• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Amsterdam: wat is schoon?

Auteur: autoblogger, gepost 27 maart 2008 om 16:00 – 49 Reacties

Met katalysator!

Politiek en auto’s gaan gewoon niet samen. Niet meer dan zure haring en slagroom, tenminste. Of Geert Wilders en een moskee-abonnement. We hadden het bijvoorbeeld al over Amsterdam: vanaf 2010 moet van de ambtenarij alles binnen de ringweg A10 verboden terrein worden voor dieselauto’s zonder roetfilter en benzine- en lpg-auto’s van vóór 1992. Zodat de fijnstof en stikstofoxyde in de lucht daalt. Goed voorbereide plannen, nemen we aan? Degelijk onderbouwd enzo? Met verstand van zaken? Nee dus.

Want kijk: deze plannen zijn niet alleen asociaal. D’r klopt ook geen hout van de technologie. Waarom, dat zetten we nu even op een rij.

Amsterdam-argument 1: benzineauto’s van vóór 1992 worden geweerd, want die hebben geen katalysator en zijn dus vuil. FOUT. We kennen bijvoorbeeld massa’s Volvo’s en Audi’s van bouwjaar 1990 met een geregelde katalysator. En die hebben exact dezelfde emissie als auto’s van deze merken uit bouwjaar 1992. Waarom mag die Volvo van 1990 dan de stad niet in, maar die van 1992 wel?

Amsterdam-argument 2: auto’s vanaf 1992 mogen de stad wel in, want die hebben altijd een katalysator. ALWEER FOUT. De katalysator is in Nederland pas vanaf 1 januari 1996 verplicht voor benzine-auto’s en vanaf 1 januari 1998 voor auto’s op gas. Van 1992 tot 1996/1997 was de katalysator alléén verplicht als hij er af-fabriek al op zat. Maar toch mag de bovengenoemde Volvo (met katalysator) uit 1990 nog steeds niet de stad in en een Lada Niva uit 1995 (zonder katalysator) wel.

Amsterdam-argument 3: oude diesels zijn vervuilender dan nieuwe, want ze stoten veel meer fijnstof en stikstofdioxyde uit. Alweer FOUT. Voor diesels geldt in 2008 nog steeds geen katalysatorplicht. Ze hoeven alleen te voldoen aan de viergastest en de roettest. Die viergasmeting kijkt naar CO, CO2, lambdawaarde/zuurstofgehalte en onverbrande koolwaterstoffen. Dus niet naar stikstofoxyde. En fijnstof? We hebben nog steeds geen roetfilterplicht in Nederland. Nieuwe, direct ingespoten diesels produceren daardoor nog altijd massa’s fijnstof. Ook al halen ze de roettest op hun sloffen.

Amsterdam-argument 4: kan wel wezen, maar bovengenoemde bezwaren zijn uitzonderingen. In het algemeen geldt: oude auto’s stoten meer fijnstof en stikstofdioxyde uit dan nieuwe. Ook al FOUT. Het CBS laat het tegendeel zien: oude benzineauto’s stoten minder fijnstof en stikstofoxyde uit dan diesels tot en met bouwjaar 2004. Toch mag die VW Passat TDi uit 2000 wél Amsterdam in, en de katalysatorloze Mercedes uit 1987 niet.

De ANWB heeft het inmiddels ook door. Nu het stadhuis nog.

[ Met dank aan brun en Dutch voor deze ingezonden column! ]

Ook interessant!

