• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Meer details elektrische aandrijving Rolls-Royce 102EX

Auteur: sir_smokalot, gepost 3 maart 2011 om 09:49 – 10 Reacties

102 EX badge

Na de aankondiging in februari konden we hem deze week op de beursvloer van Genève bewonderen: de elektrische proeftuin van Rolls-Royce met een Phantom-omhulsel. Maar op de vraag wat er nou precies onder de enorme motorkap schuil gaat hadden we nog geen antwoord gegeven. Tijd voor een update.

Ten eerste is de 102 EX een volledig funtionerend model. Als je de kans zou krijgen, zou je ‘m dus zo dwars over de beursvloer kunnen scheuren (waarmee we onze lezers natuurlijk niet op gedachten willen brengen). In het aluminium spaceframe van de 102 EX (ook wel Phantom EE genoemd) ligt een lithium ion ‘battery pack’ en twee elektromotoren, geplaatst op het achtersub-frame. De motoren zijn gekoppeld aan een versnellingsbak met 1 versnelling en geïntegreerd differentieel.

In totaal leveren de motoren 395 pk, wat niet veel minder is dan de 460 die de reguliere Phantom (met 6,75 V12) levert. Het maximumkoppel overklast dat van de Phantom zelfs: in plaats van 720 Nm leveren de elektro-units maximaal 800 Nm. Zijn ze leeg, dan kan je ze middels inductie heropladen.

De energiedichtheid van de Nikkel Cobalt Mangaan-accu ligt op 230Wh/kg, en dankzij de overdadige ruimte voor batterijen moet een bereik van ongeveer 200 km mogelijk zijn. 0-96 km/u kan in minder dan 8 seconden, en de topsnelheid is begrensd op 160 km/u. Voor korte stadsritjes moet dit meer dan voldoende zijn , en je zou je er eventueel ook nog mee naar je landhuis buiten de stad kunnen laten zoemen.

Verder moeten we in het achterhoofd houden dat Rolls-Royce duidelijk maakt (nog) geen productieplannen te hebben, maar een investering als deze wordt natuurlijk nooit gedaan alleen maar om iets te kunnen bewijzen. Laatste losse feitje: de Phantom schijnt in het GKL++ segment te vallen (superluxe voertuigen voor meer dan €200,000). Ik had er nog nooit van gehoord, jullie wel?


Ook interessant!

  • Rolls-Royce Hermès Phantom is privéjet voor op de straat
  • Zo is de Rolls-Royce Phantom net een sportauto
  • Deze Rolls-Royce Phantom laat je overal sterretjes zien
  • Flink wat goedkoper
    De afschrijving van deze Phantom is astronomisch

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

102ex, concept, Elektrisch, geneve-2011, phantom, Rolls-Royce

Vorig bericht: « Aston Martin AMR-One racer (met zescilinder) onthuld
Volgend bericht: Hyundai gaat BMW aanklagen wegens gebruik ‘i’? »

Lees Interacties

Reacties

  1. mattie zegt

    3 maart 2011 om 09:58

    tjonge tjonge, dat heb ik al een tijdje geleden als tip doorgestuurd,
    en als je die leest dan kan je immers ook lezen dat er nog meer bekend is:

    Rolls-Royce heeft de eerder aangekondigde elektrische versie van de Phantom voorgesteld in Genève.

    De 102EX conceptwagen is op een normale Phantom gebaseerd. Onderhuids heeft de V12 met dubbele turbo echter moeten plaatsruimen voor twee elektromotoren. Die zijn goed voor 394 pk. Ter vergelijking: de gewone Phantom heeft 453 pk. Het koppel bedraagt 800 Nm, tegenover 720 Nm in de gewone versie.

    De 2.700 kilogram 102EX moet onder de acht seconden de 100 km/u bereiken. Dat is sneller dan de gewone Phantom, ondanks het feit dat de elektrische versie 200 kilogram meer weegt. De topsnelheid is begrensd op 160 km/u. Het bereik zou zo’n 200 kilometer bedragen.
    Tournee

    Na het autosalon zal de wagen aan een wereldtournee beginnen; Rolls-eigenaars en -klanten uit Europa, Noord-Amerika, Azië en het Midden-Oosten zullen de wagen kunnen testen en van hun bevindingen zal nauwlettend nota gemaakt worden. Of de auto in productie gaat, zal daar ook van afhangen.

    Er was in mijn tip ook een foto te zien naar hoe hij er onder de kap uitzag, ook die foto mis ik hier…

    Login om te reageren
    • mattie zegt

      3 maart 2011 om 10:00

      Oeps, foto staat er nu wel… zag die juist blijkbaar niet.

      Login om te reageren
      • autoblogger zegt

        3 maart 2011 om 10:12

        @mattie: die foto stond er 2 dagen geleden al (in de gallery)

        Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      3 maart 2011 om 10:16

      Helaas hebben we allemaal maar 2 armen en 10 vingers (behalve autoblogger, maar daar hebben we het nou even niet over), maar we doen natuurlijk altijd ons best de trouwe tipgevers niet over te slaan. Als je in de inbox kijkt zie je daar dan ook een bedankje van onze zijde als het goed is :)

      Login om te reageren
      • mattie zegt

        3 maart 2011 om 10:37

        @sir_smokalot: Sorry, misschien te snel gereageerd ;-)

        Login om te reageren
  2. zounds010 zegt

    3 maart 2011 om 10:05

    Inductie? Hoe dom kan je zijn? Dat levert zoveel verliezen op dat je de milieuwinst van het overstappen op electriciteit ermee teniet doet.

    Login om te reageren
  3. zdev zegt

    3 maart 2011 om 10:20

    Saai hoor. Bouw dan eentje met een micro nucleaire reactor aan boord.

    Login om te reageren
  4. ukbob zegt

    3 maart 2011 om 11:45

    Gratis tip aan Rolls:
    Als jullie deze écht gaan maken, geef de eigenaren twee opties voor wat betreft het opladen:
    1. De optie op de foto’s met een duidelijke ‘kabel’ aan je auto gekoppeld om te laten zien dat je GROEN bezig bent.
    2. Een meer discrete optie om de auto op te laden, bijvoorbeeld – zoals al in het artikel gemeld – via inductie of vergelijkbare techniek zodat je je Rolss simpleweg in je garage parkeert en deze vervolgens volledig automatisch wordt opgeladen voor het volgende ritje.

    Login om te reageren
  5. XiPHiAS zegt

    3 maart 2011 om 12:02

    Mooi werk van Lotus Engineering …

    Login om te reageren
  6. Cantago zegt

    7 maart 2011 om 14:49

    8 seconden? TRAAG! 160km/u? Nog TRAGER! En dan maar 200km ver kunnen rijden? Dat is echt niks! Wat een kansloos apparaat weer zeg… Vooral dat opladen via inductie, dat is echt waardeloos, enig idee hoeveel energie daarmee verloren gaat? Plug gewoon een stekker in lambal!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North