Dit kosten de Seat Mii electric en Skoda CITIGOe iV

Auteur: , 43 Reacties

Prijzen van beide, vernieuwde, auto's zijn bekendgemaakt.

Skoda en Seat maken prijzen CITIGOe iV en Mii electric bekend

De kleine elektrische gebakjes van de Volkswagen Groep zijn weer opgefrist. Als eerste van het trio kreeg de Volkswagen e-Up een prijs. Nu zijn de twee broertjes, de Skoda CITIGOe iV en de Seat Mii electric, aan de beurt.

Beide auto’s komen met een 6,8 kWh sterk lithium-ion accupakket. Gekoppeld aan een elektromotor ligt het systeemvermogen op 83 pk en 210 Nm koppel. De actieradius bedraagt 260 kilometer. Met een wisselstroomwallbox (7,2 kW) is een lege accu in vier uur tijd voor 80 procent opgeladen. Maar wat gaan ze kosten?

De Skoda CITIGOe iV is goedkoper in vergelijking met de Seat. De CITIGOe iV is er vanaf 23.290 euro. In de Private Lease is ‘ie er vanaf 199 euro per maand. Zakelijk rijden kan met een bijtelling van 56 euro per maand. De Seat kost 23.400 euro. De netto bijtelling bedraagt eveneens 56 euro per maand. Beide auto’s komen met een nieuwe aanschaf inclusief zes jaar onderhoud, vier jaar garantie op de motor en acht jaar garantie op de batterijen. De VW kost overigens 23.475 euro.

Het trio, Volkswagen e-Up, de Skoda CITIGOe iV en de SEAT Mii Electric, staat begin 2020 in de showroom. Helaas zit vier procent bijtellen er niet meer in. Omdat ze pas volgend jaar arriveren hebben de elektrische auto’s met acht procent bijtelling te maken voor zakelijke rijders.



43 reacties

Nog best een aardige actieradius en in mijn optiek geen hele gekke prijs, al is goedkoop anders voor zo’n kleine auto. Waarom wordt er bij EV’s altijd gesproken over een laadtijd tot 80% i.p.v. 100%? Is hier een specifieke reden voor?
@2wheeler: omdat naar mijn weten de laatste 20% exponentieel langer duurt ivm het aftoppen van de accu en het voorkomen van overladen.
@2wheeler: de laatste 20% duurt veel langer en kan je dus niet met een snelle lader doen. Zie het als het vullen van een glas water. Die kan je met de kraan vol open best vullen tot 80%, maar als je die tot de rand vol wilt hebben moet je het laatste stukje langzamer doen. Dat is bij een accu ook zo.
@lekbak: kijk dat is nog eens een mooie vergelijking 👍🏼
@lekbak: Meen ook begrepen te hebben, dat het accupakket langer meegaat als je ‘t niet elke keer tot 100 maar tot 80 procent oplaadt. Klopt dat ?
@amghans: Nee niet helemaal. Een accu laten staan met 100% lading is uiteindelijk slechter voor de accu. Hem naar 100% laden en dat meteen gebruiken kan weinig kwaad.
Het gaat om de stilstaande tijd met 100% lading. Bijvoorbeeld de accu’s van mijn drone, die detecteren na een paar dagen niet gebruikt te zijn, dat ze zichzelf even ontladen naar 80%. Dat is veel beter om tijden lang mee in de kast te liggen.
@fanboy: Dank voor je duidelijke uitleg, daar heeft een mensch wat aan 👍🏽
@lekbak: Haha.. Nice, die vergelijking, nog niet eerder gehoord. Maar treffend!
@lekbak: Niet helemaal de goede vergelijking.

Een accu (ook lithium) geeft namelijk ook gewoon meer weerstand boven de 80%. Dus hoe hoger je laadt, hoe minder ampere er doorheen gaat.

Dat merk ik ook met mijn zelfbouw scooter. Die heeft accubeheer maar die doet niks actiefs met laden. Het is gewoon een laadvoltage op de accu’s zetten door een cc voeding en dan zie je vanzelf ampere teruglopen.
@fanboy: uiteraard stroomt een accu niet over met stroom, of gaat de stroom niet licht schuimen omdat er lucht in de stroom zit.

Je kunt een technisch verhaal houden over weerstanden, temperatuur etc maar dat is ook lastig om echt 100% correct te krijgen in Jip en Janneke taal. Feit blijft dat je de het laatste stuk minder hard kan laden.
@lekbak: Snap ‘m ja je wilt een accu niet laten overstroomen
@tstile: Nee precies, dat is maar Watt spannend als dat dreigt te gebeuren. Ohm my god!
@2wheeler: Ik vind het ook een kromme berichtgeving. Geef dan ook het bereik op voor die 80% lading.
@towi1989: een elektrische auto laat je alleen snel als het niet anders kan. Voor de dagelijkse kilometers laad je waar je parkeer en dus heb je gewoon volledige capaciteit beschikbaar.

