• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Animaties van alle verbrandingsmotoren [must know]

Auteur: Alwood, gepost 30 april 2012 om 13:35 – 29 Reacties

Animated Engines FTW


Wankel, tweetakt, viertakt, Otto, Diesel of zelfs Atkinson. Allemaal verschillende motoren waar de meeste autoliefhebbers vast wel eens van gehoord hebben. Maar hoe draait dat nou allemaal rond?

Auto’s gebruiken tegenwoordig eigenlijk allemaal een gewone Diesel of Otto motor. De meesten met brandstofinjectie direct in de cilinder. Een Toyota Prius gebruikt de Atkinson-cyclus met een verschillende in- en uitlaat slag. Mazda is al tijden bezig met het perfectioneren van de Wankel- of rotatie-motor en zo zijn er nog veel meer voorbeelden.

Het is leuk om de namen te kennen maar de echte handige Harries willen natuurlijk ook weten hoe het werkt. Voor hen is er www.animatedengines.com. Zonder ingewikkelde lappen tekst wordt snel duidelijk hoe de motor werkt. Met een beetje verdieping helpt dit te begrijpen waarom een Toyota Prius niet zonder elektrommotor kan en brommertjes zo enorm kunnen meuren en toch veel kracht uit een klein blokje halen. (via autoblog.com)

Natuurlijk zijn er ook motoren weggelaten. De Lotus Omnivore bijvoorbeeld, eerder behandeld. Plaatjes van Toyota Atkinson en Mazda Rotary met opklik.

Toyota Prius Atkinson motor

Mazda Rotatiemotor

Ook interessant!

  • Video: wanneer je de motor laat draaien tijdens het tanken
    Video: wanneer je de motor laat draaien tijdens het tanken
  • Video: Nico Rosberg crasht motor tegen Audi e-tron
  • Dit is de duurste diesel van Marktplaats
  • Ook tweedehands koopt geen hond meer een diesel

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, motor, Techniek, wankelmotor

Vorig bericht: « Video: tour door Nissan’s geheime garage
Volgend bericht: Peugeot 205, youngtimer in beeld »

Lees Interacties

Reacties

  1. Justawheelchairguy zegt

    30 april 2012 om 13:41

    Zulke animaties heb ik ooit gebruikt voor mij profielwerkstuk bij mijn examen, maar deze zien er nog beter uit, balen!

    Login om te reageren
    • vinnie007 zegt

      30 april 2012 om 20:59

      @kp92: Ik heb mijn profielwerkstuk ook over verbrandingsmotoren gedaan, inderdaad jammer

      Login om te reageren
  2. norge zegt

    30 april 2012 om 13:46

    Jammer genoeg leuk als geschiedenis les in de nabije toekomst.

    Login om te reageren
    • mister zegt

      30 april 2012 om 19:50

      @norge:

      Alles is beter dan alex de grote en consorten

      ot: Vind die jet engine wel een knap staaltje techniek!!

      Login om te reageren
  3. Northwestern zegt

    30 april 2012 om 13:52

    Wel jammer dat het zo basic is.

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      30 april 2012 om 13:58

      @Northwestern: beter dan niks ;)

      Login om te reageren
  4. vale46 zegt

    30 april 2012 om 13:57

    I <3 this :D

    Login om te reageren
  5. 4991 zegt

    30 april 2012 om 14:00

    wel jammer dat het allemaal met een zuiger zijn. er bestaan er ook zonder zuiger.

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      30 april 2012 om 14:02

      @4991: check het linkje.. Staan een hoop meer animaties
      trouwens, de wankel is toch zuigerloos?

      Login om te reageren
      • 4991 zegt

        30 april 2012 om 16:36

        @baasbas: die is inderdaad zuigerloos. maar als je naar die site doorklikt zie ik alleen de wankel en de jetmotor zonder zuiger.

        Login om te reageren
  6. baasbas zegt

    30 april 2012 om 14:01

    Geinig, staan een paar hele gave op die website

    Login om te reageren
  7. jzaero zegt

    30 april 2012 om 14:07

    Ik heb ooit een houten model van een vliegtuigmotor moeten maken, inclusief berekende uitslag etc, aangedreven door een draaihendeltje ;)

    Login om te reageren
  8. Hupke zegt

    30 april 2012 om 14:08

    Leuk om nog eens allemaal te zien, spijtig dat er niets nieuws tussen zat.

