‘Autoloze zondag en 100 km/u is nu een serieuze optie’

Auteur: , 153 Reacties

Deze zin komt uit de krochten van: A. GroenLinks B. VVD C. Partij voor de Dieren D. Jacobse & Van Es

Lamborghini LM002

Auto’s en politiek zal altijd een gevoelige combinatie blijven. Er kan enorm veel belasting op geheven worden, waardoor de partijen een gedeelte van hun programma waar kunnen maken. Daarbij is de impact op het milieu aanwezig, dus is het algemeen geaccepteerd dat er zoveel belasting op geheven wordt.

Maar krijg je dan ook waar voor je belastinggeld? Nou, niet als het aan de VVD ligt. Normaliter was dat de Partij voor de Automobilist, maar ook zij lijken te buigen voor de stikstofcrisis die ons land in een houtgreep houdt. Dat meldt het Algemeen Dagblad. Volgens ‘ingewijden’ overweegt de VVD om de autoloze zondag in te voeren en de maximumsnelheid te verlagen naar 100 km/u op alle snelwegen. Althans, het is nu een optie.

Lijst maatregelen
Op dit moment worden alle maatregelen door de coalitiepartijen en ambtenaren op een lijst gezet. Naar het schijnt zijn er zo’n 20 maatregelen die vervolgens onderzocht gaan worden op haalbaarheid en natuurlijk de impact die het heeft. Het is de bedoeling dat er minder ‘mol’ de lucht wordt uit gestoten. Voor wie niet bekend is met ‘mol’, dat is de eenheid waarin men stikstof meet. Elke maand een autoloze zondag zou per jaar zo’n 2 mol per hectare schelen. Ook de maximum snelheid verlagen is nu een serieuze optie.

Achterban VVD
De VVD ligt hiermee overhoop met hun achterban, die tegen deze maatregelen is. Het voordeel voor Rutte en Dijkhoff is dat er bij voldoende beperking van stikstofuitstoot het mogelijk is om bouwprojecten door te laten gaan. Deze kunnen op dit moment geen doorgang vinden. Niet alleen is er een woningtekort, maar veel mensen werkzaam in de bouw dreigen hun baan te verliezen als de bouwprojecten definitief stoppen.

Landbouwsector
De verwachting is niet de soep zo heet wordt gegeten als deze wordt opgediend. De krant verwacht dat er nog altijd stukken zullen zijn waar er 130 km/u gereden mag worden. Ook onder de coalitiepartijen is de autoloze zondag niet een populaire maatregel, alleen de ChristenUnie ziet dat wel zitten. Daarnaast wordt er gekeken naar maatregelen in de landbouwsector. Die sector stoot namelijk verreweg het meeste stikstof uit.

Imagecredit: @edwinpeek via Autojunk.



153 reacties

Top! Heb ik gelijk een reden om niet naar mijn schoonmoeder te gaan..
@roberto: Wij zijn onderdeel van Europa… laten we de noodklok luiden en aangeven dat we geholpen moeten worden. Huisvesting is een probleem, bouw is een probleem, boeren en de industrie…..

Er is voor al deze sectoren vast wel een plekje ergens te vinden in de EU!
En huisvesting zal altijd een probleem blijven zolang het goed gaat met de economie… in de crisis was er een groter huisvesting probleem maar toen hoorde je hier niemand over!!
Zou wel mooi zijn als elektrische auto’s nog wel mogen rijden op autovrije zondagen (want geen uitlaasgassen), dat geeft de Telegraaf-lezers weer iets om kwaad over te worden.
@rezi: want die kolencentrales zijn zo lekker schoon…
@rutger97: Heb je weer zo’n figuur die meteen de kolencentrale van stal haalt.
@aschja: wil je het ontkennen dan?
@rutger97: Graag zelfs.
@aschja: ik ga nog wat meer tijd aan je spenderen. Een electrische auto is ook vervuilend. Batterijen zijn zo ongeveer het meest smerige wat we als mensen kunnen produceren. Het kost veel kostbare aardschatten en ook de productie is niet het meest klimaatneutrale wat je kan verzinnen. Dan heb je je auto voor je deur staan. En laad je hem op met stroom, met een beetje mazzel groene stroom. Echter neemt de vraag naar stroom toe door al de elektrische auto’s. Hierdoor moeten ook kolencentrales blijven draaien en dus daar zijn de kolencentrales die volgens jou niet met een elektrische auto te maken heeft. Het rijden van een electrische auto is, op dit moment, eigenlijk het verschuiven van een probleem. Dus dat. Ik zeg niet dat ik faliekant tegen electrische voertuigen ben maar die hypocrisie daar kan ik slecht tegen
@rutger97: Daar heb je deels wel gelijk in, maar een verbrandingsmotor is in zijn gehele levensduur nog veel vervuilender. Want het hele systeem van olie wordt even vergeten. De milieurampen met olie. Kolencentrales zijn ook niet de oplossing. Kerncentrales wel.
@rutger97: Maar een kolencentrale heeft wel een hoger rendement als een benzinemotor, en de uitstoot kan beter beperkt worden door filter e.d. Er is al lang bewijs dat een elektrische auto, ook op grijze stroom, minder slecht voor het milieu is als een benzine auto. Veel mensen verwarren minder slecht met beter of goed, dat is heel dom. Minder slecht is wat het is, en daar is geen speld tussen te krijgen.

