• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Artega GT straks ook met 4-pitter

Auteur: Dennis, gepost 9 september 2008 om 22:46 – 26 Reacties

Artega GT
Er kwamen hier al een aantal berichten over de Artega GT voorbij. Het is de liefdesbaby van ex-Maserati chef Karl-Heinz Kalbfell en ex-Aston Martin designer Henrik Fisker. Met trefwoorden als licht, snel en goedkoop moet de sportwagen klantjes afsnoepen van de BMW Z4 en de Porsche Cayman. Na een kleine vertraging gaat de productie volgende maand daadwerkelijk van start.

Tot voor kort wisten we niet beter dat er onder de motorkap een 300 pk sterke 3,6 liter V6 (van Volkswagen) zou worden gemonteerd, waarmee een acceleratie naar 100 km/u minder dan 5 seconden duurt en een topsnelheid van 270 km/u haalbaar moet zijn. Artega wil echter geen coachbuilder zijn waar je naar een poosje niets meer van hoort en zet breder in met 4-cilindermotoren.

Met een 2,0 liter turbomotor (eveneens van VW) kan de auto goedkoper worden geleverd. Tel dit op bij een stuk gunstiger verbruik en de auto wordt ineens voor meer mensen bereikbaar.

Volgende maand start dus de productie en deze is beperkt tot twee exemplaren per dag. Eind dit jaar wordt de GT in Europa leverbaar. Prijzen zijn nog onbekend, maar houd rekening met ongeveer een vanafprijs van 75.000 (excl bpm) voor het V6 model. De 4-pitter zal uiteraard goedkoper zijn. De Amerikanen moeten tot 2010 geduldig op hun beurt wachten, maar tegen die tijd zal er ook een open versie van de GT leverbaar zijn. (via: egmcartech)

Ook interessant!

  • Hoe veel duurder is de nieuwe Mercedes-AMG GT 4-Door?
  • Ford GT
    Deze autofabrikanten noemden hun modellen simpelweg 'GT'
  • Audi RS e-tron GT rijtest
    Audi RS e-tron GT rijtest video
  • Video: aanloop naar keiharde AMG GT R crash
    Video: aanloop naar keiharde AMG GT R crash

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

artega, Coupe, Lichtgewicht

Vorig bericht: « Geldwolf wil autowrak Prinses Diana veilen
Volgend bericht: Mini dropt Crossover Concept in Parijs »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dennis zegt

    9 september 2008 om 22:52

    enneuh… prijsje van al dit moois?

    -edit: sorry, staat er nu bij-

    Login om te reageren
  2. w0o0dy zegt

    9 september 2008 om 22:54

    Dhr Kalbfell heeft een relatief korte tijd bij Alfa gewerkt, ging daarna (op verzoek van de opperhoofden van Fiat Spa naar Maserati en daar heeft hij ook niet erg lang volgehouden…. Bekend is het vooral vanwege zijn vrij lange carriëre bij BMW M en Mini en Rolls-Royce….

    4 cillinder met (twin?) turbo’s zou wel interessant kunnen zijn… maar eigenlijk past het niet zo bij een echte sportwagen…. Maar goed…Donkervoort doet het ook al jaren leuk met de 4 cillinder 1,8 turbo van Audi….

    Login om te reageren
  3. Oxymoron zegt

    9 september 2008 om 22:59

    Moderne 356 dus. Het is te proberen.

    Login om te reageren
  4. Scimitar GTE zegt

    9 september 2008 om 23:07

    Heeft die Kalbfell niet de 8C ontworpen en er doorheen gesleept?

    Login om te reageren
  5. bram zegt

    9 september 2008 om 23:34

    Ik ben benieuwd naar wat feedback over deze auto. Wat is er NIET mooi aan? En dat is niet direct om hem in de grond te kraken maar gewoon om te kijken hoe het mooier kan volgens jullie ???

    Login om te reageren
  6. Dennis zegt

    9 september 2008 om 23:38

    @ Bram

    De voorlichten mochten strakker getekend zijn en een andere velgenkeuze. Voor de rest lijkt het me prima! :-)

    Login om te reageren
  7. Carmeleon zegt

    9 september 2008 om 23:45

    Lijkt wel een kruising tussen een Alfa 8C en een Porsche Cayman. Wat niet meteen een slechte zaak is natuurlijk…

    Login om te reageren
  8. dummy zegt

    10 september 2008 om 01:26

    Dit soort auto’s kan ik wel smaken.
    Mooi design, niet te log en een vinnige motor erin.
    Super!

    Login om te reageren
  9. corrado vr6 slc zegt

    10 september 2008 om 06:20

    Ik blijf het een toffe bak vinden zeker met die R36, als ik het geld had zou ik het wel weten.

    Login om te reageren
  10. sjosrx87 zegt

    10 september 2008 om 07:04

    De Z4 (en mogelijke concurrent: 350z) zijn allebij flink goedkoper, maar de directe concurrent de cayman heeft toch al heel wat meer naam dus het zal wel lastig worden om die V6 van de grond te krijgen denk ik?! Alhoewel hij er wel heeel wat mooier uitziet als een porsche. Ookal vindt ik de ventilatoren die achter te zien zijn niet mooi weg gewerkt:S (beetje 9ff achtig)

    Login om te reageren
  11. Klassiekerrally zegt

    10 september 2008 om 07:22

    Dennis toch! Tot verkort wisten we niet beter

    moet natuurlijk zijn: Tot voor kort wisten we niet beter
    –edit: dank u, is inmiddels gefixt–

    Login om te reageren
  12. DockVenom zegt

    10 september 2008 om 08:32

    Dit wordt volgens mij een feestje om in te rijden, vooral met die lekker roffel van een v6 blok van vw (jummie, vr6/r32) . De porsche zal wel meer naamsbekendheid hebben, net als trouwe klanten. Maar er zijn ook slimme(re) mensen op deze aardbol. No offense voor porsche fans ;)

    Login om te reageren
  13. w0o0dy zegt

    10 september 2008 om 08:40

    De v6 weegt maar iets meer dan 1100kg, en daardoor zou deze sneller kunnen zijn dan de cayman s. De 4cilinder zal nog lichter worden en dan komen we in de richting van lotus. De prijs is nog wel een punt want beide merken bieden een auto voor minder. Je krijgt dan ook wel minder trouwens..

