• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Aston Martin AMR-One racer (met zescilinder) onthuld

Auteur: sir_smokalot, gepost 3 maart 2011 om 08:30 – 19 Reacties

Aston Martin AMR-One
Aston Martin heeft gisteren het doek van hun nieuwe wapen voor in de LMP1-klasse getrokken. Ook overal in de racerij is downsizing het sleutelwoord, en dus heeft deze Aston twee keer zo weinig cilinders, en maar liefst drie keer minder motorinhoud, maar wel een turbo. Wat deze racer extra interessant maakt is dat zijn configuratie geruchten voedt dat Aston Martin in zijn straatauto’s terug wil naar zes-in-lijn motoren.

Zijn voorganger, de DBR1-2 had een 6 liter V12 aan boord, de AMR-One moet het stellen met een 2 liter zes-in-lijn. Dankzij een turbo valt hij niet te ver terug in vermogen, want hij levert 540 pk (60 pk minder dan de V12). Met de onthulling is er meteen een antwoord op de vraag welke naam de nieuwe racer zou moeten dragen, hoewel AMR-One een beetje een luie keuze is. In de jaren ’80 raceten ze al met een identiek genaamd exemplaar. Ach, AM zal het ongetijfeld uitleggen als historische hommage.

De AMR-One mag dit jaar onder andere aantreden bij de legendarische 24 uur van Le Mans, alwaar hij tegenstand krijgt van onder andere de nieuwe Audi R18 TDI en Peugeots 908 Hybrid4 dieselkanon, die respectievelijk naar een V6 en een V8 gedownsized zijn.

Leuk detail voor de James Bond-fanaten, Aston Martin rijdt ook dit jaar met (onder andere) het racenummer 007. Daarnaast is het de bekende Gulf-livery die al sinds jaar en dag op de racers te vinden is.

Dan gaan we even terug naar de geruchten over de straatmodellen. Op het moment vinden we louter V8’en en V12’s in de Aston Martin-modellen, maar het CO2-spook ontziet niemand, en dus moeten ook de fabrikanten van de duurdere wagens er aan geloven. In een gesprek met de Britse site Pistonheads zinspeelde CEO Ulrich Bez op een terugkeer van de zes-in-lijn (in modellen als de DB5 lag ook een ‘straight six’), en schijnt hij zelfs al redelijk concreet een cilinderinhoud van 2,5 liter (inclusief turbo en directe injectie) te hebben laten vallen. Qua architectuur moet het passen, want ze kunnen ook in elk model al een V12 lepelen, en zo zouden ze nog wat ruimte in de motorkap overhouden ook. We houden de geruchtenmolen in de gaten.

Tot slot nog wat specs van de AMR-One, en een gallery natuurlijk:

Aston Martin AMR-ONE LMP1 Car Technical Specification

Chassis – Aston Martin Carbon Fibre Monocoque ‘open’ style construction, load bearing engine with steel frame to help rigidity.

Configuration – Mid engine rear wheel drive

Engine – In line 6 cylinder, direct injected, turbocharged and intercooled DOHC Petrol engine, 4 valves per cylinder. Approx 540bhp, 6 speed Xtrac

Gearbox – Bespoke 6 speed, transverse, semi automatic pneumatic shift, Xtrac racing gearbox

Suspension – All round double wishbone, push-rod activated Koni dampers with third spring/damper, front and rear. Front Anti roll bar

Steering – Rack and Pinion with electrical power assistance

Aerodynamics – to current LMP1 regulations developed via CFD in conjunction with Totalsim, including latest regulation fin.

Electronics – Full Cosworth electronics systems including engine ECU, data system and telemetry. Full military spec wiring harness and connectors.

Wheels and Tyres – Michelin tyres, 36/71 x 18 front and 37/71 x 18 rear mounted on TWS forged magnesium wheels.

Brakes – Brembo six pot calipers fitted front and rear, Carbon 380mm diameter front and 355mm diameter rear discs with carbon pads

Dimensions:
Length 4640mm
Width 1990mm
Wheelbase 2930mm
Minimum weight 900Kg

Ook interessant!

  • Heb jij 1,75 miljoen euro over voor een Aston Martin Vantage?
  • Aston Martin Valkyrie AMR Pro
    Aston Martin Valkyrie AMR Pro is nu eindelijk af
  • Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
    Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
  • Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
    Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Aston Martin, le-mans, lmp1, Racing

Vorig bericht: « Lamborghini Aventador wallpaper en configurator
Volgend bericht: Meer details elektrische aandrijving Rolls-Royce 102EX »

Lees Interacties

Reacties

  1. The360box zegt

    3 maart 2011 om 09:04

    de diesels hadden toch altijd al een turbo maar dit is wel radicaal.

    Login om te reageren
  2. Alex_79 zegt

    3 maart 2011 om 09:06

    “Leuk detail voor de James Bond-fanaten, Aston Martin rijdt dit jaar onder andere met racenummer 007.”

    Smokie, dat doen ze al een aantal jaar hoor ;)

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      3 maart 2011 om 09:13

      Mja, ik was een ‘ook’ vergeten. Staat er tussen!