Engineering explained heeft er een mooie video over op zijn yt channel, waarin hij het becijferd.
@grasvreter: ja precies, maar die mentaliteit van kijk ons een elektrisch rijden, schoon en helemaal perfect dat vind ik persoonlijk erg hypocriet, en de overheid werkt net zo goed mee aan dat beeld
@rutger97: het is voor de omgeving nog steeds schoner. Dus de opmerkimg kolencentrale is echt onnozel. Waar denk je dat je stroom thuis vandaan komt? Oh wacht dat is niet erg natuurlijk.
Hey @maotje: mijn stroom komt uit een centrale ergens ver buiten mijn dorp daardoor heb ik geen uitstoot als ik mijn mobiel oplaad ofzo, tenminste dat is als ik de electrofans moet geloven het verhaal. Stiekem stoot ik wel wat uit maar ja wat ik niet zie of merk is er niet… #sarcasme en dat is dus mijn punt. Prima als jij gelooft dat je geen uitstoot hebt als je over de autosnelweg rijd, het blaast alleen ergens anders wel omhoog en waait door de wind over je heen ;) groetjes, en nee ben zelf niet roomser dan de paus. Er moet wat gebeuren en misschien wel door electro rijden maar misschien is dat wel de makkelijkste oplossing vnaar niet de beste..
@rutger97: er word niet beweert dat er geen uitstoot is. Maar je kan zelf ook wel beseffen dat je in een file van enkel evs veel schonere lucht hebt dan een file met verbrandingsmotoren toch? Dat is ecxact waar t om gaat.
@maotje: Als jij in de file je raampje dicht houd heb je geen last van je zogenaamde vervuilde lucht ;)
@techniekmeneer: raampje dichthouden??? denk je dat dat papieren filtertje in je dashboardkastje de schadelijke stoffen die jij gaat inademen belemmert??
@rutger97: je maakt een goed punt, maar de elektrische auto is inderdaad niet dé oplossing. Het is onderdeel van de oplossing en kan nog verder verbeterd worden. De eerste brandstofauto was ook geen vervanger voor het paard, daar gingen nog decennia over heen.

Maar het feit blijft dat geen enkele auto zo ver komt op een liter diesel dan een elektrische auto.
@rezi: Niet alleen Telegraaf lezers, maar ieder weldenkend mens zal dan kwaad worden.
@techniekmeneer: lees jij toevallig de Telegraaf?
@flutterby: ik verdenk jou daar wel van in ieder geval.
@rhellema: serieus, waarom? Volgens mij is elke mening die ik hier uit totaal het tegenovergestelde van de Telegraaf.
@flutterby: geen idee hoe telegraafreacties zijn. Om te weten hoe die zijn moet je het lezen.
@rhellema: maar toch denk je dat ik de Telegraaf lees, bijzonder. Waarom? En kom nu eens met een argument in plaats van een discussie op de man te voeren. Dat is feitelijk niet anders als toegeven dat je de discussie niet kan winnen.
@flutterby: ik heb alleen een vermoeden dat je de Telegraaf leest. En zoals je misschien weet zijn vermoedens niet geënt op argumenten. Maar blijkbaar heb je hem wel regelmatig gelezen te zien aan je reactie over verdiensten en kwaliteit. Ik heb echt nog nooit een letten gelezen uit die Telegraaf dus ik kan het je echt niet zeggen of je wel of geen gelijk hebt. En als ik ergens een vermoeden van heb wil dat niet zeggen dat we er een discussie over hebben het gaat tenslotte maar om een vermoeden. Maar omdat je een redelijke drang tot reageren hebt maak je er zelf gelijk een “discussie” van.
@rhellema: ongefundeerde gevoelens maken je de perfecte Telegraaf lezer hoor! Misschien moet je een proefabonnement proberen.
@flutterby: owwwwww vandaar dat je met ongefundeerde gevoelens aan techniekmeneer vraagt of hij de Telegraaf leest. Mijn vermoeden of jij dat doet klopt dus volledig!!👍🏻
@flutterby: Ik lees regelmatig de Telegraaf ja. Ook het AD, de Stentor… Weet niet wat je hier mee wilt zeggen? Nouja eigenlijk weet ik het wel..
@techniekmeneer: Ja, meneer voelt zichzelf te verheven om de discussie met weldenkende pleps aan te gaan …. net zoals dat meneer het prima vindt dat de allerzwakste en armsten op deze wereld de milieu-lasten van ONZE welvaart dragen; uitstoot in China of Oost-Europa is immers geen probleem; zolang meneer het in z’n veel te dure, vervuilende en meestal onnodige lease-EV maar niet hoeft te ruiken. Succes is een keuze o.i.d….

Nu lees ik de Telegraaf eigenlijk nooit; maar bij deze: je suis Telegraaf :)
@dawwg: PS: En met meneer doel ik uiteraard NIET op techniekmeneer :)
@dawwg: ik? Ik heb helemaal geen lease auto…

