Aprilia bouwt met de RS660 aan nieuwe range

Auteur: , 30 Reacties

Want ja, we wisten dat Aprilia de RS660 mee zou nemen naar de beurs in Milaan, maar er was vandaag zowaar ook een Tuono 660 Concept op de Piaggio stand.

Aprilia bouwt met de RS660 aan nieuwe range

Aprilia RS660 productieversie
Er werd flink ‘geteasered’ de laatste tijd met de RS660 na het concept dat we vorig jaar te zien kregen in Milaan. Vandaag stond hij er inderdaad, de nieuwe sportieve Aprilia, de RS660. Aprilia is trots op hun nieuwe telg. Een paar highlights. Het blok is gebaseerd op de voorste cilinderrij van het V4 blok.

Wat je nu terugziet in de RS660 is een parallel twin die voorover gekanteld is. 100 pk zou het blok gaan leveren. Koppel je dat aan 169 kg drooggewicht, dan zijn de headlines in ieder geval interessant voor de motorrijder die nog niet toe is aan een RSV4. Zo ziet Aprilia het zelf ook. Het middelste kind tussen de RS4 125 aan de onderkant en de RSV4 aan de bovenkant van de range.

De RS660 geeft volgens de Italianen wel de designrichting aan van de sportieve modellen. Dus volgend jaar zullen we in dezelfde designtaal waarschijnlijk de opvolger van de RSV4 in Milaan aantreffen. Wat de 660 nu al van zijn grote broer overneemt is het grote aantal elektronische (hulp)systemen. Tractiecontrole, wheeliecontrol, cruise control, quickshifter, instelbare motormappings (3 voor de weg, 2 voor het circuit).

Natuurlijk wordt er direct ‘cornering ABS’ gemonteerd. Over de hardware gesproken. 41MM Voorvorkpoten in de Kayaba Upside-down voorvork, Brembo materiaal met 320mm schijven in het voorwiel en radiale calipers. Als een van de belangrijkste doelstellingen noemt Aprilia ‘gewichtsbesparing’. Over leverbaarheid en prijzen werden helaas nog geen uitspraken gedaan op de stand in Milaan. Die houden we nog even tegoed.

Tuono 660 Concept
Het blijft natuurlijk een mysterie waarom je de lokale Aprilia dealer niet direct een mooie 660 range geeft. Waarom nu toch weer wachten met de Tuono versie van de 660. Het zal met productie- en ontwikkelingscapaciteit (en dus budget) te maken hebben. Want het mag duidelijk zijn. Een Tuono heeft meer uitstraling dan de Shiver en kan dus commercieel best iets betekenen voor de mannen uit Noale. Maar de boekhouders uit Pontedera zullen het anders zien.

Positief bezien: iedereen wil de Tuono 660 zo snel mogelijk in de showrooms zien en dan zullen we zien of het bijbehorende prijskaartje het Italiaanse merk aan een succesnummer kan helpen. Aprilia geeft aan dat de Tuono 660 ook in A2 versie leverbaar zal worden. Maar daarnaast noemen ze ook een iets lager vermogen (95 pk) dan voor de RS 660 wordt opgegeven.

Zoals vaker bij nakeds zal het blok zeer waarschijnlijk voor meer koppel zijn aangepast. Of we in 2020 de productieversie gaan zien is hoogst onwaarschijnlijk. Het zou zonde zijn voor Aprilia als we inderdaad tot 2021 zouden moeten wachten tot de Tuono 660 in de showroom staat.



30 reacties

Als het aan Michael Ras ligt gaat Autoblog ras een motoblog worden zo te zien :)
@Soulmaster: gezien elke nieuwe auto zwaarder weegt dan de maan, de filedruk alleen maar toeneemt en je nergens meer lekker ongestoord kunt sturen met een auto, is het maar de vraag of ik dat nog zo erg vind.
Ik pak steeds vaker de motor, dit jaar ook zakelijk.
@janjansen: en daarin ben je niet de enige. De 540i gaat komend jaar de deur uit voor een suffe station zonder vermogen voor als ik wat ruimte nodig heb. De meeste kilometers maak ik op een sport/toer motor en voor de lol trek ik de racer wel uit de schuur. Ben aardig klaar met autorijden in NL, zeker als benzine in de ban gedaan wordt (wat begrijpelijk is) zie ik geen reden meer om nog meer dan noodzakelijk aan een auto uit te geven.
@Soulmaster: mobiliteitsblog..? ;-)
@racerx: weg blog
@Soulmaster: ik wilde er al over beginnen. Een tijdje geleden reageerde ik op een artikel dat ik het best wel ver vond gaan sinds Michael aan het roer staat. Er ontstond een kleine discussie, wat ik erg waardeerde. Daar werd dan weer door een redactielid op gereageerd dat het allemaal wel meevalt, zo’n 1-2 artikelen per week.

