• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault kondigt 1.6 dCi aan, met 160 pk en 380 Nm

Auteur: sir_smokalot, gepost 20 februari 2014 om 10:52 – 23 Reacties

Afbeelding Renault kondigt 1.6 dCi aan, met 160 pk en 380 NmAfbeelding Renault kondigt 1.6 dCi aan, met 160 pk en 380 Nm

Renault 1.6 dCi twin-turbo
Omdat downsizing ook bij diesels belangrijk is, heeft Renault een 1,6 lter dCi ontwikkeld, met twee turbo’s, die 160 pk en een maximumkoppel van maar liefst 380 Nm ontwikkelt.

De 1.598cc kleine viercilinder is voorzien van twee sequentiële turbo-compressors: eentje levert koppel in de lage toeren en moet voor een goed middengebied zorgen, de tweede moet extra power in de hogere toerengebieden garanderen.

Het blok voldoet aan de Euro6b-emmissienorm, en Renault deelt mee dat hij een plekje zal krijgen in de aankomende D- en E-segmenters van het merk, dat wil zeggen: de nieuwe Laguna en de langverwachte Safrane-opvolger, die in Korea al als Samsung rondrijdt.

Een klein nadeel van een dergelijk klein blok is dat het maximumkoppel na de piek niet vastgehouden kan worden, we zien het voor de 2.000 toeren al een dalende lijn inzetten. Desalniettemin is bij 3.000 tpm nog zo’n 75-80% van het maximumkoppel beschikbaar.

Het is nog onduidelijk of ditzelfde motorblok ook een plekje krijgt in Mercedes’ nieuwe C-Klasse. Er is wel een 1.6 diesel voor aangekondigd, dus dikke kans dat dit dezelfde krachtbron is. Deze vraag staat nog uit bij de importeur.

Renault maakte bij de aankondiging niet bekend op wat voor termijn we de nieuwe motor kunnen verwachten.

Ook interessant!

  • Renault 5 is live met al zijn broertjes
    Nieuwe Renault 5 is live met al zijn broertjes
  • Dit kost de nieuwe Renault Express
  • Dit is nu officieel het nieuwe logo van Renault
  • Dít wordt de nieuwe Renault Megane!

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, motor, Renault, Techniek

Vorig bericht: « President Mitsubishi krijgt hoge Nederlandse onderscheiding [updated]
Volgend bericht: ANWB wil auto’s van leden aansluiten op het internet »

Lees Interacties

Reacties

  1. Simpson zegt

    20 februari 2014 om 11:00

    Niet gek. Als ze nou ook nog eens zorgen dat de EDC bak van Renault (Getrag) dat koppel aan kan (gaat nu ‘maar’ tot 290Nm) hebben ze een leuke opvolger voor mijn megane.

    Login om te reageren
    • mrci zegt

      20 februari 2014 om 11:36

      @Simpson: nou die bakken van Renault zijn ook niet alles

      Login om te reageren
      • Simpson zegt

        20 februari 2014 om 12:08

        @mrci: wel alles wat ik heb in mijn Megane :) En ik ben er best tevreden over, eigenlijk.

        Login om te reageren
  2. griffendahl zegt

    20 februari 2014 om 11:04

    Geen blok voor mij, da’s wel duidelijk… Gezien mijn eerdere ervaringen met de 1.5 dci, Renault in het algemeen en wat hier staat over het inzakken van het koppel sla ik deze bij voorbaat al over.

    Login om te reageren
  3. gop1 zegt

    20 februari 2014 om 11:31

    Dat invallen van het koppel is niet heel erg, het vermogen blijft gewoon stijgen. Je hebt bij iets minder dan 2000 toeren al 100 pk tot je beschikking. Zal best fijn rijden lukt mij.
    En als ze deze nou eens in de Megane stoppen heb je een heerlijke auto.

    Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      20 februari 2014 om 11:42

      @gop1: Gaat net zo rijden als die 105pk 1.6JTDm die ik toen had, daar voelde je ook na de 1800 rpm het koppel inzakken als een kaartenhuis.

      Login om te reageren
    • rikkon zegt

      20 februari 2014 om 11:42

      @gop1: Inderdaad. Een dalende koppelkromme is een vreugde wanneer de motor moet werken. Wanneer het leven zwaarder wordt en de motor iets terugzakt in de toeren komt er meer kracht beschikbaar.

      In de praktijk betekent dit dat wanneer je met te lage toeren vermogen vraagt (bijv. in een hoge versnelling achter een vrachtwagen vandaan met de kop in de wind komt of met wat lading een heuveltje op rijdt) je niet ‘uit de versnelling waait’ maar de motor meer por krijgt en goed vasthoudt.
      In transport en landbouw zal je daarom geen enkele motor tegenkomen met een stijgende koppelkromme.