  • Straatrace met 200 auto's in Amsterdam
  • Tesla buitenspiegels massaal gejat in Amsterdam
  • Amsterdam verbiedt reclame voor benzineauto's in metrostations
  • BMW M4 Competition klapt op vangrail in Amsterdam

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

amsterdam, Columns, Gastbijdragen, milieu

Vorig bericht: « Spyshots: Facelift Audi S3 Sportback
Volgend bericht: Mercedes SL65 Black Edition: SL met SLR specs »

Lees Interacties

Reacties

  1. Hans zegt

    27 maart 2008 om 16:02

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  2. victor zegt

    27 maart 2008 om 16:04

    haha maar we wisten allemaal al dat amsterdammers domboos zijn kijk maar naar die club van ze

    Login om te reageren
  3. CasperH zegt

    27 maart 2008 om 16:04

    En zo is het. Hulde heren!

    Login om te reageren
  4. AMBROM zegt

    27 maart 2008 om 16:05

    hahaha geweldig dat die mensen zoveel onzin uit durven te kramen:D

    Login om te reageren
  5. Jesper zegt

    27 maart 2008 om 16:06

    Gheghe, EAT THAT zootje ongeregelde pennenlikkers :D

    Login om te reageren
  6. Alec zegt

    27 maart 2008 om 16:07

    Sowieso krijgt de gemeente amsterdam juridisch geen poot aan de grond, het zou mensen met een laag inkomen kunnen weren…. en daar zullen onze pvda “vrienden” wel weer een stokje voor steken. tenminste als onze VVD “vrienden” dat al wel neit hebben gedaan.

    Ik zie overigens meer in een combustion charge dan in het weren van oude auto’s….maar amsterdam heeft daar blijkbaar (en gelukkig maar) nog nooit van gehoord….

    Login om te reageren
  7. Tomiseentijger zegt

    27 maart 2008 om 16:14

    ongelooflijk dat ze dit dan ook nos eens democratisch durven te noemen.

    Login om te reageren
  8. RobertJ zegt

    27 maart 2008 om 16:15

    kan iemand die bron van het CBS eens toelichten? ik zie nergens getallen per voertuig staan, alleen totale uitstoot?

    Login om te reageren
  9. Dev zegt

    27 maart 2008 om 16:28

    Laat dit aub een voorbode zijn voor alle onzin die door overheidsinstanties uitgekraamd wordt met betrekking tot de auto en milieuvervuiling.

    Login om te reageren
  10. bram zegt

    27 maart 2008 om 16:33

    -edit: nutteloze bijdrage-

    altijd al een willen doen

    Login om te reageren
  11. Toms zegt

    27 maart 2008 om 16:39

    Volgens mij is het gewoon een truc om Fransen op zoek naar een coffeeshop te weren uit de binnenstad. Die komen veelal in een oude AX naar NL getuft voor een weekendje blowen.

    Login om te reageren
  12. Brammeh zegt

    27 maart 2008 om 16:39

    Volgens mij zijn er nog wel veel meer argumenten te vinden, tegen deze maatregel?

    Deze gaat dan alleen nog over het vergelijk tussen bepaalde auto’s uit een periode van 10 jr uit verschillende klasses, maar lijkt mij dat er bij een grondig onderzoek veel meer argumenten blijken te bestaan…

    Login om te reageren
  13. the bugcollector zegt

    27 maart 2008 om 16:46

    Amsterdam is toch al lang niet leuk meer.
    Ik ga tegenwoordig eerder naar Berlijn al woon ik op 20 minuten van a`dam.
    Ga er gewoon niet meer heen(tenzij je er woont/werkt) en ze draaien het zo weer terug. alleen al die duitse/franse/belgische gastjes die met hun ouwe autotootjes niet meer naar de shop kunnen gaan de stad miljoenen aan inkomsten schelen.
    Die gaan dan gewoon naar Maastricht(is nog goedkoper ook nog).

    Login om te reageren
  14. Citrofiel zegt

    27 maart 2008 om 16:47

    Ha! Goed om het allemaal eens op een rijtje te zien. Wie heeft er zin om de mailbox van de gemeente A’dam vol te spammen met links naar dit artikel! :D ;)

    @ Toms; Niets tegen de AX hè? ;)

    Login om te reageren
  15. mrtn zegt

    27 maart 2008 om 16:55

    Precies, onze Audi 80 uit ’88 mét katalysator mag dus simpelweg de stad niet meer in. Terwijl er absoluut nada met dat ding aan de hand is. Gelukkig woon ik niet eens in de buurt van Amsterdam, maar dat de regelgeving tekort schiet, blijkt maar weer eens.