Vandaag dus al 3 artikelen, dat vind ik niet meevallen @redactie

Wie kan ik porren voor een ochtendje Malieveld?
@joost1990_2: Schijnt dat je daar met de motor het snelst bent.
@joost1990_2: 1. Er is een motorbeurs gaande, waardoor er extra nieuws is. 2. Deze artikelen zijn EXTRA en geen vervanging van regulier autonieuws. Dus je kunt ook dit soort artikelen gewoon negeren als het je niets interesseert. Wij merken uit data analyses dat er wél interesse is in motornieuws op AB
@rubenpriest: Als het zo doorgaat wens ik jullie veel plezier en succes met de verdere voortzetting van Motorblog.nl. Mijn account en pageviews hier zijn jullie dan in ieder geval kwijt. En ja, ik besef ook wel dat dit niet zal werken als pressiemiddel, maar het verduidelijkt wel in hoeverre ik er persoonlijk klaar mee ben.
@joost1990_2: En het doet mij in ieder geval veel, ik heb vanaf het begin met veel plezier elke dag de artikelen en video’s bekeken. Het is voorlopig nog een belangrijk onderdeel van mijn dagelijkse routine.
@joost1990_2: Ik snap niet dat je het zo erg kan vinden dat er als extraatje zo nu en dan wat motornieuws is bovenop het reguliere autonieuws. Als je het zo erg vindt en deze site dus gaat mijden, wens ik je veel plezier op Autoweek.
@joost1990_2: ik kan niet in je schedel gluren, maar ik blijf het vreemd vinden dat een autoliefhebber zo weinig om motoren geeft dat het een barrière opwerpt om autoblog te blijven bezoeken… ik ben misschien een slecht voorbeeld, ik ben fervent motorrijder en vind daarnaast echt alles interessant dat middels een motor voortgestuwd wordt, van boten tot vliegtuigen en van brommers tot landbouwvoertuigen, maar ik vind het vreemd dat het je zo weinig boeit. Ik ken persoonlijk geen enkele autoliefhebber die ook niet stiekem van motoren houdt.

De aversie tegen motoren snap ik dan ook niet, strategisch is het gewoon een ijzersterke zet: de auto gaat komende jaren qua pure liefhebbers sterk inboeten, motorrijden zal altijd wel aantrekkelijk blijven hobbymatig, er zitten veel meer leuke kanten aan motorrijden los van het motorblok. Bezoekers gegarandeerd dus. Dat er dan een paar afhaken wiens interessegebied zich beperkt tot 4 wielen: jammer dan, ik heb het idee dat die in de minderheid zijn en je kunt niet iedereen te vriend houden.
@racerx: Ik heb al van kinds af aan iets met auto’s, maar motoren heb ik gek genoeg nooit boeiend gevonden. Ik vind ze niet mooi, ik vind t geluid meestal niet mooi. Ik heb er ook niks tegen, maar t doet me gewoon niets. Overigens heb ik ook niks met vliegtuigen en boten. Maar dat gezegd hebbende, ik heb er ook niet specifiek iets tegen. Zolang t niet ten koste gaat van t autonieuws, vind ik t allemaal best.
@dondeboer: en zo heeft iedereen z’n voorkeur, prima, voor iedereen wat wils. 👌🏼
@joost1990_2: Wat een aanstellerij zeg..
@rubenpriest: bedankt voor het motornieuws. Doe zo door!
Mooie brommer. Maar niet echt een naked in mijn ogen…..
@dutchdriftking: De Tuono is de naked, die er dus nog niet is ;-)
@b00st: ja, kijk daar ga je al. Concept is er dus wel, maar is inderdaad vrij warm aangekleed voor een naked
@michaelras: tuono is altijd al aardig aangekleed voor een naked
@dutchc4rs: eens ;-)
Gaaf ding hoor, met de juiste krukas configuratie gaat er een lekkere roffel uit komen. Mooi ding voor iemand die niet per sé een racer met 200pk wil, en die zijn er zat. Goeie zet en snel de range aanvullen, ik begin Aprilia als merk steeds meer te waarderen!
Tof dat jullie wat meer motor nieuws brengen!
Maar nu het belangrijkste… in welke klasse word je gedeeld met racen. Hij heeft 660cc dus dan hopen dat je met de 600 klasse mee mag maar 100pk waardoor je op het rechte stuk langzamer bent dus circuitgebruik is vast niet het alles beste
@dutchc4rs: ik kn t even niet in de tekst terugvinden maar ik denk / hoop dat het een drie cilinder is.

In de klasses die ik heb gereden (Nk/onk en nu volgens het wssp regelement ) mag je in de 600 klasse rijden met:
4 cilinder tm 600 cc
3 cilinder tm 675 cc
2 cilinder tm 800 cc ( deze twijfel ik ff )

Daarom is het al wel een opmerkelijke zet van kawasaki om met een 635 oid te komen. Vreemde zet imo. Maar in de wssp kennen ze dan wel weer een balance of performance dus wie weet
@ricksmits: het is een 660cc parallel twin. Denk niet dat je er potten mee gaat breken in een willekeurige klasse.
@racerx: ben er bang voor inderdaad. Dan zullen de yamaha’s voorlopig wel populair blijven
@ricksmits: oh ik rij een r125 cup dus al die regels ken ik nog niet
Gaan we behalve motornieuw ook motorrijtesten zien bij Autoblog? En zo ja, waar meld ik mij aan om te testen voor Autoblog? 😇
Kunnen we niet een kopje maken motor….. ik ben voor.. meer leesvoer

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).