Nu is op je eigen oprit een privé laadpaal realiseren betaalbaar en geeft garantie, maar als je afhankelijk bent van openbaar parkeren dan kan het wel voorkomen dat je een keer moet snelladen om op je werk te komen.
Bijzonder zuinige auto met 260km bereik met 6.8kwh…
@lekbak: waarschijnlijk zitten er ook trappers in
@lekbak: dat is minder accu capaciteit dan de 7KWh waarmee een Renault Twizy met pijn en moeite 80km ver komt. Lijkt me dan ook een fout in de berichtgeving.
@lekbak: volgens de configurator van VW moet het 32,3 kWh zijn.
Dan klopt het ook dat 4 uur laden met 7,2 kW een 80% lading geeft
Niet 36,8kwh?
@iannuzi: jawel.
Dus in de private lease even duur als de fossiele versies die waarschijnlijk minder snel en minder luxe zijn + hogere ‘brandstof’ kosten hebben..

Zal dit de eerste EV hit worden onder particulieren daardoor? Ik vermoed zomaar van wel!
@reactief: Zat ik ook al aan te denken. Beetje Fiat 500e in de USA.
@reactief: hij is goedkoper dan de Honda. Ik denk dat dit hem idd gaat worden. Laad palen te kort zal het worden
@rolov: Moet je die palen ook al laden dan? Ik vermoed dat je laadpalen tekort bedoelt. Tenzij de lengte van eerdergenoemde palen tekort schiet dan bedoel je laadpalen te kort. ;)
Zodra mijn UP aan z’n einde is, ga ik mooi voor de Skoda.
Ideaal voor mijn 100km/dag woon-werk verkeer.
Ik zit alleen in de auto (dus geen grote auto nodig) en ’s nachts kan hij mooi aan de lader.
@hubert:

Ohja,
voor de petrolheads hier.
Ben maar niet bang, de CO2 uitstoot haal ik ruim in met mijn oude Volvo.
Als hij nu de helft kostte zou hij schitterend zijn als auto voor er bij.
@dutchdriftking: Kijk eens naar de leaseprijs. 199 euro per maand. Dat is net zoveel als waar nu kleine A-segmenters voor ge(private)leased worden. En die huidige A segmenters tot nu toe kostte ook maar de helft.
6 jaar onderhoud is wel lekker. Aanschaf is even slikken, maar dan zijn de maandelijkse kosten lekker laag.
@bernoulli: Ik vraag me wel af hoeveel onderhoud een nieuwe EV in de eerste 6 jaar nodig heeft. Kan niet zoveel zijn lijkt me.
Zoals eerder gezegd, deze gaan we veel zien. Een private lease prijs van 199 euro per maand gaat zeker mensen weg trekken van de benzine Aygo’s en UPs.

Nu is die lage maandprijs dus bevestigd.
@fanboy: gek genoeg is de Skoda vanaf 199,- en de SEAT vanaf 249,- in de private lease.
Nu begint t aantrekkelijk te worden, nog steeds veel geld maar ik ga eens rekenen.
@niex: ik heb die berekening al eens gemaakt. Is net iets duurder dan onze bijna geheel afgeschreven en in zeer goede staat verkerende Peugeot 206.
24.000 voor een up….wat een smak geld.
@baklava: maar met 8% bijtelling gaat ie qua bijtelling dus bijna net zoveel kosten als een model3 die je nog dit jaar op kenteken kan krijgen.
@escort77: maar aan bijtelling heb je geen flikker als particulier. Dus €24.000 is een smak geld voor een up
@bartsss: Maar de particulier, zeker in dit segment, is tegenwoordig geen koper maar een leaser.

En dit ding met 199 euro per maand is dan niet duurder dan de benzine Upjes en Aygo’s die nu veel geprivate-leased worden. Terwijl de ‘brandstof’kosten wel lager zijn.
@baklava: wat kost die honda?
24.000 euro is natuurlijk als nog veel geld, maar vanaf 199 in de private lease kan wel eens interessant gaan worden voor veel mensen.
Voor de eerste 50 kopers heeft SEAT een cashback-actie van € 3.000,-
In mijn hoofd klinkt een Aziatisch Robotje die zegt: Mii Electric
10k goedkoper dan de Honda met dezelfde range ongeveer, dat is heel fors, zo’n 30%. Kan haast niet anders dat dit een hit wordt

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).