimte Amsterdam (AMFORA) gedoopt, werd vandaag ontvouwd op het internationale congres voor het Centrum Ondergronds Bouwen in Amsterdam.

Het ondergrondse gedeelte moet vooral auto’s herbergen, waardoor in de grachtengordel alle bovengrondse parkeerruimte kan verdwijnen. Volgens Strukton is AMFORA geen toekomstmuziek, maar eerder een noodzaak van deze tijd.
Geschatte kosten: zo’n 10 miljard euro.

Meer details en illustraties zijn te vinden op de website van Strukton.

AMFORA

UTRECHT – 29 januari 2008, Strukton heeft een plan ontworpen waarbij de leefomgeving van Amsterdam wordt verbeterd, zonder dat dit ten koste gaat van de bereikbaarheid van de stad. Met het plan wordt als het ware een nieuwe stad onder de hoofdstad gecreëerd. Het ontwerp en initiatief komt van Strukton, voor de architectonische invulling is architectenbureau Zwarts & Jansma uit Amsterdam in de arm genomen.

Het plan, AMFORA (Alternatieve MultiFunctionele Ondergrondse Ruimte Amsterdam) genaamd, bestaat uit de aanleg en indeling van multifunctionele ruimte onder de grachten van Amsterdam. Door een stelsel van ondergrondse ruimtes, die in- en uitritten hebben op diverse plaatsen op de ringweg A10, kunnen verschillende functies in diverse lagen ondergronds worden gebracht. Hierbij kan onder andere gedacht worden aan parkeergelegenheden, sportzalen, bioscopen, kabels en leidingen, bevoorrading, de mogelijkheden zijn legio. In het plan is veel aandacht geschonken aan de ondergrondse beleving en architectuur. Ruimte, veiligheid en een goede oriëntatie staan hierin centraal.

Het plan AMFORA is vandaag gepresenteerd en enthousiast ontvangen op het internationale congres voor het Centrum Ondergronds Bouwen in Amsterdam. Bas Obladen, Senior Adviseur Strukton Civiel en bedenker van het plan, zegt: “Met dit innovatieve plan wil Strukton een bijdrage leveren aan een aanzienlijke verbetering van de leefomgeving in Amsterdam. Het is een duurzaam en realiseerbaar plan. Een stad uitbreiden de diepte in is niet futuristisch, maar noodzaak van deze tijd.”

Ook interessant!

  • Amsterdam wil als eerste stad in Nederland overal 30 km/u
  • Straatrace met 200 auto's in Amsterdam
  • Tesla buitenspiegels massaal gejat in Amsterdam
  • Amsterdam verbiedt reclame voor benzineauto's in metrostations

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

amsterdam, parkeergarage, Verkeer

Vorig bericht: « Mercedes GLK niet als AMG
Volgend bericht: Jongensdroom: De Tomaso Pantera »

Lees Interacties

Reacties

  1. JPM zegt

    29 januari 2008 om 17:02

    Maar Amsterdam is toch gedeeltelijk gebouwd op palen die weer in het water staan? Hoe gaan ze dat oplossen? Maar verder klinkt het innovatief en vooruitstrevend. Prima.

    Login om te reageren
  2. Pannekoek zegt

    29 januari 2008 om 17:06

    @ JPM

    Ach dat was alleen maar in Ocean’s Twelve.

    Login om te reageren
  3. Joël zegt

    29 januari 2008 om 17:07

    Als het mogelijk is, wat het wel zal zijn, lijkt het mij een heel goed plan. Tkost wat maar dan heb je ook wat

    Login om te reageren
  4. IbiTDI zegt

    29 januari 2008 om 17:10

    Alleen jammer dat het nooit realiteit wordt. Tenminste, niet als het aan een Amsterdamse wethouder ligt:
    –De Amsterdamse verkeerswethouder Tjeerd Herrema liet in een reactie weten dat Strukton de plannen volledig op eigen houtje heeft opgesteld. De kans dat de gemeente ze ooit uitvoert, is afwezig. “Het past niet in mijn visie van de stad.” —
    (Bron: http://www.nu.nl/news/1411779/30/Ambitieus_plan_voor_ondergronds_bouwen_Amsterdam.html )

    (ook lekker democratisch trouwens: ..past niet in MIJN visie..)

    Login om te reageren
  5. Josje zegt

    29 januari 2008 om 17:12

    ik denk dat het niets wordt…. het kostenplaatje is groter dan wat het opleverd. ik ben geen technicus op het gebied van bouwkunde… maar wanneer je ondergronds begint, kan je daarboven geen flats meer kwijt. en het is goedkoper de hoogte in te gaan dan de diepte…
    voor de rest krijg je ook nog problemen met water (omdat we al onder zeeniveau zitten)
    mijn gevoel zegt me dat het leuk bedacht is, maar onuitvoerbaar. en ik benadruk MIJN GEVOEL

    Login om te reageren
  6. smoke zegt

    29 januari 2008 om 17:15

    @ IbiTDI

    Wethouders komen en gaan, gewoon een jaartje of 3 wachten, misschien hebben ze dan meer mazzel :). Het project staat per slot van rekening ook niet binnen een maand op zijn poten.