Mijn probleem met de Telegraaf is dat ze meer winst georiënteerd zijn dan waarheid georiënteerd. Daarnaast bestaat een groot deel van wat ik eruit gelezen hebt (en dat is erg weinig) uit misinformatie of populistische stemmingsmakerij om de bevolking op te delen in hokjes. Ze schrijven wat hun klanten willen lezen, want ze weten dondersgoed dat ze een uitstervend medium zijn.
@flutterby: welke krant is dat nu niet?
@antoombom2000:
Tot op zekere hoogte, het NRC. Hun toegevoegde waarde bestaat volledig uit hun betrouwbare reputatie. Die heeft de afgelopen paar jaar wel wat klappen gekregen, maar is nog altijd wat hun lezers als reden voor hun abonnement aandragen. En ik zou zeggen dat de Volkskrant een poging doet om hun linkse grachtengordelretoriek een beetje te temperen met een aantal uitgesproken rechtse journalisten/columnisten (o.a. de uitstekende columns van Martin Sommer). Maar goed, als liberale, Branbantse Volkskrantlezer zal ik het überhaupt wel verkeerd doen.
@mgmgb:
*ahum* Brabants natuurlijk. Ik ga maar huilen in foetushouding voor deze typefout.
@rezi: Moet ik dan slalommen om de fietsers en skaters heen?
@rezi: Telegraaf lezers? Wat een verschrikkelijk inhoudsloze comment zeg. Jammer.
@joost1234: Ach joh, neem het allemaal niet zo serieus. Ik lees zelf ook weleens de Telegraaf. Lighten up :-)
@rezi: elektrische auto’s interesseren me geen drol, als de motorfiets maar van stal mag! Lijkt me briljant, geen suffe auto’s op straat en alle ruimte om een beetje aan de hendel te draaien…
@rezi: Ik ga dan lekker met de oldtimer rond scheuren. Heb een Ernstige vorm van klimaatmoeheid en dat is de enige remedie.
Wat een bananenrepubliek zijn we aan het worden.
@baklava: want?
@mennok: maatregelen nemen tegen een niet bestaand probleem, wat de economie miljarden kost.
@baklava: inderdaad. Op de site van RIVM kun je de gemeten stikstofuitstoot bekijken van de afgelopen 30 jaar. De hoeveelheid stikstof in de lucht is in al die jaren nog nooit zo laag geweest.
@caferacer: dus we gaan wat schadelijk is voor planten drastisch omlaagbrengen om wat schadelijk is voor mensen uit te kunnen breiden.
Ik zal het wel niet snappen maar in Den Haag zijn ze hartstikke geestelijk gek in hun hoofd.
@caferacer: De stikstof in de lucht is ook niet het probleem, t gaat vooral om natte depositie in natuurgebieden. En die is weliswaar lager dan ie is geweest, maar nog altijd veel te hoog. Zeggen dat t onzin is omdat t ooit hoger was, is net zoiets als zeggen roken geen probleem is voor de volksgezondheid omdat er minder mensen roken.
@dondeboer: tja we moeten kijken hoe realistisch het is om in een klein land dat we zijn enorme gebieden aan te wijzen als beschermd gebied. Die gebieden bestaan vaak uit aangelegd groen. Wel mooi en zeker niet om te verkwisten maar om zover te gaan voor iets wat pas max een jaar of 100 bestaat gaat vrij ver.
@rutger97: Het gaat bij natura 2000 niet per se om natuur, maar meer om biodiversiteit. Door de enorme hoeveelheid landbouw staat die onder druk, enerzijds vanwege het ruimtebeslag/monocultuur (wat je zelf ook aangeeft), anderzijds door overbemesting (waaronder overmatige stikstofdepositie). Feit is gewoon dat we dit land aan het platmesten zijn. Dat is niet goed. De huidige focus op mobiliteit is vrij onzinnig, de landbouw en in mindere mate de bouw vormen de belangrijkste oorzaken, maar ja, daar iets aan doen is onbespreekbaar en de politiek moet wat.
@dondeboer: jezus.. als ik hier opschrijf wat jouw berichten met mijn bloeddruk doen,, wordt ik hier voor het leven geband… welke een onzin.. ga rutte of klaver vervelen met die prietpraat
@hans75: Geen argumenten? Jammer… Ik denk trouwens niet dat Rutte heel blij is met de situatie.
@dondeboer: argumenten? ongelofelijk, jij slikt die linkse mediagekte duidelijk als zoete depositiebroodjes.. de hele stikstof en co2 crisis is fake en gebaseerd op foutieve linkse informatie met als enige doel om burgers te pesten en geitewollesokken te promoten. rutte die zich liberaal durft te noemen laat zich gewoon naaien door de klaver-jette bende. lijkt me nogal een duidelijk argument.
@hans75: oh ja, nu zie ik de onderbouwde argumenten ook 😂. Je kan ook zo denken dat we voorloper zijn met het milieu en daardoor economisch stabieler worden. Kijk maar naar een USA, die ontzettend afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen, het maakt je land niet stabieler. Daarnaast kunnen we met energie als land ook zelfvoorzienend zijn ipv al die miljarden naar Saudi-Arabië te brengen voor een paar liter olie…
@hans75: Haha not sure if it’s joking or just dumb
https://meme-generator.com/mememe/not-sure-if-joking-or-just-dumb/
Die ‘linkse’ mensen ook altijd met hun wetenschappelijk onderbouwde argumenten, klimaatmodellen en vervuilingsstatistieken. Het heeft allemaal geen impact op jou natuurlijk want jij ademt geen lucht in, drinkt geen water en hebt geen huis.
@hans75: Informatie is niet links of rechts, het kan hooguit zo worden gebruikt. En dat die oranje pipo in de VS te pas en te onpas roept dat iets fake news is, wil niet zeggen dat dat een goede manier van discussie voeren is. Dat is te makkelijk – je kop in ’t zand steken is makkelijk. Denk je dat politiek Den Haag ’t leuk vindt dat ’t land wordt platgelegd door boze boeren? Die overigens gewoon gelijk hebben, je kan die mensen niet zomaar hun werk afpakken, we hebben dit probleem met z’n allen veroorzaakt, zij maken wat wij eten. En denk je dat die mensen van RIVM die hun best doen om goed te meten er blij mee zijn dat iedereen roept dat ze hun werk niet goed doen? Er zijn hier alleen maar verliezers. Dit is een enorm lastig probleem.

We produceren te veel stikstof. En dat kan ook niet anders, want we importeren een enorme hoeveelheid grondstoffen (veevoer vooral) en de nitraten die vrijkomen bij veeteelt worden niet geëxporteerd. Je hoeft dus niet eens te meten, je kan eenvoudigweg berekenen dat dat nooit kan kloppen. De grote vraag is: hoe gaan we dat oplossen zonder het land te ontwrichten. Ik ben blij dat ik niet aan de knoppen zit, geen idee hoe we dit kunnen oplossen zonder dat het ten koste gaat van de welvaart.

En dan nog. Denk je nou echt dat ik hier blij mee ben? Ik wil na m’n werk gewoon lekker met de cruise control op 150 in mijn dikke smeuiige V6 naar huis tuffen, daar de barbecue aansteken, mezelf tonnetje rond eten aan een perfecte biefstuk, daarna lekker lang douchen, en dan naar bed. En dan morgen lekker in het vliegtuig naar Bali, om daar in de krant te lezen dat iedereen een leuke baan heeft, Groningen niet aan het verzakken is, de biodiversiteit helemaal fantastisch is, de JSF 50% goedkoper is uitgevallen dan verwacht zodat er geld overblijft om ouderen een goede oude dag te bieden en dat Shell klimaatneutrale brandstof heeft uitgevonden die een zegen is voor de mensheid en dat de prijs van een blauwe Maserati Quattroporte met gunmetal velgen en een bruin interieur opeens precies even hoog is als mijn niet bestaande dertiende maand. Maar ik vrees dat dat er allemaal niet meer in zit.
@hans75: En wat jij doet met mijn bloeddruk komt op hetzelfde neer. Ga lekker naar je rechtse vriendjes. Manmanman, kom nou eens met argumenten dan. Want die zie ik nog steeds niet. Het is alleen maar leeg gelul waar je mee komt.
@hans75: Beetje lastig, reageren op stukken met cijfers zonder bron, die afwijken van andere bronnen. Zie bijvoorbeeld hier de cijfers van het RIVM. https://nos.nl/artikel/2304403-stikstof-vier-vragen-en-antwoorden-over-de-uitstoot-van-boeren.html

Ik vermoed dat dat komt omdat Wellens alleen stikstofoxide (NOx) meeneemt, en niet ammoniak (NH3). Hij schrijft helemaal niet over die laatste. Het klopt absoluut dat de uitstoot al jaren daalt, maar het is domweg niet genoeg. Bovendien verdwijnt stikstof ook niet zomaar, dus het stapelt over de jaren heen lekker op. We hebben dus ook te maken met de erfenis van onze voorgangers.

