• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

ANWB wil auto’s van leden aansluiten op het internet

Auteur: ricardo, gepost 20 februari 2014 om 12:17 – 14 Reacties

ANWB wil auto


Wilt u al uw real-time autogegevens in handen leggen van een particuliere organisatie? De ANWB is op zoek naar u!

Dongle

De Algemene Nederlandsche Wielrijders-Bond laat vandaag weten dat ze beginnen met een proef onder duizend leden om hun auto’s te verbinden met het internet. De ANWB wil een kastje of dongle in deze auto’s plaatsen – waarschijnlijk aangesloten op de OBD II-aansluting – die allerhande informatie bij elkaar harkt en doorstuurt. Denk aan de accuspanning, benzineverbruik, locatie, snelheid en de CO2-uitstoot.

Verzekering kijkt mee

Wat de ANWB met deze gegevensstroom wil? Ten eerste willen ze het zichtbaar maken aan de klant. “Ze worden, op uw smartphone of computer, zodanig gepresenteerd dat u direct een beeld krijgt van de technische staat van uw auto, van het brandstofverbruik, afgelegde routes, etc.” Daarnaast willen ze met de proef onderzoeken of leden geld kunnen besparen, veiliger kunnen rijden en of autopech kan worden voorspeld. Ook hint de ANWB naar rijgedraganalyse in verhouding tot je autoverzekering. “Door verantwoord rijgedrag kunt u punten verzamelen, waarmee u korting verdient op uw autoverzekering. Hoe veiliger u rijdt, hoe hoger de score en dus hoe hoger de korting.” Tot zover de officiële lezing.

Wat er nog meer met die data gebeurt, en waar het blijft, laat de ANWB niet weten. We kunnen ons voorstellen dat de ANWB gewoon gek is op big data. Immers, data is geld waard. Maar waarom de ANWB auto’s ‘connected’ wil maken, en het niet aan de auto-industrie overlaat om “op termijn mogelijk onveilige verkeerssituaties te herkennen of elkaar te waarschuwen bij gevaar” is ons een raadsel. De proef start dit voorjaar.

UPDATE: data wordt niet doorverkocht

Over de data zegt de ANWB dat deze wordt opgeslagen op Europese servers “waar adequate beveiligingsmaatregelen zijn genomen”. De deelnemers worden vooraf op de hoogte gesteld waarvoor de ANWB de data gebruikt. Tijdens en na afloop van de pilot zullen de gegevens niet gebruikt worden voor andere doeleinden. Na afloop van de pilot wordt de opgeslagen data vernietigd. De ANWB claimt dat de data niet aan derden worden doorverkocht of verstrekt.

Ook interessant!

  • Dit autostoeltje is levensgevaarlijk, aldus de ANWB
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

anwb, connected-car, internet

Vorig bericht: « Renault kondigt 1.6 dCi aan, met 160 pk en 380 Nm
Volgend bericht: Terugroepactie Porsche 911 GT3 wegens brandgevaar »

Lees Interacties

Reacties

  1. wimpster zegt

    20 februari 2014 om 12:23

    Alleen als ik er een set unisex truien en kaki afritsbroeken bij krijg!

    Login om te reageren
  2. bluesbrother zegt

    20 februari 2014 om 12:24

    en wat is de tegenprestatie? of moeten we onze gegevens maar gratis afstaan!
    ik zeg iedereen die een kasje accepteert wordt gratis lid van de ANWB (high exclusieve pakket wel te verstaan)

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      20 februari 2014 om 12:29

      @bluesbrother: korting op je verzekering.

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      20 februari 2014 om 12:34

      Ik heb liever niet dat mijn verzekering kan zien of ik te hard rijd, of dat ik de hard rem, te veel G-krachten trek (dus ‘gevaarlijk’ door de bocht zou gaan); ook al valt het best mee; (ik rijd 5 – 10 km te hard op de snelweg, omdat ik anders in slaap donder van achter je voorganger blijven plakken (doe 90km snelweg per dag)).
      Maar aan de andere kant is het WEL interessant om echte gegevens te krijgen over het echte gebruik van verschillende modellen! Daarvoor mogen ze er bij mij er ook wel eentje inhangen (eerst bijdragen voordat je iets kan zien)! Mogen ze ook gelijk afkijken welke sluiproutes ik ken.
      En verberg dat ding dan gelijk goed, kan je het ook nog als ‘vind je auto terug als ie gejat is ding’ gebruiken.

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        20 februari 2014 om 12:41

        @gregorius: Handig als iedereen jouw sluiproutes leert kennen! Zullen ze in het vervolg alleen niet zo goed meer werken ben ik bang ;)

        Login om te reageren
  3. dutchneon zegt

    20 februari 2014 om 12:33

    Accuspanning uitlezen….. ja veel meer kunnen ze tegenwoordig toch niet meer fixen aan de kant van de weg. Ik ben ook alleen maar lid voor het geval dat ik afgesleept moet worden in het buitenland.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      21 februari 2014 om 08:49

      @dutchneon:

      Ik ben helemaal gaan lid meer.
      9 van de 10 keer zit het in je reisverzekering. En met het geld wat je jaarlijks uitspaart kun je echt wel een keertje afslepen betalen.

      Login om te reageren
  4. 645ci zegt

    20 februari 2014 om 12:38

    How about no ?

    Login om te reageren
    • heidekonijn zegt

      20 februari 2014 om 13:00

      @645ci: With a nice slice of gofuckthemselves

      Login om te reageren
  5. jd121 zegt

    20 februari 2014 om 12:52

    Daar gaan we weer. De ANWB werkt onder het motto veiligheid weer aan het REKENINGRIJDEN.

    Login om te reageren
  6. C220AMG zegt

    20 februari 2014 om 13:14

    Ach, we kunnen ons er druk om maken maar bmw leest nu ook alles al uit bij mij… Dalijk de autonome auto, vergeet het maar, alles wordt dan getracked.

    Login om te reageren
    • dafmaf zegt

      20 februari 2014 om 13:46

      @C220AMG: Dat is natuurlijk iets heel anders. Dat is puur voor het onderhoud van je auto. Deze ‘ach wat doe je eraan en ik heb toch niets te verbergen’-houding is onjuist. De meeste ongelukken ontstaan door roekeloze idioten, daar kan geen enkel databestand iets aan veranderen.

      Login om te reageren
  7. potver7 zegt

    20 februari 2014 om 16:21

    Benieuwd hoeveel miljard Facebook overheeft voor de ANWB…

    Login om te reageren
  8. LeonW zegt

    21 februari 2014 om 00:24

    De informatie die je uit kunt lezen is opzich erg leuk en interessant. Maar dat het rechtstreeks naar de ANWB gaat zint me niet zo. Gelukkig zijn er ook Wifi en Bluetooth OBD2 adapters die je gewoon met je telefoon of tablet kunt verbinden…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North