    Login om te reageren
  16. Dutch zegt

    27 maart 2008 om 16:56

    Be our guest, Brammeh!

    Hoe meer tegenargumenten, des te beter. :)

    Login om te reageren
  17. brun zegt

    27 maart 2008 om 16:59

    Hmmm… die CBS-tabel is wat moeilijk te linken. Soms veranderen de links, zie ik nu.

    Dit was de tabel die ik bedoelde:
    http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=71421NED&D1=2-3&D2=0&D3=1-3&D4=a&D5=a&VW=T

    Login om te reageren
  18. raspaardje zegt

    27 maart 2008 om 17:01

    Even advocaat van de duivel spelen bij dit verder prima stuk:

    “Amsterdam-argument 3: oude diesels zijn vervuilender dan nieuwe, want ze stoten veel meer fijnstof en stikstofdioxyde uit.”

    Dit wordt niet ontkracht door de argumentatie.

    Login om te reageren
  19. Melvivio zegt

    27 maart 2008 om 17:17

    Dat ze inderdaad maar eens leren hoe een auto werkt, ipv gewoon wat roepen.

    Login om te reageren
  20. Gregor zegt

    27 maart 2008 om 17:19

    Euhm… stikstofoxyde, ik denk dat je stikstofoxide bedoelt of niet?

    Login om te reageren
  21. Alwood zegt

    27 maart 2008 om 17:24

    @raspaardje
    word idd niet geheel ontkracht… maar als je puur naar verbruikscijfers kijkt zijn oude diesels volgens mij zuiniger… Hadden gewoon geen turbo en konden minder inspuiten en vooral minder verbranden.

    Alleen nieuwe diesels met roetfilter zullen minder schadelijk zijn dan oude diesels… denk ik…

    @autoblog & schrijvers
    kudo’s voor het aantal keren dat er Volvo in staat ;) :D in ’89 hadden ze ook al katalysatoren hoor :P

    @Amsterdam
    Loop niet zo te mouwen. Trek óf een écht sterke grens voor de binnenstad. maw: Laat auto’s toe op verbruik/uitstoot en daarna pas op bouwjaar (evt. leeftijdsgrens van 10 jaar). Of laat gewoon die hele regel vallen.

    Login om te reageren
  22. TeTTiweTTi zegt

    27 maart 2008 om 17:32

    kan allemaal wel waar zijn. Maar ik vind het niet meer dan een opsomming van de uitzonderingen van de regel.

    kritiek leveren is makkelijk
    Ik had liever een alternatieve methode gehoord om het fijn stof en de NOx te verlagen in de binnensteden.

    Login om te reageren
  23. bmw zegt

    27 maart 2008 om 17:45

    ik heb een alternatieve methode: gratis parkings aan de rand van steden, gratis pendeltrams naar de binnenstad en zoveel mogelijk vlot verkeer.

    En rara wat is het beleid vandaag?

    – zo weinig mogelijk parkeerplaatsen maken en het aantal nog verminderen;
    – duur openbaar vervoer tenzij je van het ocmw leeft;
    – zo veel mogelijk het vlot verkeer hinderen door allerlei rijbaanversmallingen, verkeersdrempels, snelheidslimieten, enzovoort.