Wat mij mateloos irriteert, is dat iedereen maar blijft ontkennen, maar ook naar de ander wijst voor een oplossing. Als dat niet werkt, roepen we ‘fake news’. Het RIVM heeft echter totaal geen belang om fake news de wereld in te brengen. Bovendien zijn de gevolgen al zichtbaar: schrale gronden zijn niet schraal meer, vogels breken hun poten en eierschalen zijn te dun. Dat zijn directe gevolgen van het teveel aan uitstoot van stikstof.

Laten we dan niet zo bekvechten met elkaar en de handschoen oppakken. 100kmh rijden is klein bier vergeleken met de aanpassingen die de landbouwsector moet gaan doen. Ik heb met ze te doen, want het is of grote investeringen doen in emissiearme stallen, ofwel de veestapel inkrimpen. En met wat pech moet het allebei.

En ja, het moet.
@hans75: onzin? Hij heeft gewoon volkomen gelijk en weet exact wat die over praat. Niemand vind de maatregelen leuk maar we moeten t wel oplossen. Afdoen als onzin is je kop in t zand steken.
@dondeboer: Houd toch op man. Frankrijk kent maar 4 natura 2000 gebieden! Dit is toch ronduit lachwekkend? Alle ‘natuur’ in NL is helemaal geen natuur, maar door mensen aangelegde grond. Het is een niet bestaand probleem, klaar
@joost1234: Heb t ff gegoogled, het zijn in Frankrijk 95 gebieden die in totaal 12% van het land omvatten. En zoals ik hierboven ook al ergens aangeef, gaat t niet per se om natuur, maar om biodiversiteit. Maar goed, ga lekker verder met ontkennen, als je daar een warm gevoel van krijgt.
@dondeboer: Heb t uit nieuwgierigheid nog even nagekeken, Frankrijk omvat circa 77.000km2 aan natura 2000 gebied, dat is anderhalf keer de oppervlakte van Nederland. Maar goed, Frankrijk is veel minder intensief in gebruik, waardoor het beschermen van deze gebieden ook veel makkelijker is.
@caferacer: Lekker kortzichtig weer. Ik zal het anders formulieren. Je mag weer langs de kernreactor gaan wonen, want de straling is op zijn laagste punt sinds deze vorige week ontplofte.
@aschja: kortzichtig? Waarom was er in 1990 geen stikstofcrisis dan?
@baklava: Hoe kom je er in al je wijsheid bij om dit tot een niet bestaand probleem te bombarderen?

Je kunt hooguit zeggen dat het probleem er altijd al was, en vroeger nog erger was (want vroeger meer stikstof uitstoot).

Ben benieuwd naar je bronnen.
@fanboy: Ik ben het volledig met @baklava eens!

Nee het werkt andersom, je moet eerst laten zien dat er überhaupt een probleem is. De regering laat de burger voor van alles opdraaien om een wit voetje te halen in de EU. Het is een gezeik om niks. Alleen in NL hebben we dit zogenaamde probleem. Terwijl ze in New Delhi met mondkapjes op moeten lopen en in Italië een nieuw circuit aan het aanleggen zijn met graafmachines van 100 jaar oud.

We hebben straks een nieuwe crisis dankzij onze fantastische regering.
@littledevil9: New Delhi en Italië zijn niet zo relevant als je een lokaal probleem probeert op te lossen.

Maar als je net als velen al niet begrijpt dat het om een lokaal probleem gaat, en niet een mondiaal probleem (zoals CO2 etc), dan heb je je er ook niet in verdiept.
Het gaat ook niet eens om volksgezondheid. Alle zaken die je noemt zijn niet relevant. Weet je uberhaupt wel wat het probleem is? Los van of je het nou gelooft of niet.
@littledevil9: wij hoeven niks te doen want zij zijn nog veel erger is nog nooit een valide argument geweest. Het is niet erg dat ik mijn vrouw elke dag de huid volscheld, want mijn buurman rost elke dag z’n familie in elkaar. Iets met eigen tuintje.
@littledevil9: helemaal met je eens. Mondkapjes en blinddoeken uitdelen en het probleem is opgelost!
@littledevil9: Dus jij wilt wachten tot je hier ook een mondkapje op moet om niet binnen een jaar dood te gaan aan de vervuiling? Tja dan zijn al die maatregelen veel te vroeg genomen ja.
@Godefridus: overdrijven is ook een vak
@baklava: De dag dat ‘de economie’ leidend werd voor elke beslissing die we nemen… Kansloos.
@baklava: Nou inderdaad. Autoloze zondagen en maximum snelheden zijn precies de dingen die een bananenrepubliek definiëren!
Ik zit zondags toch in de kroeg, was toch al een auto vrije zondag voor mij.
Wat een waanzin, gelukkig houdt de uitstoot bij de grens op nietwaar? Alles moet maar wijken voor die papieren werkelijkheid.
Zo’n Duits paspoort gaat er met de dag aantrekkelijker uitzien…

@broekhoest: Ja laten we even het Ruhrgebied bellen zeggen dat ze alle fabrieken uit moeten zetten. Bel jij even.

Overigens gaat het hier om vrij lokale problemen. En een onderdeel van het stikstofdepositie probleem is JUIST dat het zich via de lucht verplaatst naar nabij gelegen natuurgebieden (Natura2000).
@fanboy:
Naarbijgelegen natuurgebieden? Dat houdt dus, even kort door de bocht, in dat we ff gas terug nemen op de veluwe en voor de rest vrolijk blijven knallen met 130.

De grootste natura gebieden liggen toch aan de kust / op zee en op de Veluwe.

Voor de rest ben ik benieuwd of voor al die kleine stukjes, die ergens aan een snelweg liggen, het uitstoottechnisch rendabel is om minder hard te rijden. Weer versnellen naar 120/130 brengt immers weer extra uitstoot mee.