    Login om te reageren
  14. DAT zegt

    10 september 2008 om 10:50

    Mooie strak ingetogen bak. En een mooi lederen old-school interieur. Fijn.

    Login om te reageren
  15. Jesper zegt

    10 september 2008 om 11:39

    @ Bram: Eigelijk vind ik deze auto mooi genoeg zoals-ie is, maar als ik dan toch iets moest noemen… ze hadden die sierstukkies om de uitlaatpijpjes weg mogen laten, dat staat stukken beter, en de grille sprint iets teveel in het oog, wel erg groot! Beter hadden ze hem in drieen gedeeld ;)

    Die V6 mag je houden!! Ik wil die 4 cilinder biturbo, en dan lekker al die fietsende scholieren van de dijkweggetjes afjagen :twisted:

    Login om te reageren
  16. jorden zegt

    10 september 2008 om 12:46

    als de 4-pitter onder de 1000kg komt word het wel een feestje…
    Weet iemand hoeveel pk de audi S3 heeft?
    Het design vind ik echt geweldig gedaan! zeker voor een auto die zo uit het niets komt en enigzins betaalbaar is!

    Login om te reageren
  17. Jan C. zegt

    10 september 2008 om 13:10

    “Artega wil echter geen coachbuilder zijn waar je naar een poosje niets meer van hoort ” behalve dat het “na een poosje” moet zijn, vraag ik me af, is dit een schop naar iemand? Beetje respectvoller richting Michiel aub.

    Login om te reageren
  18. Maarten zegt

    10 september 2008 om 14:38

    Leuk autootje om te zien hoor. Het heeft inderdaad wel wat weg van een 8C, wat natuurlijk niet verkeerd is. Ben benieuwd naar het geluid van 2 turbo’s op een 4 cilinder…

    Login om te reageren
  19. XytraS zegt

    10 september 2008 om 15:34

    Knappe auto! Als hij nu nog zo goed rijdt al ie er uit ziet, dan is dat een heel mooie entréé…

    Login om te reageren
  20. gwboes zegt

    10 september 2008 om 16:39

    concurrent van de z4? volgens mij las ik laatst dat daar de productie al van gestopt was.

    Login om te reageren
  21. gwboes zegt

    10 september 2008 om 16:44

    en een nieuws bericht aangezien hij volgens mij niet op autoblog is geweest.
    http://www.nu.nl/news/1726936/73/Productie_BMW_Z4_gestopt.html

    Login om te reageren
  22. Incognito zegt

    10 september 2008 om 16:57

    @ Jan C.

    Wat jij zegt slaat helemaal nergens op, er wordt op geen enkele wijze op Michiel gedoeld. Dat maak jij er van.

    Ik kan dat doel van Artega wel begrijpen, het probleem bij dit soort auto’s is vaak de bereikbaarheid qua prijs. Een 4-cilinder bi-turbo schept meer mogelijkheden.

    Login om te reageren
  23. lincoln zegt

    10 september 2008 om 17:32

    werkelijk een schitterende auto ..
    en een 4cil. maakt em alleen maar cooler .. stoer initiatief ..

    Login om te reageren
  24. BoB zegt

    10 september 2008 om 17:52

    wooody, wat wil jij ingods naam met een 4cil met 2turbos? waarom 2? ik vind het zo vaag dat mensen er op komen om op een 4cil 2 turbos te zetten, dat is toch compleet zinloos? je kunt je toch wel voorstellen dat als je 2 keer de helft uitlaatgas op 2 turbos zet, of 1 keer alles op 1 turbo dat op 1 turbo beter werkt, en ook nog eens de helft goedkoper is. een compressor en een turbo kan ik nog een heeeeeeeel klein beetje in komen.. er zijn wel uitzonderingen voor eco doeleinden en experimente motors maar 2 turbos op een 4 cil dat is echt no go.

    Login om te reageren
  25. w0o0dy zegt

    10 september 2008 om 20:32

    @BoB: omdat jij het niet snapt is het onzin? Een twin turbo waarbij de turbo’s niet parrellel maar juist sequentieel worden gebruikt is een uitstekende optie. Het aantal cilinders van een motor heeft er weinig mee te maken. Als je een kleine turbo aanstuurt bij lage toeren en een grotere bij hogere toeren dan kun je een mooie koppelkromme creeëren en toch ook hoge(re) toeren draaien en veel vermogen uit zo’n blok halen. Voor kleine motoren is een compressor trouwens niet zo handig omdat die vrij veel koppel wegneemt om een fatsoenlijk vermogen te kunnen halen (ook bij lage toeren). Juist bij een kleine motor is het rendement van de combi dan lager. Twee kleine turbo’s zorgen voor een laag verbruik bij deellast en een hoog vermogen….

    Goed idee dus, en ik verwacht dat we nog een boel motoren gaan zien met dat soort constructies de komende jaren.

    Login om te reageren
  26. Jan C. zegt

    11 september 2008 om 10:44

    @Incognito: Tussen de regels mijn vriend…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North