    Conclusie: ofwel zijn onze beleidsvoerders dom, ofwel hypocriet, ofwel beide. En dan staan ze versteld van het feit dat heel wat mensen niet naïef op de milieu-kar willen springen…

    Login om te reageren
  24. Toms zegt

    27 maart 2008 om 17:48

    @citrofiel niets tegen een ax,bx of zx maar ze mogen van mij wel eens wat vaker met een SM komen!! ;)

    Login om te reageren
  25. brun zegt

    27 maart 2008 om 17:53

    Raspaardje: je hebt gelijk. Wat ik vergat te vermelden is dat nieuwe direct ingespoten diesels héél veel fijnstof genereren, maar oude voorkamerdiesels nauwelijks.

    Daar heb ik ergens nog een linkje over; zal ik wel even opzoeken.

    Login om te reageren
  26. Citrofiel zegt

    27 maart 2008 om 17:57

    @ Toms; Daar kan ik niets tegenin brengen!

    Login om te reageren
  27. lincoln zegt

    27 maart 2008 om 18:04

    @Autoblogger .. je maakt hier een serieuze fout ..
    auto,s van voor 92 mogen WEL binnen de amsterdamse ring ..

    alleen moeten ze dan mijnautoisvanvoor92-belasting betalen ..
    voor de rest helemaal nix .. alleen een aanslag ..

    en amsterdam is meteen een nieuw gestapo instrument rijker ..
    camera,s .. waar het eigenlijk echt om te doen is ..

    Login om te reageren
  28. Dutch zegt

    27 maart 2008 om 18:04

    @TeTTiweTTi

    Maar kritiek leveren is wél eerst nodig. Anders gaat dit plan door en denken ze dat ze er zijn.

    Maar wat deze column, maar ook de vorige en de volgende duidelijk maken, is dat je er totaal niet bent met deze maatregelen. Dit is een doekje voor het bloeden, pure symboolpolitiek. Zelfs de groenste groenliefhebber zal moeten bekennen dat zijn wens er geen centimeter van dichterbij komt.

    Een alternatief is inderdaad een goed ontwikkeld metrosysteem zoals in andere wereldsteden en in veel Duitse steden, waarbij de Randstad als één geheel wordt gezien, met frequente lijnen die 20/30 km de stad uit gaan. Daar had Nederland al in de jaren zeventig mee moeten beginnen. Maar het is nog niet te laat.

    Login om te reageren
  29. TeTTiweTTi zegt

    27 maart 2008 om 18:13

    @Dutch; BWM

    Inderdaad, deze maatregelen zijn slechts een pleister op de wonde. Een te eenvoudige (en voor de regering goedkope) oplossing om een te complex probleem op te lossen.

    Toch zie ik alle grote steden in de toekomst autoluw worden, met daarnaast een zeer uitgebreid net van openbaar vervoer

    Login om te reageren
  30. bmw zegt

    27 maart 2008 om 18:15

    @autoblogger waar is het filmpje van de foto? De Roemeen met de Lada 1300 Turbo en de carrosserie die “feels like snake” :-)

    Login om te reageren
  31. thom zegt

    27 maart 2008 om 18:25

    @Dutch

    idd et is allemaal niet zo ingewikkeld zoals je al zei een goed en uitgebreid metro systeem en bussen die op die metro aansluiten en tussen de grote steden echte sneltreinen die niet alsnog overal stoppen.

    soort Hub and Spokes model

    http://www.orgnet.com/hierarchy.gif

    general manager is dan een grote stad :)

    Login om te reageren
  32. raspaardje zegt

    27 maart 2008 om 18:27

    @brun
    Kijk, dat is dan weer heel interessant om te vernemen. En dan kom je direct terug bij de titel van je stuk: wat is scho(o)ner? Roet happen of je longen vernaggelen met een laagje fijnstof? Aan Vos en Herema hoeven we iig niet te vragen…

    Login om te reageren
  33. raspaardje zegt

    27 maart 2008 om 18:29

    Edit-knop present…? ;)

    scho(on)n(er)?

    Login om te reageren
  34. raspaardje zegt

    27 maart 2008 om 18:30

    Zucht… Laat maar.