    Er is al veel nageplozen, ook wat betreft de grondstructuur uiteraard. Als het wordt uitgevoerd worden delen van de grachten tijdelijk drooggelegd zodat er ruimtes onder gebouwd kunnen worden. En als er een tunnel onder het kanaal gebouwd kan worden moet dit ook te doen zijn.

    ’t is alleen niet te hopen dat we hiermee een nieuwe generatie Daywalkers gaan maken, we hebben per slot van rekening al genoeg gothics, vegetariërs en gingers ;)

    Login om te reageren
  7. Thibaut zegt

    29 januari 2008 om 17:19

    Voordeel van ondergronds te werken, is dat heel wat regelgeving wegvalt. Althans in Vlaanderen. Door de soep van regelgevingen die elkaar dikwijls tegenspreken, is het juridisch eenvoudiger onder de grond te werken, want de ondergrond is in principe van niemand.

    Login om te reageren
  8. DJD zegt

    29 januari 2008 om 17:29

    vet, een PC hooft op 50 meter diepte, lagge!!!

    Login om te reageren
  9. NuttelozeBPM zegt

    29 januari 2008 om 17:46

    Science-fiction wordt realiteit!
    Ik vind het niet goed, mensen geraken depressief van dit soort toestanden…

    Login om te reageren
  10. Oly zegt

    29 januari 2008 om 17:48

    Zo we zijn lkkr up to date hier der zijn al 15 jaar lang plannen over. zal ik nog iets nieuws vertellen. De WTC of te wel Zuid as willen ze ook onder de grond hebben en dan heb ik het over de A10 en het spoor.

    Login om te reageren
  11. E220Cdi zegt

    29 januari 2008 om 18:04

    Waarom geen megagrote parkeergarages in de hoogte en breedte?

    Login om te reageren
  12. MurcieBoy zegt

    29 januari 2008 om 18:07

    amsterdam?? op de radio zeiden ze rotterdam

    Login om te reageren
  13. Thibaut zegt

    29 januari 2008 om 18:10

    @E220Cdi:

    1) Ruimtetekort
    2) Openheid van de stad (trend tegenwoordig)

    Login om te reageren
  14. monza zegt

    29 januari 2008 om 18:20

    strukton doe niet zo stoer….zorg eerst voor struktuur.

    Login om te reageren
  15. robbie zegt

    29 januari 2008 om 18:21

    Ach ja de bouw van de Noord-Zuidlijn duurt gelukkig al eeuwen en gaat dik zo’n beetje elke dag over het budget heen. Ik voorspel dus dat dit nieuwe plan wel binnen 100 jaar gebouwd kan worden en dat de kosten dan uiteindelijk 100 miljard zijn ipv 10 miljard, ach een kleine overschreiding ;)

    Login om te reageren
  16. DRU zegt

    29 januari 2008 om 18:26

    Dat geeft een hele nieuwe betekenis aan het begrip Amsterdamse onderwereld.

    Login om te reageren
  17. DAT zegt

    29 januari 2008 om 18:40

    Parkeergelegenheden, kabels en leidingen, bevoorrading e.d. goed idee.

    Maar sportzalen en bioscopen? Nee, dank u. Dat wordt toch één dikke pislucht.

    Login om te reageren
  18. hjd zegt

    29 januari 2008 om 18:44

    scheelt dat het niks kost hè

    Login om te reageren
  19. Mr. V8 zegt

    29 januari 2008 om 18:58

    De Nederlandse regering kennende zal dit helaas nooit werkelijkheid worden.

    Login om te reageren
  20. bramwillemse zegt

    29 januari 2008 om 19:02

    wel heel mooi idee, ben benieuwd of dit ooit (in wat voor formaat ook) uitgevoerd gaat worden!

    Login om te reageren
  21. bramwillemse zegt

    29 januari 2008 om 19:04

    ps
    ik denk dat het grootste probleem bij zo’n plan is om het netjes en leefbaar te houden. Hier moet net zo geleefd en gecontroleerd worden als bovengronds, anders zullen zwervers, afval en criminaliteit de overhand krijgen..