      Login om te reageren
  3. willy0walrus zegt

    3 maart 2011 om 09:35

    Ach, de DB7 had ook een 3.2 V6 in het begin, zij het met een compressor ipv turbo, en die werd tot ´99 geproduceerd (dacht ik zo), die werd ook niet als minderwaardig beschouwd doordat hij geen achtpitter of twaalfkaarser had!

    Login om te reageren
    • ErikkNL zegt

      3 maart 2011 om 09:45

      @willy0walrus: maar toch nu we de laatste tijd zo verwend zijn met 12 cilinders is het toch weer wat vreemdals zo zo’n sportwagen merk de weg terug inslaat. Voor Le Mans begrijp ik het wel, fuel efficienty kan je langer op de baan blijven.

      Login om te reageren
    • zounds010 zegt

      3 maart 2011 om 10:07

      @willy0walrus: Dat was een lijnmotor, geen V6.

      en daar werd wel degelijk een beetje op neergekeken, omdat hij afkomstig was van Jaguar, en omdat Jaguar een compressorversie van de vierliter zescilinder gebruikte, waarmee de XJR/XKR meer vermogen hadden dan de DB7.

      Login om te reageren
      • willy0walrus zegt

        3 maart 2011 om 13:35

        @zounds010:

        Wellicht dat voornamelijk de pers erop neerkeek, want het was één van de beter verkopende Aston´s ;) maar natuurlijk had een V12 meer prestige etc.

        Login om te reageren
      • StijnB zegt

        3 maart 2011 om 14:23

        @zounds010:
        De XK-R is steeds een V8 (met compressor) geweest. En de zes-in-lijn van AM was ruwweg gebasseerd op een ontwerp van Jaguar maar ook niet meer dan dat. Eerder de locatie waar de DB7 werd gebouwd en de koetswerkpanelen in staal (ipv aluminium zoals gebruikelijk was voor AM’s) bezorgden de DB7 initieel wat kritiek. Maar de geschiedenis van AM ligt net bij zes- en achtcilinders. V12’s waren tot een decennia geleden ongezien (en met nog een veel minder edele afkomst -> Ford) en dus enkel iets wat tieners en posers zullen missen…

        Login om te reageren
  4. ericc zegt

    3 maart 2011 om 09:46

    Krijgen we dan een AM als concurrentie voor de Boxster/Cayman-reeks?

    Login om te reageren
  5. heyhuub zegt

    3 maart 2011 om 11:19

    Zonde van het geluid wel. Ik weet wel dat die Aston vorig jaar met V12 bruut mooi gilde. Maar, mischien zorgt zo’n kleine 6 cilinder ook wel voor een vet geluid.

    Login om te reageren
  6. JamesBond007 zegt

    3 maart 2011 om 11:27

    Aahh balen. In de zin van geluidsbeleving zal het ongetwijfeld wel een hoop herrie maken. Helaas ten koste van het prachtige V12 geluid uit de Aston Martin DBR1-2 “Lola”. Dat was toch wel een van de attracties van Le Mans.

    Login om te reageren
  7. kaaskabouter zegt

    3 maart 2011 om 12:25

    En ik maar denken dat ze dit jaar verplicht een dichte kockpit moesten hebben!

    Login om te reageren
    • Merry zegt

      3 maart 2011 om 12:36

      @kaaskabouter: Audi heeft wel een dichte wagen gemaakt net als Peugeot, dit omdat het beter/sneller en veiliger zou zijn dan een open wagen.
      Daarom vind ik de keuze van AM om van een dichte naar een open wagen te gaan toch wel vreemd.

      Login om te reageren
  8. xilver zegt

    3 maart 2011 om 12:57

    Blijven surrealistische wagens…

    Login om te reageren
  9. rikkie zegt

    3 maart 2011 om 13:58

    Waarom niet is deze AM niet ingedeeld in de LMP2 klasse? Heeft bijna hetzelfde vermogen als de Porsche RS Spyder destijds van Van Merksteijn Verstappen en Bleekenmolen.

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      3 maart 2011 om 14:26

      @rikkie:
      Klassen worden niet enkel bepaald op vermogen maar ook gewicht, reminstallatie enz. AM zal de kansen op algemene overwinning hoger inschatten onder de regels van LMP1 dan LMP2…

      Login om te reageren
  10. lambo4all zegt

    3 maart 2011 om 15:54

    hmmm.. normaal maakt aston altijd bloedmooie racers, maar dit ding is niet om aan te zien! nouja hopen dat ze het goed doen:)!

    Login om te reageren
  11. casey zegt

    3 maart 2011 om 16:40

    Vind het toch wel een gave wagen. Die neus doet me denken aan de 1997 Tyrrel F1 waar Jos Verstappen en Mika Salo toen in reden.

    Login om te reageren
  12. Freude_am_Fahren zegt

    3 maart 2011 om 18:03

    Heeft hij nu maar een uitlaatpijp aan één kant?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North