    Login om te reageren
  35. Markus zegt

    27 maart 2008 om 18:39

    Je kunt het er niet mee eens zijn maar ze zullen toch ergens een grens moeten stellen. Voor elk type auto een aparte datum hanteren is natuurlijk niet te doen.

    Login om te reageren
  36. Dutch zegt

    27 maart 2008 om 18:44

    @Markus

    Och, als het om een katalysator gaat of niet: ook dat staat in de RDW-gegevens. Datum eerste tenaamstelling is sowieso geen waterdicht controlemiddel: importeer je pre-92-youngtimer uit D, vraag een nieuw kenteken aan en hop, je rijdt zo de camera’s voorbij. Dan hangt het weer helemaal af van de autokennis van de milieupolitie…

    Login om te reageren
  37. RobertJ zegt

    27 maart 2008 om 18:54

    @ brun, ja dát is beter… Overigens, alle niet A-label auto’s weren, kan ik em eens ruim neerzetten :) (aygo!) Ohnee, dat zou té onvriendelijk voor de rest worden… gratis parkeren voor A-label auto’s dan maar? :)

    Login om te reageren
  38. Melvivio zegt

    27 maart 2008 om 19:38

    Gratis parkeren A label in centrum amsterdam,
    Gratis parkeren B label autoparken, centrum amsterdam.
    Zwaar betaald parkeren C-D-E Centrum amsterdam.
    Niet parkeren F-G Centrum amsterdam + Vrachtwagens(exbestemmingsverkeer)
    Gratis parkeren C-D-E Rand ( Ring ) amsterdam Betaald voor F-G
    Gratis voor alles buiten Ring. A-B-C-D-E-F-G.
    +
    Gratis openbaar vervoer !
    Zou de oplossing zijn volgens mij ^^

    Login om te reageren
  39. bruistablet zegt

    27 maart 2008 om 20:07

    ik kwam eerder graag in amsterdam ….maar ik begin mij te realiseren dat daar teveel kleuters en neppers rond hobbellen die weggelopen zijn bij hun ouders terwijl ze nog minderjarig zijn….kortom,een strontstad….mij zien ze er nooit meer.

    Login om te reageren
  40. Oly zegt

    27 maart 2008 om 20:33

    hm ik krijg altijd bij dit soort onderwerpen met zulke teksten zoiets van bla bla bla bla. oftewel volgende week staat er in plaats van bla, pla het verandert om de week of maand maar het blijft een boel slap gelul en verweg gelul in de riumte. maar ze weten niet waar ze het over hebben. de gemeente zo is wat meer aan onderzoeken uit moeten geven in plaats van hun tijd en geld aan slap lullen besteden.

    @ Melvivio

    heel leuk gratis openbaar vervoer. ben het zeker met je eens.

    alleen een probleem als de trams en de bussen en de treinen al stil liggen bij 2 cm sneeuw of als er opeens 10 mensen meer op een halte staan beginnen bij de gvb en ns al te flippen van het goas.

    Login om te reageren
  41. Alfa Lima Foxtrot Alfa zegt

    27 maart 2008 om 20:46

    @ Victor…

    Domboos of dombo’s…
    Als je mensen dan toch voor dom uit gaat maken zorg er dan wel voor dat je nederlands beter is dan de gemiddelde 2-jarige peuterschool-leerling…

    on-topic…

    Als LPG de minst vervuilende brandstof is, waarom betaal ik dan LPG-toeslag in dit land?? Heb de belastingdienst al 3x geschreven en kreeg 3x een ander antwoord… prutsers

    Login om te reageren
  42. WizardOfOss zegt

    27 maart 2008 om 23:40

    Ach, waarom zou je dat uit z’n krachten gegroeide dorp überhaupt in willen? ;-)

    Login om te reageren
  43. ELB zegt

    27 maart 2008 om 23:47

    Bedankt voor het uitzoeken. Blijkt een nog dommer idee te zijn dan het eerst al leek.