Laten we dat eerst maar eens goed doorrekenen voordat Nederland weer onnodige maatregelen gaat treffen.
@broekhoest: Ik ben met je eens, maar 1 van de problemen is ook dat we iets te ijverig zijn geweest met de Natura 2000 gebieden toewijzen.
Aan de andere kant is dat maar een naampje, en moeten we kijken welke natuurgebieden er daadwerkelijk last van hebben. Zo sprak ik met een boswachter in de kop van Noord-Holland over dit probleem, daar zijn nauwelijks snelwegen in de buurt.

En sowieso inderdaad doorrekenen of het nut heeft. Volgens mij moet je bij de boeten zijn, maar dat is vast geen populaire mening.
@fanboy: Heb laatst ook gelezen dat een hoogleraar heeft voorgesteld om het aantal natuurgebied in NL te verkleinen. 160 natuurgebieden in zo’n klein en overvol stukje land is ook niet helemaal realistisch. Neemt niet weg dat we iets aan dat stikstofprobleem moeten doen uiteraard.
@broekhoest: Auf Wiedersehen!
Is er een verschil tussen al die partijen die worden genoemd?
LOL @ Jacobse & Van Es! Gein gûhzèèk, iedelûhrein rèèk! Stem(p) dûh tègûpâhtè!

(Rasechte Hagenezen mogen me verbeteren.)
Zal de horeca vrolijk van worden.
Maar maar maar waar gaan we naar toe in dit land… Doen we dan ook meteen iets aan het dalende grondwaterpeil en de uitstoot veroorzaakt door het Ruhrgebied?
Dit voelt een beetje als een klein kind wat 4 krassen op een A4 papiertje zet en waarbij mensen zeggen “jij kan goed tekenen!”… die vervolgens zegt “dat is dan 1 miljoen euro!” Als je die tekening op hangt…

Zo is het ook met die millieugekkies… je zegt “goed bezig joh” en zij interpreteren dat als goedkeuring voor deze terreur… alsof de industrie, de rafinaderijen en de zeeschepen in antwerpen zondags stoppen… en dat allemaal voor een niet bestaand probleem.. stikstof bevordert juist plantengroei.. dat er een paar buitenlandse plantjes die stuifzand gewend zijn… alsof immigranten uit afrika vinden dat we overal de verwarming op 23 moeten zetten… oow dat doen ze nu ook al.
Cruiseschiploze Nederland is ook een optie.
@appeltaartislekker: ja, want op cruiseschepen zitten rijkelui, en volgens communistische principes is geld hebben een vreselijke ziekte. Dus, opzouten die rijken, we importeren enkel parasieten. die onze schatkist komen leegzuigen.
@johnwaters: die importeren we niet hoor, de meeste zijn gewoon hier geboren.
@johnwaters: geen idde waar jij het over hebt, maar ik refereerde met mijn reactie naar de uitstoot van schepen. Daar valt veel meer winst valt te halen. Al helemaal bij de nutteloze cruiseschepen.
@appeltaartislekker: een schip dat langs de kade ligt vervuilt niet, of minimaal. Laat dat duidelijk zijn. De scheepvaart is de motor van de Nederlandse industrie, laat dat ook duidelijk zijn. Jij volgt jouw indoctrinatie, die zegt dat alles kapot moet, de landbouw, de scheepvaart, de luchtvaart, de bouw enz. We zijn dat ondertussen gewend van gehersenspoelde linkse jochies. En het is niet omdat een scheepscruise nutteloos is voor jou, dat dat zo moet zijn voor iedereen. We leven in een vrije wereld, en ik hoop dat dit nog lang zo mag blijven, ondanks verwoede pogingen van gehersenspoelde linkse jochies.
@appeltaartislekker: want cruisescheem komen ook echt langs de natura2000 gebieden?
Oke want op zondag doen mensen niets. Mensen werken niet, gaan niet op vakantie, hoeven niet naar schiphol om op zakenreis te gaan en gaan nooit op visite en doen geen boodschappen. Ik voorzie een babyboom na de eerste autovrije zondag!
@rutgerg: haha goed tegen de vergrijzing maar slecht voor t milieu.
@rutger97: aangenaam naamgenoot!
Door dit proefballonnetje te laten lekken, krijgen ze straks minder gezeur bij andere maatregelen.

“We hebben alle opties overwogen en de vmax kunnen behouden, echter dit betekent wel dat…”

Allemaal politiek, gewoon doorlopen mensen!
Dus in plaats van zondag naar bestemming te kunnen moet men maar op maandag in de file aansluiten.