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      30 april 2012 om 14:11

      @Hupke: lol niets? Technisch beroep/opleiding? Onder het linkje staan er toch best een paar waar ik nog niet van gehoord had :)

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        30 april 2012 om 19:31

        @baasbas:

        Ik ben student ingenieur maar het meeste ken ik eigenlijk gewoon van hier en daar er eens over gelezen of mee geëxperimenteerd (lees speel) te hebben ofzo. Er zijn zoveel interessant thermomechanische systemen.

        Login om te reageren
  9. zoef zegt

    30 april 2012 om 16:37

    Matt Keveney heeft deze animaties al meer dan 12 jaar online staan. Aardigheidje voor de oplettende kijker: noteer dat in de Gnome Rotary Engine de zuigers een zuiver cirkelvormige beweging maken en geenszins reciprook zijn (geen op- en neergaande beweging.) Ook het cylinderblok maakt een zuiver roterende beweging en deze motor is een échte rotatiemotor. Benieuwd of iemand kan vinden welke mechanische “prijs” er voor betaald wordt in deze motor om met enkel roterende bewegingen variabele volumes in de cylinders te kunnen vormen.

    Login om te reageren
    • Mee zegt

      30 april 2012 om 17:57

      @zoef: Dat staat onderaan die pagina :).

      Login om te reageren
    • tkroon zegt

      30 april 2012 om 20:11

      @zoef: de shaft waar de cilinders omheen draaien zit niet in het midden, maar naast de shaft die aangedreven wordt. Een ander nadeel is het gyroscopisch effect. Zo’n groot gewicht met zo’n groot oppervlak en zo’n snelle rotatie laat zich niet makkelijk draaien.

      Verder vind ik de wankelmotor een erg mooi principe, jammer dat er zo weinig gebruik van wordt gemaakt.

      Login om te reageren
  10. dnadave zegt

    30 april 2012 om 19:35

    op de website staat juist bij de tekst over het Atkinson principe dat iedereen beweerd dat de prius een atkinson hanteert, maar dat dit in feite niet zo is.

    Login om te reageren
  11. knalfa zegt

    30 april 2012 om 19:52

    Ik mis de Napier Deltic!

    Login om te reageren
  12. kickass zegt

    30 april 2012 om 21:09

    Erg interessante site! Ik wist tot nu toe alleen de werking van de elektromotor en de viertakt.

    Login om te reageren
  13. NLBUURMAN zegt

    30 april 2012 om 21:42

    [img]http://www.southernskies.net/page_pics/miss/two-stroke_c.gif[/img]
    mocht ^^ niet werken: http://www.southernskies.net/page_pics/miss/two-stroke_c.gif

    Login om te reageren
    • NLBUURMAN zegt

      30 april 2012 om 21:45

      @NLBUURMAN: nu vergeet ik wel te vertellen wat je er kun zien: een tweetaktmotor die dmv een expansiepijp ‘hervoedt’ wordt. door de vorm van de uitlaat worden de uitlaatgassen weer terug de cilinder in geblazen, en pakt zich meer mengsel in de power-zone, hierdoor gaat de efficientie omhoog. dit is dus waarom opgevoerde brommers ook vaak een korte maar zeer hevige powerband hebben; alleen tussen bepaalde frequenties is de werking van de uitlaat optimaal bij de cilinder.

      Login om te reageren
  14. Poll zegt

    1 mei 2012 om 08:46

    Beetje raar plaatje van de viertakt, waarbij de nokkenas onderaan zit ipv distributieriem. Waarschijnlijk oude techniek.

    Login om te reageren
    • NLBUURMAN zegt

      1 mei 2012 om 10:49

      @Poll: dat is een koningsas, denk niet dat die techniek nog gebruikt wordt in auto’s, in sommige motoren nog wel (oa HD’s en de Kawa W800)

      Login om te reageren
  15. MAB zegt

    1 mei 2012 om 11:48

    wankel motor ziet er best wel interessant uit!

    Login om te reageren
  16. ya314 zegt

    1 mei 2012 om 19:49

    Dat de detroit 2 takt diesel er niet bij staat is wel een misser.
    http://www.youtube.com/watch?v=25xolzhg3lo

    Login om te reageren
  17. Anoniem zegt

    1 mei 2012 om 22:05

    http://www.youtube.com/watch?v=CuIcWamapBs
    TWEETAKT!! :D

    Login om te reageren
    • luuktb zegt

      4 mei 2012 om 18:03

      @dennis245turbo: Ik vraag mij echt af wat jij op een autoblog doet ?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North