    Login om te reageren
  22. apache zegt

    29 januari 2008 om 19:08

    € 10.000.000.000? Ach, dat is zo ongeveer €700 per Nederlander…

    Login om te reageren
  23. Dennis zegt

    29 januari 2008 om 19:32

    @Pannekoek

    Ik geloof dat het Ocean’s 13 was? :-)

    Login om te reageren
  24. Davidov zegt

    29 januari 2008 om 20:13

    Lekker mol spelen met zn allen :P

    Login om te reageren
  25. Guan zegt

    29 januari 2008 om 20:16

    @Pannekoek,

    JPM heeft wel gelijk hoor, je moet niet zo snel zulke reacties geven zonder je te laten hinderen door enige kennis.

    Waarom denk je dat die N-Z lijn zo lang duurt; o.a. vanwege dat er totaal niets mag gebeuren met de grondwaterstand. Laten ze deze zakken, dan gaan de palen rotten en stort de boel mogelijk in.

    Login om te reageren
  26. R. Lestat & Dr. Waflo zegt

    29 januari 2008 om 20:19

    LOL dit doet me denken aan de ondergrondse Crab People uit South Park. Die zijn trouwens al goed bezig met de A’dammers te metrosexualiseren.

    Login om te reageren
  27. Pannekoek zegt

    29 januari 2008 om 20:30

    @ Guan & JPM

    Jullie hebben inderdaad gelijk, dacht dat dat maar een mythe was, of maar een paar huizen ofzo..

    ‘Houten paalfunderingen worden al van oudsher toegepast. Het Paleis op de Dam is in 1665 gefundeerd op 13659 houten palen, en het Centraal Station te Amsterdam is ook (in 1889) op houten palen gefundeerd. ‘

    @ Dennis

    Nope, dat was in Ocean’s Twelve, die ging over dat gekke ei etc..

    Login om te reageren
  28. Willem zegt

    29 januari 2008 om 21:14

    vraîment inpossible

    Login om te reageren
  29. InfinteNissan zegt

    29 januari 2008 om 21:20

    Ja leuk, maar lazer lekker op met die bizarre plannen of laat ze het van privegeld doen. 10 miljard? ik dacht het niet. De noord zuid lijn kost al zo’n zes miljard geloof ik. Laten we eerst de belasting maar eens verlagen.

    Login om te reageren
  30. Thibaut zegt

    29 januari 2008 om 21:28

    Het naar buiten brengen van dergelijk plan is niet bedoeld om het meteen te gaan realiseren. Het is eerder een idee geven van wat een mogelijke oplossing zou kunnen zijn. Het is ook een manier om mensen (= mogelijke investeerders) te sensibiliseren, warm te maken voor het idee.

    Kijk ernaar alsof het een concept-car is.

    Login om te reageren
  31. CarAddict zegt

    29 januari 2008 om 21:43

    Het is een zeer ambitieus plan, maar ik schat de kans dat het ooit gerealiseerd wordt zeer klein.
    De kosten van 10 miljard zijn niet gering en al helemaal niet voor een onbeproefd concept. Het is een zeer complex plan. Want inderdaad de hele hoofdstad is gebouwd op palen, die zal je moeten integreren in je constructie op de een of andere manier. Verder is het voor mij een groot raadsel wat er gaat gebeuren bij een brand uitbraak. Die rook kan maar een kant op naar boven. Maar daar ligt een stad….Ook staat zo’n constructie snel vol rook en als je gaat blussen staat alles onder water.
    Ook de normale ventilatie is al een probleem, om al die uitlaatgassen eruit te blazen kost behoorlijk wat energie.
    Kortom een mooi plan maar zeer lastig te realiseren en het zal zeker nog 10 jaar duren voordat er überhaupt mee begonnen zal worden. Denk aan iedereen die tegen is alle mensen die er wonen, de meeste zullen bang zijn dat hun huis bezwijkt etc.

    Gr CA

    Login om te reageren
  32. Lustigson zegt

    29 januari 2008 om 22:26

    Briljant idee. Maar de uitvoering… Kijk maar eens naar de Noord-Zuidlijn. :)

    Login om te reageren
  33. Bas zegt

    29 januari 2008 om 22:34

    @InfinteNissan

    Inderdaad…geef mij 1 goede reden waarom MIJN belastingcenten naar een KUT stad gaan waar je als modale man / vrouw (of zelfs als dubbele modale man / vrouw) geen huis kunt betalen om in te wonen? Ik zie niet in waarom de Amsterdammertjes gesponserd zouden moeten worden van mijn belastingcentjes. Laat de dikke Captains of Industrie (sorry ik moet even kotsen) dit maar bekostigen.
    En dan erbij….iedereen moest toch zoooo nodig hun kantoortje daarzo neer zetten???(dit zeg ik naar aanleiding van een zeker vergadering bij ’s lands grootse investeringsmaatschappij eind 1999)….dan sop het jullie maar lekker op en zoals een oud Hollands spreekwoord zegt: Wie zijn billetjes brand moet op de blaren zitten…ik heb jullie gewaarschuwd…nu slipt het dicht en laten jullie de rest van Nederland opdraaien voor de kosten om jullie domheid weer recht te trekken? Mooi niet van mijn belastingcenten dus!