    Login om te reageren
  44. Rik L zegt

    28 maart 2008 om 09:16

    :) goeie collum a-b’r, ik hoop dat de regeering dit ook is een keer door heeft, soms lijkt het wel alsof ze denken dat auto’s rijdende fabrieken zijn op wielen maar dat is dus echt niet zo. en van die energie labels klopt trouwens ook geen 1ne hol. meschien moet iemand een keer een film maken (voor de regering) hoe een auto nou precies werkt en OF die wel schadelijke stoffen uitstoot. ik geloof ook niet dat c02 zo erg schadelijk is, t’is nog nooit bewezen dus.. :roll:

    Login om te reageren
  45. niels zegt

    28 maart 2008 om 09:48

    Er zijn ook nog euronormen he. Maar de registratie daarvan is in nederland totaal kut. Het levert wel veel leuke inruilers uit Duitsland op, waar de belasting hoger is als je een oudere auto hebt. Je kunt daar ook een katalysator halen voor je eend of voor je blije hippie busje, die heb je er in een jaar al uit. Al die fijnzinnigheid zit niet in dit systeem, maar het is ook vooral een manier om de rijksoverheid uit de tent te lokken. Ergens moet je toch beginnen, en dan maar zo – hebben ze vermoedelijk gedacht. Sneue boel verder, van mij hoeft het allemaal niet zo. Als Pronk de fijnstof regels niet aan bouwplannen had gekoppeld hadden we niet zo’n heisa gehad nu.

    Login om te reageren
  46. Dutch zegt

    28 maart 2008 om 17:02

    @WizardOfOss

    Omdat straks misschien andere steden volgen waar je wél heen wilt… :)

    Login om te reageren
  47. CO2 is een hype zegt

    30 maart 2008 om 14:14

    En hoe zit het met een Land Rover Discovery 3? Deze stoot minder CO2 uit dan een gemiddelde Amsterdamse taxi. Als de Disco3 er niet in mag, dan ook alle Taxi’s er uit!

    En wat dacht je van de uitstoot van al die toeristen in Amsterdam? Ze ademen onze schone lucht in en stoten massaal CO2 uit. Meer dan alle auto’s bij elkaar. En dan heb ik het nog niet over de methaangassen die ze 14x per dag letterlijk uitscheten.

    Dus auto’s uit Amsterdam, dan ook de toeristen uit Amsterdam. Wordt het weer een gezellig provinciaal dorp.

    Login om te reageren
  48. Regon zegt

    1 april 2008 om 01:03

    Als de gemeente Amsterdam werkelijk iets wil doen aan de luchtkwaliteit, dan kan al het vervoer van de gemeente zelf elektrisch worden. De overcapaciteit van de elektriciteitscentrales ’s nachts kan gebruikt worden om het hele gemeentelijke vervoer op te laden.
    Detail; wat dacht de gemeente van die afschuwelijke herrieblazers, nou ja bladerenblazers, die tweetaktmotoren hebben en zeer vervuilend zijn?
    Kortom, het vraagt ook wel enig technisch inzicht om de juiste maatregelen te nemen.

    Login om te reageren
  49. 9ff GT9 zegt

    13 april 2008 om 23:18

    Van deze dingen kloppen op bepaalde punten geen hout. Er is voor auto’s vanaf 1985 een roettest meting. voor diesels geldt geen roetfilterplicht maar Amsterdam wil alle auto’s zonder roetfilter eruit gooien dus dat is niet relevant. ”Van 1992 tot 1996/1997 was de katalysator alléén verplicht als hij er af-fabriek al op zat.” Dan is hij toch eigenlijk helemaal niet verplicht? En als je feitelijk naar de tabellen kijkt dan kom je er achter dat oude diesels wel degelijk meer fijnstof en NOx uitstoten..

    Gelieve z.s.m. antwoorden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North