      Login om te reageren
      • fortuna zegt

        20 februari 2014 om 21:00

        @rikkon: klopt niet helemaal wat je zegt, wat van tel is, is het koppel aan de wielen. En dan kan het, afhankelijk van de bakverhoudingen, best zijn dat je een versnelling lager schakelt.

        Login om te reageren
  4. xytras zegt

    20 februari 2014 om 11:34

    De Laguna^^, lepel het maar in een clio, daar ben ik benieuwd naar.

    Login om te reageren
  5. fapfap zegt

    20 februari 2014 om 11:45

    Wat een sensatie, maximale vermogen al voor de 4000 tpm, lijkt bijna een vrachtwagenmotor..

    Login om te reageren
    • MrSkyline zegt

      20 februari 2014 om 13:41

      @fapfap: het is dan ook een oliestoker

      Login om te reageren
  6. bofkont zegt

    20 februari 2014 om 11:51

    Zeer leuke techniek, alleen de hamvraag bij die al die downsizing, levensduur????

    Login om te reageren
  7. Onehp zegt

    20 februari 2014 om 12:09

    De koppelkromme zakt bij diesels altijd na 2000-2500 toeren, de hamvraag is hoeveel en hier valt dat best mee, let op de schaal, dit is tot 5000 toeren ipv 4000….

    Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      20 februari 2014 om 12:28

      @Onehp: De meeste moderne diesels hebben eerst een (kunstmatig afgevlakte) koppelkromme, en zijn daardoor veel fijner te rijden als motoren met een koppelkromme zoals bovenstaand.

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        20 februari 2014 om 12:43

        @griffendahl: kunstmatig vergeleken met wat? Op papier misschien, want in de werkelijkheid zijn ze vaak alles behalve vlak, misschien een vlak stukje van 500 toeren maar deze, in theorie, zakt dan nog geen 10%, niet veel die dat voelen. Laat de praktijk uitwijzen hoe ie aanvoelt zeg ik…

        Login om te reageren
  8. stamp zegt

    20 februari 2014 om 12:17

    Hallo. Nooit minder dan 200 Nm koppel beschikbaar. Das best leuk.

    En waarschijnlijk ook goed voor ’t verbruik (of ’t A of B label?). Vroeg schakelen wordt beloond met méér koppel.

    *maar aangezien het een Renault blok is, en dus komt met een Renault / Nissan / Mercedes auto eromheen: not my cup of tea.

    Login om te reageren
  9. gregorius zegt

    20 februari 2014 om 12:18

    Dus kracht is prima. Vergelijkbaar met een 2.0 diesel.
    Maar verbruikt dit ding dan ook weer een stuk minder?

    Login om te reageren
  10. KEV9 zegt

    20 februari 2014 om 12:37

    Ik wil wel eens weten wat de houdbaarheidsdatum van dit soort 2014 motoren is en zal worden, veel vermogen uit weinig cc’s is vragen om moeilijkheden. Moet echt nog maar zien dat deze motortjes probleemloos 300.000km rijden.

    Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      20 februari 2014 om 12:47

      @Soulmaster: Laat dat nou juist niet de zorg van de fabrikanten zijn, die zijn blij met de downsizing trend.
      Hebben het vriendelijk omarmd en nu weer een nieuw excuus om auto’s sneller te laten afschrijven. tot 2000 hadden we daar het roestmonster voor.

      Login om te reageren
  11. Volvo_440_turbo zegt

    20 februari 2014 om 14:12

    Er zijn hier blijkbaar veel mensen die niet weten waarover ze praten, dit is een prima vermogen/koppelkrome, vergelijkbaar met een VAG TDI 2.0 CR, en dat zijn niet bepaald stakkerds… ok, ik heb het niet over de bouwkwaliteit…

    Login om te reageren
  12. tbr zegt

    20 februari 2014 om 18:43

    Voor de klagers
    Mijn VAG 1.6 TDI: 250nm@1900rpm, 105pk@4400rpm
    Dan is 380nm@1800rpm en 160pk@3900prm helemaal niet slecht :)

    Overigens koop je een oliestoker niet voor de hoge toeren, maar juist voor de kracht onderin…

    Login om te reageren
  13. jack_abarth zegt

    21 februari 2014 om 08:57

    Waarom ligt iedereen toch zo te jammeren over de levensduur.
    De meeste auto’s gaan toch bij 200.000+ naar het buitenland, en de echte “pareltjes” zoals hier altijd wordt omschreven dat zijn meestal de wagens met de grote motoren en daarmee ook degene die de gevraagde levensduur (misschien) kunnen hebben.

    Login om te reageren
  14. gerrelekker zegt

    21 februari 2014 om 12:48

    Als het rijdt zoals hun 1.5dCI mogen ze hem houden; iedere keer je opschakelt zit je zonder turbodruk en gaat het boeltje niet vooruit, roeren in pot om vooruit te gaan…. rot- en rotvervelend

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North