Puik plan, zo’n autoloze zondag. Kan nog leuk worden voor mensen die een weekendje Nederland plannen.
100km/h? Dat gaat geld kosten… En voor mij opbrengen 😄
Nederland is zowat het enige land dat gebukt gaat onder een stikstofcrisis. Komt ervan als men op partijen stemt die ten dienste staan van de nieuwe wereld orde en globalisten.
Moeten autowedstrijden dan verreden worden op zaterdag ipv zondag? Anders geen toeschouwers en geen auto’s op het circuit!
Zijn het binnenkort verkiezingen in Nederland? Veel beloftes hier op AB.
@ericc: hoezo, iedereen gaat toch met de fiets of de trein naar de Formule1😉
Dan kijk ik alle F1 en andere autoraces wel op maandag. Wanneer iedereen thuis blijft op zondagen dan gaat toch de energieconsumptie gigantisch omhoog? We gaan niet allemaal traditionele boeken lezen of bordspellen spelen. Overigens ook schoonmoeders hebben al heel lang de beschikking over telefoon, skype, whatsdown, telegram enz. Je kan met behulp van wifi, laptops, ipads heel gezellig een brunch/diner hebben met schoonfamilie ook al ben je geografisch ver van elkander verwijderd.
Zo een LM-002 stond jaren terug, 2003 kan ik mij vaag heugen, bij jet cars te koop voor €32.000. Ik vraag mij af of het wat geld opgeleverd zou hebben als ik die toen had gekocht en nu zou verkopen.
@momo: hoofdpijn, dat is het enige wat Jetcars écht verkoopt.
@momo: ik vraag me meer af hoeveel geld je er van 2003 tpt nu in had moeten
Pompen om t ding technisch en optisch netjes te maken en
Te houden. Waarschijnlijk veel meer dan die nu had opgeleverd.
Autoloze zondag zal, hooguit, 1% minder uitstoot betekenen. Kortom: een zinloze maatregel. Is dus alleen als wisselgeld op tafel gelegd. Graag deugdelijke regelgeving! Niet dit soort geblaat.
@pomoek: dan moeten we iets aan de veestapel doen. Zo simpel is het.
@dondeboer: boze boeren tractoren zijn al onderweg naar jouw huis. Want hoewel je gelijk hebt, de boeren hebben met hun protest hun strijd voorlopig gewonnen, zij hoeven niets te doen om dit probleem op te lossen.
@mashell: De boeren zijn welkom, koffie staat klaar, maar ik ga niet veel voor ze kunnen betekenen. Het zou ook niet hun probleem moeten zijn, maar ons probleem. Als zij met een aanzienlijk kleinere veestapel een even goed renderend bedrijf kunnen runnen, dan wordt t misschien bespreekbaar. Maar dat zal wel gevolgen hebben voor de prijs van vlees en zuivel.
@dondeboer: En dat is het hem. De burger (die zogenaamd door de roverheid genaaid wordt, want dat is wat de roverheid wil: lekker burgers naaien en pesten!) wil het allemaal: de hele rits aan moderne elektronica, een auto (of twee) voor de deur, 2x per jaar op vakantie inclusief kinderen, en ook nog iedere dag vlees en zuivel op tafel. Daar is op zich niks mis mee, maar we hebben met zijn allen gedurende enkele generaties een economisch systeem opgebouwd om dat te realiseren, waarin allerlei partijen zo tot op het bot worden uitgeknepen dat het eigenlijk overal het breekpunt heeft bereikt. En nu we op allerlei vlakken met onze neuzen op de onaangename werkelijkheid worden gedrukt, wil niemand (als eerste) concessies doen. ‘De boeren moeten hun veestapel maar inkrimpen!’ is makkelijk gezegd als je zelf geen boer bent, maar stel dat de boeren worden gedwongen worden om daadwerkelijk in te krimpen, dan wordt het vlees duurder en dan komt er vast weer een halve volksopstand omdat dan ‘de elite in Den Haag ons het dagelijkse stukje vlees afpakt’. Dan kun je bezig blijven. Ik benijd degenen die dit slangennest moeten bedwingen absoluut niet.
@vaakbenjetebang: Yep. We hebben een zeer hoog niveau van welvaart bereikt, en de maatregelen die nu genomen worden zijn er volgens mij vooral op gericht om die welvaart zoveel mogelijk op pijl te houden. Min of meer preventief. Maar ja, zolang mensen niet direct geconfronteerd worden met de gevolgen van het collectief handelen, voelen mensen zich beknot als er iets veranderd. Ik vind t zelf ook lastig, aangezien ik ook gewoon van de mooie dingen in het leven hou.
@dondeboer: iets veranderT
@dondeboer: Hier net zo hoor. De zescilinders draaien hier vrolijk hun rondjes en de biefstukken smaken me goed. Daar komt nog bij dat ik geen kinderen heb of wil, dus het zal mij persoonlijk jeuken of de zaak naar de kleaute gaat. Dat neemt allemaal niet weg dat ik als weldenkend mens niet anders kan dan concluderen dat er ‘iets’ moet gebeuren, willen we de zaak leefbaar houden. En omdat ik, net zoals iedereen hier, te weinig bereid ben om als eerste of enige ‘iets’ te doen, zal er collectief ‘iets’ moeten worden afgedwongen. Over ‘inconvenient truth’ gesproken…
@dondeboer: Als het zo simpel was dan was dat al lang gedaan, maar zo simpel is het niet. Allereerst kan je niet zomaar een groot deel van het vee er uit gooien. De veehouderij vormt een belangrijke schakel in de totale voedselproductie, je hebt ook vee nodig om efficient graan en aardappels te kunnen produceren. We kunnen misschien wel iets minder vee af, maar zomaar de helft van het pluimvee en de varkens weg doen (zoals D66 dat riep) gaat problemen geven.
Waar beter naar gekeken kan worden is voeding, iets waar veel boeren al mee bezig zijn. In plaats van het aankopen van eiwitrijke krachtvoerders wordt er weer gekeken naar mogelijkheden om meer eiwit van eigen land te halen, door het verbouwen van bijvoorbeeld bieten of luzerne. Het mooie van dit soort gewassen is dat omdat ze eiwitrijk zijn veel stikstof omzetten, meer dan gras of mais. Maar ook hier is het niet zo simpel. In Nederland hebben wij een mestwetgeving die de mogelijkheid biedt meer mest uit te rijden dan de rest van Europa (omdat wij dat in Nederland volledig emissie-arm doen) als je maar 20% akkerbouw gewassen hebt en min 80% grasland. Die eiwitrijke gewassen vallen allemaal onder akkerbouw, boeren lopen dus het risico meer dan 20% akkerbouw te hebben en daarom (meer) mest te moeten afvoeren, dit is erg duur. Het is daarom vaak goedkoper om eiwitrijk voer aan te kopen. Veel boeren willen hier wel, maar de regels werken tegen.
In de supermarkt is ook iets vreemds aan de hand. De Nederlandse varkenshouderij produceert 300% van de Nederlandse behoefte voor varkensvlees. Maar 60% van ons varkensvlees komt uit het buitenland. De zelfde vlieger gaat ook op voor oa eieren en melk, wij kunnen ruim aan de binnenlandse vraag voldoen voor deze producten, maar de consument koopt (onbewust) veel producten uit het buitenland. Vaak zijn deze producten goedkoper, onder andere omdat er in andere Europese landen minder strenge milieu-, voedselveiligheid- en dierwelzijns- eisen gelden. Wij doen dus ons best om aan de hoge Nederlandse eisen te voldoen, maar de Nederlandse consument koopt vrolijk (onbewust) deze producten niet.