    Login om te reageren
  34. Bas zegt

    29 januari 2008 om 22:39

    Van de andere kant….er wordt wel weer lekker veel beton voor gebruikt…en dat heeft dan wel weer zn positieve gevolgen ;) (ieder nadeel heb zn voordeel…zou Johan zeggen)

    Login om te reageren
  35. L-Fred zegt

    29 januari 2008 om 22:39

    Ik moet eerst nog maar eens zien, of ze de Noord-Zuidlijn netjes kunnen aanleggen.

    Maar goed, de Amsterdammers zijn gewend om in een bouwput te leven, dus zo’n ondergrondse stad kan er ook nog wel bij. Ik houd wel van dit soort grote ideeën. En, ze kunnen het idee nu wel presenteren, het is niet volledig nieuw. Alleen dat de in- en uitgangen verplaatst worden naar de A10 is nieuw voor mij. Ik wens Bas Obladen succes met dit plan.

    Login om te reageren
  36. Oxymoron zegt

    29 januari 2008 om 23:27

    Stapelgek. Het zou nog kunnen als het onder Amsterdam droog was. Montreal schijnt een deels ondergrondse stad te hebben, maar daar kan het dan ook zonder natte voeten. Bovendien hebben ze het daar ’s winters bar koud; onder de grond is het dan prettiger. Maar in Amsterdam, of de hele Randstad? Nooit van z’n leven. Luchtfietserij. Zolang in steden in de Randstad jaarlijks de tuintjes aangeplempt moeten worden omdat ze anders onder water komen te staan is deze grap niet haalbaar. Ik woon boven een deels ondergrondse parkeergarage die maar twee meter diep steekt en die is al met geen mogelijkheid droog te houden.

    Login om te reageren
  37. GerreLekker zegt

    30 januari 2008 om 09:14

    Lol! Eerst vanalles doen om niet te verzuipen door de zee en nu even gesjellig onder het zeeniveau kruipen. Rare jongens die Nederlanders…

    Login om te reageren
  38. KevinK zegt

    30 januari 2008 om 10:09

    waarom alles op die vierkante meters?

    Bouw gewoon een nieuwe superstad van scratch, op een andere locatie, waar je alles naar wens kan inrichten om optimaal te wonen/werken. Ja dat kost natuurlijk wat maar met 10 miljard kom je wel al goed in de buurt hoor :)

    Je kan zo heerlijk de infrastructuur optimaal inrichten zonder gedonder van monumenten etc. Haal je gelijk de stress van de infrastructuur af van de randstad.

    Heel ver gezocht allemaal, maar het is niet dat dit van de een op de andere dag haalbaar is?!

    Login om te reageren
  39. Incognito zegt

    30 januari 2008 om 10:17

    KevinK, wat wil je? Dat iemand nu zegt?

    “Goed idee KevinK, gaan we regelen jongen.”

    Login om te reageren
  40. SQB zegt

    30 januari 2008 om 12:56

    Kevin, zoals Almere of Lelystad bedoel je? ;)

    Login om te reageren
  41. Jemoeder zegt

    30 januari 2008 om 13:16

    Ik word gek van die nuchtere hollandse reacties (ik heb niets tegen nederlanders en zelf ben ik er ook een) het is alleen nederlanders hebben geen ambitie meer en dan kijk ik vooral even de regering aan want die blijft maar incasseren en niets ervoor terug geven en als je nagaat dat in “Westerse mate” wij erg ver achterliggen (het laatste meest ambitieuze plan wat afgerond is waren de Maassluizen in Rotterdam wat nog eens nodg was ook nog) zou dit een goed en ambitieus idee zijn om weer terug in de running te zijn. En het zou ook nog eens veel problemen kunnen oplossen, wat te denken van een enorm voordeel in ruimte besparing ga maar eens na: Een enorme parkeergarage zou kunnen maar wil je die dan naar zetten het kan niet midden in de stad dus hij zou er buiten moeten dus wat schiet je er dan mee op? En wat te denken over de economische en milieu voordelen ervan dit zou een hoop opstoppingen oplossen waardoor er mensen sneller op hun werk en vooral op de beurzen kunnen komen en het bespaart ook nog eens de vervuiling van een hoop uitlaat gassen. Natuurlijk is dit ook een goede trekpleister voor toerisme vooral wanneer je ook allerlei entertainment erin plaatst.

    En de veiligheidt daar hoeven we ons geen zorgen te maken want daar wordt dan heus wel aan gedacht.

    Dus al met al ben ik wel bereidt om wat extra dan te gaan betalen zoals apache schrijft 700 euro per persoon maar dat wordt heus niet in één jaar afgelost maar eerder in twintig jaar wat neerkomt op 2,91 per maand.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North