![Aston Martin Cygnet: a distant memory](https://static.autoblog.nl/images/wp2013/Aston-Martin-Cygnet-combo.jpg)
Bye bye Cygnet, We Hardly Knew Ye.
Na iets meer dan 2 jaar valt het doek al voor deze verbouwde Toyota iQ. Wellicht dat de nieuwe eigenaren van Aston Martin het niet zo’n geslaagd product vonden? Of zou Aston Martin eindelijk ingezien hebben dat niemand zit te wachten op een extreem dure stadskruimel met viercilinder?
Aston Martin verbaasde vriend en vijand toen ze in 2010 aankondigden om het small premium segment te veroveren met een hele luxe iQ. Uiteindelijk kwam de Cygnet begin 2011 op de markt en nu is het avontuur alweer afgelopen en ik heb zo’n flauw vermoeden dat niemand daar rouwig om zal zijn. De elektrische Aston Martin Cygnet die beloofd was, is ons dus ook bespaard gebleven gelukkig.
Je zou wellicht denken dat de Cygnet de Aston Martin is die het kortst in productie geweest is, maar dat is de Virage. Die mocht al na iets meer dan een jaar met pensioen. (via: thesupercarkids.com)
Foto: julienvdv9 @ Autojunk
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik zag er een keer ééntje in het wild vlak waar ik woon :P
@MLTB:
En trouwens, voor een paar ruggen ( ok bij wijze van ) heb je een Fiesta met óók zo’n nep Aston Martin smoeltje :
:’)
@MLTB:
*edit knop AB*
:’)
-edit: check!-
Verder, is er iets bekend over verkoopcijfers? Heb er 1 gezien in NL en die stond in Eindhoven voor de werkplaats.
Niks jammers aan, lelijk ding.
De Virage is een ander verhaal. Mooie auto, is daarna uitgerust met een DBS achterklep en gaat nu door het leven als DB9
De prijs hoeft niet eens het probleem te zijn voor een 4 cilinder stadskruimel, Brabus verkoopt genoeg 3 cilinder stadskruimeltjes die in Duitsland doodleuk 40K kosten.
In het wild ben ik hem nooit tegengekomen (de IQ zie je overigens ook niet veel) maar er staan er best een aantal 2de hands te koop.
De overbuurman van m’n ouders had er twee gekocht. Een voor gebruik en ander voor de handel. Zag er toevallig nog een op een trailer vanmiddag. Maarja, een omgebouwde Toyota naar een Engels luxe/sportmerk met heritage, dat is toch gewoon vloeken in de kerk. Ik ben er niet rouwig om.
@str8six: Een Cygnet kopen voor de handel – dan ben je of héél erg optimistisch, of je hebt er ergens een bij een pak melk gekregen.
De Cygnet is dan ook enkel maar aan de line-up van Aston Martin toegevoegd om de gemiddelde CO2 uitstoot van hun producten binnen de Europese richtlijnen te krijgen.
@dbonline: dat was volgens mij niet eens nodig gezien de kleine hoeveelheid auto’s die Aston Martin bouwt. Kleine fabrikanten krijgen een ontheffing voor die regel.
@robbie: Weet je dan toevallig wat de grens is voor een ‘kleine fabrikant’?
Kreeg ( lees:kocht ) je zo’n Cygnet overigens niet alleen als je eerst een Aston Martin had kocht?
@MLTB: dat was het oorspronkelijke plan, maar die voorwaarde werd al geschrapt voordat de Cygnet op de markt komt.
Veel mensen denken nog steeds dat dit een regel/voorwaarde was om een Cygnet te kopen, maar dat is dus niet waar.
@robbie:
Dat hadden ze dan best wat beter kunnen communiceren, dat zou best een aantal verkopen gescheeld hebben…, niet dat het dan een bestseller zou zijn, maar toch….
@robbie:
Aah ok, clear! Wist ik niet inderdaad.. Maar wat onder me gezegd was; denk dat als die voorwaarde ( of eigenlijk geen ) beter bekend was bij het publiek ze er inderdaad meer hadden kunnen slijten. Van die mensen die net 60K kunnen missen en dan een ‘Aston Martin’ kunnen rijden van hun spaarcentjes :’) ofzo..
Ik had hem graag gekocht. Voor 9k.
Stond pas in mijn straat geparkeerd, naar was er een van Kroymans. Interieur zag er wel leuk uit, en natuurlijk de AM velgjes… Voor de rest… Tja…
Die iq geval heeft toch een drie cilinder?
@Jeyo: leverbaar met 3- en 4 cylinder!
@aygoracer: Whow! Dat is samen al 7! En nog altijd minder dan de rest van AM.
Het was natuurlijk ook maar gewoon een overpriced Toyotaatje.Voor dat ding kocht je ruim 4 Toyota’s met dezelfde motor.
@Alfarobert:
Overdrijven is een vak, de IQ 1.3 kreeg je niet voor minder dan 18K mee, de Cygnet begon bij 41,5K. Dik 2x is dus een betere vergelijking.
@Alfarobert: de IQ was echter al zo overpriced dat het verschil in prijs minder groot is dan je zou denken…
O jeetje ! Wie had dat nou verwacht -.- een auto kleiner dan een smart voor dik een halve ton wat raar zeg..
Zag er laatst ook 1 rijden bij utrecht laag graven.. wel leuk dingetje, maar voor zn 40/50.000 eutjes kan ik toch wel wat leukers bedenken
Donald Trump zei ooit:
i’m terribly sorry but you’re fired
Past goed bij deze auto vind ik.
1 keer gezien en vond het wel een grappig ding. Jammer dat er voor Aston niet een iets sterkere motor in gezet is.
Altijd leuk om een AM clubmeeting meet te verstoren.
Heel toevallig heb ik gisteren in België mijn eerste Cygnet gespot en dan nog eentje in Gulf-kleuren. Wagen is eigendom van de Aston Martin dealer in Brussel.
De Cygnet blijft dus zeldzaam zoals dat bij een Aston hoort…
30 april 2013 in Spoleto (I)!
@Jef Gaens: o ja, foto in mijn avatar…
Ik dacht dat AM deze auto’s moest bouwen om aan de totale emissieeisen van de EU te kunnen voldoen, als compensatie voor de benzineslurpers. Is die regel dan afgeschaft?
@midasracer:
Avatar van robbie
robbie [ reply ] [ report ]
27-09-2013 om 16:23
0
@dbonline: dat was volgens mij niet eens nodig gezien de kleine hoeveelheid auto’s die Aston Martin bouwt. Kleine fabrikanten krijgen een ontheffing voor die regel.
Niet dat dat een probleem is…
Ik vond hem wel humor!
Ja, het was een behoorlijk overpriced ding en volgens mij kon je hem ook alleen kopen in combinatie met een “echte” Aston Martin. Maar het nut van de Sygnet is wel gevallen op het moment dat die regels over uitstoot regels versoepelt waren.
Ik vind hem om alle negatieve redenen die hier al genoemd zijn juist super cool. Afgezien van de prijs, zou ik er direct in gaan rijden en me een #eindbaas voelen
Ach, verlies zullen ze er wel niet op gemaakt hebben zeker? Je koopt een iQ, hangt er een andere bumper aan (en nog wat), en verkoopt hem voor het driedubbele (en nog wat)…