Deze drie voorbeelden zijn enken het topje van de ijsberg. De landbouw is complex en met simpelweg een deel van de veestapel weghalen haal je een hoop problemen en een hoop boze boeren op de hals. Ik zie als veehouder best in dat er ruimte is voor vermindering van de stikstof uitstoot, maar vermindering van de veestapel is niet de eerste stap die je moet willen nemen. We staan als Nederlandse landbouw al met 1-0 achter als het gaat om de eigen voedselvoorziening, we hebben maar genoeg landbouwgrond om aan 50% van de huidige Nederlandse voedselbehoefte te voldoen. Ik denk dat het slim is om voorzichtig om te gaan met de landbouw.
@robert110: goedkoop eten en drinken zullen consumenten blijven doen. Supermarkten zullen het wel meer uit het buitenland halen zolang daar geen restricties op komen (mag niet ivm vrije markt….). Ik ben het met je eens dat ‘we’ met z’n allen niet zomaar de boeren de schuld moeten geven van de ammoniak crisis, maar hoe kijk jij aan tegen het afschaffen van het quotum? M.i. had dat nooit mogen gebeuren. Toen had LTO nl ook moeten gaan roepen in Den Haag dat dit op de langere termijn onhoudbaar zou worden. Maar nee hoor LTO lijkt steeds meer een tandeloze organisatie die maar beperkte belangen behartigt.
@crosscabouter: Op zich was het afschaffen van het quotum geen slecht idee, met als insteek meer te halen uit de huidige middelen. Alleen de tijd die zat tussen het afschaffen van het quotum en het invoeren van de fosfaatrechten heeft voor onnodig veel problemen gezorgd. Die omschakeling hadden ze in één keer moeten doen. Nu zijn we op een plek aan beland waar we in 2015 meteen naartoe hadden moeten gaan. We hebben niet meer koeien als in 2015 maar we produceren wel meer melk.
@robert110: Ik weet niet of je mijn reacties hierboven had gelezen, maar ik weet dat dit een lastig probleem is. Ik heb geen oplossing. Maar ik ben er wel van overtuigd dat we naar een duurzamer model toe moeten. Minder produceren, meer voor de eigen markt, betere prijzen. Dat gaat jaren duren. En dat betekent dat we allemaal iets moeten doen/allemaal te maken krijgen met de gevolgen. En dat vraagt langetermijnvisie van de overheid, en dat is lastig omdat Rutte en consorten om de vier jaar worden afgerekend op t beleid..
@robert110: Dank voor je uitgebreide en inhoudelijke reactie btw.
Ik vind een autoloze zondag vooral lullig voor alle mensen die de hele week hard gewerkt hebben, en met hun beroep een serieuze bijdrage hebben geleverd aan de Nederlandse economie en Nederlandse maatschappij. Je zou zeggen leuk, na een lange werkweek op de vrije zondag met je maten naar de wedstrijd van je favoriete FC, of met vrouw en kinderen naar het pretpark. Maar dan word je als bedankje voor je bijdrage aan Nederland opgezadeld met een autoloze zondag….
@edge: Ik vraag me af hoe heel ploegendienst lopend Nederland, mezelf inclusief, op zondag dan te werk gaat?
Of mogen we zaterdag nog aan de nachtdienst beginnen en zoeken we zondagochtend het maar lekker ff uit?
@nietcreatief: zullen wel uitzonderingen komen denk ik
@edge: Ja, een autoloze maandag zullen we wel niet gaan zien. Er moet immers wel geproduceerd worden hè.
@Edge: de eerste reactie in dit draadje die doordacht is, i.p.v. doordrenkt met onderbuikgevoelens en aannames.
7 procent van de (theoretische, want we weten niets zeker) stikstofuitstoot komt door verkeer. Let wel, dit betreft dus ook bussen, vrachtwagens, bebouwde kom, files en wat al niet meer. Zelfs de plekken waar je 130 km/h mag, kan dit vaak niet, of mag het voertuig dit niet. Snelheid verlagen is dan ook niets meer dan symboolpolitiek. En wat betreft de autoloze zondag, dat is helaas niet meer mogelijk met onze 24-uurs economie.
@dutchdriftking: Helemaal correct, daarom moeten de boeren worden aangepakt, die voor 42% van alle stikstofoxide-uitstoot zorgen. Maar dat snappen maar weinig mensen, omdat het wel onze boeren zijn!!1!
@dutchdriftking: Ook leuk: vrachtwagens stoten verhoudingsgewijs veel stikstof uit in de gehele verkeersmix, want diesel en veel liters per kilometer. En laten die er nu een stuk minder rijden op zondag… dat zet dus flink zoden aan de dijk, zo’n autoloze zondag (maar niet heus).

Wat bijvoorbeeld wel zou kunnen helpen, is het toestaan van langere vrachtwagencombinaties op snelwegen. Eén trekker met 2 trailers is daar een heel stuk efficiënter dan twee trekkers met twee trailers. Bovendien ben je dan pro-actief het naderende chauffeurstekort aan het oplossen. Win/win, zou je zeggen. Maar… Dat moet dan natuurlijk Europees geregeld worden, en gezien het jarenlange getob met de LZV in Duitsland zie ik dat niet zomaar gebeuren.
Top idee zo’n autoloze zondag. Maar verbaast mij dat niemand iets zegt over daling van brandstof afname. Alsof dat geen wissel op de overheidsbegroting trekt, al zullen ze daar wel makkelijker een oplossing voor bedenken.. 📈
Laat men eerst vrachtboten en industrie aanpakken. Zij gebruiken slechte olie benzine afgedankte spul
Waarom heet het autoloze zondag? Waarom niet uitstootloze zondag?

Dat laatste zou realistischer zijn…ooohw wacht!
Next lvl betutteling. Pleur op met deze onzin. Los van de stikstof: Hypocriet geneuzel dat milieu. wij gaan netjes van de kolen af, in Afrika bouwen ze tig centrales per jaar erbij. Het is een globaal probleem wat wij lokaal proberen op te lossen. Dat werkt dus niet!
@timobac: Dit is dus echt totaal geen globaal probleem, maar een lokaal probleem met onze natuurgebieden.
Verdiep je er even in.
@fanboy:

Knap gegoogled, en welkom bij de club van de geïndoctrineerden.
@timobac: het is echt beter je eerst eens goed in de materie te verdiepen ipv zo maar onzin uitkramen. Je hebt namelijk geen enkel idee waar je over praat.
@maotje:

Aldus iemand die hier en daar wat wijsheden heeft gelezen en dit direct aanneemt voor de waarheid.

Net als de vorige hypes zoals de zure regen, gecreëerde problemen die hoofdzakelijk in de hoofden afspelen.

Als je echt wat wilt doen voor het milieu, moeten we minder mensen produceren.
@hansiepie: Dat zure regen probleem was daadwerkelijk een probleem, en is succesvol aangepakt door menselijk handelen.
Jahoor, de zondag even op slot zetten. Vinden alle retail ondernemers vast ook een goed idee. De steden nog leger. Niemand kan meer ergens heen. koekoek. De oplossing is simpel. Hef direct 90% van de zogenaamde natura2000 gebieden op. Dat hier en daar een plantje/kikkertje uitsterft ligt niemand wakker van. (paar groenlinks gekkies daargelaten) Andere belangen wegen nu zwaarder.
Weg met de VVD, overigens ook alle andere partijen die in deze “crisis” geloven. Gelukkig zijn wij er zo snel bij, en de omliggende landen snappen het ALLEMAAL niet…zucht…soms zou je willen dat dit land daadwerkelijk een democratie is…
Afleidingsmanoeuvre! Natuurlijk gaan deze maatregelen er niet komen! De vraag is wat gaan ze ons door de neus boren als de paniek om deze uitspraken wat is gezakt..
Ben benieuwd wat die linkse gekkies vinden als het “stikstofprobleem” opgelost is.

Ik vind het vooral fascinerend hoe snel zulke dingen gaan, ik had tot twee maanden geleden amper van stikstof gehoord in de media en nu word je er dagelijks mee doodgegooid qua berichtgeving.

Geeft overigens ook aan hoe onze politiek werkt, alles op de lange baan schuiven en op het laatste moment proberen op te lossen…. Korte termijn , korte termijn, korte termijn denken.
Krijgen we dan korting op de wegenbelasting?
@sollie1984: Volgens mij weet je zelf het antwoord daarop al…
@sollie1984: op een bedrag van € 0,00 wegenbelasting kun je geen korting krijgen. Hooguit op de houderschapsbelasting…..
Prima, lekker rustig op de weg als ik wil gaan motorrijden. Want er staat geen ‘motorfietsloze’ zondag👍🏻
En de landen om ons heen doen die het ook dan vond het allemaal maar gelui ze hebben weer wat gevonden om ons tepestendie azijnzijkers in den haag
Wat meer proberen
Om t fileprobleem op te lossen zet veel meer zoden aan de dijk.
Tsja wat was er eerder, de EVweek en eCapitulatie van Autoblog, of deze luchtbalonnetjes van het “rechtse” vvd. Met zulke ‘petrolheads’ als spreekbuis voor autominnend Nederland heb je geen vijanden meer nodig. Ik heb altijd al voorspeld dat Thierry ministerpresident wordt, al voordat hij de politiek in ging. Mijn zegen heeft ie. Dit land kan wel een trumpiaanse frisse wind gebruiken.
Problem – reaction – solution
Wordt het niet eens tijd dat wij naar het Malieveld gaan? We worden als automobilist tot en met uitgemolken en straks moeten we ook nog eens met een sukkelgangetje over de snelweg rijden. Ik heb al gezocht op Google of iemand een demonstratie wil organiseren, maar ik vind helemaal niets. Het lijkt wel of we al hebben gecapituleerd. Gaan we straks gedwee over de snelweg sukkelen of betalen we ons zuchtend nog meer blauw aan boetes?
@herman1967: nee, we slingeren flitsmeister aan en beuken alsnog het pedaal naar de bodem… 😉
@racerx: Ik had vroeger ook een radardetector (toen dat nog mocht), maar desondanks kreeg ik toch weleens een boete. Dus ook met Flitsmeister ;)

De politici laten dit soort proefballonnetjes op m te kijken hoe het valt. En aangezien er amper verzet is tegen een verlaging van de maximumsnelheid krijgen we dat straks door de strot geduwd.
De kloterij is dat die hele stikstofcrisis puur en alleen ontstaan is vanuit de overheid. De overheid vond het namelijk nodig om meer dan 160 stukjes bos, heide en plassen te bestempelen als ‘Natuur’. Er staat in Brussel namelijk een geldpakhuis met 3.4 miljard euro aan subsidiegeld (google LIFE Programme). Niks zo verleidelijk als gratis geld. Diezelfde overheid wist overigens ook donders goed dat ze niet speelden volgens haar eigen regels als de gevolgen van die subsidies (de PAS) in beeld kwamen.
Nu de bom gebarsten is moet de overheid wat en kunnen ze niet anders dan de boeren, bouwers, automobilisten, etc. er voor laten vliegen. Want Natura 2000 gebieden ongedaan maken, nee, dat gaat zomaar niet:
https://twitter.com/minlnv/status/1185510914541473794?s=20

We zijn allemaal de sjaak dankzij die ijdele ambtenaren die én een mooi stukje aangelegde natuur wilden én een fraai infra/bouwprojectje op haar/zijn naam wouden. De gemeente/provincie/rijkshuizen zitten vol met dat soort ijdeltuiten en ze mogen er nog gewoon blijven zitten ook. Bah.
@rob:
En begrijp met niet verkeerd, ik kom graag in die stukjes bos, heide en plassen, maar als de overheid gewoon gespeeld had volgens haar eigen regels was dit alles niet nodig geweest.
“Voor wie niet bekend is met ‘mol’, dat is de eenheid waarin men stikstof meet.”
Eh, zoiets ja, maar niet per se stikstof. Iets met een klok en klepel… 1 mol is een vast aantal moleculen, gedefinieerd als 6.02214076 * 10^23 stuks.
Stikstof, CO2, Boeren, natuur, bouw, etc. Het zijn allemaal symptomen die voortkomen uit de verhoudingen in dit land.
Oppervlak is klein, inwoneraantal is groot. We willen wonen, werken, produceren, recreeren, leren en mobiel zijn.
De belangrijkste vraag in Den Haag wordt niet gesteld: Wat is het maximum aantal mensen dat wij in ons land kunnen herbergen, zonder in te boeten op de andere zaken? En om het oppervlak dan zo efficient mogelijk te verdelen tussen wonen, werken, landbouw, asfalt, etc.
Daarna pas kan je een zinnig plan schrijven over wat wij uit mogen stoten, hoe snel, etc.
Het probleem met die vraag is 2-ledig:
1. Niemand durft de vraag te stellen
2. Stel dat we een maximum inwoneraantal vast stellen, hoe gaan we dat voor elkaar krijgen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).